Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paulus5
#3391283
Mijn hond is allergisch aan iets volgens dierenarts en ze stelt een eliminatiedieet voor.
Nu weet ik hier wel al wat dingen over zoals 6 weken enkel deze diersoort en ook enkel snoepjes in deze diersoort en de hond kan ook op termijn hier voor allergisch raken.

Maar ik heb dus wel al bijna alles ooit gevoerd. Enkel patrijs niet.
Ze stelt voor om konijn, kangoeroe of paard te voeren. Maar is dat een goede keuze?

Ze krijgt op dit moment kwartel, eend, konijn, kip, rund, paard, lam, parelhoen, hert, kwartel en zalm

Heb een 150 kilo eten zitten in de vrieskist. Net aangevuld. Die 150 kilo blijft die even goed of moet ik alles dan wegdoen?
De helft zit er 4-7maanden. De rest 1 maand ongeveer. Incl orgaan.
Net nieuwe bestelling die florisvlees levert morgen.
Zal ook weg moeten.
En heb niet veel plaats voor iets nieuws bij aangezien ik altijd alles zo vol prop ::) wat ben ik dom

En wat ik nu ga geven als diersoort geen idee eerlijk gezegd.

En pens mag ook niet?
Wil dat zeggen hart, lever, nier, bot en spier van 1 dier?
En geen pens, zalm, sardines, kauwbenen,...?
Door Lizzy
#3391286
Paulus5 schreef: wo 11 dec 2019, 11:56 Mijn hond is allergisch aan iets volgens dierenarts en ze stelt een eliminatiedieet voor.
Nu weet ik hier wel al wat dingen over zoals 6 weken enkel deze diersoort en ook enkel snoepjes in deze diersoort en de hond kan ook op termijn hier voor allergisch raken.
Mag ik vragen wat de klachten zijn?
Ja, dat laatste klopt. Het is ook niet de bedoeling van een eliminatie dieet om alleen die diersoort te blijven voeren. Je voert dat 6 a 9 weken en als de problemen dan over zijn, kun je gevoegelijk uit gaan dat je hond een voedselallergie heeft. Daarna begint het pas. Dan ga je iedere twee weken 1 diersoort toevoegen (dat wat je nu in de vriezer hebt liggen): en dan kijk je of bij een specifiek diersoort de problemen weer terug keren. Zo probeer je uit te vinden waar je hond wel en niet tegen kan en als je gelukt hebt houd je nog stuk of 4 diersoorten over waar je hond niet allergisch voor is. Die blijf je voeren. En hopen dat je hond daar ook geen allergie voor opbouwt. Wat echter niet zo snel gebeurd als je 4 diersoorten blijft voeren.
Maar ik heb dus wel al bijna alles ooit gevoerd. Enkel patrijs niet.
Ze stelt voor om konijn, kangoeroe of paard te voeren. Maar is dat een goede keuze?
Het makkelijkst voer je een diersoort waar je ook de botten en organen van kunt voeren. In dat opzicht is patrijs en konijn eigenlijk wel de beste keuze. Ik zou zelf kijken of m'n hond wild konijn lust. Tam konijn... Buiten dat die diertjes echt een slecht leven hebben in mesterijen gebruiken ze er volgens mij ook aardig wat antibiotica. Paard is leuk en kangoeroe ook maar daar zul je dan toch moeite krijgen met bot en organen....
Ze krijgt op dit moment kwartel, eend, konijn, kip, rund, paard, lam, parelhoen, hert, kwartel en zalm
OK.
Heb een 150 kilo eten zitten in de vrieskist. Net aangevuld. Die 150 kilo blijft die even goed of moet ik alles dan wegdoen?
De helft zit er 4-7maanden. De rest 1 maand ongeveer. Incl orgaan.
Net nieuwe bestelling die florisvlees levert morgen.
Zal ook weg moeten.
En heb niet veel plaats voor iets nieuws bij aangezien ik altijd alles zo vol prop ::) wat ben ik dom

En wat ik nu ga geven als diersoort geen idee eerlijk gezegd.

En pens mag ook niet?
Wil dat zeggen hart, lever, nier, bot en spier van 1 dier?
En geen pens, zalm, sardines, kauwbenen,...?
Zie boven. Het is niet de bedoeling dat je gaat elimineren en dan dat diersoort blijft voeren. Het is de bedoeling dat je gaat kijken of er inderdaad sprake is van een voedselallergie en als dat zo is, moet je nog uit vinden waar je hond precies allergisch/overgevoelig voor is.

Pens magt ook niet om de simpele reden dat dit van geit of koe of lam is en dat voer je al. Hoewel, geit niet zie ik? Maar pens bevat vaak voedselresten en om die reden zou ik het ook niet geven.

