Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3439734
mvdende schreef: do 10 feb 2022, 20:41 Alles is door de vleesmolen gegaan, dus nu eigenlijk kvv. De goedkope vleesmolen (nieuwprijs €45) had er toch moeite mee, ondanks dat ik het met de snoeischaar al behoorlijk klein had gemaakt. Voor de volgende portie dus even opzoek naar een andere vleesmolen.

Volgens mij haalt een hond zn energie voornamelijk uit vetten en koolhydraten. In mijn menu zit erg weinig vet en ik heb het meeste vet óók nog weg gesneden (vet droogt namelijk niet)

Dan blijft later vet toevoegen (paardenvet, rundervet poeder, schapenvet) en koolhydraten over.

Het is belangrijk dat Skip voldoende kcal binnen krijgt als we 8 uur per dag aan het wandelen zijn.

Dit is inderdaad uitsluitend voor vakantie. Dagelijks blijft hij gewoon op kvv staan.
Oh zo. Dus je vervangt het vet door (een deel) koolhydraat. En dit is uitsluitend voor de vakantie (want zo wil je hem ook niet permanent voeren inderdaad). Ja, dan denk ik dat het kan. En dan zul je tijdens je vakantie moeten kijken of het ook werkt. Mij lijkt het een goed idee om sardientjes in water of olijfolie mee te nemen voor de zekerheid. Is dat mogelijk? Of dat ter plaatsen in de winkel kopen? Ik ben wel benieuwd of je het goed houdt hoor. Je moet het wel heeeeeeeeel goed drogen, want anders loopt het uit zichzelf weg. Ook een beetje afhankelijk van de luchtvochtigheid waar jullie gaan wandelen.... Als die erg hoog is, dan vrees ik dat je echt knetter gedroogd voer moet meenemen.
Door Siberienne
#3439743
pearlsofpassion schreef: do 10 feb 2022, 22:54 Nee, niet uit koolhydraten. Wel vet en ook eiwitten. Dat zijn zeker voor vleeseters niet enkel bouwstoffen maar ook brandstoffen.

Maar wat ik me afvraag, dat extra vet dat je wil toevoegen, hoe komt dat dat dan wel bewaard? Waarom bederven die schapenvetkorrels om maar iets te noemen niet?
Ergens klopt er iets niet he...
Bewaarmiddelen ?
Als hij brok niet verdraagt, verdraagt hij dat dan wel?
Die dingen als blokjes schapenvet ed zijn volgens mij gezuiverd vet. Dat is vloeibaar gemaakt, gefilterd en stolt dan weer. Leg je dat in de zon, smelt dat weer. Ik vraag me dan ook af wat daarmee gebeurt als het te heet wordt onderweg. Ik denk dat dat net als Zalmolie in de fles ook ranzig wordt. Schimmelen gebeurt misschien iets minder snel omdat schimmels niet zo makkelijk groeien op puur vet of olie, die hebben andere voedingsbodem nodig. Als je vet vlees in een droger doet, wordt door het vet het niet droog genoeg en gaat het daardoor schimmelen. Als je water uit vet wil halen moet je dat verhitten en de lagen scheiden (denk aan boter klaren)

Over koolhydraten ; ik denk dat het toch echt een misverstand is dat honden geen energie uit koolhydraten kunnen halen. Ze kunnen die wel degelijk omzetten. Denk ook maar aan sommige dieeten waar noodgedwongen koolhydraat ook een deel van uitmaakt. Dat kan ook gewoon verteerd worden.
Door Lizzy
#3439744
Een hond haalt zeker energie uit koolhydraat! Daarom staat een brok ook stijf van de koolhydraat. Lekker makkelijk, lekker goedkoop en het levert nog energie ook. Of het een gezonde vorm van energie levert... Ja kijk, daar valt over te discussiëren....
Door mvdende
#3439747
Lizzy schreef: vr 11 feb 2022, 08:58 Een hond haalt zeker energie uit koolhydraat! Daarom staat een brok ook stijf van de koolhydraat. Lekker makkelijk, lekker goedkoop en het levert nog energie ook. Of het een gezonde vorm van energie levert... Ja kijk, daar valt over te discussiëren....
Whoa, niet gezien dat er meerdere posts waren.

Ben ik met je eens hoor!

Zelfs de beste brokken zit nog minimaal 20% koolhydraten in.

Maar wat zou jouw oplossing dan zijn in mijn geval?

Hond al aan de schrale kant, dus er mag eigenlijk niets af kwa gewicht.

Meerdere dagen achter elkaar 8 uur per dag wandelen, dus veel energieverbruik.

We gaan met de rugzak, dus alles zo lichtgewicht mogelijk, "verse" worsten zijn véél te zwaar, dus uitgesloten. Evenals vers vlees meenemen, dat blijft niet 4 dagen goed bij +20°c (geen koelkast op de camping ook), we komen ook géén supermarkten tegen onderweg, dus alles moet bij het startpunt in de rugzak zitten.

