Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3438961
Anne in Zweden schreef: vr 28 jan 2022, 17:14 Ik geef mijn honden iedere dag een theelepel zalmolie van wilde zalm https://www.lunderland-tierfuttershop.d ... ldlachsoel

Bovendien is de lever die ik voer hoofdzakelijk afkomstig van lokale elanden en lokale Schotsehooglandrunderen die het hele jaar buiten lopen, dus ik hoop dat daarmee al een flink stuk voorzien is in de vitamine D-behoefte. Al denk ik persoonlijk dat een gemiddeld huisdier, zeker in NL, aan zoveel schadelijke omgevingsstoffen wordt blootgesteld dat ze eerder daardoor verhoogd risico op kanker hebben dan door een tekort aan vit. D. :-\
En vergeet erfelijke belasting niet met alle inteelt.
#3438969
Lizzy schreef: vr 28 jan 2022, 13:29 Je mag alles zeggen! Juist en graag want dan krijgen we een levendig gesprek in plaats van wat droog geneuzel van mij over vitamine D :biggrin2: . Ik heb wel wat data gevonden dat honden en katten vitamine D binnen krijgen door het likken van de vacht. Maar ja, of het waar is...?
Dat is lief en daar voel ik me ook vrij in hoor :biggrin2: , maar als ik iets zeg wat niet klopt, dan is het goed als dat verbeterd wordt.

Toch vind ik het wel bijzonder dat honden dat niet kunnen. Nou kunnen cavia’s ook geen vitamine C aanmaken terwijl vele zoogdieren dat wel kunnen. Dus verschillen blijken er zeker te zijn. Maar het feit dat er niet massaal problemen zijn met vitamine D, ondanks dat we niet allemaal zo secuur rekenen en braaf wilde zalm voeren, maakt dat ik toch een lichte twijfel blijf houden. Maar dat is gevoel, niet gebaseerd op wetenschap.
#3438974
Je merkt zo'n tekort nu wel niet snel.
Merendeel van de mensen heeft ook ernstige tekorten aan vit D en tenzij er dan een virus passeert waarbij diegene met een tekort extra ernstig ziek worden, is er geen haan die ernaar kraait. Er zijn wel degelijk effecten van zo'n tekort, maar die worden zo eenvoudig over het hoofd gezien of gebanaliseerd.
#3438977
pike schreef: vr 28 jan 2022, 18:00 Ik ga daarin met Anne en Siberienne mee. Dat zijn factoren die zeker hun invloed uitoefenen.
Ja, nou ik ben het daar ook niet mee oneens hoor. We weten dat dit grote invloed heeft. Neemt niet weg dat we best onze ogen niet hoeven sluiten voor dat een standaard BARF menu of een standaard KVV'tje zonder premix of andere toevoegingen tekorten zouden kunnen opleveren aan het e.e.a. In dit geval vitamine D.
#3438978
Kaela schreef: vr 28 jan 2022, 20:28 Dat is lief en daar voel ik me ook vrij in hoor :biggrin2: , maar als ik iets zeg wat niet klopt, dan is het goed als dat verbeterd wordt.

