Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
#3402465
Hallo,

Ik geef mijn honden het liefst barf omdat ik dan zeker weet dat ze kwalitatief goed vlees krijgen.
Ik heb een kruising hovawart en een maltezer. Nu heeft mijn maltezer zich afgelopen week al twee keer flink verslikt in een stuk kippenbout. Het bleef in zijn keel hangen. Hij piepte en ik raakte zelf ook een beetje in paniek. Had de heimlig geprobeerd en gevoeld aan zijn keel of ik iets weg kon duwen. Uiteindelijk ging het beter en heb hem yoghurt met honing en olijfolie laten drinken.
Maar de schrik zit er nu toch wel bij mij in omdat dit niet de eerste keer is bij hem. ( Mijn andere hond heeft nergens last van).
De stukken bot zijn groot genoeg en mijn maltezer knaagt ook heel netjes erop. Ik doe ook altijd de snoeischaar test.
Nu had ik me bedankt dat ik het vleesbot klein wil maken met een vleesmolen. Heeft iemand ervaring hiermee?
Het lijkt me niet dat dit met een handmatige vleesmolen kan.
Waar moet ik op letten als ik een vleesmolen koop vooral omdat het om vleesbot gaat?
Alvast bedankt!
Door Greece
#3402495
Ligt eraan wat je wilt besteden en waarvoor.
Ikzelf heb een Jupiter met o.a. een 16mm schijf. In geval van nood kan hij/het heel veel kk aan.
Door viperenoscar
#3402497
Dankjewel voor je berichtje !
Waar ergens kun je deze kopen ? Heb je misschien een site waar ik kan kijken. Qua kosten heb ik geen idee wat ik kan verwachten maar ik besteed liever iets meer aan een degelijk apparaat dan dat ik iets heb waar ik niks mee kan.
Ik wil er de vleesbotten zoals kippen poten en eendenkarkassen mee verwerken. Zou dat met deze kunnen ?
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3402509
Ik heb ook een maalmachine, toevallig hier op bp aangeschaft van een lid die hem niet meer gebruikte. Ik heb ook een hond die super gulzig is en met de jaren een paar keer bijna gestikt was in d’r botwerk.

Ik maak er met name mee; kip, haasvoorbout, ganzenbout, kwartel, parelhoen, konijn, fazantdrums of bouten.
Gaat allemaal prima.

Ik heb een Kenwood maar model weet ik zo niet
Door Greece
#3402512
viperenoscar schreef: zo 03 mei 2020, 19:24 Dankjewel voor je berichtje !
Waar ergens kun je deze kopen ? Heb je misschien een site waar ik kan kijken. Qua kosten heb ik geen idee wat ik kan verwachten maar ik besteed liever iets meer aan een degelijk apparaat dan dat ik iets heb waar ik niks mee kan.
Ik wil er de vleesbotten zoals kippen poten en eendenkarkassen mee verwerken. Zou dat met deze kunnen ?
Toentertijd bij Vuur en Rook. Kippenpoten, kipkk, Parelhoenkk, eendkk, haaskk enz enz wordt makkelijk gemalen.
Door viperenoscar
#3402513
Ik heb op hun site gekeken, je hebt wel de elektronische of toch de handmatige Jupiter?
Ken het merk niet zo maar ziet er wel goed uit. Kenwood ken ik wel daar heb ik een mixer van.
Dat wordt goed googlen :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3402528
Wij hebben voor onze katten jaren gemaald met een goedkope clatronic. Het ding is niet voor niets goedkoop, hij kon alleen zacht bot aan (wij maalden kip, kwartel, parelhoen en konijn) en dat moest er ook klein en liefste alvast bewerkt met een vleeshamer in. Wij maalden 1 keer per twee maanden voor 2 katten hun totale menu en dat heeft het machientje toch mooi een paar jaar volgehouden. Viel mij voor de prijs absoluut niets tegen.

Dus ik dacht, ik geef het je mee, want voor een maltezer hebben we het ook niet over grote hoeveelheden. Mogelijk is het een optie om mee te starten. Kijken of het bevalt. Voordat je iets heel duurs aanschaft.

Deze is het: https://www.blokker.nl/p/clatronic-fw-3 ... gJmzPD_BwE
Door Greece
#3402534
viperenoscar schreef: zo 03 mei 2020, 21:53 Ik heb op hun site gekeken, je hebt wel de elektronische of toch de handmatige Jupiter?
Ken het merk niet zo maar ziet er wel goed uit. Kenwood ken ik wel daar heb ik een mixer van.
Dat wordt goed googlen :)
Ik heb een elektrische maar ik heb hem toen gekocht voor een grote hond. Voor een Malthezer zou ik voor een goedkopere gaan. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3402554
Handmatig ben je heel snel zat en eendennekken is al heel hard labeur. Bovendien brak de mijne (westmark) erop.

Ik heb nu ook de kenwood. De pro 700 is dat geloof ik. 2000 Watt.
Je moet er wel een schijf met gaten van minstens 16mm, groter kan ook, bij kopen, anders loopt veel vleesbot al snel vast. Dan is het grof gemalen, als je het fijner wil kan je het een 2e keer malen al dan niet met kleinere schijf. Dat lukt prima. En op de 2e stand gaat het ook behoorlijk snel.
Door viperenoscar
#3402581
Als ik dat lees wordt het dus zeker geen handmatige. Zeker als het te bewerkelijk wordt en te veel tijd in beslag gaat nemen. Ik wil het graag lang volhouden om het consequent voor mijn maltezer te doen. Misschien ook voor mijn hovawart. Wil het niet nog eens mee maken dat ze zich verslikken in bot. Maar hoe meer ik over voeding leer en dat geldt ook voor onze eigen voeding des te liever ik alles zelf maak .
Heel erg bedankt voor de tips !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door