Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3439501
Lizzy schreef: ma 07 feb 2022, 09:02 Oei. Dat is een goeie vraag. Vet kun je inderdaad niet drogen, is ook mijn ervaring. Dus nu zit ik met stomme verbazing naar de ingrediënten van Ziwi Peak te kijken (air dried):

https://www.bestpetfoods.nl/producten/9 ... eef-454-gr

Ik moet hier eens even over nadenken :g:
Is wel niet een verschil tussen drogen met warme lucht en vriesdrogen? Gevriesdroogd geeft vet minder problemen met beschimmelen. Dat voer dat ik vroeger had (K9 natural) was ook behoorlijk vet. Maar beschimmelde niet en rook niet ranzig.
Door Chouka
#3439506
Ik los dat op door:
- zoveel mogelijk vet te verwijderen voor ik begin te drogen
- in het droogproces korte tijd op hogere temperaturen te werken. Dan smelt het vet. En na een tijdje leg ik het in zuivere schalen en droog ik verder. Indien nodig nog eens herhalen.
- waar nog vet aan hangt niet bij de voorraad te leggen, maar bij de snoepjes die ik dan geef. En dat blijft echt wel meer dan een maand goed.
- hartvet is hardnekkig. Dat los ik op door de buitenkanten met vet er af te snijden en apart te drogen. Dat komt dan bij de snoepjes. Het binnenste is mooi zuiver vlees. Dat kan je wel langer bewaren.
Door Lizzy
#3439511
Siberienne schreef: ma 07 feb 2022, 10:15 Is wel niet een verschil tussen drogen met warme lucht en vriesdrogen? Gevriesdroogd geeft vet minder problemen met beschimmelen. Dat voer dat ik vroeger had (K9 natural) was ook behoorlijk vet. Maar beschimmelde niet en rook niet ranzig.
Maar Ziwi peak is dus niet gevriesdroogd. En bevat toch veel vet.
Door Lizzy
#3439512
Chouka schreef: ma 07 feb 2022, 11:24 Ik los dat op door:
- zoveel mogelijk vet te verwijderen voor ik begin te drogen
- in het droogproces korte tijd op hogere temperaturen te werken. Dan smelt het vet. En na een tijdje leg ik het in zuivere schalen en droog ik verder. Indien nodig nog eens herhalen.
- waar nog vet aan hangt niet bij de voorraad te leggen, maar bij de snoepjes die ik dan geef. En dat blijft echt wel meer dan een maand goed.
- hartvet is hardnekkig. Dat los ik op door de buitenkanten met vet er af te snijden en apart te drogen. Dat komt dan bij de snoepjes. Het binnenste is mooi zuiver vlees. Dat kan je wel langer bewaren.
Maar de vraagsteller heeft juist vet nodig, voor de kcal.
Door Siberienne
#3439516
Lizzy schreef: ma 07 feb 2022, 11:44 Maar Ziwi peak is dus niet gevriesdroogd. En bevat toch veel vet.
Ja klopt, was even in de war.

Ik zat nog te denken aan oude manieren van drogen zoals ham en zalm maar dat wordt eigenlijk altijd gepekeld volgens mij. Raar.

Overigens zou ik voor zo’n korte tijd best bv Darf vol bites durven geven als alternatief voor een zelfgedroogd product dat misschien niet goed blijft. Meer processed maar zelfgedroogd voer dat bederft / schimmelt is ook niet gezond.

Ik droog vaak onze eigen maaltijden maar die werden steeds vegetarischer omdat vettig dingen drogen vies is. Bovendien lukt het rehydreren van vlees slecht dus werd de kipfilet een soort taaie kauwgom. Wat dan voor een hond niet zo erg is, maar voor ons voegde het weinig toe aan het eetgenot
Door mvdende
#3439517
Siberienne schreef: ma 07 feb 2022, 12:52 Ja klopt, was even in de war.

Ik zat nog te denken aan oude manieren van drogen zoals ham en zalm maar dat wordt eigenlijk altijd gepekeld volgens mij. Raar.

