Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3388961
src_esther schreef: ma 04 nov 2019, 00:11 Wat ik me door dit topic afvraag is of er eigenlijk een overzicht is van ADH van vitamines en mineralen voor honden. Niet dat dat heel nuttig is, want het lijkt vrijwel onmogelijk om goede betrouwbare analyses te vinden van de voedingswaarden van producten (vlees, organen, vis).
Ja hoor, die is er: http://www.fediaf.org/images/FEDIAF_Nut ... 030519.pdf. Zit je nog met twee problemen (behalve die van het ontbreken van goede analyses maar, daar kom je nog wel een soort van mee uit): dit is in droge stof gemeten. En dit is gebaseerd op brok-honden. Ik kan je nu al vertellen dat je te weinig vitamine E aan je hond voert. Wij allemaal. Maar heeft een rauw etende hond ook zo belachelijk veel nodig? Of hebben ze zoveel nodig omdat ze zoveel ranzige verhitte rotzooi met brok binnen krijgen? (lees vooral vet dat super snel oxideert en een zak brokken wel 2 jaar houdbaar is, opengemaakt nog een keer gerust 6 maanden - je moet wel heel veel antioxidanten toevoegen wil zo'n zak niet uit zichzelf je huis uit lopen). Ik weet dat er weinig vitamine E in ons zelf samengestelde voeding zit volgens de AAFCO/NRC/FEDIAF norm. En waarom zie ik dan geen problemen (de afgelopen 20 jaar) die er op wijzen dat onze honden een tekort aan deze vitamine zouden hebben?
#3388962
En waar ik het echt in de broek mee doe is dat steeds meer KVV fabrikanten en steeds meer zelf samenstellers denken "weet je wat, laten we voor de zekerheid maar een vitamine/mineralenmixje toevoegen, kan geen kwaad". Ja, kan wel kwaad. Synthetische vitamines en mineralen zijn slecht opneembaar, verzieken de balans en doen dingen in het lichaam waarvan we niet weten wat ze doen.

Neem dus inderdaad het voorbeeld van beta-caroteen. Dat werd gegeven omdat men dacht dat je dan minder snel kanker zou krijgen, dus hup supplementje beta-caroteen erin. Het resultaat was : meer gevallen van kanker. Neem vitamine E. Men dacht "krijgen we minder snel kanker, dus iedereen aan de vitamine E". Gevolg was: meer kanker. Als mensen al meer vitamines en mineralen aan het menu van de hond toe willen voegen, zoek dat dan alsjeblieft in gezonde extra's, echte voeding. Voeg groenten toe (als je dat nog niet deed). Voeg fruit zoals bosbessen toe. Voeg een rauw eitje en een rauw visje toe. Geef wat gemalen gezonde noten en pitten (geen Macademia) of desnoods tarwekiemolie (dat super snel ranzig wordt EN omega 6 bevat dus ook dat heeft weer z'n nadelen. Een fles tarwekiemolie is met 3 weken ranzige meuk!!!) dus liever noten die rijk zijn aan vitamine E zoals hazelnoten en amandelen (rauw en ongezouten). Om deze reden schrijf ik ook nadrukkelijk: ga nou geen vitamine D pillen aan de prak van je hond toevoegen! Ten eerste: teveel vitamine D is schadelijk (en met supplementen moet je uitkijken) en ten tweede: haal het nou gewoon uit voeding, kind kan de was doen. Tuurlijk heeft het toevoegen van meer wilde zalm ook nadelen (vervuiling van de vis) maar je hebt er eigenlijk weinig van nodig om je totaal op een hoger niveau te tillen. Ik zie overigens ook al ruim 20 jaar geen gevolgen van een tekort aan vitamine D bij ordentelijk zelf samenstellers. Dus ik ben er zelf ook nog niet zeker van hoor, dat onze honden perse te weinig binnen krijgen.
#3414932
Lizzy schreef: ma 07 dec 2020, 07:23 Even een schop. Zijn er mensen die nog wat met bovenstaande hebben gedaan?
Ik heb er wel wat mee gedaan..........namelijk nu gelezen :biggrin2: .
Vorig jaar om deze tijd heb ik het misschien wel gezien maar beslist niet gelezen, ik was er toen nog niet bij met mijn hoofd. Ik zag pas op het eind dat het al een oud topic is. Heel interessant, maar mijn hersens slaan er haast van op hol :biggrin2: .
#3438874
Ik geef dit topic toch weer een schop. En zet er een berekening bij met gegevens uit het artikel op pagina 1.

