Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3426140
Ik snap dat wel, dat je er een ongemakkelijk gevoel over hebt... Maar misschien is het raadzaam om eens contact op te nemen met een holistisch dierenarts. Die samen met jou de boel kan bekijken. Demodex vind ik al gauw ongeschikt voor zelfmedicatie. Nu deze dingen erbij komen (puspiemel is echt niet ongebruikelijk en kun je wel spoelen met water + echinacea extra forte van Bloem (met Plantago en Cat's Claw) maar misschien moet er dieper naar de problematiek gekeken worden.
Door Nugget
#3426186
Ik heb volgende week woensdag een afspraak met Brenda Ooms, holistisch DA: http://www.dierenartspraktijkooms.nl/
Ze vroeg me alvast een mail te sturen met info over de hond vwb afkomst, karakter, voeding, huidige klachten en medisch verleden.
Tot die tijd blijf ik gewoon doorgaan met wat ik nu doe qua supplementen.
Door Lizzy
#3426190
Nugget schreef: ma 17 mei 2021, 13:12 Ik heb volgende week woensdag een afspraak met Brenda Ooms, holistisch DA: http://www.dierenartspraktijkooms.nl/
Ze vroeg me alvast een mail te sturen met info over de hond vwb afkomst, karakter, voeding, huidige klachten en medisch verleden.
Tot die tijd blijf ik gewoon doorgaan met wat ik nu doe qua supplementen.
Hartstikke goed! Verstandig! Ik ben heel benieuwd wat Brenda gaat doen en gaat adviseren!
Door Nugget
#3426765
Net terug van het bezoek aan Brenda Ooms en het was een interessante ervaring.
Ik moet zeggen, als ik niet ook persé wilde titeren had ik de afspraak wellicht afgezegd omdat de meeste ontstekingsbronnen tot rust zijn gekomen.
Geen pusogen of piemel meer, de demodex is weg, de ademhaling is rustiger en hij zit beter in zijn vel.
Toch ben ik blij dat ik ben gegaan, want haar vielen gelijk wat dingen op die mij ook waren opgevallen, maar die niet werden gestaafd door traditionele geneeskunde.
Zo vond ik dat Max erg warm, zelfs heet aanvoelde, terwijl de thermometer 38.1 aangaf; een normale temperatuur.
Ook vond ik zijn de polsslag van zijn liesslagader raar aanvoelen, met een 'woesj' als het ware. Verder vond ik zijn tong en oren erg warm en is hij snel overprikkeld.
Toen zij hem onderzocht zei ze gelijk dat hij veels te heet was, volgens de TCM (traditionele Chinese medicijnkunde).
Ze was overigens heel tevreden over wat ik voerde en vooral over de supplementen.
Maar goed, ik moet nu dus wél anders gaan voeren, want hij moet koele of neutrale voeding krijgen.
Dus geen kip, lam, geit, hert of kalkoen en Meer eend, paard, konijn, kwartels, witvis en rund. Ook de groentemix moet ik aan gaan passen, geen bataat en pompoen meer erin.
Vette vis trekt Max slecht, hij gaat braken en kokhalzen, dus na wat spitwerk van mij, ga ik hem 2 x per maand een blikje schelvislever geven.
De vitamine A blijft binnen de toegestane levels en hij krijgt dan 15 gram EPA en dha binnen per keer.
Omdat Max wat adhd-achtig is, snel overprikkeld, gaat hij op de LTO3 van Original SmartVital en voor de laatste ontstekingsresten en een iets onrustige vacht aan de MSM.
Titerwaarden waren 3 voor hepatitis, 6 voor parvo en 4 voor distemper.
In augustus terug komen om te kijken hoe hij dan is en wordt er voor Weil gevaccineerd. Daar ontkom ik niet aan, aangezien hij altijd de halve Haagsche Beek leegdrinkt. :)
De LTO3 en MSM heb ik zelf via internet besteld, zij verdient daar dus niets aan.
Kosten: consult van 3 kwartier en titeren: €72,00.
Zij zit er dus nog echt uit liefde voor het vak in.
Ik vond haar kundig, goed met mijn hond omgaan (ja is ja en nee is nee) en vond het een leerzame ervaring.
Door Lizzy
#3426781
Zo, dat klinkt werkelijk super! Echt heel leerzaam. En nou, voor de kosten hoef je het inderdaad niet te laten. Goed om te weten. Bedankt voor je update :-* . Ben benieuwd hoe het gaat als je zijn voeding aan hebt gepast!
Door Nugget
#3427029
Even een vraag over het ontwormen via diatomeeënaarde in Max zijn eigen topic, dan houd ik alles lekker bij elkaar. :)
Max reageert slecht op chemische zaken zoals Milbemax, Advoacate en Bravecto.
Maar ik woon in Den Haag en hier komt helaas de Franse hartworm voor.
Ik heb gemaild met Wicher Holland van Het Woud en volgens hun is een infectie van deze worm 2 á 3 maanden ná besmetting zichtbaar in de ontlasting.
Op mijn vraag wat het seizoen van deze worm is, heb ik echter geen antwoord gekregen, weet iemand dat hier?
Het heeft immers geen zin te testen of preventief te beschermen als het beest helemaal niet voorkomt qua seizoen.