Ziwipeak is helaas véél te duur.. dat zit op €35,5 voor één kg en volgens de verpakking zou Skip 247g per dag moeten. (En nog méér, aangezien hij veel energie verbruikt tijdens de tocht) Dan doe je dus 4 dagen met één kg wat uitkomt op bijna €9 per dag.

Een "standaard" brok heb ik afgelopen jaar geprobeerd, maar ik zoek dus iets beters eigenlijk en zit dus méér koolhydraten in dan in mijn eigen mix.

Afgelopen jaar heb ik DuoDog paardenvet meegenomen. In van die kleine knijpflesjes waar je normaal gezien shampoo in zou doen (natuurlijk nieuwe flesjes ;D ) ik had voor 4 dagen aan paardenvet mee, in die 4 dagen is de kans op ranzig worden natuurlijk niet zó groot. Het was precies de periode dat het 36°c was, dus behoorlijk aan de te warme kant. Mede vanwege de hitte na 4 dagen gestopt met wandelen. We hadden te weinig getraind ook, Skip zn voetzolen deden zeer, dus stoppen was de enigste optie.

Dit jaar gaan we voor poging 2. Met minder hitte en méér training vooraf.

Dat vacuüm verpakken is een goed idee!

Het vet zou ik trouwens pas toevoegen op het moment van voeren, dus het gedroogde vlees komt niet eerder in contact met het vet.

Ik heb vaker vlees gedroogd en dat blijft meestal enkele maanden goed. Maar het is dan ook droog, droog.
Laatst gewijzigd door mvdende op vr 11 feb 2022, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3439749
Ik zou voor de vakantie gewoon koolhydraat gebruiken! Voor de vakantie periode lijkt mij dat echt prima hoor. Het is maar voor tijdelijk joh! Ik eet tijdens de vakantie ook niet zoals ik normaal eet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3439751
Over koolhydraten ; ik denk dat het toch echt een misverstand is dat honden geen energie uit koolhydraten kunnen halen. Ze kunnen die wel degelijk omzetten. Denk ook maar aan sommige dieeten waar noodgedwongen koolhydraat ook een deel van uitmaakt. Dat kan ook gewoon verteerd worden.
Tuurlijk wel. Ik zeg niet dat het niet kan. Wel dat het niet de voornaamste bron voor een hond is. Of dat was toch wat ik bedoelde.
Lizzy schreef: vr 11 feb 2022, 08:58 Een hond haalt zeker energie uit koolhydraat! Daarom staat een brok ook stijf van de koolhydraat. Lekker makkelijk, lekker goedkoop en het levert nog energie ook. Of het een gezonde vorm van energie levert... Ja kijk, daar valt over te discussiëren....
Ja, dit bedoelde ik he.

Er staat: dat een hond vooral energie haalt uit vet en koolhydraat. Van nature dus, uit z'n natuurlijke voeding. En dat is dus niet zo. De hond is gebouwd om in de eerste plaats energie te halen uit vet en eiwitten.
De enzymen om zetmelen af te breken zouden ook maar bij de hond tot ontwikkeling gekomen zijn na de domesticatie en niet bij de wilde voorouders...
Door Lizzy
#3439762
pearlsofpassion schreef: vr 11 feb 2022, 10:42 Tuurlijk wel. Ik zeg niet dat het niet kan. Wel dat het niet de voornaamste bron voor een hond is. Of dat was toch wat ik bedoelde.


Ja, dit bedoelde ik he.

Er staat: dat een hond vooral energie haalt uit vet en koolhydraat. Van nature dus, uit z'n natuurlijke voeding. En dat is dus niet zo. De hond is gebouwd om in de eerste plaats energie te halen uit vet en eiwitten.
De enzymen om zetmelen af te breken zouden ook maar bij de hond tot ontwikkeling gekomen zijn na de domesticatie en niet bij de wilde voorouders...
Nee klopt PoP, je hebt inderdaad gelijk, er staat inderdaad dat een hond vooral energie haalt uit vet en koolhydraat en dat is beslist niet waar. Sterker nog: 1 gram koolhydraat levert 4 kcal, 1 gram eiwit 4 kcal en 1 gram vet 9 kcal. Maar ja goed, juist vet is het probleem tijdens de vakantie dus lijkt het me prima om meer koolhydraat te voeren tijdens de vakantie. Het is altijd nog minder koolhydraat dan wat er in een brok zit.
Door mvdende
#3439764
Lizzy schreef: vr 11 feb 2022, 12:38 Nee klopt PoP, je hebt inderdaad gelijk, er staat inderdaad dat een hond vooral energie haalt uit vet en koolhydraat en dat is beslist niet waar. Sterker nog: 1 gram koolhydraat levert 4 kcal, 1 gram eiwit 4 kcal en 1 gram vet 9 kcal. Maar ja goed, juist vet is het probleem tijdens de vakantie dus lijkt het me prima om meer koolhydraat te voeren tijdens de vakantie. Het is altijd nog minder koolhydraat dan wat er in een brok zit.
Daarnaast wil je eigenlijk niet dat een hond eiwitten gaat gebruiken als brandstof. Dan is ie namelijk spieren aan het opeten, of tenminste géén spieren aan het opbouwen. (Als ik goed heb opgelet tijdens de lessen)

Ik ga 10% koolhydraten toevoegen, waarvan 5% pompoen (Dus eigenlijk groente) en 5% rijst.

