Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3416428
Eggshell membrane is primarily composed of fibrous proteins such as collagen type I. Eggshell membranes also contain glycosaminoglycans, such as dermatan sulfate, chondroitin sulfate, and sulfated glycoproteins including hexosamines, such as glucosamine.

En:

I was not entirely correct. Yes, all collagen products are from animal sources, but not all are derived from living animals. There is one kind that comes from a chicken egg – as the title of this blog says eggshell membrane, ESM for short. So, if someone is an ovo- or lacto- ovo-vegetarian they could choose to take an ESM supplement, but of course a strict vegan or lacto-vegetarian would likely not. Nor could a person with an egg or egg white allergy.

Ik denk dus dat je er vanuit moet gaan dat je eierschaalpoeder niet aan een hond met een kipallergie moet geven.

Ik vind de dosering lastig maar volgens mij heb ik die van lithothamnium (alg) uitgerekend. Even zoeken!
Door Lizzy
#3416430
Ik weet zeker dat ik het uitgerekend heb en ik vind wel een oud topic waarin ik schrijf dat 1/2 theelepel eierschaalpoeder en iets minder als een halve theelepel lithothamnium evenveel calcium levert. Maar ik weet niet of ik dat nou levenslang of aan een jonge hond zou durven geven....
Gebruikersavatar
Door pike
#3416454
Wat ik begrijp: Calcium citraat is beter omdat het sneller wordt opgenomen dan Calcium carbonaat.
Maar eierschalen bevatten ook grotendeels Calcium carbonaat las ik. Waarom dan toch citraat?
Nog een vraag: Is het bij deze supplementen ook zo dat een eventueel teveel aan Calcium wordt uitgescheiden zonder andere mineralen aan zich te binden, net als bij het Calcium dat de honden met hun bot binnen krijgen? Ik ben helaas niet zo chemisch onderlegt.
Door Lizzy
#3416459
pike schreef: za 26 dec 2020, 20:40 Wat ik begrijp: Calcium citraat is beter omdat het sneller wordt opgenomen dan Calcium carbonaat.
Maar eierschalen bevatten ook grotendeels Calcium carbonaat las ik. Waarom dan toch citraat?
Nog een vraag: Is het bij deze supplementen ook zo dat een eventueel teveel aan Calcium wordt uitgescheiden zonder andere mineralen aan zich te binden, net als bij het Calcium dat de honden met hun bot binnen krijgen? Ik ben helaas niet zo chemisch onderlegt.
Dat is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Ik citeer Tannetje uit een oud topic:
Hitam schreef: vr 29 jul 2005, 14:52 De calciumbehoefte zoals jij die gebruikt is gebaseerd op calciumcarbonaat en daarvan wordt maar weinig opgenomen.
Het is ook niet zo dat de calciumbehoefte een statisch gegeven is, het wisselt van dag tot dag. Spieren gebruiken bijvoorbeeld calcium en als je veel beweegt heb je meer calcium nodig dan wanneer je niets doet.

De opname van calcium uit de darm wordt beinvloed door magnesium, daarom zit de magnesium erbij. De calcium uit melk bijvoorbeeld wordt heel slecht opgenomen omdat er te weinig magnesium in zit. Die melk met extra calcium is dus een fabeltje, dat werkt niet.

Omdat de calciumcitraat wel voor zo goed als 100% wordt opgenomen hoef je er maar weinig van te geven. Ik bekijk meestal hoeveel phosphor er ongeveer in de voeding zit, niet alleen in het vlees, ook in de groenten, en dan houd ik de verhouding op ongeveer evenveel fosfor als calcium. Die verhouding van 1,3:1 is al weer achterhaald.
Bovendien komt dat ook niet zo nauw.
Ik denk dat je niet te precies moet gaan rekenen, gewoon een klein schepje is prima.

Dat beetje extra magnesium maakt niet uit. Ze krijgen geen gruis door een teveel aan magnesium. Ze krijgen gruis door te weinig vocht en te weinig verzurende bestanddelen.
Maarrrr, ik lees ook dit:

In het algemeen wordt calcium uit supplementen slecht geabsorbeerd. Inname van calcium met voedsel verhoogt de absorptie van calcium (15). Calcium uit de rode alg bijvoorbeeld wordt prima opgenomen in het menselijk lichaam. Sommige onderzoeken suggereren dat calcium citraat beter wordt opgenomen dan calciumcarbonaat (15, 16, 17). Uit ander onderzoek blijkt dat zeewier calcium product beter kan worden opgenomen (18, 20). In andere studies, wat met een zeer gevoelige indicatorgasmethode de absorptie beoordelen blijkt geen significant verschil in absorptie tussen calciumcitraat en calciumcarbonaat wanneer deze producten bij de maaltijd worden ingenomen.