Een andere vraag is: hoe ziet een preventieve ontwormingskuur eruit als je deze aarde gebruikt?
Normaal gesproken prop je er iedere 3 maanden Milbemax oid.in, maar met deze aarde gaat dat vast anders.
Kan iemand mij een schema geven?
Ook qua dosering, want ook daar lees ik veel verschil in.

Max is nu net een jaar en weegt iets meer dan 30 kilo.
Eind april heb ik hem nog ontwormd met Milbemax.

Dank voor jullie input alvast! :)
Door Lizzy
#3427042
Nugget schreef: ma 31 mei 2021, 09:03 Even een vraag over het ontwormen via diatomeeënaarde in Max zijn eigen topic, dan houd ik alles lekker bij elkaar. :)
Max reageert slecht op chemische zaken zoals Milbemax, Advoacate en Bravecto.
Maar ik woon in Den Haag en hier komt helaas de Franse hartworm voor.
Ik heb gemaild met Wicher Holland van Het Woud en volgens hun is een infectie van deze worm 2 á 3 maanden ná besmetting zichtbaar in de ontlasting.
Op mijn vraag wat het seizoen van deze worm is, heb ik echter geen antwoord gekregen, weet iemand dat hier?
Bij mijn weten het hele jaar door maar vooral in seizoenen dat je veel slakken ziet. Hier is dat zeker in het najaar. Linga werd ook in december ziek.
Het heeft immers geen zin te testen of preventief te beschermen als het beest helemaal niet voorkomt qua seizoen.
Ik zou in de winter daarom testen. En misschien zelfs nog een keer in het voorjaar.
Een andere vraag is: hoe ziet een preventieve ontwormingskuur eruit als je deze aarde gebruikt? Normaal gesproken prop je er iedere 3 maanden Milbemax oid.in, maar met deze aarde gaat dat vast anders.
Preventief ontwormen bestaat niet. En iedere 3 maanden Milbemax aan je hond geven als wormenkuur is helaas ook zinloos. Milbemax vraagt bij Franse Hartworm namelijk een andere behandeling. Dus de Franse Hartworm blijft met de gewone ontworming met Milbemax helaas in leven. En bovendien helpt Milbemax sowieso niet eens echt goed, ook niet als je de Franse Hartworm dosering gebruikt. Mijn hond zat na de behandeling van Milbemax nog stikvol met Franse Hartworm en pas na 2 kuren Advocate spot on was zij vrij. Wil je dus nul risico lopen omdat je hond veel gras eet of alsmaar besmet raakt: laat je hem of haar "onder een paraplu lopen" (zoals ze dat noemen) en geef je meerdere keren per jaar Advocate spot on. Ik geloof zelfs dat het 1 pipet per maand is maar weet het niet zeker (en dan moet je je af gaan vragen of het risico dat je hond dood gaat van al dat gif niet groter is....).

