Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3389573
Interesting study for those among us who say dogs don't need vegetation because wolves don't consume it.

This study looked at wolf stomach content and scats in the NWT from 2002 to 2013. They found caribou, moose, bison and deer in the stomachs of about half of the wolves. And vegetation was found in 15% of the wolf stomachs.

Another study of wolves in Yellowstone National Park published in the Journal of Nutrition found vegetation in summer wolf scats and the authors concluded that the amount and frequency indicated the wolves were intentionally eating the vegetation.

Vegetation, especially fruit and berries, has been shown to reduce the risk of certain cancers in dogs. They're loaded with antioxidants and feed beneficial gut bacteria. They're low glycemic foods. I can't think of many reasons to not add fruits and berries to your dog's diet.

https://www.enr.gov.nt.ca/sites/enr/fil ... hQKOmjOiG4
#3389602
Dit onderzoek roept bij mij meer vragen op dan het beantwoordt. Er staat alleen dat er plantaardig materiaal is gevonden in een aantal magen en poep. Maar hoeveel dan? En wat voor vegetatie? Gras dat ze misschien hebben gegeten tegen misselijkheid, resten uit het maagdarmstelsel van prooien, of bewust gegeten bessen of nootjes? Hebben ze het gegeten in tijden van overvloed of misschien tijdens een hongerperiode? Is er een link met status of met solitair of in groepsverband leven?

Overigens zijn in een ander onderzoek plantenresten gevonden in 21% van de magen van wilde katten. Dat vormde alleen geen meetbare bijdrage aan het dieet.

https://www.researchgate.net/publicatio ... n_Portugal
#3389622
Je hebt gelijk. Ik heb in een ander wetenschappelijk onderzoek gelezen dat het gemiddeld 3% (en dan vooral bessen, andere vruchten en noten) is maar dat er periodes zijn waarin drollen worden gevonden die voor bijna 100% uit gras bestaan. Ze vermoeden dat de wolf zich op deze manier ontdoen van parasieten/wormen. Ik zal eens kijken of ik dat onderzoek nog kan vinden.
#3389623
Ik vond wel dit al maar dat is niet het onderzoek wat ik bedoel:

"In addition, plant matter is prevalent in wolves' summer diet, with 392 (74%) of 530 scats analyzed containing some type of plant material, largely grass (Graminae). This is consistent with summer observations of wolves consuming grass and other plant material".

"The prevalence of vegetation found in summer scats indicates that consumption of these food types is intentional; it has been suggested that this may serve as an added source of vitamins or may aid in eradicating intestinal parasites (22)".

Bron: https://academic.oup.com/jn/article/136/7/1923S/4664711

En heel irri, kan ik geen link van geven:
IMG_20191117_172532[1].jpg
IMG_20191117_172532[1].jpg (10.63 MiB) 3266 keer bekeken
IMG_20191117_172546[1].jpg
IMG_20191117_172546[1].jpg (8.06 MiB) 3266 keer bekeken

Zegt helaas ook niks over de hoeveelheid. Ik zoek verder.
#3389687
Lizzy schreef: zo 17 nov 2019, 17:16 Je hebt gelijk. Ik heb in een ander wetenschappelijk onderzoek gelezen dat het gemiddeld 3% (en dan vooral bessen, andere vruchten en noten) is maar dat er periodes zijn waarin drollen worden gevonden die voor bijna 100% uit gras bestaan. Ze vermoeden dat de wolf zich op deze manier ontdoen van parasieten/wormen. Ik zal eens kijken of ik dat onderzoek nog kan vinden.
Zoiets staat mij inderdaad ook bij.

