Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Potatobeertje
#3413714
Lieve barfers,

Is er iemand die weet wat het rechter kwartel orgaantje op de foto is?

Ik ben van plan om binnenkort mijn hond een aantal dagen barf te gaan geven ipv kvv.
onze hond heeft voedselallergiën en daar komt dan ook mijn vraag uit voort.

Ik heb hier een paar kwartels van de toko. En ik was van plan om deze aan mijn hond te geven om te kijken of ze hierop goed reageert.
We hebben al vast gesteld dat ze allergie heeft voor kip, kippenei, eend, graan.

Bij het beter bekijken van de kwartels zag ik dat er nog een aantal orgaantjes in zaten.
Ik heb de kwartel ontleed en die paar orgaanjes eruit gehaald, nu mijn vraag wat zie ik hier?
Afbeelding

Links zijn longen denk ik (lagen langs de rug vrij voorin de borstkas. ook zat er een luchtpijpje aan vast)
Midden is een hart denk ik
en Rechts?

Is er iemand die mij kan vertellen wat rechts zou kunnen zijn ? Ik gok zelf maag? die lange sliert liep namelijk helemaal richting de nek. (die snee door het midden heb ik gedaan, om de binnenkant te bekijken)
Als dat maag is ga ik die sowieso niet geven ivm graan allergie van onze hond en ik niet weet wat die kwartels allemaal gegeten hebben.

Hopelijk kunnen jullie met jullie geoefende ogen vertellen wat het is.
Voor nu heb ik dat derde orgaantje weg gedaan, maar als het geen maagje is en gewoon gevoerd kan worden laat ik het volgende keer zitten.

P.s. ik probeer nu kwartel omdat ze dus geen kip kan hebben maar ik graag ook ander beginnersbot wil gaan geven dan konijn
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-11-18 at 09.54.09.jpeg
WhatsApp Image 2020-11-18 at 09.54.09.jpeg (124.09 KiB) 2294 keer bekeken
Door Lizzy
#3413719
Ik denk dat dit het kropje is. En die is meestal leeg omdat de diertjes voor de slacht geen eten meer krijgen. Maar voor jouw hond geldt hetzelfde: dit wil je niet geven omdat daar restjes voeding in zouden kunnen zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3413748
Ik herken het van als ik zelf vogels ontleed. Het zit er altijd, in de buurt van de maag, maar ik weet eigenlijk niet wat het is. De krop is denk ik nog een tikje anders gekleurd, groter en dunnere wand. Ik geloof nl dat ik al eens een duidelijke krop gezien heb en dit zat er ook nog. Al twijfel ik nu wel..
De maag is het zeker niet. Die is ronder en gespierder.
Enfin, je bent geen stuk wijzer van mijn bericht. Maar ik zou het ook niet voeren in jouw geval hoor. ;)
Door hannabelgje
#3413757
Een vogel heeft meerdere magen. De kliermaag en de spiermaag. Dit zou dus de kliermaag kunnen zijn. Die zit tussen de krop en de spiermaag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3413774
hannabelgje schreef: wo 18 nov 2020, 19:49 Een vogel heeft meerdere magen. De kliermaag en de spiermaag. Dit zou dus de kliermaag kunnen zijn. Die zit tussen de krop en de spiermaag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ik denk ook dat het de kliermaag is. Die is relatief klein, maar wel steviger als de krop.
Door Potatobeertje
#3413833
hannabelgje schreef: wo 18 nov 2020, 19:49 Een vogel heeft meerdere magen. De kliermaag en de spiermaag. Dit zou dus de kliermaag kunnen zijn. Die zit tussen de krop en de spiermaag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Zo leer je nog eens wat. Ik had nooit verwacht dat ik ooit anatomie van kwartel/kip zou opzoeken in mijn vrije tijd ;D ik kan me goed vinden in je uitleg nu ik wat plaatjes heb bekeken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door