Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3409181
Ik las net in het gepinde “afwisselen van verschillende diersoorten” topic dat het voeren van veel van een bepaalde proteïne een allergie kan opwekken voor die diersoort. Daaronder stond een filmpje waarin dr. Karen Becker het hier kort over heeft.
viewtopic.php?f=33&t=132999

Ik kan hier op internet verder niet heel veel over vinden (maar misschien heb ik niet de juiste zoektermen) met betrekking tot rauw voer, maar ben wel heel erg nieuwschierig naar dit onderwerp. Wij hebben voorheen wel huisdieren gehad met allergieën en dat maak ik niet graag nog een keer mee, dus ik vroeg mij af of hier mensen zijn die dit “rotatie voeren” toepassen?

Ik las ergens iets vaags over het systeem de tijd geven een proteïne uit het systeem te werken voor het nogmaals te voeren zodat er geen negatieve reactie op opgebouwd kan worden, maar heel duidelijk was dit stukje niet en ik heb dus niet genoeg informatie om dit principe in het menu te kunnen verwerken. Ik heb momenteel een kat maar ga er vanuit dat dit hetzelfde werkt als voor honden vandaar dat ik het hier vraag, en mijn ouders hebben ook een hond, die horen hier ook graag meer over om allergie te voorkomen.

Voorbeeld: omdat ik in de ochtend geen tijd heb om bot in de gaten te houden voer ik konijn kvv, en konijn is de enige smaak kvv die ze lust. Iedere middag voer ik een muis want daar is ze zo gek op dat het huis te klein is als ze er een dag geen krijgt ;D ::) . Voor de rest wisselen de proteïnes redelijk, maar kip zit toch ook wel iedere week in het dieet, en natuurlijk vis, alhoewel ik wel iedere maand een andere vissoort neem.

Is het om het risico op allergie te verminderen dan een goed idee om iedere week een X-vrije week in de voeren? Dus een week geen konijn en dan weer een aantal weken wel? Of is (bijvoorbeeld) 3 konijn vrije dagen in de maand ruim voldoende? Ik ben heel benieuwd naar de tijden die hier voor bruikbaar zijn.
Dr. Karen Beker zegt iedere maaltijd een ander proteïnen te voeren en minstens 12 maaltijden te geven voor dezelfde herhaalt word... dat is voor mij helaas niet mogelijk.

Ik voer iedere dag 3-5 verschillende diersoorten, maar dan wel 2 of meer weken achter elkaar. Degene die ik moeilijk kan missen en dus waarschijnlijk het meest baat hebben bij een “pauze” zijn konijn, muis, kip, vis, en eend (orgaan).

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie denken en toepassen bij jullie diertjes :)
Oh, en ik lees prima engels dus links naar meer info ook heel welkom!
#3409231
0001 schreef: do 20 aug 2020, 14:11 Ik las net in het gepinde “afwisselen van verschillende diersoorten” topic dat het voeren van veel van een bepaalde proteïne een allergie kan opwekken voor die diersoort. Daaronder stond een filmpje waarin dr. Karen Becker het hier kort over heeft.
viewtopic.php?f=33&t=132999

Ik kan hier op internet verder niet heel veel over vinden (maar misschien heb ik niet de juiste zoektermen) met betrekking tot rauw voer, maar ben wel heel erg nieuwschierig naar dit onderwerp. Wij hebben voorheen wel huisdieren gehad met allergieën en dat maak ik niet graag nog een keer mee, dus ik vroeg mij af of hier mensen zijn die dit “rotatie voeren” toepassen?

Ik las ergens iets vaags over het systeem de tijd geven een proteïne uit het systeem te werken voor het nogmaals te voeren zodat er geen negatieve reactie op opgebouwd kan worden, maar heel duidelijk was dit stukje niet en ik heb dus niet genoeg informatie om dit principe in het menu te kunnen verwerken. Ik heb momenteel een kat maar ga er vanuit dat dit hetzelfde werkt als voor honden vandaar dat ik het hier vraag, en mijn ouders hebben ook een hond, die horen hier ook graag meer over om allergie te voorkomen.

Voorbeeld: omdat ik in de ochtend geen tijd heb om bot in de gaten te houden voer ik konijn kvv, en konijn is de enige smaak kvv die ze lust. Iedere middag voer ik een muis want daar is ze zo gek op dat het huis te klein is als ze er een dag geen krijgt ;D ::) . Voor de rest wisselen de proteïnes redelijk, maar kip zit toch ook wel iedere week in het dieet, en natuurlijk vis, alhoewel ik wel iedere maand een andere vissoort neem.

Is het om het risico op allergie te verminderen dan een goed idee om iedere week een X-vrije week in de voeren? Dus een week geen konijn en dan weer een aantal weken wel? Of is (bijvoorbeeld) 3 konijn vrije dagen in de maand ruim voldoende? Ik ben heel benieuwd naar de tijden die hier voor bruikbaar zijn.
Dr. Karen Beker zegt iedere maaltijd een ander proteïnen te voeren en minstens 12 maaltijden te geven voor dezelfde herhaalt word... dat is voor mij helaas niet mogelijk.

