Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#3414550
Ik ben vanaf de bar maar even overgestapt......Sinds 2013 fervent en overtuigd rauw vlees aan de honden. Zondag weer sinds 9 jaar een pup, en ja hoor.....ik herken het van vele jaren geleden: paniek >:(
Manu samengesteld, so far so good. En Lizzy had me al even de link doorgestuurd van de percentages die ik kwijt was. Maar hoe zat het ook weer met de bevleesde botten zoals kipnek en eend? Hoe bereken ik die in mijn menu als spiervlees?
Door Lizzy
#3414554
Kippennek en eendennek bevat ongeveer 50% vlees en 50% bot. Maar ik raad je echt met klem af om veel nek op je menu te zetten. Nekken zijn zeer rijk aan calcium. Het gemiddelde karkas is tegenwoordig ook wel rond de 50% bot en 50% vlees hoewel er wel zijn die echt knetter-kaal. Dus als je veel van dit soort botten hebt, raad ik je aan om het percentage vleesbot rond de 35% a 40% maximaal te zetten. Je rekent vleesbot als vleesbot, dat trek je niet uit elkaar tot kaal bot en spiervlees, je rekent het gewoon als vleesbot.

Ik begrijp je vraag over spiervlees niet? Je voert zeg even 45% vleesbot, 10% organen als lever, nier en hart, 10% pens, 10% groenten en de rest spiervlees. In dit geval dus 25%, bij deze verdeling. Gewoon vlees zeg maar. Los vlees. Ga je 35% vleesbot geven omdat je veel kale jekkers van vleesbotten hebt: dan geef je 10% orgaan, 10% pens, 10% groenten en 35% spiervlees.

Beantwoord dat je vraag?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3414583
Lizzy schreef: di 01 dec 2020, 16:52 Kippennek en eendennek bevat ongeveer 50% vlees en 50% bot. Maar ik raad je echt met klem af om veel nek op je menu te zetten. Nekken zijn zeer rijk aan calcium. Het gemiddelde karkas is tegenwoordig ook wel rond de 50% bot en 50% vlees hoewel er wel zijn die echt knetter-kaal. Dus als je veel van dit soort botten hebt, raad ik je aan om het percentage vleesbot rond de 35% a 40% maximaal te zetten. Je rekent vleesbot als vleesbot, dat trek je niet uit elkaar tot kaal bot en spiervlees, je rekent het gewoon als vleesbot.

Ik begrijp je vraag over spiervlees niet? Je voert zeg even 45% vleesbot, 10% organen als lever, nier en hart, 10% pens, 10% groenten en de rest spiervlees. In dit geval dus 25%, bij deze verdeling. Gewoon vlees zeg maar. Los vlees. Ga je 35% vleesbot geven omdat je veel kale jekkers van vleesbotten hebt: dan geef je 10% orgaan, 10% pens, 10% groenten en 35% spiervlees.

Beantwoord dat je vraag?
Dank je wel Lizzy. Het is waarschijnlijk even die paniek.......maar het is duidelijk en het begint weer een beetje te dagen vanuit een grijs verleden ;)
Van die nekken wist ik overigens niet. Dank je wel. Ik ga het menu aanpassen en zal hem hier plaatsen. Eerste dagen gewoon maar even KVV wat ze ook vanuit de fokker krijgen. Voor het "gemak" van mij en kijken hoe hij het doet.
Door Lizzy
#3414612
*Monique schreef: wo 02 dec 2020, 09:48 Dank je wel Lizzy. Het is waarschijnlijk even die paniek.......maar het is duidelijk en het begint weer een beetje te dagen vanuit een grijs verleden ;)
Van die nekken wist ik overigens niet. Dank je wel. Ik ga het menu aanpassen en zal hem hier plaatsen. Eerste dagen gewoon maar even KVV wat ze ook vanuit de fokker krijgen. Voor het "gemak" van mij en kijken hoe hij het doet.
Ja, ik zou ook even een paar dagen KVV geven. Dat is gewoon makkelijk en met zo'n nieuwe pup heb je genoeg aan je hoofd en pup heeft ook genoeg nieuwigheid. En voor de rest komt het wel goed hoor, het gaat je vast weer allemaal dagen :) !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door