Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3391321
pearlsofpassion schreef: wo 11 dec 2019, 16:32 En het gele vliesje uit de maag halen. Tenminste ik ga er vanuit dat dat bij een patrijs net zo is als bij een kip.
In dat geval moet je de krop (onderaan de hals net boven de borst filets) ook controleren (of er eten in zit) en best verwijderen, als dat niet lukt uitspoelen. Maar ik weet dus niet zeker of een patrijs die net als een kip heeft...
Ja een patrijs heeft ook een krop. Alle vogels hebben een krop. Van mus tot struisvogel :D
Door Paulus5
#3391328
Dan weet ik wat te doen de komende dagen ;D bedankt!

En ik vraag me nog iets af. Ik heb er altijd om gedaan om bijna alle diersoorten te geven en goed af te wisselen en zo geen allergie te verkrijgen en toch is het nu zo al een maand of 2.
Hoe is dit mogelijk? Is het dan toch mogelijk als je constant andere dieren geeft en bijna alle die mogelijk zijn?
Ze krijgt per bestelling zeker 8 verschillende diersoorten nu en tot een maand of twee terug zelf 15 (!) verschillende diersoorten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3391330
pike schreef: wo 11 dec 2019, 17:47 Ja een patrijs heeft ook een krop. Alle vogels hebben een krop. Van mus tot struisvogel :D
Ah kijk ze. :biggrin2:
Ik dacht het wel, maar begon te twijfelen. Weet niet waarom.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3391331
Paulus5 schreef: wo 11 dec 2019, 18:29 Dan weet ik wat te doen de komende dagen ;D bedankt!

En ik vraag me nog iets af. Ik heb er altijd om gedaan om bijna alle diersoorten te geven en goed af te wisselen en zo geen allergie te verkrijgen en toch is het nu zo al een maand of 2.
Hoe is dit mogelijk? Is het dan toch mogelijk als je constant andere dieren geeft en bijna alle die mogelijk zijn?
Ze krijgt per bestelling zeker 8 verschillende diersoorten nu en tot een maand of twee terug zelf 15 (!) verschillende diersoorten.
De natuur is niet zo voorspelbaar of te beinvloeden. Je hebt gewoon pech.. En zoveel diersoorten voeren is dus echt geen garantie. Het vermindert de kans wel. Maar garanties krijg je nooit.
Door MillyMol
#3391332
Wat ik nu opschrijf is wetenschappelijk niet verantwoord of bewezen, maar toen 1 van mijn honden steeds oorontstekingen bleek te hebben en een schilferige huid lag een allergie ook erg voor de hand. Ook mij werd een eliminatie dieet geadviseerd.

Maar omdat in de meeste gevallen kip en / of rund de meest voor de hand liggende “daders” zijn heb ik als het ware “omgekeerd” geëlimineerd en die twee diersoorten uit zijn dieet gehaald. En voila: de klachten verdwenen.

Nogmaals: niet evidence based, meer pragmatisch geëlimineerd. Wellicht de moeite van het proberen waard. Als het geen resultaat heeft kun je altijd nog overgaan op 1 diersoort uitproberen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3391334
Ik heb het ook omgekeerd gedaan. Wel op een andere manier.

Cuzco werd allergisch toen hij nog op brok stond. Toen heb ik een merk of 5 uitgeprobeerd en diegene waar hij op reageerde vergeleken met die waar hij tegen kon. En zo heb ik de boosdoener kunnen identificeren.
Het bleken kunstmatige antioxidanten (bewaarmiddelen) te zijn.
Op brok heb je niet veel andere keuze dan merken uitproberen want verder dan een hypoallergeen brok voorschrijven komen de meeste DA'n niet. En dat weigerde ik te voeren.

Op vers waren alle klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Tot een paar jaar geleden. Toen kreeg hij weer klachten (zij het lichtjes verschillend). Toen heb ik de kippennekken geschrapt omdat die het meest logisch waren, en dat bleek het ook te zijn. Ondertussen weet ik dat dat kwam omdat daar tarwe-resten in zaten (voor Luis moest ik ze toen meppen en dan kwamen de graankorrels eruit). En als hij nu de kans ziet pikt hij brood dat de baby laat vallen ook in, en daar reageert hij dus ook op. Gelukkig krijgt hij enkel korstjes en kale plekken en heeft hij geen jeuk.

Hij heeft dus in de loop der jaren ook een allergie tegen tarwe ontwikkelt, iets waar hij al de jaren tussenin niet eens mee in aanraking gekomen is en op brok zeker niet allergisch voor was.
Dat is ook tegen de theorie in.
Je kan het dus niet voorspellen. Waarom de ene wel en de andere niet...
Door Paulus5
#3391336
Om eerlijk zijn had ik over de omgekeerde manier ook nagedacht. Maar dan zit je wel met het probleem dat als het geen voedselallergie is, het echt heel veel langer kan duren voor je dat te weten komt en dan als je geen kip of rund allergie is dan duurt het ook veel langer. Dus het heeft ook nadelen.

