Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nena
#3400633
Hallo allemaal,
Mijn hond staat al heel haar leven op KVV, maar wil nu toch gaan proberen om (deels) te gaan barfen.
Heb inmiddels een, denk ik, goed samengesteld en gevarieerd menu bedacht en heb vandaag alles daarvoor in huis gehaald.
Probeerde haar alvast kennis te laten maken met een kippennekken, maar nee hoor..... ze liep gewoon weg.
Daarna bij haar eten nog een keer geprobeerd, door er een paar kleinere stukjes bij te doen, maar ze wilde de rest van haar eten ook meteen niet meer.
Hoe lossen jullie dat op, voor degene die ook een schijnbaar kieskeurige hond heeft?
Door Chouka
#3400680
Malen tot KVV om aan de smaak te wennen. En daarna langzaamaan grotere en grotere stukjes.

Hier droog ik alles wat ze niet dadelijk opeten.

De nek vasthouden en er zo aan laten bijten.
Door Lizzy
#3400693
Nena schreef: do 09 apr 2020, 20:10 Hallo allemaal,
Mijn hond staat al heel haar leven op KVV, maar wil nu toch gaan proberen om (deels) te gaan barfen.
Heb inmiddels een, denk ik, goed samengesteld en gevarieerd menu bedacht en heb vandaag alles daarvoor in huis gehaald.
Probeerde haar alvast kennis te laten maken met een kippennekken, maar nee hoor..... ze liep gewoon weg.
Daarna bij haar eten nog een keer geprobeerd, door er een paar kleinere stukjes bij te doen, maar ze wilde de rest van haar eten ook meteen niet meer.
Hoe lossen jullie dat op, voor degene die ook een schijnbaar kieskeurige hond heeft?
Honger laten lijden. Ja, bak wegnemen (echt vrij snel na eten weigeren) en pas weer de volgende maaltijd neerzetten (exact hetzelfde eten erin).

Eventueel kun je de nekken pletten. Of even in goed warm water (niet kokend!) leggen zodat de smaak wat aantrekkelijker wordt.
Door Nena
#3400754
Chouka schreef: do 09 apr 2020, 23:33 Malen tot KVV om aan de smaak te wennen. En daarna langzaamaan grotere en grotere stukjes.

Hier droog ik alles wat ze niet dadelijk opeten.

De nek vasthouden en er zo aan laten bijten.
En maal je dat dan in een keukenmachine of zo?
Door Nena
#3400757
Lizzy schreef: vr 10 apr 2020, 08:57 Honger laten lijden. Ja, bak wegnemen (echt vrij snel na eten weigeren) en pas weer de volgende maaltijd neerzetten (exact hetzelfde eten erin).

Eventueel kun je de nekken pletten. Of even in goed warm water (niet kokend!) leggen zodat de smaak wat aantrekkelijker wordt.
Maar wat dan als ze diezelfde bak voer de volgende maaltijd ook laat staan?
Dat van het warme water ga ik morgen proberen.
Vanavond hetzelfde verhaal, maar dan met een sardientje.
Had ik zelfs al in kleinere stukjes gesneden en ook even in warm water gelegd, maar ook hier trok ze haar mooie neusje voor op.
Het barfen wordt nog een klusje denk ik....
Gebruikersavatar
Door pike
#3400767
Heeft ze wel eerder kvv van kip gehad? Enkelvoudige? Want dan kan het toch niet aan de geur of smaak liggen.
Inderdaad wat Lizzy zegt, de uithongermethode. Gewoon aanbieden, zonder poespas. Niet eten? Bak wegnemen zonder commentaar, geen drukte van maken. En dan de volgende voerbeurt weer aanbieden. Uiteindelijk gaat ze heus wel eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3400781
Als je gaat malen maak je eigenlijk weer kvv. Dat was nou net wat je niet wil, je wil van kvv naar barf. De tussenweg is dan platmeppen. Stop de nekken in een stevig (diepvries)zakje (tegen het spetteren) en sla de werveltjes plat met een hamer of kleine moker, of een vleeshamertje uit de keuken kan natuurlijk ook. Dan heb je geen kvv, en ook geen heel bot, maar iets er tussenin. Mix dat desnoods om te beginnen door de kvv. En dan mep je de volgende dag wat minder plat en na een paar dagen heb je dan een hele nek erin. Als ze het dan eet dan eet ze ze ook zo zonder kvv.
Waarschijnlijk is het niet het niet lusten, maar het niet bekend zijn met al dan niet gecombineerd met niet genoeg honger hebben. Of de hond is lui. Zo eentje heb ik ook gehad: Kan het niet kleiner vrouwtje? Dit is zoveel werk :biggrin2: en dan ook eerst nog eens gaan kijken wat de andere twee te eten hadden gekregen ;D
#3400792
Ik zou met spier beginnen. Dus een lap spiervlees naast kvv. En kijken of ze daar wel wil aan beginnen kauwen. Evt kleine stukjes beginnen en als ze dat wil een groot stuk. Maar dan ook echt groot zodat ze niet in de verleiding komt het in 1 keer te proberen doorslikken.

Als ze dat kent zou ik pas vleesbot geven en dan idd eerst gemept. Ik mep dat trouwens gewoon zonder zakje. Met een vlees hamer vind ik het minder spetten (mijn zakjes ploften altijd stuk....).
Door Nena
#3400818
Jaaaahhhh hoor! Vanmorgen èn vanavond haar hele bak incl. kippennekken gegeten! :) :) :)
Weliswaar nog wel in iets kleinere stukjes gehakt, maar toch....

Haar eerste BARF maaltijd zit erin!
Dat bestond uit:
-250 gram kippennekken (45%)
-140 gram kalkoenvlees (25%)
-55 gram lamslong (10%)
-55 gram runderpens (10%)
-55 gram groentemix (10%)

Morgen krijgt ze:
-250 gram kippennekken (45%)
-140 gram rundvlees (25%)
-55 gram geitenhart (10%)
-55 gram kalfspens (10%)
-55 gram groentemix (10%)
-extra: ei

Nog even over de kippennekken waar we nu mee begonnen zijn, is het het beste als ze deze opkluift? Maakt het verschil als ze deze eventueel in 1x doorslikt?

En bedankt voor de tips allemaal! :)
Door Lizzy
#3400847
Wat de bedoeling is is dat een hond echt "kluift" op het vleesbot. Dus als je hond een nek in 1 keer inslikt: dan is het eigenlijk gewoon een verkeerd vleesbot voor je hond. Nu is kippennek sowieso niet een vleesbot dat je te vaak moet geven. Het bevat erg veel calcium. Dus afwisseling is ook hier het advies.
Door Nena
#3400878
Oké, dnsk je voor je reactie. Het is ook de bedoeling dat ze straks overgaat op andere soorten bot. Maar ik begreep dat om te beginnen de kippennekken goed zijn...
Gebruikersavatar
Door pike
#3400884
Het kan geen kwaad als een kippennek niet stukgeknipt wordt. Het zijn nou eenmaal kleine vleesbotjes die voor de meeste honden hapslikweg zijn. Als de vertering van de nekjes goed gaat kan je overgaan op een groter (zacht) vleesbot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door