Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3415295
De titel zegt het denk ik al..
Ik kocht een kilo niertjes, als orgaanvlees. Nu is echter de helft ongeveer vet, ja, ik heb het gesplitst en gewogen... Beetje teleurstellend gezien ik aanneem dat ik het vet dus niet als orgaanvlees kan voeren.
Waar kan ik wel niertjes krijgen waar niet de helft vet is?
Deze lading is van Kiezebrink.


Afbeelding
#3415335
Akeyti schreef: za 12 dec 2020, 17:10 Dan zoeken we de volgende keer naar andere nieren! Bedankt!
Hoeveel vet kan je veilig voeren op een dag? :P Weggooien is ook zo zonde maar het is al ontdooit...
Helaas, daar is geen algemeen antwoord op te geven. Heb je een jonge gezonde hond met een goede spijsvertering: trekken ze een beetje vet goed. Heb je een oudere hond of hond met slechte spijsvertering of met alvleesklier problemen (of een geschiedenis met alvleesklierproblemen): gooi het dan maar liever weg.
#3415339
Hangt er dus ook vanaf hoeveel vet er voor de rest aan zn voer hangt.

Dit is wel de reden waarom ik ook maar af en toe meer konijnnier koop, ookal zijn de katten er gek op en lusten ze andere nier echt niet graag. Maar het is gewoon niet te doen zoveel vet en daardoor ook gewoon ontzettend duur... :-\
Gelukkig zitten in een deel van de konijn delen van KB ook de niertjes nog in. Als ik dan 5kg daarvan portioneer kunnen ze 1x (das voor een week) konijnnier eten. Beter dan niets en zijn ze weer eens erg blij...
#3415354
Lizzy schreef: za 12 dec 2020, 14:39 De niertjes zijn zo klein, dat kunnen ze niet van elkaar scheiden. Tenminste, ik heb nog nooit kale niertjes zonder vet gezien.
Ik wel. Vroeger ( ::) :biggrin2: ) leverde Ramses1 konijnenniertjes zonder een grammetje vet. Fantastisch mooie pakjes waren dat. Maar ja, dat was toen. Het vet is er trouwens heel gemakkelijk af te halen, maar men verdient meer door het eraan te laten. Minder werk en je komt zo ook nog eens mooi van je vet (afval) af. Als je tegenwoordig minder vet wil zal je van grotere dieren moeten kopen. Hertennier was afgelopen jaar mijn favoriet daar zat niks vet aan.
#3415363
pike schreef: za 12 dec 2020, 20:47 Ik wel. Vroeger ( ::) :biggrin2: ) leverde Ramses1 konijnenniertjes zonder een grammetje vet. Fantastisch mooie pakjes waren dat. Maar ja, dat was toen. Het vet is er trouwens heel gemakkelijk af te halen, maar men verdient meer door het eraan te laten. Minder werk en je komt zo ook nog eens mooi van je vet (afval) af. Als je tegenwoordig minder vet wil zal je van grotere dieren moeten kopen. Hertennier was afgelopen jaar mijn favoriet daar zat niks vet aan.
Nou ja, dit dus. Maar als je het zo gaat bekijken, dan is BARF in 20 jaar sowieso goed naar de kl*ten geholpen. Angelique en ik zeggen wel eens "we zijn ten onder gegaan aan ons eigen succes". Ik kon vroeger gratis bio kipkarkassen ophalen. Niertjes kreeg je zonder vet. Spiervlees voor de hond kon net niet maar soms ook wel op de BBQ en dat haalde je dan weg voor 2 euro de kilo. Alle orgaanvlees: ze waren (behalve bij de Islamtische slager) blij dat je het weg kwam halen....
#3415370
Maar er zijn wel veeeeeel meer honden en katten die beter eten! :-*
Alhoewel, het barfen wordt naar mijn idee ook steeds schaarser, vooral kvv doet het goed en die kapen veel weg en drijven de prijzen omhoog. De laatste jaren gaan die prijzen echt wel exponentieel, tenzij je kleinere leveranciers vind die door de kvv-producenten nog niet gevonden zijn. Of zo, ik weet niet precies waar het verschil zo in zit, maar je moet goed zoeken.

Ik had ze vroeger van Orinake zonder vet. Maar das echt al minstens 5 jaar geleden dat ze nog konijn haalde... Toen stopte de leverancier ermee...
#3415375
Tsjah Remus heeft dus een tijdje op brokjes gestaan en op KVV en nu sinds een hele tijd dus weer 100% terug op barf, en ik schrok wel hoe heftig het veranderd was, in die paar jaar al.
Er zijn hier bijna geen posts, voorheen kon ik met een lijntje hele geitjes, konijnen en prachtig vlees afhalen...
Nu moet het allemaal via grote bedrijven lijkt het, wat ik zelf erg jammer vind...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door