Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evelyn1970
#3395354
Goedemorgen,
Ik zou graag wat advies willen hebben en als het mogelijk is in Jip en Janneke taal ;)
Mijn Diesel 9 maanden en 38 kilo staat momenteel qua voeding op
1x 400 gr smuldier compleet per dag
1x volle maatbeker royal canin selection per dag
Daar doet hij het heel goed op,sinds een 2 weken geef ik hem nu ook rauw vlees om te proberen
(kippennek,kipkarkas,kipkarbonade,lamsstrot)
Nu wil ik eigenlijk afstappen van de royal canin en dit vervangen door vlees(smuldier wil ik wel blijven geven)
Kan iemand mij vertellen hoeveel stuks( van het bovenstaande) vlees ,ik naast de 400 gr smuldier compleet kan geven om de brokken weg te laten?
Door Lizzy
#3395361
evelyn1970 schreef: wo 19 feb 2020, 09:55 Goedemorgen,
Ik zou graag wat advies willen hebben en als het mogelijk is in Jip en Janneke taal ;)
Mijn Diesel 9 maanden en 38 kilo staat momenteel qua voeding op
1x 400 gr smuldier compleet per dag
1x volle maatbeker royal canin selection per dag
Daar doet hij het heel goed op,sinds een 2 weken geef ik hem nu ook rauw vlees om te proberen
(kippennek,kipkarkas,kipkarbonade,lamsstrot)
Nu wil ik eigenlijk afstappen van de royal canin en dit vervangen door vlees(smuldier wil ik wel blijven geven)
Kan iemand mij vertellen hoeveel stuks( van het bovenstaande) vlees ,ik naast de 400 gr smuldier compleet kan geven om de brokken weg te laten?
Gezien Diesel z'n leeftijd en gewicht, denk ik dat hij nu 2,5% van zijn lichaamsgewicht nodig heeft aan vlees (dus brokken niet meegerekend). Dat komt neer op 950 gram vlees per dag. Geef je 400 gram Smuldier, moet je dus nog 550 gram aan andere dingen voeren. En dat kun je dan niet zo maar een beetje uit de losse pols doen, daar is het aandeel zelf samengesteld te groot voor.

Je moet die 550 gram dus onder gaan verdelen in: 45% vleesbot, 10% groenten (gekookt of gepureerd), 10% orgaanvlees in de vorm van hart, nier en lever, 10% pens, 25% spiervlees.

Aangezien KVV vooral bestaat uit kip en rund, is het niet verstandig om in je zelf samengestelde deel voor kip, kip en kip te voeren. Je moet qua diersoorten dus gaan afwisselen. Ik zeg maar wat: eendkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas + lamsvlees of geitenvlees of paardenvlees of ganzenvlees, etc. En dan qua orgaan liefst ook iets van eend, konijn, lam/geit, etc.

Als ik heel eerlijk ben? Dan vind ik het aandeel zelf samengesteld (zou je 400 gram Smuldier voeren en 550 gram zelf samengesteld) te groot om jou exact te vertellen wat je per dag moet voeren. Ik zou je aan willen bevelen zelf aan de slag te gaan met de rekenhulp (staat op barfplaats) en het zelfsamenstel topic of het KVV + zelf samensteltopic in de KVV hoek. Want je hond zal nog verder uit gaan zwaren en misschien tijdelijk meer eten nodig hebben en dan is het wel de bedoeling dat je weet wat je doet en niet voert wat ik zeg dat je moet voeren. Je moet het zelf snappen om zo geen fouten te maken.

Om je te helpen hebben we in Jip en Janneke taal topics aangemaakt: zelf samenstellen en KVV + BARF in 1 bak:

viewtopic.php?f=33&t=128897

viewtopic.php?f=33&t=133005

viewtopic.php?f=5&t=134935
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door