Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3413573
Inderdaad zijn houdbare worsten veel te zwaar en dus niet te doen voor op reis...
Ik moet nog kijken hoe warm mijn droger gaat drogen, stond er niet bij maar houd natuurlijk rekening mee dat botten niet boven bepaalde temperatuur gedroogd morgen worden! Misschien is poeder dan idd een idee, wie weet... Voorlopig gaan we toch nog niet echt omdat ik met mijn manier van reizen ook afhankelijk ben van overnachten bij mensen/hun tuin en dat nu ivm de Covid bedoeling allemaal wat lastiger gaat. Maar een goede voorbereiding is het halve werk, toch?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3413760
Wij propte alles in een bak van de Chinees en vroren het in voor de eerste dagen op vakantie.
Eierschaalpoeder altijd mee, wanneer wr wat over vers vlees ofzo strooiden, aten ze het allebei gewoon op. Met gedroogd vlees kan ik me voorstellen dat je water gebruikt...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3413790
Vers vlees is dus ronduit onpractisch, kan weinig meenemen (kwa dagen) en het is zwaar..
Inderdaad gedroogd en dan met eipoeder kan allicht een mogelijkheid zijn! Ik ga er mee aan de slag in mijn hoofd, hoeveel, hoe, wat en zo verder. Hij eet zijn spiervlees gewoon graag gedroogd als snack (uit eigen droger) maar ik kan met mijn droger geen bot drogen ivm te hoge temperatuur...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3413795
Maar dan moet je wel toegang tot water hebben. Want dat gedroogd vlees moet weer evenveel water bij als eruit gegaan is bij het drogen..
Als je altijd bij een natuurlijke waterweg stopt is dat prima, maar als je dat water ook nog moet meesleuren win je niets.
Door Siberienne
#3413800
pearlsofpassion schreef: do 19 nov 2020, 11:05 Maar dan moet je wel toegang tot water hebben. Want dat gedroogd vlees moet weer evenveel water bij als eruit gegaan is bij het drogen..
Als je altijd bij een natuurlijke waterweg stopt is dat prima, maar als je dat water ook nog moet meesleuren win je niets.
Dat heb je voor jezelf ook nodig - kwestie van plannen.

Bovendien kan je er nog voor kiezen bv water te tappen op een uurtje van je kampeerplek en dan hoef je het maar een uur mee te sjouwen en geen hele dag. Dat scheelt best wel.

En honden kunnen ook gewoon water uit een stroompje of meertje drinken oid. Eigenlijk hebben we maar 1x ooit moeite gehad om water te vinden en dat was gek genoeg in de Jura. Niet echt een droog gebied maar omdat het Karst gebergte is zakt water in de grond en lopen de stroompjes ondergronds.
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3413854
Water is gemakkelijker aan te komen en weegt denk niet op tegen het extra meeslepen van vers vlees of gestoomd vlees :) Onze eerste trektochten zullen toch in NL, BE en DU zijn en dat zijn allemaal landen met een goed waternetwerk :)
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3415007
Nog even een vraagje als aanvulling:

Kan ik dus gedroogd vlees geven en is dat even goed als vers vlees? Voor op reis? Maar ook thuis?

Ik zou namelijk idealiter mijn orgaanvlees gedroogd geven tussedoor, zo kan ik meer vriezer ruimte open houden voor andere dingen. Of vergaan er belijkrijke voedingsstoffen tijdens het droogprocess?

Alvast bedankt! Ik heb 2 lades waar ik het mee moet doen in mijn kast vriezertje. Dus als ik orgaanvlees kan drogen zou dit een hoop schelen!
Door Chouka
#3415011
Als de temperatuur hoog is gaat er echt wel veel verloren.

Experimenteer eens met een tijdschakelaar. Zoveel minuten drogen en zoveel minuten niet. En dat opvolgen met een thermometer. En dan proberen in de buurt van de 50°C te blijven. Als dat lukt dan lijkt me dat een mogelijkheid om vlees en orgaan gedroogd te geven. Toch zou ik dat ook geregeld vers geven.