Echte carnivoren en herbivoren zijn eigenlijk best zeldzaam. Honden eten soms besjes, katten geloof ik ook, en er zijn genoeg filmpjes op internet van paarden en herten die een verdwaald kuikentje wegkauwen. Uiteindelijk eten dieren vooral wat ze op dat moment het best in leven houdt. Neemt niet weg dat er genoeg gezonds in groente en fruit zit om het te voeren.
#3389691
Lizzy schreef: zo 17 nov 2019, 17:16 Je hebt gelijk. Ik heb in een ander wetenschappelijk onderzoek gelezen dat het gemiddeld 3% (en dan vooral bessen, andere vruchten en noten) is maar dat er periodes zijn waarin drollen worden gevonden die voor bijna 100% uit gras bestaan. Ze vermoeden dat de wolf zich op deze manier ontdoen van parasieten/wormen. Ik zal eens kijken of ik dat onderzoek nog kan vinden.
Mijn honden hebben vaak genoeg drollen geproduceerd die enkel en alleen uit gras bestaan. Pike en Duc. En dan werd er dus eerst enorm gras gevreten, bij het manische af. Ze moesten dan perse gras eten (meestal het midden in de nacht). En dat gras werd niet uitgekotst maar uitgepoept. Bij Pike meestal al binnen een half uur na inname (geen dierenarts die mij ooit geloofd heeft), bij Duc meestal pas na 24-36 uur. Ik heb dat, zeker bij Pike, altijd gezien als een soort van schoonvegen van de darmen, maar parasieten hebben ze nooit gehad.
#3389717
pike schreef: di 19 nov 2019, 18:55 Mijn honden hebben vaak genoeg drollen geproduceerd die enkel en alleen uit gras bestaan. Pike en Duc. En dan werd er dus eerst enorm gras gevreten, bij het manische af. Ze moesten dan perse gras eten (meestal het midden in de nacht). En dat gras werd niet uitgekotst maar uitgepoept. Bij Pike meestal al binnen een half uur na inname (geen dierenarts die mij ooit geloofd heeft), bij Duc meestal pas na 24-36 uur. Ik heb dat, zeker bij Pike, altijd gezien als een soort van schoonvegen van de darmen, maar parasieten hebben ze nooit gehad.
Nou, ik kan dit beamen hoor! Ik heb dit ook meerdere keren gezien bij mijn honden. En dat is echt anders dan een sprietje hier en sprietje daar eten (wat mijn honden trouwens ook doen. Ze zijn daarin volstrekt kieskeurig welk sprietje het moet wezen en het is niet eens altijd gras, ook planten zoals kleefkruid worden gegeten).
#3389776
Lizzy schreef: wo 20 nov 2019, 07:18 Nou, ik kan dit beamen hoor! Ik heb dit ook meerdere keren gezien bij mijn honden. En dat is echt anders dan een sprietje hier en sprietje daar eten (wat mijn honden trouwens ook doen. Ze zijn daarin volstrekt kieskeurig welk sprietje het moet wezen en het is niet eens altijd gras, ook planten zoals kleefkruid worden gegeten).
Nee dit is echt anders dan sprietjes eten. Dat doen ze hier ook dagelijks, maar die sprietjes zie ik nooit terug. Bovendien zijn ze dan ook in goede doen. Bij het manisch gras moeten eten midden in de nacht, zijn ze ook duidelijk niet lekker. En hun darmen gaan vreselijk te keer. Maar ik zie me nog staan met Pike, midden in de nacht. Op die momenten MOEST hij de straat op. Hij wist precies waar hij heen moest, waar het gras stond dat hij wou hebben. Het gras in de tuin voldeed helaas niet. En dan maar vreten, en maar vreten. En dan plots beginnen te lopen, en 10 minuten later poepen. Keurige barfkeuteltjes. Lopen lopen lopen 10 minuten verder nog eens poepen en een complete grasdrol. Mooi vers groen. En dan weer lopen richting huis. Onderweg nog een grasdrolletje. Kom je thuis, rolt mijnheer zich op in zijn mand en slaapt :o . Zijn darmen hoor je niet meer. En daar zit je dan, midden in de nacht, klaarwakker na een uur buiten. En de volgende ochtend? Niks aan de hand met Pike, mijnheer gaat mee op stap, maakt zoals altijd reuze pret, eet daarna zijn barfhap. Alsof er niets gebeurd is.
Maar goed, het ging eigenlijk om de grasdrollen van die wolven. Naar aanleiding van mijn eigen ervaringen met de honden, vind ik het dus niet vreemd dat ze dat weleens produceren. En wat de oorzaak is dat weet ik niet, maar parasieten hoeven daarin naar mijn idee geen rol te spelen. Iets moet er uit lijkt het, maar wat dat iets is, geen flauw idee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door