Overigens zou ik voor zo’n korte tijd best bv Darf vol bites durven geven als alternatief voor een zelfgedroogd product dat misschien niet goed blijft. Meer processed maar zelfgedroogd voer dat bederft / schimmelt is ook niet gezond.

Ik droog vaak onze eigen maaltijden maar die werden steeds vegetarischer omdat vettig dingen drogen vies is. Bovendien lukt het rehydreren van vlees slecht dus werd de kipfilet een soort taaie kauwgom. Wat dan voor een hond niet zo erg is, maar voor ons voegde het weinig toe aan het eetgenot
Gaat Skip helaas van aan de schijt :( heb ik al uitgeprobeerd.

Hij is trouwens ook een lastige eter, paar dagen brokken gaat goed, daarna weigert hij zn ochtend maaltijd. Meestal gaat de avondmaaltijd er met lange tanden wel in.

Wie weet welke vetten er goed zijn om bij te voeren?

DuoDog paardenvet
Schapenvet in fles of de bonbons
Rundervet poeder

Zijn er nog meer opties die een niet al te hoog gewicht hebben en makkelijk mee te nemen zijn?

Een vleesmolen is vanochtend aangeschaft, mijn idee is om een barf menu samen te stellen, en het vet zoveel mogelijk weg te snijden. Dan door de vleesmolen en in de voedseldroger samen met wat groenten en wat gekookte rijst voor de koolhydraten.
Door Siberienne
#3439525
mvdende schreef: ma 07 feb 2022, 14:08 Gaat Skip helaas van aan de schijt :( heb ik al uitgeprobeerd.

Hij is trouwens ook een lastige eter, paar dagen brokken gaat goed, daarna weigert hij zn ochtend maaltijd. Meestal gaat de avondmaaltijd er met lange tanden wel in.

Wie weet welke vetten er goed zijn om bij te voeren?

DuoDog paardenvet
Schapenvet in fles of de bonbons
Rundervet poeder

Zijn er nog meer opties die een niet al te hoog gewicht hebben en makkelijk mee te nemen zijn?

Een vleesmolen is vanochtend aangeschaft, mijn idee is om een barf menu samen te stellen, en het vet zoveel mogelijk weg te snijden. Dan door de vleesmolen en in de voedseldroger samen met wat groenten en wat gekookte rijst voor de koolhydraten.
Ik weet niet wat het beste is maar van Schapevet gingen mijn vorige huskies aan de diarree toen ik in mijn enthousiasme wat meer gaf dan op de verpakking stond. Daarna heb ik onderweg extra calorien gevoerd met blikjes zalm en sardines. Misschien is dat nog een optie voor vet? Succes!
Door mvdende
#3439550
een paar uurjes puzzelen verder, maar ik denk dat ik een aardig menu in elkaar heb geknutseld.

vleesbot:

kwartelkarkas 13% vet
Konijnrugstuk 3% vet
kippennekken 8% vet

dit moeten als het goed is zachte botten zijn. Nu hopen dat de goedkope vleesmolen dit wil slikken.

Orgaan:

geiten pens 8% vet
Rund nier 3% vet
kalkoen hart 5% vet
lams lever 6% vet

spiervlees:
kipfilet (dogmeat) 2% vet
paard vlees 1% vet

Koolhydraten: 10% totaal

pompoen gekookt
rijst gekookt

de combinatie van zachte botten met weinig vet was niet gemakkelijk :biggrin2: Ik kom op 8 diersoorten uit, ziet iemand nog iets wat ik vergeten ben?

er zit express geen vis in dit menu, aangezien de meeste vis verkrijgbaar vette vis is. Normaal gesproken krijgt Skip 1x per week een dag zalm kvv.

als het goed is kan ik het vlees vandaag (op het moment van typen is het 03:13 :o ) nog ophalen bij Dogmeat. nu hopen dat de percentages die ze op hun website hebben staan ook een beetje willen kloppen. Dat was in het verleden wel eens een puntje.
Door Marien
#3439587
Ik had pas konijnenrugstuk, ik vond erg veel vet bij zitten. De niertjes inclusief het vet zat er nog aan. Als je dit weg gooit is het denk wel vrij mager.

