Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3439007
Lizzy schreef: za 29 jan 2022, 12:49 Wordt dat niet uit wolvet gehaald?
Ja daar heb je gelijk in. Even gegoogled. Niet direct uit het wolvet maar wel uit het cholesterol dat uit het wolvet wordt gehaald. Om het simpel te houden :biggrin2:

In alle vlees zit vit. D. Weliswaar niet de hoeveelheden als in wilde vis, maar ik denk dat al die beetjes bij elkaar genomen voldoende zullen zijn bij een dier dat voornamelijk een rauw vlees dieet heeft. En het bot, ik weet het niet, ik kan er niet veel betrouwbaars over vinden, maar ik kom vooralsnog nergens tegen dat daar vit. D in zit. Ook niet in het beenmerg.
#3439017
Lizzy schreef: za 29 jan 2022, 14:36 De premix wordt aan het eind van het proces toegevoegd. Daarnaast gaat vitamine D door verhitting minimaal verloren las ik hier: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3941824/
OH ja, maar stond in je artikel ook niet dat kunstmatige vit D niet werkte bij honden? (vraag ik me meteen af hoe dat dan bij mensen zit maar bon ::) )
Ik doelde eigenlijk op de vit D die in het vet zou zitten. Want in brokken gaat nog wel vet, vaak van dierlijke oorsprong, al is het vaak niet al te veel (want bederft snel en er is zo'n stom idee dat dieren er dik van worden) en vaak eerst gedroogd dacht ik.
Maar uit je artikel kwam toch dat het tekort vooral bij brokgevoerde honden was? Of ben ik nu dingen aan het door elkaar halen?
Als kunstmatige vit D niet werkt en die in de ingrediënten wordt ook vernietigd, zou daar een verklaring in kunnen zitten.
Ik ben wat te veel aan het brainstormen vrees ik. :P
#3439030
Ik denk eigenlijk dat je er vanuit mag gaan dat in de ingrediënten van de brok sowieso weinig vitamines zitten, ook vitamine D. Een van de oorzaken voor te weinig vitamine D bij honden is dat de dieren die in de voeding verdwijnen zelf geen daglicht meer zien. Daarnaast weten we niet eens hoeveel vitamine D een hond nou werkelijk nodig heeft. En ik zat vandaag te bedenken, we kunnen onze honden wel massaal op de wilde zalm zetten, blijkt over 20 jaar uit onderzoek dat onze honden dood gaan door het eten van vervuilde zalm....

Helemaal goed heeft ze d'r huiswerk trouwens niet gemaakt want o.a. noemt ze levertraanolie een van de betere bronnen voor vitamine D (en A) en dat klopt gewoon niet. Levertraanolie bevat vaak weinig vitamine D en als het al veel vitamine D bevat, dan is dat vaak weer aan het product toegevoegd. Er zijn maar weinig merken die serieus veel vitamine D bevatten die daar van nature aanwezig zijn. Zie ook weer het artikel van whole dog journal (en ik ben zelf merken gaan vergelijken op natuurlijke inhoud, toegevoegde vitamine D, etc. en neem van mij aan: dat klopt wat ze schrijven).

De schrijfster haalt inderdaad aan dat je geen supplementen moet gaan geven en haalt een studie aan als voorbeeld met beta caroteen. Zo is er ook een studie gedaan met vitamine E trouwens. Wordt hier geen woord over gerept maar is echt zo. En dan haalt ze aan dat ratten gevoerd met synthetische vitamine D nog steeds rachitis hadden. Maar laten we wel wezen, je kunt om je punt te maken toch niet een studie aanhalen van een totaal andere vitamine en daar aan koppelen dat dit voor vitamine D dan ook maar geldt? Daar is totaal geen studie naar gedaan waaruit dat blijkt. Dus dat vind ik dan wel zwak in dit artikel. Neemt niet weg dat ik ook denk dat het beter is om je vitamines uit je voeding te halen. Er zijn ook wel geluiden dat je minder goed vitamines uit voeding opneemt als je alsmaar supplementen inneemt.

En uit de onderzoeken die gedaan zijn zijn vooral brok etende honden getest. Die zouden dan volgende de AAFCO voldoende vitamine D binnen moeten krijgen, aangezien vitamine D eigenlijk altijd wordt toegevoegd. En toch blijkt 75% van de honden te weinig vitamine D te hebben. Dus dan is de cirkel weer rond, voer geen synthetische vitamine D. Echter, honden gevoegd met home made diets hebben ook niet altijd voldoende vitamine D. Mogelijk dat honden via voeding gewoon te weinig krijgen aangeboden. En de omzetting van vitamine D is ingewikkeld. Er zijn ook veel zaken van invloed voor de opname/omzetting van vitamine D. Dit rijtje:

- meervoudig verzadigde vetzuren verminderen de beschikbaarheid van vitamine D.
- Fluoride verminderd magnesium en magnesium is belangrijk voor vitamine D.
- Sterke magnetische velden verminderen vitamine D
- PCB's vergroten een tekort op vitamine D.
- Roundup (glyphosaat) verminderd vitamine D.
- Brandvertragende stoffen (in onze meubelen en dergelijke) verminder vitamine D (en bij de hond 10 keer hoger als bij de mens).
- Laag magnesiumgehalte in voeding.
- Gecastreerde teven en reuen hebben minder vitamine D dan ongecastreerde.
- Blootstelling aan DDT en andere pesticides.
- Nierziekte veroorzaken omzetting naar beschikbare vitamine D.
- Bepaalde medicijnen kunnen opname van vitamine D blokkeren.