Het neemt zeker evenveel tijd in beslag dus ik ga het inderdaad op de gewone manier van eliminatie doen. Maar ik heb er ook over nagedacht vanmiddag

Stel nu dat ze met de patrijs geen jeuk meer heeft is het best van heel haar leven toch nog patrijs te blijven geven? Of indien ik (heel optimistisch) aan 10 diersoorten kom zou ik toch nog de duurdere soorten kunnen weglaten tot ik er een 8tal overhoud? Of best echt alles optimaal geven?
Bepaalde dingen zijn ook maar beschikbaar in het wildseizoen. Ik heb nu redelijk geluk met mijn patrijsjes :D ;)
Maar misschien zijn die binnen een maand niet meer beschikbaar. Wildseizoen stopt toch normaal eind december
Door MillyMol
#3391337
Paulus5 schreef: wo 11 dec 2019, 20:27 Om eerlijk zijn had ik over de omgekeerde manier ook nagedacht. Maar dan zit je wel met het probleem dat als het geen voedselallergie is, het echt heel veel langer kan duren voor je dat te weten komt en dan als je geen kip of rund allergie is dan duurt het ook veel langer. Dus het heeft ook nadelen.

Het neemt zeker evenveel tijd in beslag dus ik ga het inderdaad op de gewone manier van eliminatie doen. Maar ik heb er ook over nagedacht vanmiddag

Stel nu dat ze met de patrijs geen jeuk meer heeft is het best van heel haar leven toch nog patrijs te blijven geven? Of indien ik (heel optimistisch) aan 10 diersoorten kom zou ik toch nog de duurdere soorten kunnen weglaten tot ik er een 8tal overhoud? Of best echt alles optimaal geven?
Bepaalde dingen zijn ook maar beschikbaar in het wildseizoen. Ik heb nu redelijk geluk met mijn patrijsjes :D ;)
Maar misschien zijn die binnen een maand niet meer beschikbaar. Wildseizoen stopt toch normaal eind december
Ik zie niet helemaal hoe het langer kan duren. Als het wel een voedselallergie is ben je ook maanden bezig om de ene na de andere diersoort te testen. Als je mazzel hebt is het een diersoort en kom je er snel achter welke dat is. Als het tegenzit zijn het meerdere diersoorten en duurt het uitzoeken ervan erg lang.

Uiteindelijk moet je doen waar jij je prettig bij voelt, dat is het aller belangrijkste.
Gebruikersavatar
Door pike
#3391338
Ik kan je niet echt adviseren met eliminatie. Maar ik zou al dik tevreden zijn met 4 of 5 soorten (als dat tenminste niet allemaal vogels zijn).
Ik zou zeker niet alle vlees wat in de vriezer ligt opruimen. Mogelijk blijkt straks na eliminatie dat je er toch nog van kan voeren. En zo niet: Dan zou ik het hier op Barfplaats aanbieden, er is hier vast wel iemand die het graag van je overneemt. Weggooien is doodzonde! Sterkte met je hond ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3391340
Als je na het weglaten van de grootste verdachten in je menu, nog geen verbetering opmerkt zou ik zowiezo overgaan op een normaal eliminatiedieet. En als je nu die patrijsjes binnen krijgt, kan je het best zo doen.
Of je ze nog na het wikdseizoen kan krijgen is idd moeilijk te zeggen. Als je voldoende andere diersoorten hebt kan je ze uiteraard weglaten en als je er niet meer aan geraakt, zal je wel moeten. Maar dat zouden voor mij zorgen voor later zijn.
Als je je er zorgen in maakt probeer je toch als 2e diersoort konijn of zo, iets waar gemakkelijk aan te komen is. Als dat goed gaat, kan je daarop altijd terugvallen.
Door Ruisje
#3391347
Paulus5 schreef:Dan weet ik wat te doen de komende dagen ;D bedankt!

...
De patrijskarkassen met filet en boutjes van Remco ken ik (onze bejaarde kat Mien was er gek op!)
Er zitten geen darmen e.d. in, en ook met de filets er nog aan zit er voor de meeste honden genoeg spiervlees bij. Helaas geen heel orgaan, alleen wat restjes.

Succes!
Door Paulus5
#3391348
Dankjullie allemaal voor de reacties

Dingen aanbieden op barfplaats zal wat moeilijk zijn want woon in vlaanderen (belgie)

Mijn plan was zowieso om na de patrijs konijn te voeren. Al is het nog altijd beter 50-50 had ik gelezen maar dan heb ik toch al orgaan. Ik zal afwachten.
Misschien is het iets anders en kan ik ze toch weer alles geven

Als er restjes orgaan inzitten zou ik ook al blij zijn zodat ze toch iets van orgaan binnenkrijgt al is het minuscuul en dan zal ik waarschijnlijk geen darmverwijderhandschoenen moeten aandoen. Had me er nu zo op verheugd ;)

Ik zal jullie binnen een week of 6 of weten te vertellen of het voedselallergie is
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3391370
Ow ja, juist.
Nou, oplijsten wat je precies hebt zitten of wat je graag kwijt wil, kan geen kwaad he. Hier en of op hondenvrienden. Wie weet wil er iemand wel iets overnemen. Alleszinds niets weggooien hé. Das zonde van het geld en het vlees (/dierenleven).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door