Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3403046
Doe ik dit goed?

Een hond mag 10% vis vh menu, klopt dat?

Siebie is nu 19 weken. Ze krijgt nu 180 gram per dag (weegt 3500 gram). Heb iets meer gevoerd maar vond haar te dik worden dus zit nu weer op 180 gram.

Als ik Siebie dus vis wil geven zou dit 18 gram mogen zijn? Of moet ik het op weekbasis uitrekenen? Dus 7x 18 gram?

Ze krijgt 180 gram kvv per dag en ik wil dit graag aanvullen met verse vis ipv kvv vis want dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niks.

Ik heb nu wilde zalm uit de diepvries vd Albert Heijn.
Haring lust ze ook. Sardientjes uit blik op water heeft ze ook al eens op (verse had de visboer helaas niet).
Ze krijgt ook af en toe gedroogde zalmhuid en gedroogde sardientjes.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3403061
Je mag inderdaad max. 10% van het menu aan vis geven. Maar dit hoef je niet per dag te doen hoor, dat mag per week.
Dus voor Siebie ca. 125 gr per week. En dat mag ineens maar ook over meerdere maaltijden.

De vis die je noemt is prima behalve de haring. Tenminste, als je de haring bedoeld die wij zo eten.
Die is namelijk gepekeld en dus erg zout. Een klein stukje als jij het eet kan best eens, maar dus niet als onderdeel van het menu.
Wat je wil hebben is panharing, die is niet gepekeld.
Gebruikersavatar
Door pike
#3403209
Wilde zalm uit de diepvries van AH is prima maar bevat geen bot dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Je zou deze vis dan goed als spiervlees kunnen geven.
Deze roze Gorbuscha bevat weinig vet (2,5%).
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3403210
pike schreef: di 12 mei 2020, 20:09 Wilde zalm uit de diepvries van AH is prima maar bevat geen bot dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Je zou deze vis dan goed als spiervlees kunnen geven.
Deze roze Gorbuscha bevat weinig vet (2,5%).
Is dat dan zo erg als ze daarnaast gewoon kvv krijgt? Als ik bijv. 1 of 2 keer in de week 1 maaltijd op de dag deze zalm geef en de andere 2 bestaan uit kvv mist ze dan iets?
Gebruikersavatar
Door pike
#3403227
CallistaBea schreef: di 12 mei 2020, 20:14 Is dat dan zo erg als ze daarnaast gewoon kvv krijgt? Als ik bijv. 1 of 2 keer in de week 1 maaltijd op de dag deze zalm geef en de andere 2 bestaan uit kvv mist ze dan iets?
Nee ik geloof dat ik wat gemist heb :biggrin2: Als je dat zo geeft naast kvv kan het geen kwaad en mist ze niks hoor.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3403256
src_esther schreef: wo 13 mei 2020, 13:21 De kans op slappe kak is dan wel aanzienlijk met zo'n stuk zalm zeker zonder graat.
Maar als ik voor een gedeelte kvv geef en een gedeelte zalm zal dat toch wel meevallen? De verhouding bot/spier is idd niet perfect.
Ik zal eens ff rond gaan neuzen wat ik dan toe kan voegen.

Op barf menu vis was de ontlasting ook verre van ideaal ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3403259
Ik begreep ook dat je het zo wou doen; een deel van de weekportie vis bij een kvv maaltijd geven. Dat zou geen probleem moeten geven eigenlijk, want of je nou een mooi lapje rood spiervlees bij de kvv geeft (wat veel mensen doen) of een stukje zalm zonder graat, wat dus ook spiervlees is maakt in mijn ogen geen verschil. Al helemaal omdat deze roze zalmstukjes niet vet zijn.
Ik weet niet welke kvv je geeft, maar de ene soort bevat meer calcium dan de andere. Je kan er dan eventueel ook nog voor kiezen de vis te geven bij de kvv met de meeste calcium.
En mocht je de ontlasting dan toch te zacht vinden, kan je er de volgende keer gewoon wat minder vis bij doen of verdelen over meer maaltijden (wel extra werk). Die 10% is de max, het mag ook wat minder zijn hoor.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3403285
pike schreef: wo 13 mei 2020, 14:20 Ik begreep ook dat je het zo wou doen; een deel van de weekportie vis bij een kvv maaltijd geven. Dat zou geen probleem moeten geven eigenlijk, want of je nou een mooi lapje rood spiervlees bij de kvv geeft (wat veel mensen doen) of een stukje zalm zonder graat, wat dus ook spiervlees is maakt in mijn ogen geen verschil. Al helemaal omdat deze roze zalmstukjes niet vet zijn.
Ik weet niet welke kvv je geeft, maar de ene soort bevat meer calcium dan de andere. Je kan er dan eventueel ook nog voor kiezen de vis te geven bij de kvv met de meeste calcium.
En mocht je de ontlasting dan toch te zacht vinden, kan je er de volgende keer gewoon wat minder vis bij doen of verdelen over meer maaltijden (wel extra werk). Die 10% is de max, het mag ook wat minder zijn hoor.
Ik ga gewoon even kijken hoe ze er reageert.

Ik geef voornl. Carnibest natuur, en wissel af met andere merken/smaken zoals Dogs Perfect Barf Menu en Naturis.
Door src_esther
#3403290
CallistaBea schreef: wo 13 mei 2020, 13:41 Maar als ik voor een gedeelte kvv geef en een gedeelte zalm zal dat toch wel meevallen? De verhouding bot/spier is idd niet perfect.
Ik zal eens ff rond gaan neuzen wat ik dan toe kan voegen.

Op barf menu vis was de ontlasting ook verre van ideaal ;)
Ik gaf aan dat er een kans is zodat je er niet van zou opkijken.
Gewoon proberen als het goed gaat, is er geen probleem en als de ontlasting slap is, weet je waardoor het komt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door