Ik ben nu ook bio-orgaan aan het drogen met de bedoeling om dat in de zomer te geven.
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3415020
Bedankt! Mijn drogertje wordt niet heel erg warm, en ik kan inderdaad een tijdschakelaar er aan vast zetten, dan ga ik daar zeker mee aan de slag! Geregeld vers zal hij zeker krijgen (ik heb net ook een ander bericht gemaakt voor onze nieuwe lading aanschaf) maar zo kan ik drogen wat ik nu niet allemaal in de vriezer kwijt kan, en dat scheelt voor mij een hele hoop!
Hoe lang droog jij orgaan?
Door Chouka
#3415025
Tot het helemaal droog is...
Dat ligt er aan hoe dik die stukjes zijn. Hoe dikker hoe langer het duurt. En hoe meer er in de schaal ligt hoe langer het duurt.
Als je een stukje tussen duim en wijsvinger neemt en je kan het niet meer induwen dan is het droog. Dat testen bij de grootste brokjes. Je voelt het ook aan het gewicht van een schaal. Als het bijna niets meer weegt is het droogt.
En je kan bij twijfel beter te lang drogen. Niet helemaal droog kan gaan schimmelen. En als het begint met de stukjes die niet droog zijn dan schimmelt de hele bak mee.
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3415029
Ik was bang dat te lang drogen mss ook weer nadelen zou hebben, dan ga ik gewoon door zoals ik doe! :D
Bedankt nogmaals!
Door Chouka
#3415058
Akeyti schreef: wo 09 dec 2020, 10:24 Ik was bang dat te lang drogen mss ook weer nadelen zou hebben, dan ga ik gewoon door zoals ik doe! :D
Bedankt nogmaals!
Dat is zoals de was te lang laten drogen. Droog is droog. Het verbruikt dan alleen nog electriciteit. Als het niet te heet is heeft het verder geen nadelen. Als het echt droog is kan je stoppen. als je twijfelt of als de dikste stukjes nog niet droog zijn zou ik verder doen.

Graag gedaan.
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3415061
Chouka schreef: wo 09 dec 2020, 18:16 Dat is zoals de was te lang laten drogen. Droog is droog. Het verbruikt dan alleen nog electriciteit. Als het niet te heet is heeft het verder geen nadelen. Als het echt droog is kan je stoppen. als je twijfelt of als de dikste stukjes nog niet droog zijn zou ik verder doen.

Graag gedaan.
Super!
Door mvdende
#3439484
Ik schop dit topic even omhoog.

Afgelopen zomer zat ik met hetzelfde "probleem" als de ts, namelijk een hond die op vers staat (in ons geval kvv) en een meerdaagse trektocht met alles op de rug.

Ik heb toen al behoorlijk lopen zoeken en ben uitgekomen op GoRocketo dog food. €60 voor 3kg en volgens de site en de verpakking een hoog vlees percentage en weinig "troep"

Op papier een hele mooie voeding, die je klaar moet maken met water en als papje voert.

In de praktijk poept mijn hond echt enorme hopen op dit voer. Lijkt wel alsof wat erin gaat, er met dezelfde vaart er weer uit komt. Zelfs een "normale" brok geeft minder ontlasting.

Fresco voer staat hier in de kast, zak nog dicht. Had dat besteld, maar door leveringsproblemen was ik ondertussen alweer terug van de trektocht op het moment dat het afgeleverd werd.... dichte zak is lang houdbaar dus vandaar dat de zak even dicht blijft.

Nu mijn vraag:

Ik wil net als de ts zelf vlees gaan drogen, om dat als maaltijd aan te bieden tijdens een trektocht.

Ik heb een goede voedseldroger, in te stellen op 40°c tot 70°c, dus bot drogen is geen probleem.

Alleen hoe doe je het met vetten? Vetten drogen namelijk niet en gedroogd vlees met vet erin, gaat snel schimmelen.

Maar vetten zijn wél essentiële energieleveranciers.

Daarnaast vraag ik me af of het een idee is om iets van koolhydraten toe te voegen, voor de energie.

Afgelopen zomer had ik van DuoDog paardenvet meegenomen in speciale flesjes. Maar dit is denk ik nooit voldoende als het basis voer geen vet bevat.

Het gaat hier trouwens om een hond van 24kg, die snel de neiging heeft te schraal te worden, dus beter iets te veel energie in het voer tijdens een trektocht dan te weinig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door