Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3391856
Hallo, ik heb een aantal wilde ganzen met alles erop en eraan. Zijn er dingen die ik eraf/eruit moet halen of maakt dat niet zoveel uit(darmen, galblaas?)

Gr Rinke
Door Lizzy
#3391859
Het hangt er vanaf hoe moeilijk je honden zijn. Hier vinden ze alles waar ingewanden in zit oneetbaar. Dus ik moet alles secuur verwijderen (galblaas open snijden betekent hier: oneetbaar). Hart willen ze nog wel eens op eten van wild maar verder vinden ze eigenlijk alles oneetbaar. Dus de vraag is hoe dat voor jouw honden is :)

Ik vind botten van wilde gans trouwens best hard. Ik weet niet wat voor honden je hebt maar hier voer ik eigenlijk geen ganskarkas meer omdat de hardheid van de botten mij echt tegen is gevallen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3391860
Ik haalde de darmen eruit en de maag sneed ik open en spoelde ik dan schoon (zit veel zand/gruis in). Verder zijn inderdaad oudere ganzen behoorlijk hard van bot, jonge ganzen zijn prima te voeren.
Door smulpaap
#3391866
pike schreef: zo 22 dec 2019, 08:05 Ik haalde de darmen eruit en de maag sneed ik open en spoelde ik dan schoon (zit veel zand/gruis in). Verder zijn inderdaad oudere ganzen behoorlijk hard van bot, jonge ganzen zijn prima te voeren.
Mee eens . Ik haalde de snavel er ook vanaf . Ik had twee honden die de snavels niet verdroegen
Gebruikersavatar
Door pike
#3391871
smulpaap schreef: zo 22 dec 2019, 12:43 Mee eens . Ik haalde de snavel er ook vanaf . Ik had twee honden die de snavels niet verdroegen
Die
Dat was ik nog vergeten, die haalde ik er ook af want die van mij konden die niet verteren.
Door smulpaap
#3391877
Het is ook maar net hoe een hond is . Van mijn viertal waren er twee schrokkers . Die vraten dus alles op . De andere twee bekeken het zelf en alles wat te hard was lieten ze liggen
Het gore werk mocht ik wel doen :biggrin2: Ingewanden eruit bv .

Van ander gevogelte werd de snavel overigens wel opgegeten en goed verteerd (patrijs en kwartel bv )
Door smulpaap
#3391878
Oh ja , ganzen van een 2 a 2,5 kg zijn de besten
En als je eens een flinke knaap hebt dan is het spiervlees natuurlijk prima
Ik heb er ooit eens eentje van 7 kg gehad , dus daar kwam aardig wat vlees vanaf
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3391882
Oke dus in principe hoef je er niks uit te halen als je hond niet de moeilijkste is?
Ik heb een herder en een labrador, die lab eet natuurlijk gewoon alles op de herder bekijkt het per keer. Qua hardheid weet ik het nog niet, ze hebben het gewoon helemaal gegeten(wel duidelijk meer werk dan een kip). Morgen zal ik eens kijken naar de ontlasting.
Ik vraag het omdat ik het nog al een werkje vind alle veren eraf en ingewanden eruit haha...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door