Als je hond veel gras eet en dus meer risico loopt, dan zou je kunnen besluiten om het hele jaar rond diatomeeën aarde (food grade!!) te geven. Maar ja, garantie tot op de hoek dat dit ook echt helpt he! Ik heb er echt nog te weinig ervaring mee om je te kunnen zeggen dat je hiermee veilig bent. Ik zou toch zeker minimaal eens per jaar blijven testen (hoewel 1 test natuurlijk eigenlijk onvoldoende is omdat de Franse Hartworm intermitterend uitscheidt).
Kan iemand mij een schema geven?
Ook qua dosering, want ook daar lees ik veel verschil in.
Dit is wat ik aanhoud:

Kittens - 1/2 to 1 teaspoon
Cats - 2 teaspoons twice/day
Puppies less than 10 lbs. - 1/2 to 1 teaspoon
Puppies 10 to 19 lbs. - 2 teaspoons
Dogs 20 to 50 lbs. - 1 to 1.5 tablespoons
Dogs 50 to 100 lbs. - 2 tablespoons
Dogs 100+ lbs. - 3 to 4 tablespoons
Cattle, Dairy Cows, & Hogs - 2% of dry feed ration & Free Choice
Chickens - 5% in feed & Free Choice
Goats & Sheep - 2-3 tbsps. per 100#'s of body weight & Free Choice
Horses - 1 to 2 cups in daily ration
*Humans - 2 to 3 heaping tablespoons daily (1 tbsp. AM, 1 tbsp. PM)
Max is nu net een jaar en weegt iets meer dan 30 kilo.
Eind april heb ik hem nog ontwormd met Milbemax.
Ja, dat is natuurlijk leuk maar niet om Franse hartworm te bestrijden. De lengte van de gewone wormkuur is niet lang genoeg om de Franse Hartworm te doden.

Ter lering en vermaak zou je dit topic door kunnen worstelen:

viewtopic.php?f=8&t=131042&hilit=linga+franse+hartworm
Door Nugget
#3427175
Alle 56 pagina's over de Angio Vasorum bij Linga doorgelezen.
Bijna een hartverzakking gekregen, zelfs 6 jaar na dato! :)
Niet alleen de angst, maar met name de bijkomende maatregelen, zoals het rustig houden van de hond is wat mij naar mijn strot vloog.
Zie je het voor je? Een ęén jaar oude stuiterbal van een Dobermann rustig houden?
Ik denk dat ze ons beiden aan een infuus met valium kunnen hangen.....

Er vielen me wat zaken op.
- Milbemax zou werken bij een niet te heftige besmetting.
-Advocate does the truc, maar 2 pipetten en is gewoon puur vergif
- Ook bij deze worm lijkt het afweersysteemeen rol te spelen in waarom de ene hond het wel oploopt en de ander niet.
- Gedrag van de hond is een factor; wel of niet veel gras eten en het lijkt mij dat reuën een extra risico lopen omdat ze veel interessante plasjes van grassprietje aflikken
-Honden met verminderd immuunsysteem 1 x per kwartaal testen, indien de hond wormvrij blijft terugbrengen naar 2 x per jaar.
-@Parelridder, je schreef over dr. Szatmari die bezig was met bloedonderzoek naar en de worm ipv mestonderzoek. Is daar ooit nog iets uitgekomen?

Dus wat is nu wijsheid om te gaan doen?
Sowieso 2 x testen. Ik zat zelf te denken aan eind oktober en medio april? Goed idee, of niet?
4 x per jaar 30 dagen de food trade aarde geven. Goed idee, of niet?
Immuunsysteem optimaliseren. Altijd een goed idee. ;D

Hoeveel stopdagen moeten er tussen een aarde-kuur en een mestonderzoek zitten, is dat bekend?