Tis een uitproobeersel. Heb vanmorgen een vacuüm machine aangeschaft om het voer goed lang vers te kunnen houden, aangezien het natuurlijk nog geen zomer is.

Zodra de weersvoorspellingen een béétje richting voorjaar gaan, dan gaan we weer volop weekendjes weg inplannen. Wij kamperen meestal, dus een béétje aangename temperatuur in de avond en nacht is wel gewenst. Daarnaast is Skip een enorme kouwkleum, het moet voor hem óók leuk blijven natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3439765
Nee, hij EET natuurlijk ook veel eiwit. ;)
Spieren afbreken gebeurt pas als er veel te weinig voeding is of te weinig beweging.

Maar ik ben het ermee eens dat een beetje koolhydraat toevoegen geen probleem is hoor. Al zou ik daar dan wel een paar weken eerder mee beginnen. Anders is er een kans dat hij er klappende honger van krijgt of z'n pancreas in paniek schiet oid. Beetje laten wennen. Je wilde toch op voorhand al gaan trainen he? Dan zou ik samen met de lichaamsbeweging de koolhydraten opvoeren. Dat is toch de gezondste manier van koolhydraten nuttigen: bij in spanning. (daarom niet er vlak voor he, vertering en inspanning gaat niet samen, maar gewoon, dat ze meteen gebruikt worden en niet massaal in lichaamsvet omgezet)
Havermout is ook een aanrader. Dat zijn trage zetmelen en geeft een voller gevoel dan vb rijst.

Ik blijf m'n hoofd breken of er geen betere manier is om met dat vet om te gaan, maar ik kom er ook niet op...
Door mvdende
#3439783
pearlsofpassion schreef: vr 11 feb 2022, 14:08 Nee, hij EET natuurlijk ook veel eiwit. ;)
Spieren afbreken gebeurt pas als er veel te weinig voeding is of te weinig beweging.

Maar ik ben het ermee eens dat een beetje koolhydraat toevoegen geen probleem is hoor. Al zou ik daar dan wel een paar weken eerder mee beginnen. Anders is er een kans dat hij er klappende honger van krijgt of z'n pancreas in paniek schiet oid. Beetje laten wennen. Je wilde toch op voorhand al gaan trainen he? Dan zou ik samen met de lichaamsbeweging de koolhydraten opvoeren. Dat is toch de gezondste manier van koolhydraten nuttigen: bij in spanning. (daarom niet er vlak voor he, vertering en inspanning gaat niet samen, maar gewoon, dat ze meteen gebruikt worden en niet massaal in lichaamsvet omgezet)
Havermout is ook een aanrader. Dat zijn trage zetmelen en geeft een voller gevoel dan vb rijst.

Ik blijf m'n hoofd breken of er geen betere manier is om met dat vet om te gaan, maar ik kom er ook niet op...
Skip krijgt gemiddeld genomen nog steeds zn 1 a 2 keer per week brokken. Omdat ik dan vergeten ben zn vlees uit de vriezer te halen óf ik niet optijd ben geweest met bestellen.

Af en toe brok eet hij wel. Al is zn ontlasting vaak wat minder stevig. Maar óók onze kvv geeft dunne ontlasting. Ik heb het vermoeden dat in sommige smaken kvv van Dogmeat òf teveel vleesbot zit, òf bijna volledig uit orgaan bestaat. Echt goede kvv is het niet, maar het is betaalbaar en makkelijk aan te komen (Ik haal het altijd op bij Dogmeat zelf, dus geen verzendkosten) en beter dan de Smuldier waar hij eerst op stond. Mijn budget is helaas niet al te groot.

(Iets met uitrekenen wat een hond per maand kost en gerekend met een gemiddeld goede brok, en een hond krijgen die slecht op vulstoffen reageert. )

Daarnaast regelmatig een kapje brood enz. Dus helemaal koolhydraatarm leeft hij niet.
Door mvdende
#3440378
Het voer is af.

Ik weet alleen niet hoe je foto's geupload krijgt.

Als ik uitga van wat Skip normaal per dag aan vers vlees krijgt, 500g, en dat vereken ik met het gewicht van het gedroogde vlees, kom ik op 170g per dag uit.

Een stuk minder dan de 250g wat hij van normale brokken zou krijgen. Vacuüm verpakt zijn het kleine pakketjes en makkelijk meenemen.

Extra gewicht komt er natuurlijk nog wel bij ivm toevoegen van vet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door