Toch vind ik het wel bijzonder dat honden dat niet kunnen. Nou kunnen cavia’s ook geen vitamine C aanmaken terwijl vele zoogdieren dat wel kunnen. Dus verschillen blijken er zeker te zijn. Maar het feit dat er niet massaal problemen zijn met vitamine D, ondanks dat we niet allemaal zo secuur rekenen en braaf wilde zalm voeren, maakt dat ik toch een lichte twijfel blijf houden. Maar dat is gevoel, niet gebaseerd op wetenschap.
Ik snap jouw onderbuik gevoel wel hoor. Als het echt zo dramatisch was, zouden we dat ook inmiddels lang en breed hebben gezien in groeistoornissen. Er is naar mijn idee ook wel een factor X. Ik weet alleen niet welke. Ik denk zelf dat het niet het zonlicht is. Ik heb gisteren eens rondgegoegeld op zonlicht halen om vitamine D van te maken via de ogen. Nou dat is een klets verhaal. Die vink ik af. Mensen met een donkere huid die hier bijv. wonen : hebben aantoonbaar te weinig vitamine D in het bloed (en lopen vaak met vervelende vage klachten). Ik denk dat de vacht van de hond nog veel meer zonlicht tegen houdt. Dus naar mijn gevoel zit het daar ook niet in. Ik denk dat er misschien vitamine D in rauw vleesbot zit. Ian B. beweert dat maar ik kan dat nergens terug vinden in echte cijfers. Kortom, ik weet het ook niet maar ik snap je onderbuik gevoel. Ben het ook wel met PoP eens, waarschijnlijk geven we net genoeg vitamine D om geen ernstige tekorten te zien. Een beetje zoals met Sjoerd. Leo vond het echt te vaag (van "die vrouw spoort niet") toen ik zei dat Sjoerd niet 100% goed in z'n vel zat. Blijkt ie toch een behoorlijk vitamine B12 tekort te hebben... Komt dan niet door de voeding maar door die nare Giardia, maar toch....
#3438981
Lizzy schreef: za 29 jan 2022, 07:52 Ik snap jouw onderbuik gevoel wel hoor. Als het echt zo dramatisch was, zouden we dat ook inmiddels lang en breed hebben gezien in groeistoornissen. Er is naar mijn idee ook wel een factor X. Ik weet alleen niet welke. Ik denk zelf dat het niet het zonlicht is. Ik heb gisteren eens rondgegoegeld op zonlicht halen om vitamine D van te maken via de ogen. Nou dat is een klets verhaal. Die vink ik af. Mensen met een donkere huid die hier bijv. wonen : hebben aantoonbaar te weinig vitamine D in het bloed (en lopen vaak met vervelende vage klachten). Ik denk dat de vacht van de hond nog veel meer zonlicht tegen houdt. Dus naar mijn gevoel zit het daar ook niet in. Ik denk dat er misschien vitamine D in rauw vleesbot zit. Ian B. beweert dat maar ik kan dat nergens terug vinden in echte cijfers. Kortom, ik weet het ook niet maar ik snap je onderbuik gevoel. Ben het ook wel met PoP eens, waarschijnlijk geven we net genoeg vitamine D om geen ernstige tekorten te zien. Een beetje zoals met Sjoerd. Leo vond het echt te vaag (van "die vrouw spoort niet") toen ik zei dat Sjoerd niet 100% goed in z'n vel zat. Blijkt ie toch een behoorlijk vitamine B12 tekort te hebben... Komt dan niet door de voeding maar door die nare Giardia, maar toch....
Het is een vetoplosbare vitamine dus ik zou hem verwachten in alle vettige weefsels, zoals dus lever maar misschien ook merg?
In botweefsel zelf zal ook wel wat vitamine D zitten omdat dat boodschappen geeft aan de cellen die bot opbouwen en afbreken maar of dat nou zulke grote hoeveelheden zijn en of dat de meest effectieve vorm is om opgenomen te worden weet ik niet.
#3438991
pearlsofpassion schreef: za 29 jan 2022, 03:21 Je merkt zo'n tekort nu wel niet snel.
Merendeel van de mensen heeft ook ernstige tekorten aan vit D en tenzij er dan een virus passeert waarbij diegene met een tekort extra ernstig ziek worden, is er geen haan die ernaar kraait. Er zijn wel degelijk effecten van zo'n tekort, maar die worden zo eenvoudig over het hoofd gezien of gebanaliseerd.
Dat is niet waar. Van een vitamine d gebrek wordt je moe en als je bij de huisarts komt met “ik ben moe” is dat een van de standaard dingen die onderzocht worden in het bloedonderzoek.
Het soort vermoeidheid is ook heel typisch. Ik ben iemand die eerder gebrek aan energie heeft dan aan tijd, maar toen was het anders. Ik werd wakker en het eerste wat ik dacht was hoe kom ik deze dag door? Ik droomde zelfs dat ik zo vreselijk moe was. Echt heel naar.