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=11&t=125781
Door Paulus5
#3391287
Rode huid en rode oren, jeuk aan de huid. Ze krabt zich meerdere keren per dag en je ziet dat ze echt heel veel jeuk heeft. Ook aan haar bedradingen als je ze zelf krabt.

Konijn lust ze zowel tam als wild maar kan het geen kwaad dat ze dat nu krijgt twee maal per week?
Liefst zou ik inderdaad met konijn starten maar dat krijgt ze wel al :-\

Long en maag van konijn hoeft niet? Weet niet of je dit kan krijgen zelf

Geit krijgt ze ook. Maar nu even niet in vriezer zitten
Door Lizzy
#3391290
Paulus5 schreef: wo 11 dec 2019, 12:31 Rode huid en rode oren, jeuk aan de huid. Ze krabt zich meerdere keren per dag en je ziet dat ze echt heel veel jeuk heeft. Ook aan haar bedradingen als je ze zelf krabt.

Konijn lust ze zowel tam als wild maar kan het geen kwaad dat ze dat nu krijgt twee maal per week?
Liefst zou ik inderdaad met konijn starten maar dat krijgt ze wel al :-\

Long en maag van konijn hoeft niet? Weet niet of je dit kan krijgen zelf

Geit krijgt ze ook. Maar nu even niet in vriezer zitten
Oh sorry nee, als ze dat nu al eet kun je het niet meer gebruiken. Je moet een diersoort nemen die ze nog niet eerder gegeten heeft en waar ze nog geen allergie voor op kan hebben gebouwd. Ik had dat konijn net niet zien staan. Getsie.

Ehhh. Ja jeetje, wat kun je dan nog verder? Pfft. Dan ben ik bang dat je paardenvlees moet gaan geven met een calcium toevoeging. Je kunt dan ook wel hart en lever voeren. Nier weet ik niet eens of je daar aan kunt komen. Qua calcium zou je dan kunnen kiezen voor calcium citraat. Ik weet alleen niet welke dosering je moet hebben maar ik ga wel ff zoeken.
Door Paulus5
#3391296
Paardenvlees kreeg ze wel al even. Nu sedert een week of 2 en vroeger ook al even gehad een paar weekjes
Is dat erg?

Fazant ook een week of 4 gehad

Echt patrijs heeft ze ng nooit gehad maar daar heb je dan weer geen spiervlees van denk ik en is ook moeilijk te krijgen

Nu kan ik mezelf wel schieten dat ik niets achter de hand gehouden heb
Door Lizzy
#3391300
Paulus5 schreef: wo 11 dec 2019, 12:55 Paardenvlees kreeg ze wel al even. Nu sedert een week of 2 en vroeger ook al even gehad een paar weekjes
Is dat erg?

Fazant ook een week of 4 gehad

Echt patrijs heeft ze ng nooit gehad maar daar heb je dan weer geen spiervlees van denk ik en is ook moeilijk te krijgen

Nu kan ik mezelf wel schieten dat ik niets achter de hand gehouden heb
Echt hoor, ik ben er met mijn gedachten niet bij. Paard staat inderdaad ook al op je lijst. Ik raak in de war omdat je paard ook noemt als optie (en ik dus niet goed zit te lezen). Nee, het moet een dier zijn dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft. Patrijs kun je proberen. Meestal is dat wild volgens mij en dat lijkt voldoende niet op kip en dergelijke. Denk ik. Mocht je wel verbetering zien maar niet 100%, dan zou je nog kunnen elimineren met bijv. KVV met insect: https://www.rawveterinarydiets.com/prod ... ic-insect/. Geweldig vind ik het niet met al die toevoegingen maar het is een optie.
Door Paulus5
#3391301
Dankjewel lizzy voor uw uitgebreide antwoorden!

Florisvlees komt morgen en heb nog snel 10 kg patrijskarkas bij gevraagd. Dus dat is vlees met karkas dus eigenlijk mis ik dan enkel orgaan.

Kan ik dat wel even weglaten of bestaat er een supplement voor?

Ze is nu net 1 jaar en heeft altijd mooi 10 procent pens en 10 procent orgaan gehad.
Door Lizzy
#3391306
Paulus5 schreef: wo 11 dec 2019, 13:45 Dankjewel lizzy voor uw uitgebreide antwoorden!

Florisvlees komt morgen en heb nog snel 10 kg patrijskarkas bij gevraagd. Dus dat is vlees met karkas dus eigenlijk mis ik dan enkel orgaan.

Kan ik dat wel even weglaten of bestaat er een supplement voor?