Groet Marien
Door mvdende
#3439601
Marien schreef: di 08 feb 2022, 13:44 Ik had pas konijnenrugstuk, ik vond erg veel vet bij zitten. De niertjes inclusief het vet zat er nog aan. Als je dit weg gooit is het denk wel vrij mager.

Groet Marien
Weggooien doen we sowieso niet aan. Al het vet wat ik eraf kan snijden, wordt gewoon rauw aan Skip gegeven bij de kvv. Dus in dat opzicht heb ik gelukkig geen verliezen. Skip mag namelijk bést vet hebben, alleen de voedseldroger vind vet niet zo leuk.
Door Lizzy
#3439690
mvdende schreef: di 08 feb 2022, 03:14 een paar uurjes puzzelen verder, maar ik denk dat ik een aardig menu in elkaar heb geknutseld.

vleesbot:

kwartelkarkas 13% vet
Konijnrugstuk 3% vet
kippennekken 8% vet

dit moeten als het goed is zachte botten zijn. Nu hopen dat de goedkope vleesmolen dit wil slikken.

Orgaan:

geiten pens 8% vet
Rund nier 3% vet
kalkoen hart 5% vet
lams lever 6% vet

spiervlees:
kipfilet (dogmeat) 2% vet
paard vlees 1% vet

Koolhydraten: 10% totaal

pompoen gekookt
rijst gekookt

de combinatie van zachte botten met weinig vet was niet gemakkelijk :biggrin2: Ik kom op 8 diersoorten uit, ziet iemand nog iets wat ik vergeten ben?

er zit express geen vis in dit menu, aangezien de meeste vis verkrijgbaar vette vis is. Normaal gesproken krijgt Skip 1x per week een dag zalm kvv.

als het goed is kan ik het vlees vandaag (op het moment van typen is het 03:13 :o ) nog ophalen bij Dogmeat. nu hopen dat de percentages die ze op hun website hebben staan ook een beetje willen kloppen. Dat was in het verleden wel eens een puntje.
En dit ga je dan drogen? Hoe wil je kwartelkarkas gaan drogen? En konijnenrugstuk? En ik zie niet zo goed waarom je er 10% koolhydraat in zou doen? Is dat alleen voor als je op vakantie bent of wil je dit permanent gaan geven? Ik zou dat namelijk niet doen.
Door mvdende
#3439730
Lizzy schreef: do 10 feb 2022, 09:35 En dit ga je dan drogen? Hoe wil je kwartelkarkas gaan drogen? En konijnenrugstuk? En ik zie niet zo goed waarom je er 10% koolhydraat in zou doen? Is dat alleen voor als je op vakantie bent of wil je dit permanent gaan geven? Ik zou dat namelijk niet doen.
Alles is door de vleesmolen gegaan, dus nu eigenlijk kvv. De goedkope vleesmolen (nieuwprijs €45) had er toch moeite mee, ondanks dat ik het met de snoeischaar al behoorlijk klein had gemaakt. Voor de volgende portie dus even opzoek naar een andere vleesmolen.

Volgens mij haalt een hond zn energie voornamelijk uit vetten en koolhydraten. In mijn menu zit erg weinig vet en ik heb het meeste vet óók nog weg gesneden (vet droogt namelijk niet)

Dan blijft later vet toevoegen (paardenvet, rundervet poeder, schapenvet) en koolhydraten over.

Het is belangrijk dat Skip voldoende kcal binnen krijgt als we 8 uur per dag aan het wandelen zijn.

Dit is inderdaad uitsluitend voor vakantie. Dagelijks blijft hij gewoon op kvv staan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3439732
Nee, niet uit koolhydraten. Wel vet en ook eiwitten. Dat zijn zeker voor vleeseters niet enkel bouwstoffen maar ook brandstoffen.

Maar wat ik me afvraag, dat extra vet dat je wil toevoegen, hoe komt dat dat dan wel bewaard? Waarom bederven die schapenvetkorrels om maar iets te noemen niet?
Ergens klopt er iets niet he...
Bewaarmiddelen ?
Als hij brok niet verdraagt, verdraagt hij dat dan wel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door