Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Envie
#3411095
Mijn oude manneke van 13+ krijgt steeds meer last met de vertering van bot.
Hij is misselijk na zijn maaltijd, en nu ook steeds vaker dunne ontlasting met veel slijm.
Ben en jaar geleden al over gestapt op gemalen bot, want zelfs de platgeslagen zachte karkasjes van kip/konijn kreeg hij last van. Rommelbuik, buikpijn, misselijk.
Gemalen bot ging goed, maar nu niet meer...
Ook kvv lukt niet.
Wanneer ik wat vlees, orgaan en groente geef is er niks mis. En blik zonder graan gaat ook goed.

Het zou misschien met novacam te maken kunnen hebben?

Ik wil niet teveel meer met hem gaan sleutelen, hij is ruim 13 jaar en hopelijk komt er nog een jaartje bij. Ik wil dus eigenlijk een licht gekookte maaltijd gaan geven.
Wie heeft er een goed recept ?
Door Lizzy
#3411096
Envie schreef: ma 05 okt 2020, 15:25 Mijn oude manneke van 13+ krijgt steeds meer last met de vertering van bot.
Hij is misselijk na zijn maaltijd, en nu ook steeds vaker dunne ontlasting met veel slijm.
Ben en jaar geleden al over gestapt op gemalen bot, want zelfs de platgeslagen zachte karkasjes van kip/konijn kreeg hij last van. Rommelbuik, buikpijn, misselijk.
Gemalen bot ging goed, maar nu niet meer...
Ook kvv lukt niet.
Wanneer ik wat vlees, orgaan en groente geef is er niks mis. En blik zonder graan gaat ook goed.

Het zou misschien met novacam te maken kunnen hebben?

Ik wil niet teveel meer met hem gaan sleutelen, hij is ruim 13 jaar en hopelijk komt er nog een jaartje bij. Ik wil dus eigenlijk een licht gekookte maaltijd gaan geven.
Wie heeft er een goed recept ?
Waarom zou je gekookt voer gaan geven, terwijl vlees, orgaan en groenten wel goed gaat? Rauw verdient altijd de voorkeur. Je kunt het vlees/groenten aanvullen met eierschaalpoeder. Je kunt 1 theelepel op 500 gram vlees geven.

Je kunt tegenwoordig zelfs eierschaalpoeder kant en klaar kopen!

Het kan van de Novacam komen. Dat is best troep, ook voor de spijsvertering. Maar ja, soms kun je gewoon niet anders. Het kan trouwens ook wel door de leeftijd komen. Of een combinatie van beide.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3411099
Ik sluit me bij Lizzy aan.
Je hebt trouwens ook calciumsupplementen. Daar zitten meestal nog wel wat andere zaken bij dus even kijken wat dat dan is, maar dat kan ook een optie zijn.
Door Envie
#3411108
Lizzy schreef: ma 05 okt 2020, 16:11 Waarom zou je gekookt voer gaan geven, terwijl vlees, orgaan en groenten wel goed gaat? Rauw verdient altijd de voorkeur. Je kunt het vlees/groenten aanvullen met eierschaalpoeder. Je kunt 1 theelepel op 500 gram vlees geven.

Je kunt tegenwoordig zelfs eierschaalpoeder kant en klaar kopen!

Het kan van de Novacam komen. Dat is best troep, ook voor de spijsvertering. Maar ja, soms kun je gewoon niet anders. Het kan trouwens ook wel door de leeftijd komen. Of een combinatie van beide.
Oja, dat is ook zo ! Maar gebruik ik dan 1 theelepel op 500 gr vlees-orgaan-groenten?
Door Lizzy
#3411132
Envie schreef: ma 05 okt 2020, 19:17 Oja, dat is ook zo ! Maar gebruik ik dan 1 theelepel op 500 gr vlees-orgaan-groenten?
Nee, 1 theelepel op 500 gram vlees/orgaanvlees. Groenten bevat ook calcium en van groenten is de Ca/F balans prima (in de regel iets meer calcium als fosfor maar het zijn natuurlijk allemaal kleine hoeveelheden). Dus je rekent het eierschaalpoeder echt puur met vlees/orgaanvlees.
Door Envie
#3411135
Lizzy schreef: di 06 okt 2020, 08:24 Nee, 1 theelepel op 500 gram vlees/orgaanvlees. Groenten bevat ook calcium en van groenten is de Ca/F balans prima (in de regel iets meer calcium als fosfor maar het zijn natuurlijk allemaal kleine hoeveelheden). Dus je rekent het eierschaalpoeder echt puur met vlees/orgaanvlees.
En hoe is dan de beste verhouding van vlees en orgaan?
Heb ergens een menuutje gezien van ... ? en even opgeschreven:

650 gr / dag
65 orgaan 200 pens 335 spier 50 ei/vis 1tl eiersch.p.

Is dat een goed menu?
Door Lizzy
#3411136
Envie schreef: di 06 okt 2020, 09:11 En hoe is dan de beste verhouding van vlees en orgaan?
Heb ergens een menuutje gezien van ... ? en even opgeschreven:

650 gr / dag
65 orgaan 200 pens 335 spier 50 ei/vis 1tl eiersch.p.

Is dat een goed menu?
Je hond eet 650 gram per dag in totaal? Dat is excl. groenten? En je wilt alles iedere dag voeren, dus iedere dag spiervlees, pens en iets van orgaan?