Voorlopige gegevens wijzen erop dat de Rode Alg rijk is aan calcium en andere mineralen en een hogere biologische beschikbaarheid heeft in vergelijking met andere calciumsupplementen (24). Deze calciumbron, Lithotamnium kan ook goed gebruikt worden als een antacidum omdat het reageert met maagzoutzuur (23). Calcium wordt soms gebruikt voor nierpatiënten omdat het fosfaat kan binden in de darm. Calciumcarbonaat en calciumacetaat worden gebruikt voor dit doel. Omgekeerd veroorzaakt hypofosfatemie een toename van intestinale calciumabsorptie en verhoogde calcium in het bloed, die de vorming van nieuw bot kunnen remmen en mogelijk kunnen leiden tot een groter risico van niersteenvorming (25, 26).

Calciuminname kan leiden tot gewichtsverlies en vetverlies door remming van de lipogenese (12, 27, 38). Dit effect kan te wijten zijn aan calcium onderdrukking van calcitriol niveaus die intracellulair calcium in vetcellen vermindert. Dit leidt tot verminderde lipogene genexpressie en verhoogde lipolyse, wat resulteert in verminderde totale adipositas (28).

Bewijs suggereert ook dat inadequate inname van calcium een ​​rol kan spelen in de ontwikkeling van hoge bloeddruk, beroerte en hart-en vaatziekten (29). Calcium kan de bloeddruk verlagen door het verhogen van de nieren natrium excretie (30). Bij vrouwen kan het calcium gehalte lager zijn in de premenstruele periode, wat kan bijdragen tot de stemmingswisselingen en andere symptomen die geassocieerd zijn met premenstrueel syndroom (PMS) (31, 32).

Calcium kan veilig worden gebruikt mits men zich houdt aan de gebruikelijke dosis zoals in deze monografie wordt beschreven (75, 134, 135). Excessieve dosis dient vermeden te worden, de aanvaardbare bovengrens uit voeding en supplementen bedraagt 2000 mg. Dit betekent dat men naast de voeding maximaal 1000 tot 1600 mg per dag mag gebruiken. Het is leeftijd afhankelijk. Totale maximale bovengrens van calcium inname inclusief uit voeding bij kinderen van 0-6 maanden is 1000 mg, 6 tot 12 maanden 1500 mg; van 1 t/m 8 jaar 2500 mg; van 9t/m 18 jaar 3000 mg; 19 t/m 50 jaar 2500 mg; van 51 jaar en ouder 2000 mg (136). Dosis die deze bovengrens te boven gaat kan het risico van de genoemde bijwerkingen significant verhogen zoals hypercalcemie en verhoogt het risico tot hart-infarct (137, 138). Calcium kan ook veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap en lactatieperiode mits de juiste dosis wordt aangehouden (122, 136, 139, 140, 141). Genoemde dosis is de nog veilige maximale bovengrens en niet de adequate dosis. Om aderverkalking te voorkomen door gebruik van calcium is het aan te raden om vitamine K2 en D3 te combineren.

Contra-indicaties
Inname van extra calciumis gecontraindiceerd bij sarcoïdose, bij een te hoog vitamine D-spiegel en bij hypercalcemie.

Bijwerkingen
Calcium kan boeren en winderigheid veroorzaken. Bovendien wordt vaak constipatie gezien bij hogere dosering calcium (23, 142, 143). Er is ook enige bezorgdheid dat een te hoog calcium inname kan leiden tot een verhoogd risico op prostaat kanker (144, 145). Meer onderzoek is nodig.

Interactie met supplementen of kruiden
IJzer: Het nemen van calcium zowel uit voeding als uit supplementen kan de ijzer absorptie verminderen (146, 147). Uit een aantal studies bleek dat ijzer absorptie met 30 tot 50% verhoogde wanneer producten met calcium werd vermeden tijdens de maaltijden (147). Alleen bij mensen met een voldoende gehalte aan ijzer heeft het nemen van calcium geen effect (148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 158). Het beste tijdstip om ijzer depletie te vermijden is om vlak voor het slapen gaan calcium in te nemen in plaats van de gebruikelijke tijd bij de maaltijd.

