Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Billie
#3393240
M'n Yorkie heeft lever problemen (en daardoor epileptise aanvallen) en krijgt nu lever dieet. Maar kan een hond elke dag vis eten? Het gaat natuurlijk om kleine beetjes maar het is ook een klein hondje, 4Kg.
Advies is zeer welcome
Door Bosliefje
#3393255
dit lees ik in het beginstuk van Lizzy
• Noot: Voer nooit meer dan 10% van het totaal aan rauwe vis. Uit onderzoek is gebleken dat als zilvervossen meer dan 10% rauwe vis in hun menu kregen, zij verlammingsverschijnselen kregen. Bepaalde vissen bevatten namelijk een stof, Thiaminases en dat zijn enzymen die de thiamine-moleculen splitsen/afbreken en inactief maken. Thiamine is vitamine B1. Meer over rauwe vis en Thiaminases/vitamine B1: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... e#p3162303
Gebruikersavatar
Door pike
#3393256
Billie schreef:M'n Yorkie heeft lever problemen (en daardoor epileptise aanvallen) en krijgt nu lever dieet. Maar kan een hond elke dag vis eten? Het gaat natuurlijk om kleine beetjes maar het is ook een klein hondje, 4Kg.
Advies is zeer welcome
Dat is heel vervelend. Hoe oud is je York? Blijkbaar kan de lever kwalijke afvalstoffen niet of niet snel genoeg meer verwerken en ontstaan daardoor de aanvallen, of is er iets anders aan de hand? Welk dieet geef je precies en is het een rauw dieet? Want als die vis verhit is geweest (dus een dieet van brok of uit blik) dan kan hij in elk geval voor wat de thiaminase betreft geen kwaad. Want die wordt vernietigd door verhitting.
Door Lizzy
#3393258
Het ligt er aan wat voor vis en of het rauw of gekookt wordt gegeven. In veel rauwe vissen (zoet en zoutwater) zit een stofje dat vitamine B1 afbreekt. Daar kan je hond verlammingsverschijnselen van krijgen. Dus deze vis: daarvan mag je niet meer dan 10% van het totale menu aan je hond geven.

Maar toch een vraag: waarom zou je iedere dag vis willen geven?

Sterkte met je hondje :-*, wat een narigheid :-\
Gebruikersavatar
Door Billie
#3393259
Ik verdenk het rauw vlees, dat ze dat niet kan verwerken. Misschien ten onrechtte, wie weet, maar als ik gekookte vis geef kan ik zien wat er gebeurt? Uitsluiten en dan toevoegen, zoiets.

Mooie foto van de spikkel :D
Gebruikersavatar
Door Billie
#3393263
pike schreef: vr 17 jan 2020, 21:34 Dat is heel vervelend. Hoe oud is je York? Blijkbaar kan de lever kwalijke afvalstoffen niet of niet snel genoeg meer verwerken en ontstaan daardoor de aanvallen, of is er iets anders aan de hand? Welk dieet geef je precies en is het een rauw dieet? Want als die vis verhit is geweest (dus een dieet van brok of uit blik) dan kan hij in elk geval voor wat de thiaminase betreft geen kwaad. Want die wordt vernietigd door verhitting.
Ze is 5,5 en is bij mij komen wonen toen ze 11 maanden was. Ik denk dat ze is 'weggedaan' omdat ze aanvallen had bij haar ander mensen. Haar aanvallen waren elk half jaar en daar was mee te leven. Toen ze vaker kwamen diazepam gekregen van de DA, maar dat werkte niet echt meer, vandaar verder onderzoek.
Er is een ultrasound gedaan en daar was op te zien dat half haar lever was aangetast, waarom is niet duidelijk. Ik heb hier op BP gekeken om advise te vinden over een leverdieet en gevonden. Dus van rauw vlees, 55gr 2 keer per dag naar 27 gr vlees/ vis, porridge en groente.
Waarschijlijk toch niet goed gelezen en ze viel erg af. Ik ben toen vorige week meer gaan voeren, drie keer per dag, rauw vlees, groente en porridge en toen kwam er een aanval.
Vis koop ik bevroren en is kabeljauw of andere witte vis en die kook ik.
Door Lizzy
#3393265
Hier staat de lijst met vissen die thiaminase bevat: viewtopic.php?f=2&t=130361&p=3162303&hi ... e#p3162303. En kabeljauw en koolvis bijv. bevatten het niet. En vis die het wel bevat: gekookt verdwijnt de stof. Of wordt inactief gemaakt. Dus dat kun je in principe iedere dag voeren.

