Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door shivablue
#3421190
Hallo, even een vraagje. Ik voer mijn katten momenteel kvv maar ik zou graag zelf hun voeder samenstellen maar wel gemalen. Is het nodig dat je ook van vleesbotten afwisselt. Ik had gedacht om kippenvleugels te gebruiken en geen karkassen (weet niet of mijn vleesmolen dat aankan)of nekken. Of is het belangrijk dat je ook daar in afwisselt (zowel in botdelen als van verschillende diersoorten). Als ik enkel kippenvleugels mag geven dan kan ik ofwel alleen de tippen van de vleugels gebruiken of gebruik ik best de 3 delen van de vleugel? Uiteraard zal ik wel afwisselen in de vleessoorten maar het moet een beetje haalbaar blijven voor mezelf en de molen.

Ik moet alles ingevroren aankopen, dus dan kan ik niet een menu samenstellen en het opnieuw invriezen. Dus het wordt ontdooien door de molen draaien en zo vers mogelijk geven.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3421193
Ik zou toch minstens 2 soorten vleesbot gebruiken. En dan bij een volgende bestelling eens wat anders dan de voorgaande.
En karkas gaat veel gemakkelijker door de molen dan vleugels hoor. Vleugels hebben heel veel vel wat een molen niet leuk vind, en het dikste deel is erg hard. Karkas moet je zelf wel wat aan knippen of hakken, maar vind de molen het aangenaamst van alle vleesbotsoorten (tenzij kippennek natuurlijk)..

Kipkarkas en zeker kippenrug is prima te doen net als kwartel. Ook konijn is super goed te doen. Verder parelhoen, eend, fazant, duif, enz...
Haas is al wat lastiger, en wilde eend ook.

Ik veronderstel hierbij dat je het over een elektrische molen hebt? Anders zou ik het bij kip, kwartel, konijn en parelhoen houden. Evt een goed bevleesd fazantboutje of vooraf gemepte eendennek, maar dat laatste vond ik met een handmolen al te zwaar. Heb wel nog geen seconde spijt gehad van de aankoop van m'n elektrische molen.

Malen gaat trouwens bij spier en orgaan het best half bevroren. Bij vleesbot mag het wel volledig ontdooit maar hoeft niet altijd (enkel bij erg hard bot).

En je kan het prima nog eens invriezen hoor.. Doen wij allemaal. En vers vlees in de supermarkt is trouwens ook ingevroren en ontdooit geweest. Wel zo snel mogelijk terug invriezen en na het malen niet te lang bewaren in de vriezer. Meng je vis ook niet door al je vlees want thiaminase zou ook ingevroren werken.
Door shivablue
#3421215
Bedankt voor de uitleg en tips Pearlsofpassion.
Heb inderdaad een elektrische molen. Heb in het verleden al eens geprobeerd om een menu zelf samen te stellen maar toen zat ik met hetzelfde botprobleem.
Wist niet dat karkas gemakkelijk door zo'n molen kan.
Heb wel wat twijfels over het ontdooien en terug invriezen. Weet wel dat dit waarschijnlijk een minder groot probleem is bij dieren zeker als ze al rauw eten maar toch.
Misschien ga ik eens proberen bij een slager.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3421218
Als je zelf wilt malen hoef je niet helemaal te ontdooien. Het is juist fijner als het nog bevroren is.

Wij deden, als we een kilo of 15 a 20 voor onze katten maalden, de avond van te voren alles uit de vriezer halen en in bakken leggen. De volgende ochtend was het dan van -18 stijf bevroren, naar nog steeds bevroren, maar los van elkaar te krijgen. Dan maalden we op hoog tempo, mengen en hop weer terug in de vriezer. Ging prima.

Uiteraard is dat wel even opletten met het weer. Hartje zomer, hittegolf is wel even lastig natuurlijk.

Wij maalden in ons goedkope elektrische molentje met gemak konijn, parelhoen, kwartel en kip. We hakten met een bijltje alles in kleine stukjes en dan vond ons molentje het prima te doen. Ontdooid spiervlees en orgaan is lastiger dan vleesbot. Dat wil je echt bevroren er door doen. Vis ook.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3421277
shivablue schreef: ma 08 mar 2021, 19:42 Bedankt voor de uitleg en tips Pearlsofpassion.
Heb inderdaad een elektrische molen. Heb in het verleden al eens geprobeerd om een menu zelf samen te stellen maar toen zat ik met hetzelfde botprobleem.
Wist niet dat karkas gemakkelijk door zo'n molen kan.
Heb wel wat twijfels over het ontdooien en terug invriezen. Weet wel dat dit waarschijnlijk een minder groot probleem is bij dieren zeker als ze al rauw eten maar toch.
Misschien ga ik eens proberen bij een slager.
Bij de slager is het echt ook al ingevroren en ontdooit geweest hoor. Echt waar.
Dus of jij dat nu thuis doet of je haalt vlees bij de slager en vriest dat dan in, dat is net hetzelfde. Thuis beter zelfs want je hoeft het idd niet volledig te ontdooien en het ligt niet eerst een tijdje in de koeling..

Ik ben het met Kaela eens, maar bevroren eendennekken gaan vb niet goed. Die laat je beter grotendeels ontdooien en bij voorkeur zelfs een klein beetje voormeppen. Met dikke konijnenrug doe ik dat ook, de borststukjes niet.
Maar vb ontdooide lever en nier, dat kan je niet echt meer malen. Dat wordt prut. Dus dat is echt best volledig bevroren. Gewoon even hakmes erin zodat het door de opening past.

Als ik menu maal, haal ik het ook de avond van tevoren uit en laat het koel staan in afgesloten emmers.
Bulk vleesbot verdeel ik door het uit te halen en elke paar uur een deel wat ik eraf krijg eraf te halen. Een schroevendraaier of zo kan helpen, eens op de grond laten vallen ook (pas op voor je vloer!). De rest (nog steenhard bevroren) kan dan terug in de vriezer, of in 2 of 3 delen verdeeld en verpakt zodat ik de volgende keer meteen een klein deel kan uithalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door