Magnesium: Calcium supplementen kan de absorptie van magnesium verlagen maar alleen wanneer het in erg hoge dosis wordt ingenomen (2600 mg per dag). Echter bij mensen met een gezonde magnesium voorraad in het lic haam is er geen effect. Net als bij ijzer en zink geldt ook hier het advies dat de inname vlak voor het slapen beter is dan wat normaal gesproken het beste is namelijk tijdens de avondmaaltijd (134, 146, 149, 150, 152, 153, 155, 156, 157, 158). Orale magnesium supplementen tot 576 mg per dag zal de calciumabsorptie niet verhinderen (156). Magnesium olie kan interfereren met calcium, het kan de absorptie van vitamine D en calcium verhinderen. Adviseer uw patiënten niet lange tijd magnesium olie of mineralen olie te gebruiken (201).

Prébiotica en Probiotica: Klinisch bewijs suggereert dat het nemen van prebiotica of probiotica mogelijk de absorptie van calcium verhoogt (159).

Vitamine D: Vitamine D verhoogt actieve absorptie van calcium in de dunne darm (134).

Vitamine K2 bevordert de juiste distributie van calcium in het lichaam (depositie in botten en niet in zachte weefsels zoals bloedvaten).

Zink: Een hoge calciuminname kan de zinkbehoefte verhogen (146, 147, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 158).

Cafeïne: Hoge inname van cafeïne verhoogt de calcium uitscheiding (36). Meer dan 4 kopjes koffie of cola per dag wordt in verband gebracht met verhoogd botverlies en meer kans op botbreuken bij oudere vrouwen (160, 161).

Fytinezuur: Fytinezuur in granen en oxaalzuur uit spinazie en rabarber vermindert de opname van calcium (134, 162). Andere vezels zoals glucomannan en psyllium doet de calcium absorptie niet verminderen (163).

Eiwitten: Voldoende maar niet te veel eiwitten zal de calcium balans niet verstoren. Echter het nemen van veel dierlijke eiwitten kan een verhoogde calcium uitscheiding via de nieren veroorzaken (164, 165, 166, 167).

Bron: https://www.sohf.nl/nutrient/calcium

Natuurlijk geldt bovenstaande voor mensen maar ik denk dat veel vergeleken kan worden met de hond.
Gebruikersavatar
Door pike
#3416479
Zoals gewoonlijk is het weer een complex geheel. Maar bij de voeding gegeven zou de opname van beide dus goed zijn.

Ik heb de doseringen eens vergeleken van citraat en carbonaat (beide van Calcina), en bij een hond van 15 kg zou de dosering 2,52 gram aan Calciumcitraat zijn en 3,24 gram Calciumcarbonaat. Citraat dus inderdaad minder.
Kijk ik echter naar het product van Grau (roodalg, carbonaat) dan krijgt een hond van 15 kg 1,92 gram. Dat is beduidend minder dan beide vormen van Calcina:???:

En wat ik eigenlijk ook niet begrijp: Hier wordt altijd gezegd zoveel Ca per 500 gram vlees en orgaan. Net zo goed dat je altijd hetzelfde botpercentage geeft, of je nu een pond of een kilo voert. De vermelde doseringen gaan echter uit van het lichaamsgewicht van de hond. Een hond van 10 kg die 300 gram eet krijgt dan evenveel als een hond van 20 kg die 600 gram eet.
Bij Grau: 1,92 gram van 500 gram vlees bv. is slecht 0,38% Calcium. En dat is erg weinig (ervan uitgaande dat het calciumpercentage (afhankelijk van de hond) ergens moet liggen tussen de 0,3 en 1,2% volgens voerwijzer.com). Eet een hond meer daalt dat percentage bij de aanbevolen dosering onder die minimumgrens.
Bij Canina carbonaat: de aanbevolen dosering van 3,24 gram Ca bij 10-20 kg hond is bij 500 gram vlees 0,65%. Dat is dus 75% meer dan bij Grau...

Mag ik concluderen dat als je extra calcium bij het voer geeft, ervan uitgaande dat beide soorten even goed opgenomen worden, het dus niet uitmaakt of je het ene of het andere geeft, als je maar let op de dosering die je aanhoudt? Het Calciumgehalte van je supplement kennende kan je altijd uitrekenen hoeveel gram je toe moet voegen aan je voer om aan een bepaald Calciumpercentage te komen.
Bij 0,3-1,2% kom je bij bv. 500 gram voer uit op een benodigd percentage Ca dat ergens tussen de 1,5-6 gram ligt (dat is dus de hoeveelheid Calcium, niet de hoeveelheid supplement want dat bestaat slechts voor een deel uit Calcium).

En als je eigen gemaakt eierschaalpoeder voert kan je mogelijk niet berekenen hoeveel je geeft aangezien het dan ongetwijfeld uitmaakt of je biologische eieren, scharrel, vrije uitloop, rondeel of weet ik wat hebt. Die hebben natuurlijk allemaal een verschillend calciumgehalte in de schaal.

