Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jellie77
#3403582
Hallo allemaal,

Na enige tijd hier gelezen te hebben ben ik nu officieel lid .

Ik voer mijn honden sinds ruime week Barf maar ben erg onzeker erin en zoekende. Onzeker komt voort uit feit dat de oudste zeer gevoelig is op zijn maag , huid etc en ik al van alles heb geprobeerd en de dierenarts tegen mij zei voer broeken bij je jonge hond want die gaat stoffen tekort komen met je vers vlees.

Ik heb Kivo geprobeerd maar met 2 grote eters ook best kostbaar . Eten het wel graag net als Carnibest maar met 2 honden van 30 kg en 32 kg is het best prijzig . Zijn er goede alternatieven ?

Nu 2 proefpakketten gemalen worsten besteld bij oervoer de pakketten zien er goed uit en ik wissel af met 5 dagen geit , eend , haas etc en dan dag pens en dag vis. Oudste krijgt geen rund en kip zijn pens is van een lam.
Ook vul ik de voeding aan met gedroogde groenten die ik uiteraard wel in water en ook krijgen ze in de ochtend een ander merk dan in de avond aangevuld met theelepel kokosolie .

Ze doen het beide goed alleen is het mijn eigen onzekerheid dat ik bang ben dat ze iets tekort gaan komen .

Graag hoor ik jullie visie of advies.
Door Lizzy
#3403586
Jellie77 schreef: zo 17 mei 2020, 21:48 Hallo allemaal,

Na enige tijd hier gelezen te hebben ben ik nu officieel lid .

Ik voer mijn honden sinds ruime week Barf maar ben erg onzeker erin en zoekende. Onzeker komt voort uit feit dat de oudste zeer gevoelig is op zijn maag , huid etc en ik al van alles heb geprobeerd en de dierenarts tegen mij zei voer broeken bij je jonge hond want die gaat stoffen tekort komen met je vers vlees.

Ik heb Kivo geprobeerd maar met 2 grote eters ook best kostbaar . Eten het wel graag net als Carnibest maar met 2 honden van 30 kg en 32 kg is het best prijzig . Zijn er goede alternatieven ?
Ik vind dat kwaliteit zich ook mede uitdrukt in geld. En ik denk dus dat goede kwaliteit zelf samengestelde voeding niet veel goedkoper is. Idem voor KVV's. Maar met 1 dag in de week zalmkop en 1 dag in de week pens (wat je beschrijft te doen): kun je de kosten wat lager houden.
Nu 2 proefpakketten gemalen worsten besteld bij oervoer de pakketten zien er goed uit en ik wissel af met 5 dagen geit , eend , haas etc en dan dag pens en dag vis. Oudste krijgt geen rund en kip zijn pens is van een lam.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet zo goed? Zoek je naar een goedkopere KVV of wil je optimaal leren om zelf samen te stellen voor zo weinig mogelijk geld?
Ook vul ik de voeding aan met gedroogde groenten die ik uiteraard wel in water en ook krijgen ze in de ochtend een ander merk dan in de avond aangevuld met theelepel kokosolie .
Gooi de gedroogde groenten maar in de kliko. Dat gaat (sorry.... :-[ ) nergens over en voegt niks toe. En vervang dat door echte groenten, rauw gepureerd of gekookt. Kokosolie zijn de meningen erg over verdeeld en steeds meer onderzoek laat zien dat het helemaal niet zo goed is (en als je het al wilt voeren: dan moet de kwaliteit superieur zijn en die olie is heel duur dus kun je dat geld beter investeren in iets zinvollers zoals goede groenten). Ik zou de kokosolie daarom ook overslaan en je concentreren op echte groenten, kwalitatief zo goed mogelijk vlees en vis (niet meer dan 10% aan vette vis geven, tenzij je vis geeft waar geen thiaminase in zit: viewtopic.php?f=2&t=130361&p=3162303&hi ... e#p3162303).
Ze doen het beide goed alleen is het mijn eigen onzekerheid dat ik bang ben dat ze iets tekort gaan komen .

Graag hoor ik jullie visie of advies.
Wanneer je de juiste percentages voert (45% vleesbot, 10% pens, 10% andere organen, maximaal 10% vette vis, 10% groenten (echte groenten :) ) en de rest spiervlees en extra: zeg twee a drie rauwe eieren met schil per week: dan kan er niks mis gaan. Mits de kwaliteit van je vlees goed is, mits je afwisselt in diersoorten (minimaal 4 diersoorten), mits je alles geeft qua orgaan zoals lever, nier en hart) en mits je je groenten afwisselt.

Fruit mag trouwens ook hoor. Blauwe bessen zijn bijvoorbeeld heel gezond.

Ik kan je menu nu niet beoordelen. Te weinig details. Dus mocht je willen dat de kenners hier daar naar kijken: laat ons dan weten wat je precies in de week voert en in welke hoeveelheden.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3403602
Jellie77 schreef: zo 17 mei 2020, 21:48 ... en de dierenarts tegen mij zei voer broeken bij je jonge hond want die gaat stoffen tekort komen met je vers vlees.
Mijn vraag aan de dierenarts zou dan gelijk zijn om welke stoffen dit dan zou gaan.
Wellicht kan hij daar niet direct antwoord op geven (want dit lijkt me nou precies zo'n dierenarts-antwoord).

Ja, het is mogelijk een menu samen te stellen waarbij er tekorten optreden. Maar de dierenarts kan dit ook niet weten zonder zo'n menu te beoordelen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3403629
Jellie77 schreef: zo 17 mei 2020, 21:48 Hallo allemaal,

Na enige tijd hier gelezen te hebben ben ik nu officieel lid .

Ik voer mijn honden sinds ruime week Barf maar ben erg onzeker erin en zoekende. Onzeker komt voort uit feit dat de oudste zeer gevoelig is op zijn maag , huid etc en ik al van alles heb geprobeerd en de dierenarts tegen mij zei voer broeken bij je jonge hond want die gaat stoffen tekort komen met je vers vlees.

Ik heb Kivo geprobeerd maar met 2 grote eters ook best kostbaar . Eten het wel graag net als Carnibest maar met 2 honden van 30 kg en 32 kg is het best prijzig . Zijn er goede alternatieven ?

Nu 2 proefpakketten gemalen worsten besteld bij oervoer de pakketten zien er goed uit en ik wissel af met 5 dagen geit , eend , haas etc en dan dag pens en dag vis. Oudste krijgt geen rund en kip zijn pens is van een lam.
Ook vul ik de voeding aan met gedroogde groenten die ik uiteraard wel in water en ook krijgen ze in de ochtend een ander merk dan in de avond aangevuld met theelepel kokosolie .

Ze doen het beide goed alleen is het mijn eigen onzekerheid dat ik bang ben dat ze iets tekort gaan komen .

Graag hoor ik jullie visie of advies.
Ik denk dat je wat door elkaar haalt Barf is geen gemalen KVV, Barf is stukken vlees, vleesbot en orgaan in juiste verhoudingen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door