Tel uit je winst in 2022..... Onze honden (en wijzelf) worden natuurlijk continue blootgesteld aan bovenstaande zaken (een maar vaak meer). Gisteren stond er weer in de krant dat onze groenten en fruit (in NL dus) een groeiend aantal zeer schadelijke bestrijdingsmiddelen bevat: https://www.ad.nl/nieuws/groeiend-aanta ... ~ac7ebe63/. Eet smakelijk :-X
#3439034
Wel grappig dat hier in Noorwegen mensen nog massaal levertraan gebruiken voor de vitD (en aanverwante zaken) Er is zelfs een hele studie naar ‘tran’ en of dat zou beschermen tegen COVID19.

Möller’s tran staat in iedere supermarkt: https://www.mollers.no/product/mollers-tran-naturell/

Ik zou ook erg voorzichtig zijn met diersoorten vergelijken als die - zoals ratten en honden - al een duidelijk ander metabolisme hebben.
#3439036
Siberienne schreef: zo 30 jan 2022, 09:08 Wel grappig dat hier in Noorwegen mensen nog massaal levertraan gebruiken voor de vitD (en aanverwante zaken) Er is zelfs een hele studie naar ‘tran’ en of dat zou beschermen tegen COVID19.

Möller’s tran staat in iedere supermarkt: https://www.mollers.no/product/mollers-tran-naturell/

Ik zou ook erg voorzichtig zijn met diersoorten vergelijken als die - zoals ratten en honden - al een duidelijk ander metabolisme hebben.
Möller is dan 1 van die weinige merken die wel van nature rijk is aan vitamine D (en A). Möller schrijft zelf ook:

"Möller’s Omega-3 is een unieke combinatie van omega-3 vetzuren én vitamine A, D3 en E. Vitamine A en D zijn zelfs van nature aanwezig in de levertraan. Bij de meeste visoliën gaan deze vitamines verloren tijdens het productieproces en worden ze later weer toegevoegd aan de olie".

En dat is dus inderdaad het geval. Dit zou dus ook wel eens een ideale olie kunnen zijn om vitamine D toe te voegen aan het menu!
#3439040
Met die Möller levertraan geef je dus volgens mij al weer gauw teveel. Eén dessertlepel = 5 ml = 10 mcg vitamine D3 = 400 IU. Zou ik dus iedere dag een dessertlepel aan Sjoerd geven, hoeft ie er verder niks meer bij, geen zalm, geen lever, geen ei, geen vette vis. En dan zit onze Sjoerdtie boven de 30 kg. Ik denk dus rustig aan met de Möller (en niet vergeten dat het spul in de koelkast maar 3 maanden houdbaar is.
#3439042
Lizzy schreef: zo 30 jan 2022, 11:53 Met die Möller levertraan geef je dus volgens mij al weer gauw teveel. Eén dessertlepel = 5 ml = 10 mcg vitamine D3 = 400 IU. Zou ik dus iedere dag een dessertlepel aan Sjoerd geven, hoeft ie er verder niks meer bij, geen zalm, geen lever, geen ei, geen vette vis. En dan zit onze Sjoerdtie boven de 30 kg. Ik denk dus rustig aan met de Möller (en niet vergeten dat het spul in de koelkast maar 3 maanden houdbaar is.
1 theelepel = 5 ml
1 dessertlepel = 10 ml
1 eetlepel = 15 ml
#3439051
Lizzy schreef: zo 30 jan 2022, 15:42 IMG_20220130_142619.jpg

Ik heb dat ook altijd geleerd hoor Pike. Dus proef op de som genomen. Water van de dessertlepel overgegoten in 5 ml lepel en dat paste precies. Net ook met theelepeltje gedaan en dat was net iets minder. Laten we zeggen 4 ml.
Ja maar, de dessertlepel van elk soort bestek is toch weer anders qua vorm en inhoud. Ik eet geen puddinkje met een theelepel. Het gaat toch om de afgesproken maatgeving? Als er bij een supplement staat 5 ml pak ik een theelepel. Staat er 10 ml pak ik de dessertlepel. Ik heb een spiersupport staan voor Duc, daar zit ook zo’n blauw schepje bij waarop staat 5 ml en dat is gelijk van inhoud als de theelepel op mijn foto.
07892364-D5E1-4D93-9CB9-7D52CFBEF1A5.jpeg
07892364-D5E1-4D93-9CB9-7D52CFBEF1A5.jpeg (4.96 MiB) 2126 keer bekeken
https://www.dewereldkeukenthuis.com/koo ... gewichten/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door