Ik zou dan 80% spiervlees, 10% pens en 10% andere organen gaan/blijven voeren. Kom ik op 520 gram spiervlees, 65 gram orgaanvlees en 65 gram pens. Je voert daarop 1 volle theelepel eierschaalpoeder of zeg 1 + 1/4.

Hoe kom jij aan 200 gram pens? Volgens mijn berekening zou dat 30% van het totaal zijn. Ik vind dat echt veel te veel. Ik vind 20% al veel maar dat zou nog kunnen. Dat zou op 130 gram komen, volgens hoe ik heb gerekend.

Als je hele visjes geeft (nooit meer dan 10% van het totaal) kun je dat als extraatje meerekenen. Oftewel : niet meerekenen in je menu. Deze zijn heel en dus compleet dus daar hoeft ook niet extra calcium of iets bij. Idem voor een heel ei (met schil).
Door Envie
#3411140
Lizzy schreef: di 06 okt 2020, 09:31 Je hond eet 650 gram per dag in totaal? Dat is excl. groenten? En je wilt alles iedere dag voeren, dus iedere dag spiervlees, pens en iets van orgaan?

Ik zou dan 80% spiervlees, 10% pens en 10% andere organen gaan/blijven voeren. Kom ik op 520 gram spiervlees, 65 gram orgaanvlees en 65 gram pens. Je voert daarop 1 volle theelepel eierschaalpoeder of zeg 1 + 1/4.

Hoe kom jij aan 200 gram pens? Volgens mijn berekening zou dat 30% van het totaal zijn. Ik vind dat echt veel te veel. Ik vind 20% al veel maar dat zou nog kunnen. Dat zou op 130 gram komen, volgens hoe ik heb gerekend.

Als je hele visjes geeft (nooit meer dan 10% van het totaal) kun je dat als extraatje meerekenen. Oftewel : niet meerekenen in je menu. Deze zijn heel en dus compleet dus daar hoeft ook niet extra calcium of iets bij. Idem voor een heel ei (met schil).
GEVONDEN ; viewtopic.php?f=8&t=135504&hilit=geen+bot+verdragen
Door Lizzy
#3411187
Ja, dat is het menu dat de topic starter uiteindelijk zelf heeft bedacht maar ook daar adviseer ik haar al om 20% te voeren. Overigens is het wel zo dat deze hond een Dalmaat is en die van jou niet. Bij Dalmaten is het zo dat je ook nog eens met een purine-verhaal zit en daar heb jij geen last van. Het blijft dus maatwerk en ik vind 30% pens persoonlijk erg veel.
Door Envie
#3411188
Lizzy schreef: wo 07 okt 2020, 07:15 Ja, dat is het menu dat de topic starter uiteindelijk zelf heeft bedacht maar ook daar adviseer ik haar al om 20% te voeren. Overigens is het wel zo dat deze hond een Dalmaat is en die van jou niet. Bij Dalmaten is het zo dat je ook nog eens met een purine-verhaal zit en daar heb jij geen last van. Het blijft dus maatwerk en ik vind 30% pens persoonlijk erg veel.
Dank voor je uitleg :-* helemaal duidelijk!
Ik ga hem ook maar weer aan de probiotica zetten.
En we gaan kilo's vlees verslinden. Gaat best wat in een prak van 750 gram/dag :)
Door Lizzy
#3411887
Envie schreef: di 20 okt 2020, 20:24 Ooww het ging zo goed. Vanmorgen ineens weer een grote slijmerige hoop diarree op de mat. Wat kan ik nog doen...?
Ik denk dat je geduld moet hebben. Het heeft ook allemaal even tijd nodig, denk ik en van tijd tot tijd is het best mogelijk dat je een terugval ziet. Even kijken hoe snel hij weer opkrabbelt. Misschien ook opschrijven wat hij eet, welke supplementen hij krijgt en kijken of het bijv. altijd is als je pens hebt gegeven. Er zijn geen wormen in het spel? (mestonderzoek). En misschien ook wat spelen met de hoeveelheid eierschaalpoeder.
Door Envie
#3411906
Lizzy schreef: wo 21 okt 2020, 07:02 Ik denk dat je geduld moet hebben. Het heeft ook allemaal even tijd nodig, denk ik en van tijd tot tijd is het best mogelijk dat je een terugval ziet. Even kijken hoe snel hij weer opkrabbelt. Misschien ook opschrijven wat hij eet, welke supplementen hij krijgt en kijken of het bijv. altijd is als je pens hebt gegeven. Er zijn geen wormen in het spel? (mestonderzoek). En misschien ook wat spelen met de hoeveelheid eierschaalpoeder.
Vanmiddag eerst ff een bloedonderzoekje laten doen. Poepje ga ik ook ff meenemen. Kijken of de novacam iets vervelends doet.
En bedankt weer voor t meedenken !!
Door Lizzy
#3411909
Envie schreef: wo 21 okt 2020, 10:55 Vanmiddag eerst ff een bloedonderzoekje laten doen. Poepje ga ik ook ff meenemen. Kijken of de novacam iets vervelends doet.
En bedankt weer voor t meedenken !!
Ben benieuwd!

Novacam is een NSAID. Bijwerkingen: vermindering van de eetlust, braken, diarree, occult faecaal bloed apathie en nierfalen werden af en toe gemeld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door