Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3417364
Hallo,
Ik voer mijn honden overwegend kvv, maar vind het leuk om zo nu en dan een barfdag in te lassen.
Ik heb één alles eter die dat heel leuk vindt, en één zeer kieskeurige eter die lang niet alles lust.
Nu ontdekte ik een Duitse winkel die Barfproducten verkoopt.
Maar er zijn een aantal dingen mij niet bekend.
Aangezien ik weet dat hier vele kenners van Barf aanwezig zijn wil ik jullie graag wat vragen:
1. Zij gebruiken gemalen strottenhoofd en luchtpijp. Is het verstandig om dit te voeren (ivm schildklier)? En zo ja, welk onderdeel van de maaltijd is dit dan? Moet ik dit zien als vleesbot?
2. Zij hebben "complete" maaltijden (dit lijkt kvv) ik schrijf het tussen aanhalingstekens omdat ik niet weet of het idd compleet is. Zo'n maaltijd bestaat bijvoorbeeld uit runderspiervlees, runderkraakbeen en runderorgaan. Is runderkraakbeen een volwaardig soort vleesbot?
3. Weet iemand wat de normen/regels zijn in Duitsland tav volwaardig hondenvoer, of hoe daar barf gevoerd wordt? Of misschien is dit niet te zeggen, maar ik hoor het graag als iemand bekend is met eventuele Duitse gewoontes hieromtrent.

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Door pike
#3417372
Strot is met name kraakbeen, het is geen bot en bevat dus niet veel calcium. Strot van zoogdieren kan zeker nog de schildklier bevatten. Kraakbeen kan normaal bot niet vervangen.
Luchtpijp bestaat uit kraakbeenringen en is geen bot en ook geen spiervlees. In het algemeen wordt het hier (gedroogd) gebruikt als snack. Ik droogde luchtpijpen, sneed de ringen los en gaf die als snackje (mijn honden kwamen van teveel kraakbeen aan de dunne).

Mijn ervaring (opgedaan tijdens vakanties) is dat er Duitse kvv's zijn die geen gebruik maken van gemalen bot maar alleen van kraakbeen, omdat, zo zeggen de makers, honden geen bot eten :-X Pansen-express is er zo een ("Knochen werden von Hunden in freier Natur nicht gefressen"). Ik weet niet of die gedachte verder door heel Duitsland verspreid is, maar dit soort kvv's bevatten dus geen goede calciumbron. Ik zou mijn hond dat dus niet voeren, nou ja, een keertje kan geen kwaad natuurlijk, maar niet als standaard voer, en voor 3 weken vakantie vond ik het ook absoluut niet geschikt. Zonder (gemalen) bot in hun eten zouden ze aan de rats gaan.

Ik weet niet wat echte barfers geven in Duitsland, de b staat toch voor bone. Ik heb wel begrepen dat Duitse barfers veel gebruik maken van allerlei toevoegingen/supplementen bij hun voer (olie zus en olie zo, poedertje zus en poedertje zo). Daar zit mogelijk ook calcium bij, geen idee, maar in de kvv's van Pansen-express die ik ben tegengekomen zit dat niet.
Door Nikass
#3417594
Excuses dat ik pas weer zo laat reageer. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik had zelf ook al mijn twijfels. Ze verkopen inderdaad aanvullingen zoals eierschaal poeder enzo, maar het is mij een beetje te onzeker allemaal.
Ik heb inmiddels bedacht dat ik mijn aankopen daar ga beperken tot spiervlees, gepureerde groenten, groene pens en snackjes :)
Door Lizzy
#3417717
Nikass schreef: do 07 jan 2021, 17:46 Hallo,
Ik voer mijn honden overwegend kvv, maar vind het leuk om zo nu en dan een barfdag in te lassen.
Ik heb één alles eter die dat heel leuk vindt, en één zeer kieskeurige eter die lang niet alles lust.
Nu ontdekte ik een Duitse winkel die Barfproducten verkoopt.
Maar er zijn een aantal dingen mij niet bekend.
Aangezien ik weet dat hier vele kenners van Barf aanwezig zijn wil ik jullie graag wat vragen:
1. Zij gebruiken gemalen strottenhoofd en luchtpijp. Is het verstandig om dit te voeren (ivm schildklier)? En zo ja, welk onderdeel van de maaltijd is dit dan? Moet ik dit zien als vleesbot?
Het is geen vleesbot, het bevat nauwelijks calcium. En ja, er kan zeker schildklier in strot zitten. Ik vind het ongeschikte voeding.
2. Zij hebben "complete" maaltijden (dit lijkt kvv) ik schrijf het tussen aanhalingstekens omdat ik niet weet of het idd compleet is. Zo'n maaltijd bestaat bijvoorbeeld uit runderspiervlees, runderkraakbeen en runderorgaan. Is runderkraakbeen een volwaardig soort vleesbot?
Ik weet niet precies wat ze gebruiken. Als het compleet voer is, dan moet er op staan hoeveel calcium en fosfor er in het voer zit. Staat dat er niet op: weten ze het kennelijk zelf ook niet en zou ik het al zo in de winkel laten liggen. Maar als je KVV voert en je wilt af en toe een BARF dag inlassen: dan zijn dit soort maaltijden toch ongeschikt.
3. Weet iemand wat de normen/regels zijn in Duitsland tav volwaardig hondenvoer, of hoe daar barf gevoerd wordt? Of misschien is dit niet te zeggen, maar ik hoor het graag als iemand bekend is met eventuele Duitse gewoontes hieromtrent.
Ik heb behoorlijk wat Duitse vrienden en echt met alle respect: de meeste maken er een potje van, inclusief webwinkels en KVV makers. Ik vind het in de regel echt 100 keer niks zoals die daar zelf samenstellen. Verkeerde vleesbotten, verkeerde verhoudingen, verkeerde spullen (zoals strot) en de meeste voeren geen groenten. Er zijn er wel hoor, die er een halve wetenschap van hebben gemaakt. En dan nog ben ik het vaak niet met ze eens en ontbreken er belangrijke elementen in de voeding. Maar dit is er bijv. 1 van: http://www.canivora.de/
Door Nikass
#3417942
Dank je wel Lizzy.
Het gaat om deze winkel:
http://www.barf-kleve.de/
Hele aardige mensen en ze verkopen verschillende zakjes gepureerde groenten. Maar, zoals ik al even aangaf, ik ga er alleen wat extraatjes halen, want het is me te onzeker, en ook wat te ingewikkeld om al hun producten grondig te bestuderen.
Door Nikass
#3417993
Nee klopt, maar toen ik daar was hadden ze met name hun eigen mixen. Ik heb Alaska niet gezien, maar er ook niet speciaal naar gevraagd.
Ik heb het idee dat ze op zich wel kwaliteit leveren, maar heb moeite om de samenstellingen te beoordelen, en in het Duits ook nog ;)
Door Nikass
#3418111
IMG_20201230_121341066.jpg
IMG_20201230_121341066.jpg (2.87 MiB) 5516 keer bekeken
Sorry het is niet zo heel goed leesbaar, maar hier toch wat productinformatie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door