Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#3416550
Goedendag iedereen,

Ik heb een gasthondje in huis met artrose. Deze heb ik eerst op brok gehouden, nu wil ik graag kijken hoe hij het doet op vlees. Omdat ik toch wel lees dat sommigen hier baat bij hebben ivm stijfheid. Pijn is gelukkig al onder controle met supplementen, paar kilootjes kwijt en meer beweging.

Maar nu kwam ik een menu tegen van Ian Billinghurst, waarbij hij 70-80% groente-fruitmix aanraad en slechts 20-30% vleesbot (kippenvleugels). En een zooitje supplementen.
Ook mensen met artrose wordt aangeraden dierlijke producten te vermijden.
Op dit forum in een topic gelezen dat men het beste geen rood vlees voert en zich beperkt tot gevogelte, konijn en vis. (Al is de definitie van rood vlees mij niet geheel duidelijk, fazant is hartstikke paarsig/rood van kleur, telt echter niet als rood vlees? Eend dan weer wel, hmmm)

Dus... wat denken jullie? Meer groente dan vlees voeren? 50/50 of 70/30? En zijn er dan nog bepaalde groentes/zaden/pitten die zeker niet mogen ontbreken in de mix bij een hond met artrose?
En hoe zit dat nu met rood vlees?

Namens Toffie, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3416551
Met het voer kan ik niet helpen, wel met de vraag wat rood vlees is. Dat is heel eenvoudig: Onder rood vlees valt alles wat zoogdier is, onder wit vlees alle gevogelte. Dus is het rode ganzen- of fazantenvlees wit en het bleke konijn rood. ;)
#3416552
Sassol schreef: ma 28 dec 2020, 08:56 Goedendag iedereen,

Ik heb een gasthondje in huis met artrose. Deze heb ik eerst op brok gehouden, nu wil ik graag kijken hoe hij het doet op vlees. Omdat ik toch wel lees dat sommigen hier baat bij hebben ivm stijfheid. Pijn is gelukkig al onder controle met supplementen, paar kilootjes kwijt en meer beweging.

Maar nu kwam ik een menu tegen van Ian Billinghurst, waarbij hij 70-80% groente-fruitmix aanraad en slechts 20-30% vleesbot (kippenvleugels). En een zooitje supplementen.
Ook mensen met artrose wordt aangeraden dierlijke producten te vermijden.
Op dit forum in een topic gelezen dat men het beste geen rood vlees voert en zich beperkt tot gevogelte, konijn en vis. (Al is de definitie van rood vlees mij niet geheel duidelijk, fazant is hartstikke paarsig/rood van kleur, telt echter niet als rood vlees? Eend dan weer wel, hmmm)

Dus... wat denken jullie? Meer groente dan vlees voeren? 50/50 of 70/30? En zijn er dan nog bepaalde groentes/zaden/pitten die zeker niet mogen ontbreken in de mix bij een hond met artrose?
En hoe zit dat nu met rood vlees?

Namens Toffie, alvast bedankt.
Rood vlees is inderdaad van een zoogdier en wit vlees komt uit een ei :)

Ik zou beperkt rood vlees voeren maar wel iets. Ik vind een menu zonder enig rood vlees ook niet gezond genoeg.

Ik zou zeker een verhoogd groenten percentage geven maar dit percentage van Ian vind ik echt idioot hoog. Ik zou zelf niet meer dan 20% a 25% groenten voeren.

Wat ontzettend belangrijk is is omega 3 vetzuren. Dus ja, zeker 2 keer per week een vet visje en dan liefst niet geweekte zalm maar bijv. wilde zalm, sardien, panharing. Nooit meer als 10% van het totaal aan voeding aan vis voeren.

Je zou er ook een kwalitatief goede visolie of algenolie (dan wel met DHA en EPA zoals in Testa) erbij kunnen geven.

En wat bij artrose soms ook echt fijn wil helpen is Golden Paste, gemaakt van een kwalitatief goede kurkuma.
#3416582
Oke duidelijk dat van wit/rood vlees, internet is er niet eenduidig over iig.
Visolie krijgt hij al een aantal maanden. Groenlipmossel met curcumine, zwarte bes blad en boswellia, vitamine D houden we achter de hand voor wanneer het slechter gaat (hier heeft hij 1 kuur van gehad, waarna hij goed opgeknapt is en stabiel blijft nu).
Of zou ik deze ter vervanging van de visolie doen, gezien hij straks toch 10% vis krijgt?