Maar of een goed idee is, is een tweede.

Wat at ze hiervoor, voordat je dat lever dieet ging voeren?

Alles over een eliminatie dieet staat hier : viewtopic.php?f=11&t=125781

Maar heel eerlijk gezegd ben ik benieuwd waarom je rauw vlees verdenkt van haar aanvallen?
Gebruikersavatar
Door Billie
#3393276
ik verdenk rauw vlees omdat ze toen minder kreeg, meer groente en porridge het beter leek te gaan. Toen ik meer vlees gaf kwamen er aanvallen, kleintjes weliswaar maar toch. Ik denk dat vlees moeilijker is om te verwerken door haar lever, misschien is dat niet waar en maak ik een en een zeven?
Door Bosliefje
#3393289
Ik ga even helpen. Billie woont al heel lang in Engeland en Nederlands schrijven kost haar inmiddels heel veel moeite.

De yorkie heeft al langer af en toe aanvallen. Na onderzoek bleek de lever niet in orde, waarschijnlijk een ontsteking in een deel daarvan. Dat zou de aanvallen kunnen verklaren, dus kreeg ze 7 weken geleden het leverdieet, met de halve hoeveelheid vlees en soms gekookte vis en duivelsklauw en cbd-olie. Geen aanvallen meer, yorkie viel wel een beetje af., maar ze speelde weer en was vrolijker dan daarvoor.
Maar na 6 weken woog ze ineens nog maar 3 kilo, ipv 4, de vacht was ineens vies en dun. Billie had de percentages niet helemaal goed gelezen, dus ze gaf, bleek later, te weinig havermout en heel veel groente.

Het dieet weer omgezet naar hoe het vroeger was, KVV. Met binnen 1,5 week bibberaanvallen en toen 2 aanvallen achter elkaar, de eerste een echte grand mal.

Dus Billie denkt dat het aan de hoeveelheid vers vlees ligt. Nu wil Billie radicaal alleen nog vis voeren. En de percentages havermout en groente doen zoals het hier geadviseerd wordt.
Door Bosliefje
#3393290
Ik denk dat de hoeveelheid vlees die je tijdens het leverdieet gaf, 30 gram, niet slecht voor haar was, want ze was vrolijk en niets wat op een aanval leek. Dus radicaal overstappen op alleen vis lijkt me niet echt nodig.
Door MillyMol
#3393292
Je zou kunnen overwegen om terug te gaan naar het dieet waarop ze het zo goed deed, en dat in eerste instantie aanvullen met gekookte vissoorten.

Eens kijken hoe ze het daarop doet. Als de aanvallen verdwijnen kan langzaam het aandeel vis verminderd worden en het aandeel van het eerdere dieet waarop ze het zo goed deed verhoogd.
Ik denk dan aan elke week 5-10 procent vermindering van vis.

En dan goed observeren of er aanvallen komen. Zodra er een aanval komt: 10% van het aandeel vis ophogen en daarop blijven zitten.

Het is nog steeds niet ideaal, maar beter dan alleen maar vis voeren.
Gebruikersavatar
Door Billie
#3393299
Dank Bosliefje, dat was beter uitgelegd.
En dank MillyMol, dat ga ik doen.
Ik kan Bosliefje vragen om te schrijven hoe het verder gaat met haar, :)
Door Lizzy
#3393315
Ik weet niet welke vleessoorten je hebt gegeven maar rood vlees is dus meer belastend voor de lever. Je zou dus rund, paard, lam, geit, etc. beter niet kunnen geven en in plaats daarvan je witte vis + kip, eend, kalkoen en dergelijke.

(verschil rood en wit vlees is : rood vlees komt van een zoogdier en wit vlees uit een ei).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door