Uit nieuwsgierigheid ben ik nog op zoek gegaan naar het Calciumgehalte van eierschaalpoeder in de verkoop. Het merkt cdVet Fit-barf bevat 37% Calcium. En hier gaan ze uit van een behoefte van 50-90 mg per kg lichaamsgewicht. 15 kg hond zou dan 750-1350 mg moeten krijgen. Op 500 gram vlees is dat slechts 0,15-0,27%, onder het benodigde minimum dus :-\

Dat was wel weer genoeg voor de zondag :biggrin2:
Door Lizzy
#3416535
pike schreef: zo 27 dec 2020, 13:28 Zoals gewoonlijk is het weer een complex geheel. Maar bij de voeding gegeven zou de opname van beide dus goed zijn.

Ik heb de doseringen eens vergeleken van citraat en carbonaat (beide van Calcina), en bij een hond van 15 kg zou de dosering 2,52 gram aan Calciumcitraat zijn en 3,24 gram Calciumcarbonaat. Citraat dus inderdaad minder.
Kijk ik echter naar het product van Grau (roodalg, carbonaat) dan krijgt een hond van 15 kg 1,92 gram. Dat is beduidend minder dan beide vormen van Calcina:???:
Ja, nou we hebben net in dat topic van Lunderland gezien dat de fabrikanten het zelf eigenlijk ook niet zo goed weten :-\ . En daarnaast zit je toch met de opneembaarheid van het spul. Zoals ik hierboven al schreef: volgens ortho-hatseflats is calcium uit rode alg wel heel goed opneembaar. Ja, schiet mij maar lek dan!
En wat ik eigenlijk ook niet begrijp: Hier wordt altijd gezegd zoveel Ca per 500 gram vlees en orgaan. Net zo goed dat je altijd hetzelfde botpercentage geeft, of je nu een pond of een kilo voert. De vermelde doseringen gaan echter uit van het lichaamsgewicht van de hond. Een hond van 10 kg die 300 gram eet krijgt dan evenveel als een hond van 20 kg die 600 gram eet.
Bij Grau: 1,92 gram van 500 gram vlees bv. is slecht 0,38% Calcium. En dat is erg weinig (ervan uitgaande dat het calciumpercentage (afhankelijk van de hond) ergens moet liggen tussen de 0,3 en 1,2% volgens voerwijzer.com). Eet een hond meer daalt dat percentage bij de aanbevolen dosering onder die minimumgrens.
Bij Canina carbonaat: de aanbevolen dosering van 3,24 gram Ca bij 10-20 kg hond is bij 500 gram vlees 0,65%. Dat is dus 75% meer dan bij Grau...
Ik kan dat ook niet verklaren. Je zult dan met de fabrikant in conclaaf moeten :-\
Mag ik concluderen dat als je extra calcium bij het voer geeft, ervan uitgaande dat beide soorten even goed opgenomen worden, het dus niet uitmaakt of je het ene of het andere geeft, als je maar let op de dosering die je aanhoudt? Het Calciumgehalte van je supplement kennende kan je altijd uitrekenen hoeveel gram je toe moet voegen aan je voer om aan een bepaald Calciumpercentage te komen. Bij 0,3-1,2% kom je bij bv. 500 gram voer uit op een benodigd percentage Ca dat ergens tussen de 1,5-6 gram ligt (dat is dus de hoeveelheid Calcium, niet de hoeveelheid supplement want dat bestaat slechts voor een deel uit Calcium).
Dat zou je denken.
En als je eigen gemaakt eierschaalpoeder voert kan je mogelijk niet berekenen hoeveel je geeft aangezien het dan ongetwijfeld uitmaakt of je biologische eieren, scharrel, vrije uitloop, rondeel of weet ik wat hebt. Die hebben natuurlijk allemaal een verschillend calciumgehalte in de schaal.
Ik denk dat dit verschil echt minimaal is.
Uit nieuwsgierigheid ben ik nog op zoek gegaan naar het Calciumgehalte van eierschaalpoeder in de verkoop. Het merkt cdVet Fit-barf bevat 37% Calcium. En hier gaan ze uit van een behoefte van 50-90 mg per kg lichaamsgewicht. 15 kg hond zou dan 750-1350 mg moeten krijgen. Op 500 gram vlees is dat slechts 0,15-0,27%, onder het benodigde minimum dus :-\

