Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jamfh
#3413713
Hoi alllemaal,

Mijn schotse herders zijn tot nu toe vooral KVV gewend.
Sinds een maand of twee proberen we ze meer op barf te krijgen.
Aurora (blue-merle) vind het fantastisch! Dingen als eendennek, kwartel, sardien etc gaan er zonder problemen in. Ze had eigenlijk meteen in de gaten hoe het werkt.

Fae (sable) heeft goed afgekeken bij Aurora hoe het werkt. Sommige dingen vind ze nog wat lastiger, maar een ze begint goed door te krijgen hoe ze met de vleesbotten om moet gaan. Kost alleen wat meer tijd. Voorheen was ze welgeteld 20 seconde bezig met haar maaltijd. Met vleesbotten kan dit zomaar 10 minuten zijn.

Wodan (tricolor) is de grootste uitdaging. Zodra ik met iets aankom wat niet gemalen is, druipt hij af. Hij kijkt er nog niet eens naar. Hebben jullie tips voor me?

Ik besef me goed dat alleen vleesbotten absoluut geen volledige maaltijd is. Het was nu vooral om te kijken of ze het kauwen überhaupt door hadden. Fae en Aurora zullen steeds meer barf maaltijden krijgen, die dn wel in verhouding zijn.
hondjes.jpg
hondjes.jpg (679.61 KiB) 2355 keer bekeken
Door hannabelgje
#3413718
Wat een prachtige honden!
Heb je geprobeerd een stuk bot vast te houden om te kijken of hij dan eraan wil knagen? Je zou ook wat kleingeknipte stukken bot door zijn kvv kunnen mengen en dit langzaam groter maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Lizzy
#3413721
Geef je hem in een ruimte te eten waar ie helemaal alleen is? Want misschien zou hij privacy wel lekker vinden.

Verder kun je het vleesbot goed beperken met een hamertje. Zodat het echt een beetje tot moes is. En als ie dat eet, dan in de toekomst steeds minder gaan plat meppen.

Je kunt ook nog proberen een vleesbot in goed warm (richting heet maar niet kokend) water te leggen en daar een tijdje in te laten liggen zodat de smaken goed vrij komen.
Door smulpaap
#3413723
Eten ze samen , zo ja dan kan je de hond eens apart zetten . En hem zo eens rustig kennis laten maken met het Vleesbot
Desnoods vasthouden , de voerbak is mischien ook een ding ? Durft ie het er niet uit te pakken ? Je kunt het bot ook even plat meppen met een vleeshamer , of wat idd even knippen en door de gemalen hap doen
Of bv een kwartel karkasje even open knippen . Dat wekt misschien zijn belangstelling wel
Door smulpaap
#3413726
Oh ja . Heeft je hond een gezond gebit ?
Pijnlijk tandvlees of elementen die niet in orde zijn kunnen ook oorzaak zijn dat ie geen barf wil

En geef vooral niet te snel op ;)
Ik heb ook ooit een hond gehad die er moeite mee had . Twee maanden ben ik bezig geweest, elke dag oefenen en experimenteren. Uiteindelijk lukte het en ze vond het geweldig .
Wat je ook kunt proberen : gemalen pens gebruiken , veel honden vinden pens heerlijk
Je doet dan wat gemalen pens in een open geknipt karkasje en dan eens kijken wat je hond doet
Door Jamfh
#3413736
Dankjewel allen! Ik vind het zelf natuurlijk ook prachtige honden :)

Ik zal eens een nek tot moes slaan, wellicht helpt dat inderdaad.
Vasthouden, door de pens heen roeren, alleen eten, samen met de andere honden eten heb ik allemaal al geprobeerd. Dat werkt in ieder geval niet. Maar tot moest slaan, en steeds wat grover houden, daar had ik nog niet aan gedacht! Soms is de oplossing zo makkelijk he ;D
Door Jamfh
#3413737
smulpaap schreef: wo 18 nov 2020, 12:23 Oh ja . Heeft je hond een gezond gebit ?
Pijnlijk tandvlees of elementen die niet in orde zijn kunnen ook oorzaak zijn dat ie geen barf wil

Gebit is gelukkig goed. Kauwen doet hij ook graag ook. Geef hem gedroogde eendenpoten, slokdarm of wat dan ook. Dan is het zo op
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3413753
Jamfh schreef: wo 18 nov 2020, 15:17 Gebit is gelukkig goed. Kauwen doet hij ook graag ook. Geef hem gedroogde eendenpoten, slokdarm of wat dan ook. Dan is het zo op
Hey, dat is ook mooi! Soms helpt het om het heel even te bakken of drogen echt maar even, aangezien je bot niet wil garen. Maar zeker als ie gedroogde snacks lekker vind, is dat een idee. Dan wordt het herkenbaar als eetbaar voor hem.

Als je een voedseldroger hebt kan het daarin. Zo kort mogelijk en liefst op lage temperatuur. Net even die buitenkant ietsje droog maken. Of in je eigen oven, op een lage (ik meen mx 50 graden) temperatuur. Ik zou een kippennek ook wel kort in een warme (niet hete) koekenpan durven leggen voor het effect.
Door Jamfh
#3413844
Kaela schreef: wo 18 nov 2020, 19:08 Hey, dat is ook mooi! Soms helpt het om het heel even te bakken of drogen echt maar even, aangezien je bot niet wil garen. Maar zeker als ie gedroogde snacks lekker vind, is dat een idee. Dan wordt het herkenbaar als eetbaar voor hem.

Als je een voedseldroger hebt kan het daarin. Zo kort mogelijk en liefst op lage temperatuur. Net even die buitenkant ietsje droog maken. Of in je eigen oven, op een lage (ik meen mx 50 graden) temperatuur. Ik zou een kippennek ook wel kort in een warme (niet hete) koekenpan durven leggen voor het effect.
Ik ga eerst eens het tot moes slaan proberen. Anders zou dit inderdaad een optie kunnen zijn
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door