Ze is nu net 1 jaar en heeft altijd mooi 10 procent pens en 10 procent orgaan gehad.
Als het dezelfde patrijskarkasjes zijn die ik wel eens heb gehad: dan zit alles er nog in. Ook de darmen. En de galblaas. Mijn honden vinden dat zo goor dat ze de karkasjes geen blik waardig keuren. Als je hond ze dus niet moet, raad ik je aan heel voorzichtig de galblaas en darmen te verwijderen.

Als het zonder orgaangjes is: maak je niet druk over vervanging. Je kunt echt ongestraft 10 weken deficiënt voeren. Ik raad alleen altijd wel aan om bot of calciumvervanger te geven omdat de ontlasting anders zo slap wordt. Dus bot en vlees is in principe prima voor zo'n korte periode.
Door Paulus5
#3391307
Ik heb Remco gebeld en het waren wel deze zonder orgaan. Het zijn de panklare zogezegd zei hij. Dus waarschijnlijk zijn die dan verwijderd darmen en galblaas?

Maar anders zal ik die inderdaad best zelf verwijderen. Dank voor de tip


Oke dan geef ik enkel dit en dan zien we wel of de allergie weggaat.

Nog een laatste vraagje: enkel dit? Dus geen groenten, yoghurt en ei heb ik begrepen
En snoepjes: een 2tal kilo patrijs malen (heb een professionele vleesmolen) en dan in balletjes drogen op droger? Dit is het enige die mag waarschijnlijk? Aangezien zelf worteltje en appel een no go is voorlopig?

Koffieboomwortel mag om te knagen? Pindakaassmaaknylabeen niet?

Dank voor je reactie!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3391312
Als de darmen er toch nog in zitten kan je ze het best verwijderen zo bevroren mogelijk. Dan zijn ze niet zo zacht en lopend en als je de galblaas raakt loopt die niet uit. Je moet alleen zorgen dat de patrijs al voldoende ontdooit is om de buikholte te kunnen openen.
Zo loopt er ook geen dooivocht van de darmen in het vlees.

Ik hoop dat ze bevleesd genoeg voor je zijn zodat je hond geen constipatie krijgt. En dat je zo je eliminatiedieet kan starten.
Door Lizzy
#3391314
Paulus5 schreef: wo 11 dec 2019, 14:52 Ik heb Remco gebeld en het waren wel deze zonder orgaan. Het zijn de panklare zogezegd zei hij. Dus waarschijnlijk zijn die dan verwijderd darmen en galblaas?

Maar anders zal ik die inderdaad best zelf verwijderen. Dank voor de tip


Oke dan geef ik enkel dit en dan zien we wel of de allergie weggaat.

Nog een laatste vraagje: enkel dit? Dus geen groenten, yoghurt en ei heb ik begrepen
En snoepjes: een 2tal kilo patrijs malen (heb een professionele vleesmolen) en dan in balletjes drogen op droger? Dit is het enige die mag waarschijnlijk? Aangezien zelf worteltje en appel een no go is voorlopig?

Koffieboomwortel mag om te knagen? Pindakaassmaaknylabeen niet?

Dank voor je reactie!
Als ze pan klaar zijn, dan zijn die er vast al uitgehaald. En nee, verder mag je hond helemaal niks. Echt niks. Je verpest je hele eliminatie-dieet als je hond ook maar iets anders eet als patrijs. Overigens kan yoghurt net zo makkelijk voor reacties zorgen hoor.... Ei idem. Dus nee, echt niks.

Ik zou ook geen koffieboomwortel geven ook geen Nylabone. Gewoon niks. Het is maar voor even!
Door Lizzy
#3391315
Als de maag er nog in zit raad ik je aan deze heel goed uit te spoelen voor je 'm geeft. Daar kunnen ook restjes eten (die de patrijs gegeten heeft) in zitten die je nu niet aan je hond wilt geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3391316
En het gele vliesje uit de maag halen. Tenminste ik ga er vanuit dat dat bij een patrijs net zo is als bij een kip.
In dat geval moet je de krop (onderaan de hals net boven de borst filets) ook controleren (of er eten in zit) en best verwijderen, als dat niet lukt uitspoelen. Maar ik weet dus niet zeker of een patrijs die net als een kip heeft...
Door Paulus5
#3391317
Dankjullie!
Goed om te weten inderdaad!
Zal het controleren en weet nu hoe te verwijderen indien nodig
Indien er bij iets nog orgaan zit dan laat ik het zitten uiteraard maar zal darmen en galblaas uithalen half bevroren

En meestal krijgt ze 250 gram bot en 100 gram spiervlees
Maar ook bij weinig bevleesde botten krijgt ze maar zoveel spier. Dus als het inderdaad goed bevleesd is dan zou het moeten lukken. Kwartel kreeg ze vroeger een periode ook zonder spier op zijn geheel. Ze kan redelijk dat bot verdragen voor ze verstopt zit gelukkig
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door