Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leroy94
#3390957
Hallo,

Ik zou mij even voorstellen.
Naam: Leroy kamphuis
Leeftijd: 25 jaar
Provincie : Overijssel
Honden: 5 Amerikaanse bulldoggen en één Amerikaanse akita pup van 10 weken

Ik ben altijd al groot fan geweest van barfen of kvv ik merk dat mijn volwassen honden het er gewoon super op doen, perfect in de vacht, vitaal en ze vinden het heerlijk.

Maar ik heb één slechte ervaring gehad met gemalen vlees bij mijn pup, hierbij heb ik meegemaakt dat de pup kalk te kort heeft gehad waardoor de botstructuur totaal niet was ontwikkeld ( de pup was bij mij geboren)
daarintegen moet ik wel zeggen dat ik mij gewoon niet goed had ingelezen en in had verdiept wat mij nu nog steeds veel pijn doet omdat de kleine dame er niet meer is door mijn te snel genomen keuze in de voeding.

Sindsdien ben ik eingelijk best wel bang om weer vlees te gaan voeren aan mijn pup in dit geval mijn amerikaanse akita pup (Trip).
sinds ik één pup heb moeten laten inslapen ben ik overgestapt op brokken bij elke pup wat ik heb gehad.
Maar ik heb hier niet echt hele goede ervaringen mee, we hebben meerdere brokken geprobeerd voor een langere duur.

de brokken die ik heb geprobeerd zijn:
Profine
Riverwood
Cavom
Farmfood

en bij de meeste brokken zitten ze goed in de vacht en ook wel een redelijk goede ontlasting maar ik merk dat ze bij bijna elke brok die ik heb geprobeerd heel veel aan het krabben zijn of een rode huid krijgen rond om de neus en ogen.
vandaar dat ik ook brokken heb geprobeerd wat graan vrij is maar zelfs op die brokken krabben ze nog ( rode huid is weg).
ook heb ik heel goed gecontroleerd op vlooien of eitjes van vlooien en dit hebben ze niet.

Nou zou ik dus heel erg graag gaan barfen en ik zou hier graag veel moeite in willen steken om informatie te vergaderen, maar de angst zit er nog steeds een beetje in ondanks dat ik zelf de verkeerde keuzes heb gemaakt.

Ik zou het heel fijn vinden als mensen hun ervaringen met mij willen delen of eventueel willen helpen om een plan/schema op te stellen hoe ik moet leren om te gaan barfen.
in het eerste instantie zou ik willen gaan barfen voor mijn amerikaanse akita pup van 10 weken oud omdat ik merk dat zij heel erg aan het krabben is.
Simpel gezegd vindt ik het gewoon heel moeilijk om een schema op te stellen i.v.m met war er in het verleden is gebeurd.
Mijn grootste angst is dat er misschien weer een kalk te kort zou komen bij Trip in dit geval.

Wie o Wie zou me hier mee kunnen en willen helpen.
misschien zijn er al wat topics hier over maar ik zou persoonlijk contact erg fijn vinden.

Ik moest dit topic snel tussen de lessen door maken dus misschien klopt de opbouw van het verhaal niet helemaal, alvast mijn excuses hiervoor.


Met vriendelijke groet,
Leroy en zijn 6 maatjes
Door smulpaap
#3390964
Dag Leroy ;)
Ik snap dat je (nog) wat onzeker bent
Maar … Barfen is iets wat je zelf moet leren . Dat is misschien heel kort door de bocht , maar deze kennis moet je echt zelf op doen . Ik ben een jaar of tien ook begonnen . En het is lezen , lezen en nog eens lezen . Desnoods aantekeningen maken , en dingen die je echt niet begrijpt op het forum vragen . Daar leer je van ;)
Als je je goed hebt ingelezen kan je je menu hier plaatsen , dan word er met je mee gekeken . (Leer je ook weer van , al post je het 10 keer )Op deze manier krijg je vertrouwen in hetgeen je (straks ) graag wilt .
viewforum.php?f=33
Barf voor beginners is bv heel goed om te bestuderen
En het is ook erg leerzaam om de menu,s van andere leden te bekijken , en de reacties die leden hierop geven .
Door Lizzy
#3391177
Hoi Leroy, het spijt me dat ik je topic nu pas zie. Mijn dagen stonden in het teken van andere zaken. Ik snap je onzekerheid hoor. Met een pup kan het maar 1 keer goed of fout gaan en het moet dus in 1 keer goed. Maar zo moeilijk is het echt niet. Je hebt ook met een pup een grote marge qua hoeveelheden die je voert.

Speciaal voor mensen die beginnen of onzeker zijn heb ik meerdere topics geschreven. Ik ga je de links geven. Ik raad je aan om ze door te nemen en eventueel met gerichte vragen te komen. Want een menu gaan we hier niet voor je maken, sorry :-[ . Dat klinkt veel lulliger dan dat ik het bedoel maar het is gewoon echt de bedoeling dat jij zelf begrijpt hoe het werkt, waarom je wat voert en waarom in die hoeveelheden. Bij het zelf samenstellen maak jij je menu zelf en kun je inderdaad ook maar 1 iemand "de schuld geven" als het mis gaat..... Wat we wel kunnen doen is dat jij een menu maakt, je dat hier neer zet en dan gaan wij er super kritisch naar kijken :biggrin2: :-*

De volgende links raad ik je aan door te worstelen:

viewtopic.php?f=33&t=128897

viewtopic.php?f=33&t=133114

viewtopic.php?f=33&t=133005

Als je dat hebt gedaan, ben je klaargestoomd om zelf een menu te maken. Dat kun je dan in de categorie Hoe ziet jouw BARF menu eruit? zetten en dan gaan wij erop studeren, kijken of het in orde is.

Hier is trouwens een rekenhulp: https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/. Dat gaat je ook goed helpen bij het maken van een menu.
Door ellyE
#3395549
Hoi Leroy
In het begin is het veel lezen en de informatie begrijpen en dan zal doen. Het is wegen en rekenen en dan, na een tijdje, dan gaat het vanzelf. Je weet uit je hoofd hoeveel je nodig hebt en de verhoudingen. Gaat goed komen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door