Dat was wel weer genoeg voor de zondag :biggrin2:
Ik denk dat je misschien mag concluderen dat de fabrikanten van het eierschaalpoeder het ook niet precies weten? En ik denk eerlijk dat het ook lastig is om te zeggen "het is onder het minimum". Geef je je hond ook groenten? Daar zit calcium in. Geef je je hond pens? Daar is het Ca/F gehalte anders als in vlees of orgaanvlees. Misschien kan een fabrikant van calcium/eierschaalpoeder dus ook niet een precieze dosering opgeven omdat het simpelweg niet weet wat de eigenaar allemaal aan de hond voert.
Door Siberienne
#3416540
Bij volwassen mensen is de aanbevolen dosering rond 1 gram/dag en wordt aangeraden niet boven de 2,5 te gaan ivm risico op steenvorming. Dat is een behoorlijke marge die ‘veilig maar genoeg’ is.

Vergeet niet dat de opname van calcium ook gereguleerd is. Zo kan het lichaam naar behoefte meer of minder opnemen uit de voeding. Alleen bij langdurig te veel of te weinig geven zullen op termijn problemen ontstaan. Bot is ook geen statisch weefsel: de calciumspiegels in het lichaam kunnen op peil gehouden worden door calcium vrij te maken uit het bot en er ook weer in op te slaan. Dit alles onder invloed van o.a. vitamineD en parathormoon. Dus ik denk dat het heel moeilijk is voor fabrikanten om ‘de beste hoeveelheid’ aan te geven.

Ik vraag me trouwens wel af of honden en mensen goed vergelijkbaar zijn. In grote lijnen is het bij zoogdieren wel gelijk maar botombouw bij ratten als het gaat om de genezing van bv breuken is dan wel weer echt anders dan bij mensen.

Disclaimer: ik ben geen expert hierin. Het kan wel heel interessant zijn om te vragen aan fabrikanten waar ze hun advies op baseren en wat de onderliggende literatuur is. Ik denk dat veel ‘bewijs’ nog wel eens verrassend fun kan blijken...
Gebruikersavatar
Door pike
#3416549
Siberienne schreef: ma 28 dec 2020, 08:03 Bij volwassen mensen is de aanbevolen dosering rond 1 gram/dag en wordt aangeraden niet boven de 2,5 te gaan ivm risico op steenvorming. Dat is een behoorlijke marge die ‘veilig maar genoeg’ is.

Vergeet niet dat de opname van calcium ook gereguleerd is. Zo kan het lichaam naar behoefte meer of minder opnemen uit de voeding. Alleen bij langdurig te veel of te weinig geven zullen op termijn problemen ontstaan. Bot is ook geen statisch weefsel: de calciumspiegels in het lichaam kunnen op peil gehouden worden door calcium vrij te maken uit het bot en er ook weer in op te slaan. Dit alles onder invloed van o.a. vitamineD en parathormoon. Dus ik denk dat het heel moeilijk is voor fabrikanten om ‘de beste hoeveelheid’ aan te geven.
De juiste hoeveelheid aangeven zal niet mogelijk zijn al was het maar omdat elk individu anders is. Maar voor de beste hoeveelheid zou je dan toch eerder een gemiddelde verwachten, niet te laag maar zeker niet te hoog.
Als je barft maak je je niet druk om Calcium, je voert een percentage bot waar je hond een goede ontlasting bij heeft. En je hoeft niet bang te zijn voor te veel want natuurlijk calcium wordt afgevoerd zonder andere mineralen aan zich te binden. Dat is het verhaal wat ik altijd gelezen heb. Het woord “steenvorming” ben ik in dit verband nog nooit tegengekomen. Honden die kvv van enkelvoudig wild eten krijgen aardig wat calcium binnen. Die kvv’s bevatten (soms ruim) meer dan 1% en op een pond voer is dat al 5 gram. En zelfs kvv’s die maar 0,4% calcium hebben leveren op een pond nog steeds 2 gram.
Ik vraag me trouwens wel af of honden en mensen goed vergelijkbaar zijn.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat in dit geval niet op gaat.
In grote lijnen is het bij zoogdieren wel gelijk maar botombouw bij ratten als het gaat om de genezing van bv breuken is dan wel weer echt anders dan bij mensen.

Disclaimer: ik ben geen expert hierin. Het kan wel heel interessant zijn om te vragen aan fabrikanten waar ze hun advies op baseren en wat de onderliggende literatuur is. Ik denk dat veel ‘bewijs’ nog wel eens verrassend fun kan blijken...
Een eierschaalpoederfabrikant die zijn product als bodemmeststof in grootverpakking aanbiedt en daarnaast poeder voor de hond in potjes stopt doet bij mij de wenkbrauwen wel rijzen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door