Ik voer iedere dag 3-5 verschillende diersoorten, maar dan wel 2 of meer weken achter elkaar. Degene die ik moeilijk kan missen en dus waarschijnlijk het meest baat hebben bij een “pauze” zijn konijn, muis, kip, vis, en eend (orgaan).

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie denken en toepassen bij jullie diertjes :)
Oh, en ik lees prima engels dus links naar meer info ook heel welkom!
Ik ken de theorie. Van o.a. Dr. Becker. En ze heeft echt wel een punt, denk ik. Allergieën bouw je tenslotte op. Als je een hond hebt die allergie gevoelig is, dan is het vast een goed idee om dag 1 kip, dag 2 konijn, dag 3 parelhoen, dag 4 haas, dag 5 gans, dag 6 rund, dag 7 lam, dag 8 geit, dag 9 paard, dag 10 vis te voeren en dan weer vanaf dag 1 van voor af aan te beginnen. Maar voor de meeste mensen is dat lastig en als je een hond hebt die niet allergie gevoelig is (geen ras dat allergie gevoelig is, nog geen allergieën ooit heeft gehad voor iets, niet uit allergie-lijnen komt, etc): dan zie ik zelf het nut niet om zo te voeren en vind ik het te lastig. Ik voer namelijk graag pens van rund (ik heb biologisch) met lever, nier, long, etc. van bio-geit en dan vind ik het handig om er bijv. een kipkarkas bij te voeren. Het bevalt mij en de honden goed, dus ja, ik ken de theorie en het lijkt mooi maar is verdomd ingewikkeld. Probeer maar eens bot en orgaan en spiervlees van bijv. paard te scoren. Niet te doen. Ik ben dan ook benieuwd hoe Becker dat zelf doet hoor. Misschien wel aardig om haar te vragen!
#3410017
Ik heb een tijd terug bericht gestuurd naar dr. Becker maar nog geen antwoord gehad en ik verwacht ook niet dat dit nog gaat komen. Wel veel rondgevraagd en gelezen

Nou is voor mensen zelf het dieet advies vaak om voeding in groepen in te delen en dan dag 1 bijv alleen uit groep 3,4 en 6 te eten. De volgende dag kies je dan 3 andere groepen en dat op een rotatie van 4 dagen. Zo zorg je dus dat er altijd 3 hele dagen tussen zitten voor je hetzelfde voedselproduct nog een keer een en dit geeft het systeem de kans om een eventuele reactie goed weg te werken, of juist duidelijk te tonen.

Voor huisdieren (en dit is vooral voor brokken) wordt dan aangeraden om 1 proteïne soort 4 dagen te voeren, en dan te wisselen naar een andere, en dan weer een ander, enzovoort.
Nou ben ik absoluut geen expert maar als je in gedachten houd dat de voornamelijke punten hier zijn dat je 1) genoeg tijd tussen de herintroductie van dezelfde proteïne laat 2) niet te lang dezelfde proteïne achter elkaar voert dan zou je al een heel eind kunnen komen in de manier hoe wij voeren.

Voorbeeld:
Ik pak een periode van 3, 4, of 4+3 dagen als ik de week netjes wil maken.
Vervolgens kijk ik naar de onderdelen die ik deze week heb om te voeren en dan proberen dat zo netjes mogelijk van elkaar te scheiden. Kijk echt exact hoeft dit natuurlijk niet altijd te zijn, maar als je allergie wil voorkomen zullen vast alle kleine beetjes helpen.

Ma-do kies je er dan voor om rund (vlees en orgaan) en kip (vlees en bot) te voeren
Vr-zo (of ma) voer je dan geit (orgaan), schaap (vlees) en eend (bot)
Dan heb je je basis en kan je overige onderdelen gewoon er tussen stoppen naar gelang: stel je hebt muis, dan stop je die gewoon bij periode 1, of je kiest er voor om die om de 2 dagen te geven (of wat je dan ook fijn lijkt qua tussenperiode).

De week daarna kan je diezelfde routine herhalen of je kan zeggen: ik doe maar 1 of 2 dagen rund als alleen de pens en dan geef ik hertenvlees ipv rundvlees. Op die manier kan je nog steeds je bio runderpens voeren en dan toch af en toe een langere rundvrije periode inlassen.

Misschien niet al te helder opgeschreven, en ik heb het nog niet toegepast op mijn eigen menu, maar ik begin wel steeds meer te denken dat dit werkbaar te maken is op de manier waarop wij voeren!
Mocht je dier dan toch een gevoeligheid voor een diersoort aan het ontwikkelen zijn dan kan je op deze manier ook sneller uitrekenen na welke diersoort de klachten optreden, want klachten tonen zich meestal tussen 1-3 dagen na het eten.

Ik hoor graag wat jullie denken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door