Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3402171
Lizzy heeft het advies om te starten met onder andere konijnkarkas-in-punt-vorm.
Wat is dat??
Is het zinvol om konijnenbot plat te slaan, te kneuzen , kapot te knippen?
Zijn konijnenkoppen doorgaans harder dan het karkas..?
ik vind niet echt handig om de snoeischaar op de kop te testen lijkt zo'n massief geheel.... denk dat mijn snoeischaar intussen erg bot is..
Onder welke noemer vallen kippenmagen rekenen jullie dit bij spier of orgaan?
Heb het schema gemaakt nu invullen van welke dieren dus voor mijn pup komt het op
10.5 kg x 7% resulteert in 7350 gram totaal.
verhouding 45% vleesbot- 25 %spiervlees en 10% orgaan 10% pens 10% groenten
waarvan per week :
3300 vleesbot
1837 spiervlees
735 orgaan
735 pens
735 groenten

per dag dan
470 vleesbot
260 spiervlees
105 orgaan
105 pens
105 groenten
#3402185
ik heb die borstkasjes met nek en kop .. daar zitten dan ook de wervels aan he ik heb ze nu echt met de hamer bewerkt de koppen houd ik apart .. geef ik niet nu!! eventueel zoek ik daar een barfer voor of katten opvang? de vriezer is niet groot en ik had verwacht dat het kleiner stukken zouden zijn.. ah ja ik tel magen ook als orgaan ..
Nu ben ik aan het wegen die borstkasjes wegen van 200 gram tot 380 gram.. om dichter aan het gewicht van 470 gram vleesbot te komen wil ik het zeker eerst wat dagen opbouwen!
kipruggetjes eet ze al.. dus en konijne en kiprug in een dag om de vertering rustig te houden.. en dan een aanvulling met de rollen konijnevlees zijn 70% spiervlees 15 % bot 15% orgaan.. wat is jullie gedacht. ik ben nu dus combi pakketjes aan het maken konijn, er zitten orgaantjes in de bortkasjes, en kippen orgaan van kip .. en dan de rest nog apart uit de vriezer te nemen of aan te kopen
#3402213
Zo geef je veel te veel bot en te weinig spier. In die rollen zit nl ook nog bot. Je moet een onderscheid maken tussen vleesbot en kaal bot. 15% kaal bot is een normaal percentage voor een compleet menu. Met daar enkel karkas tegenover te stellen trek je de verhouding scheef. Of je rugstukken moeten met echt àl het vlees nog aan zijn. Dat inschatten vergt wat ervaring.

Ik merk dat je een beetje sukkelt met de hoeveelheden. Als ik je een tip mag geven? Geef kvv die ik de juiste verhouding is (zoals die van konijn die je hierboven noemt), en zorg dat je barf deel ook klopt qua verhouding. Zo kan je je op je barf focussen en als je voer tekort hebt op een dag gewoon aanvullen met kvv welke je ook als compleet kan zien. Dan moet je er niet mee rekenen.

Van vleesbot als kiprugstukken en konijnborstkas als die mooi dik bevleesd zijn, kan je 50% voeren. Dwz als de rug duidelijk dikker bevleesd is dan een kippennek. Kippennek geldt als referentievleesbot voor 50-50 vleesbot, evenveel bot als vlees. Aan de hand daarvan kan je schatten hoeveel een ander bevleesd is. Die koppen zijn vb minder bevleesd, ookal zit er nog vlees en orgaan binnenin. Daar moet dus nog spier extra bij. Probeer karkassen die minder bevleesd zijn te vermijden. 50-50 vleesbot voer je best rond de 45%, van dik bevleesd mag je dus wat meer voeren.
Van vb kippenpoot, kan je zelfs een deel spier afhalen en bij spier rekenen want die zijn duidelijk een stuk meer bevleesd. Maar als je al het vlees eraf haalt en kaler bot overhoudt dan een nek, kan je ze beter niet meer voeren. Zowiezo nog wat wachten ivm hardheid.

Oh en ten laatste zou ik konijnpuntmutsjes niet meppen. Ze zijn heel zacht en ideaal om pup even mee bezig te houden en te leren kauwen. Die kan ze nl niet zomaar naar binnen schuiven omwille van de vorm. Bovendien reageren ribben niet zo op meppen waardoor het net gevaarlijker is als je die driehoekvorm eruit mept maar de ribben of intact blijven of net scherpe randen kunnen krijgen. Ze kan ze beter met haar tanden verbrijzelen. Wat je evt wel kan, als ze er last mee zou hebben, is de ruggengraat overlangs doorknippen met de snoeischaar. Maar normaal is bij een pup van een groot ras dat niet nodig.

Ik zou me als ik jou was wel even een nieuwe snoeischaar gaan kopen (enkel voor het barfen). Daar ga je veel plezier van hebben om karkas te verdelen. En koop een snoeischaar en geen wildschaar, want die geven het binnen het jaar op (ik was ook zo eigenwijs toen ik begon dus ik spreek uit ervaring ::)).

Succes! :)
#3402297
goeie tips !! dankjewel !
Geef kvv die ik de juiste verhouding is (zoals die van konijn die je hierboven noemt), en zorg dat je barf deel ook klopt qua verhouding. Zo kan je je op je barf focussen en als je voer tekort hebt op een dag gewoon aanvullen met kvv welke je ook als compleet kan zien. Dan moet je er niet mee rekenen.
Dat heb ik ook bedacht.. maar ook vooral om haar ingewanden even te laten tijd nemen .. ze is nog maar kort bezig en tenslotte ook pup!! als ik op 6% van 11 kg in week 4620 gram zit bedoel jij dan 2310 KVV compleet en 2310 barf . en de barf in de % verdelen ??
De kippenruggen die ik heb zijn bevleesd de konijnborststukjes ook.. Ik heb wel 10 kg kippenbillen gekocht dus die rugstukken zijn dikbevleesd en ook van de poten haal ik het vlees af dus spiervlees is daarvan ok!! Konijn is ook voldoende spiervlees.. daar heeft ze vandaag een kennismaking van gehad.. .. vanavond krijgt ze weer kipruggen heb de % uitgeteld .. en doordat de borststukjes zoveel diversiteit in grootte en gewicht hebben kan ik ook daar beter mee rekenen toch.. denk dat de kvv50/50barf een mooie start is ook naar het verwerken van het bot voor haar..
Enne ik haal alleen vlees van het bot af voor haar he niet voor ons te eten en haar dan het bot!! ik kom nog niet op de gedachte! Kaal bot krijgt ze alleen als er te weinig bot zou zijn.. Maar ik zou eerder van kaal bot bouillon trekken , is heel gezond voor mensen ook.. traag laten trekken dan he ..Over bouillon heb ik hier nog niks gezien gelezen eigenlijk..

Er zijn intussen toch enkele borststukken gemept. ik heb wel een grote vleesmolen zou ik die dan beter door de molen doen dan??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door