Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3413554
Kan gans in zijn geheel gevoerd worden aan honden?
Ik heb volgens mij nog nooit eerder gans gevoerd, wel zwanenvlees ooit... even een vraagje, ik heb de mogelijkheid om hele ganzen af te halen :)
Moet ook nog even uitzoeken hoe ik die dan schoon maak maar eerst maar kijken of gans ok is om te voeren. Het gaat om hele ganzen. Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3413556
Ja het kan. Maar het is wel voor de gevorderde BARF hond want de botten zijn behoorlijk hard. En ik zou de poten zelf niet voeren. Mijn honden vinden het overigens oneetbaar. De karkassen dan he. Want het vlees vinden de tuttie's dan wel weer heerlijk.
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3413558
Haha ja dat zal wel flink verschillen per hond.. maar ik dacht dat ik het voor een aantal euro per gans wel eens kon proberen ;D
Nek etc kan eventueel wel voor de gevorderde barfer? En anders is het denk nog mijn geld waard aan orgaanvlees... als ik leer hoe ik het eruit kan krijgen ::)

Rond welke hardheid kan ik het vergelijken? Geit?
Door Lizzy
#3413574
Akeyti schreef: ma 16 nov 2020, 09:56 Haha ja dat zal wel flink verschillen per hond.. maar ik dacht dat ik het voor een aantal euro per gans wel eens kon proberen ;D
Nek etc kan eventueel wel voor de gevorderde barfer? En anders is het denk nog mijn geld waard aan orgaanvlees... als ik leer hoe ik het eruit kan krijgen ::)

Rond welke hardheid kan ik het vergelijken? Geit?
Het hele karkas kan voor de gevorderde hond.

Qua hardheid vind ik het lastig. Geit en lam zijn inderdaad ook hard maar ik vind gans daarnaast misschien iets minder hard maar wel scherper qua bot structuur.
Door smulpaap
#3413575
Hoe zwaarder de gans , hoe harder het bot is
Ik heb ooit eens een gans gehad van ruim 7 kg . Ik heb de gans gebruikt voor orgaan en Spiervlees. Er kwam heel wat vlees af

Een gans van 2 tot 3 kg is eigenlijk het mooist om aan een hond te voeren
Maar wel aan een gevorderde barf hond

Je kunt natuurlijk wel het orgaan en Spiervlees voeren . Dat is prachtig vlees en gezond ;)
Door smulpaap
#3413579
Haal je de ganzen bij een jager op ?
Zo ja , dan kan die je misschien even uitleggen hoe je een gans bewerkt :biggrin2:
Door Marien
#3413586
Gans is heel mooi vlees! Ik gebruik zelf het vlees van poten, stuk vleugel en de filet. Orgaan gebruik ik hart, lever en maag. En ik gebruik de nek, ander bot vind ik te hard en scherp als het breekt. Soms met jonge ganzen gebruik ik het hele karkas. Maar ik vind het vaak te hard

Ik vil ze en dan snij ik het vlees los en als laatste het orgaanvlees.

Als je in de regio Rotterdam woont kan je wel een keer langskomen om te kijken hoe ik ze slacht/klein maakt. Maar ik denk dat de jager waar je ze van krijgt je ook wel op weg kan helpen.

Groet Marien
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3413614
Is een gemiddelde wilde gans niet als kalkoen, qua hardheid en splinteren ed?
Maar het vlees en orgaan is wel super he.
Gebruikersavatar
Door pike
#3413632
Voor een gans geldt hetzelfde als voor elk ander dier: Hoe ouder hoe harder.
Jonge gansjes zijn zacht, oude bikkelhard, en dan heb je daar alle stadia van hardheid tussenin. En het gewicht zegt dan inderdaad ook wel wat over de ouderdom en daarmee de hardheid.
Als je het niet vertrouwt dan haal je alle spiervlees eraf en orgaan eruit (ik spoelde altijd de maag leeg (zit vol met gritjes).
Door smulpaap
#3413640
pearlsofpassion schreef: ma 16 nov 2020, 21:04 Is een gemiddelde wilde gans niet als kalkoen, qua hardheid en splinteren ed?
Maar het vlees en orgaan is wel super he.
Eigenlijk wel . De hond moet gevorderd zijn , maar de eigenaar eigenlijk ook . Je moet goed in kunnen schatten of een gans geschikt is om te voeren . Daarom zijn de ganzen van 1,5 tot 3 kg de mooiste exemplaren . Ik vind de boutjes heel fijn om te voeren . Dik bevleesd . Maar dat vind ik bv met haas ook , liever bout of rib dan die harde rugstukken
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3413853
Echt super bedankt allemaal! Nu kan ik het filet ook schoongemaakt afhalen maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd om te leren hoe je zo een dier nou klein maakt. We gaan in de kerstvakantie een aantal ganzen ophalen en dan in de tuin bij mijn ouders ;D klein proberen te maken. Mijn vader vind dat ook mooi en wil graag ook eens gans eten. En dan haal ik er 2 ofzo af voor mijn hondje. Dan houd ik het op safe bij grote ganzen met alleen spiervlees en orgaan! En als ze lichter zijn ook misschien de nek! Hij heeft voorheen ook goed haaskarkas en lam en geitenribben gegeten. Maar door omstandigheden heeft hij al een tijdje geen barf dieet. Ik ben hem weer terug aan het omzetten (hij is geen schrokker) en hij krijgt nu ook bijna alleen nog maar zelf gedroogd vlees uit de droger. Ik was ook van plan het ganzenvlaas (deels) te drogen voor onderweg!

Ben super blij met al jullie antwoorden en kennis!
Gebruikersavatar
Door pike
#3413908
Akeyti schreef: do 19 nov 2020, 19:36 Echt super bedankt allemaal! Nu kan ik het filet ook schoongemaakt afhalen maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd om te leren hoe je zo een dier nou klein maakt. We gaan in de kerstvakantie een aantal ganzen ophalen en dan in de tuin bij mijn ouders ;D klein proberen te maken. Mijn vader vind dat ook mooi en wil graag ook eens gans eten. En dan haal ik er 2 ofzo af voor mijn hondje. Dan houd ik het op safe bij grote ganzen met alleen spiervlees en orgaan! En als ze lichter zijn ook misschien de nek! Hij heeft voorheen ook goed haaskarkas en lam en geitenribben gegeten. Maar door omstandigheden heeft hij al een tijdje geen barf dieet. Ik ben hem weer terug aan het omzetten (hij is geen schrokker) en hij krijgt nu ook bijna alleen nog maar zelf gedroogd vlees uit de droger. Ik was ook van plan het ganzenvlaas (deels) te drogen voor onderweg!

Ben super blij met al jullie antwoorden en kennis!
:dribble: Wilde gans is erg lekker!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door