Ingewikkeld hoor, een hond hebben..... ;)
Door Lizzy
#3427198
Nugget schreef: di 01 jun 2021, 19:43 Alle 56 pagina's over de Angio Vasorum bij Linga doorgelezen.
Bijna een hartverzakking gekregen, zelfs 6 jaar na dato! :)
Niet alleen de angst, maar met name de bijkomende maatregelen, zoals het rustig houden van de hond is wat mij naar mijn strot vloog.
Zie je het voor je? Een ęén jaar oude stuiterbal van een Dobermann rustig houden?
Ik denk dat ze ons beiden aan een infuus met valium kunnen hangen.....

Er vielen me wat zaken op.
- Milbemax zou werken bij een niet te heftige besmetting.
-Advocate does the truc, maar 2 pipetten en is gewoon puur vergif
- Ook bij deze worm lijkt het afweersysteemeen rol te spelen in waarom de ene hond het wel oploopt en de ander niet.
- Gedrag van de hond is een factor; wel of niet veel gras eten en het lijkt mij dat reuën een extra risico lopen omdat ze veel interessante plasjes van grassprietje aflikken
-Honden met verminderd immuunsysteem 1 x per kwartaal testen, indien de hond wormvrij blijft terugbrengen naar 2 x per jaar.
-@Parelridder, je schreef over dr. Szatmari die bezig was met bloedonderzoek naar en de worm ipv mestonderzoek. Is daar ooit nog iets uitgekomen?

Dus wat is nu wijsheid om te gaan doen?
Sowieso 2 x testen. Ik zat zelf te denken aan eind oktober en medio april? Goed idee, of niet?
4 x per jaar 30 dagen de food trade aarde geven. Goed idee, of niet?
Immuunsysteem optimaliseren. Altijd een goed idee. ;D

Hoeveel stopdagen moeten er tussen een aarde-kuur en een mestonderzoek zitten, is dat bekend?

Ingewikkeld hoor, een hond hebben..... ;)
Allereerst is het een goed idee om je niet gek te laten maken :biggrin2: :-* . Nee maar serieus, het is nou ook weer niet zo dat ze honderden besmette honden in Den Haag hebben per jaar!

Linga had een verminderd immuunsysteem, dat weet ik zeker. Ze was in Augustus onder narcose geweest en geopereerd. Stressvolle situatie. Ze hadden hier in huis gevochten waarbij drie teven op haar waren geklapt.

Milbemax is gif, Advocate is gif. Het is echt om het even. Ik heb dan liever gelijk gif dat goed werkt. En de meeste honden zijn na 1 pipet verlost van de Franse Hartworm. Omdat Linga's besmetting best ernstig was hebben wij er voor de zekerheid nog 1 pipet opgegooid. Je moet ook niet vergeten dat er mensen zijn die dit iedere maand/kwartaal jaar in jaar uit op hun hond kiepen. Ik had echt zoiets van "OK, twee pipetten in Linga's lange leven".

Dat bloedonderzoek: geen update, helaas.

Ik vind het een goed idee, hoewel ik zelf zou kiezen om eerder november en mei te testen.

Of diatomeeënaarde werkt: ik weet het gewoon niet. Maar het kan geen kwaad. Ik geef het aan 1 van mijn honden het hele jaar rond. Zij vreet poep van andere honden.

Immuunsysteem optimaliseren is altijd een goed idee. Nou ja, belangrijkste is goede voeding (en dus rauw/vers). Ik vind groentenmix van mooie verse liefst bio groenten echt een must daarbij. En voor de rest een leuk gelukkig en zo stress vrij mogelijk leven.

De diatomeeënaarde: ik weet niet eens in hoeverre de aarde de uitslag beïnvloed. Ik zou zeggen een paar dagen stoppen. Of een weekje. Voor de zekerheid. We weten gewoon nog te weinig van dat spul.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door