Nu hebben we hier inmiddels wel duidelijk dat niet elk dier hetzelfde werkt, maar stel dat je dit naar honden door kan trekken, zou ik denken dat je ook een gebrek aan energie gaat zien. Of zoals Lizzy met Sjoerd beschrijft: zo’n gevoel dat het niet helemaal lekker zit.
Nu vertrouw ik daar bij de gemiddelde hondeneigenaar ook niet zo op, maar bij het type “we wandelen een a twee keer per dag een paar uur door het bos” wel. Dan merk je als je hond die energie niet meer heeft.
#3438995
pike schreef: za 29 jan 2022, 10:07 En het zit dus ook in het vet dat de honden eten. Vit D3 voor supplementen wordt bv ook uit schapenvet gehaald.
Ik denk ook dat pups en opgroeiende honden groeistoornissen krijgen bij een vit d tekort.

Maar, kritisch naar je menu kijken, of het nou barf of kvv is, vind ik ook een must.
Wordt dat niet uit wolvet gehaald?
#3438997
Kaela schreef: za 29 jan 2022, 10:18 Dat is niet waar. Van een vitamine d gebrek wordt je moe en als je bij de huisarts komt met “ik ben moe” is dat een van de standaard dingen die onderzocht worden in het bloedonderzoek.
Het soort vermoeidheid is ook heel typisch. Ik ben iemand die eerder gebrek aan energie heeft dan aan tijd, maar toen was het anders. Ik werd wakker en het eerste wat ik dacht was hoe kom ik deze dag door? Ik droomde zelfs dat ik zo vreselijk moe was. Echt heel naar.

Nu hebben we hier inmiddels wel duidelijk dat niet elk dier hetzelfde werkt, maar stel dat je dit naar honden door kan trekken, zou ik denken dat je ook een gebrek aan energie gaat zien. Of zoals Lizzy met Sjoerd beschrijft: zo’n gevoel dat het niet helemaal lekker zit.
Nu vertrouw ik daar bij de gemiddelde hondeneigenaar ook niet zo op, maar bij het type “we wandelen een a twee keer per dag een paar uur door het bos” wel. Dan merk je als je hond die energie niet meer heeft.
Nou, mijn meneer kwam er toch puur per toeval achter. Stevig tekort maar niks klachten. Zeker geen vermoeidheid.
En ze zeggen toch steeds dat het merendeel van de bevolking onwetend met een. Vit D tekort rondloopt.
#3438998
pike schreef: za 29 jan 2022, 10:07 En het zit dus ook in het vet dat de honden eten. Vit D3 voor supplementen wordt bv ook uit schapenvet gehaald.
Ik denk ook dat pups en opgroeiende honden groeistoornissen krijgen bij een vit d tekort.

Maar, kritisch naar je menu kijken, of het nou barf of kvv is, vind ik ook een must.
Ja, dat dacht ik ook. Biologisch of wild vet is dan wss nog het beste. Want gewoon vet in je menu is doorgaans niet echt een probleem, maar de kwaliteit zal nog meespelen.

En dat zal dan wel in brok (ivm die studie) wel veel minder zijn, de kwaliteit.. En blijft vit D werkzaam na hevige bewerking (verhitting, drogen enz)?
#3439000
Ik denk dat er een enorm grijs gebied zit tussen tekort en optimale hoeveelheid.
Tussen rachitis en vage spierpijn en depressie in de winter.
En dat veel mensen in de westerse samenleving inderdaad met een niet optimale hoeveelheid vitD rondlopen, omdat het knap lastig is genoeg blootstelling aan zonlicht te hebben.
#3439006
pearlsofpassion schreef: za 29 jan 2022, 13:44 Ja, dat dacht ik ook. Biologisch of wild vet is dan wss nog het beste. Want gewoon vet in je menu is doorgaans niet echt een probleem, maar de kwaliteit zal nog meespelen.

En dat zal dan wel in brok (ivm die studie) wel veel minder zijn, de kwaliteit.. En blijft vit D werkzaam na hevige bewerking (verhitting, drogen enz)?
De premix wordt aan het eind van het proces toegevoegd. Daarnaast gaat vitamine D door verhitting minimaal verloren las ik hier: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3941824/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door