Ik heb even gepuzzeld met percentages en kvv's. Hij gaat straks toch over naar een ander huisje, dus ik hoop maar dat ze de kvv willen geven. In ieder geval laagdrempeliger dan BARF.
Flinke puzzel om alle percentages goed te krijgen want ik wil 25% groente gaan geven, en DARF gebruiken voor de vis en pens. Verder wil ik geen kip of al te vette kvv's en mag er dus geen vis, pens of groente in zitten. Maar... het is gelukt!

Ik vraag me alleen even af of er genoeg variatie in zit. Ik zou 2 verschillende menu's afdraaien. Dus wanneer de eerste bestelling op is, kan ik een beetje switchen. Hier gaan wel wat weken overheen.
Altijd:
25% groentemix
10% runderpens bio van DARF

Afwisselend:
Menu 1:
10% zalm (MSC van DARF)
31% sp.vl. (52% eend, 40% haas. 8% kalkoen)
15% kaal bot: (58% haas, 25% eend, 17% kalkoen)
9% orgaan (57% eend: hart, maag lever 43% haas hart, long, lever

Menu 2:
10% haring (MSC van DARF)
31% sp.vl (52% konijn, 40% wilde duif, 8% kalkoen)
15% kaal bot (58% wilde duif, 25% konijn, 17% eend)
9% orgaan (57% konijn: hart, long, lever, nier 43% wilde duif (alle organen)

Menu 1 mist dan nieren, hoe erg is dit? Zou ik dan beter de haas en wilde duif kunnen switchen? Dan zit ik namelijk weer met menu 1 bijna alleen maar gevogelte en menu 2 haas/konijn.
Ik durf toch niet zo goed aan het rode vlees van grote grazers dus vandaar het wild, konijn en gevogelte.
Merken: DARF, Kiezebrink, Eigen lijn van Florisvlees
#3416594
Sassol schreef: ma 28 dec 2020, 15:36 Oke duidelijk dat van wit/rood vlees, internet is er niet eenduidig over iig.
Visolie krijgt hij al een aantal maanden. Groenlipmossel met curcumine, zwarte bes blad en boswellia, vitamine D houden we achter de hand voor wanneer het slechter gaat (hier heeft hij 1 kuur van gehad, waarna hij goed opgeknapt is en stabiel blijft nu).
Of zou ik deze ter vervanging van de visolie doen, gezien hij straks toch 10% vis krijgt?

Ik heb even gepuzzeld met percentages en kvv's. Hij gaat straks toch over naar een ander huisje, dus ik hoop maar dat ze de kvv willen geven. In ieder geval laagdrempeliger dan BARF.
Flinke puzzel om alle percentages goed te krijgen want ik wil 25% groente gaan geven, en DARF gebruiken voor de vis en pens. Verder wil ik geen kip of al te vette kvv's en mag er dus geen vis, pens of groente in zitten. Maar... het is gelukt!

Ik vraag me alleen even af of er genoeg variatie in zit. Ik zou 2 verschillende menu's afdraaien. Dus wanneer de eerste bestelling op is, kan ik een beetje switchen. Hier gaan wel wat weken overheen.
Altijd:
25% groentemix
10% runderpens bio van DARF

Afwisselend:
Menu 1:
10% zalm (MSC van DARF)
31% sp.vl. (52% eend, 40% haas. 8% kalkoen)
15% kaal bot: (58% haas, 25% eend, 17% kalkoen)
9% orgaan (57% eend: hart, maag lever 43% haas hart, long, lever

Menu 2:
10% haring (MSC van DARF)
31% sp.vl (52% konijn, 40% wilde duif, 8% kalkoen)
15% kaal bot (58% wilde duif, 25% konijn, 17% eend)
9% orgaan (57% konijn: hart, long, lever, nier 43% wilde duif (alle organen)
Ik tel 6 diersoorten (de zalm en haring even voor het gemak tot vis gerekend, dus 1). Dat is echt uitstekend hoor!
Menu 1 mist dan nieren, hoe erg is dit? Zou ik dan beter de haas en wilde duif kunnen switchen? Dan zit ik namelijk weer met menu 1 bijna alleen maar gevogelte en menu 2 haas/konijn.
Ik durf toch niet zo goed aan het rode vlees van grote grazers dus vandaar het wild, konijn en gevogelte.
Merken: DARF, Kiezebrink, Eigen lijn van Florisvlees
Nou, ik ze me daar niet druk om maken eerlijk gezegd! Ja, persoonlijk vind ik het er hartstikke strak uit zien. Ik zou dit gewoon lekker gaan doen en kijken hoe het gaat. Persoonlijk vind ik dat je er knap aandacht aan hebt besteed/energie in hebt gestoken. Mijn complimenten hoor!

Oh! Wat ook nog lekker werkt bij artrose is gember. Misschien verse gember door je groentenmix doen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door