Als voorbeeld. Sjoerd weegt zo rond de 33 kg. Hij heeft per dag minimaal 312 IU vitamine D3 nodig. Maximaal zo'n 1500 IU per dag (dat vind ik wel erg veel hoor).

Ik geef hem te eten per week:

1 ons wilde zalm : 988 IU
3 ons lever : 150 IU
2 vette visjes : 380 IU
2 eieren : 80 IU
=================
Totaal : 1598 IU per week = 228 IU per dag

Eén snelle blik en je weet dat hij dus te weinig vitamine D binnen krijgt. Is ons onbekend hoeveel vitamine D er in rauw vleesbot zit. Is ons ook onbekend hoeveel vitamine D de hond opneemt uit zonlicht. Mag een hond wel veel haar hebben en daardoor nauwelijks vitamine D opnemen via de huid, het schijnt dat honden (en mensen) ook vitamine D opnemen uit de zon via de ogen en honden via het likken van de vacht.

Als je nu naar de gemiddelde BARF maaltijd (of KVV kijkt waar geen premix in zit), moet je tot de conclusie komen dat daar mogelijk te weinig vitamine D in zit. Met de gegevens uit dit laatste onderzoek. Is natuurlijk de vraag waarom honden op rauwe voeding niet allemaal omvallen.... Maar goed, geef ik Sjoerd 2 ons wilde zalm (dit geldt dus niet voor gekweekte zalm, daar zit nauwelijks vitamine D in), dan kom ik al op 370 IU per dag. Ik ben daarom ook 2 ons wilde zalm per week gaan voeren.

Voor wie denkt "ik gooi wel een tabletje/capsule vitamine D door de prak" : dat is mogelijk niet verstandig. Zie daarvoor ook het artikel. Het is volstrekt onbekend of honden wel goed om gaan met supplementen - zie het vitamine E voorbeeld, en je doseert gauw teveel (en teveel vitamine D is gevaarlijker dan te weinig). Beter is het om te zoeken in vitamine D in voeding.

Ik vroeg me af of jullie verder nog iets gedaan hebben met de info in dit topic. Is het een goed idee om een extra hoofdstuk op te gaan nemen in de algemene richtlijnen voor BARF ?
#3438892
988 IU +/- 524 wel te verstaan. Dat is best een brede deviatie.

Kijk ik naar Duc, op zijn oude dag krijgt hij kvv. Ook zalm kvv maar dan wel van wilde zalm:
Per week 250 gram. Laat ik dan van wat minder uitgaan, van 750 IU, dan is dat 1875 IU per week. Eieren krijgt hij niet omdat hij geen kippeneiwit meer verdraagt. Zijn kvv bevat verder minimaal 5% lever. Dat is 110 gram dus dat zou dan minstens 55 IU zijn.
Kom ik op 1985 IU p.w. gedeeld door 7 is 283 IU per dag.
En hij zou minimaal zo’n 180 nodig hebben bij 19 kg als ik goed gezien heb? Dan krijgt hij daarmee toch voldoende binnen.
Die 250 gram vis is trouwens 9% van zijn voer.
#3438904
pike schreef: do 27 jan 2022, 12:57 988 IU +/- 524 wel te verstaan. Dat is best een brede deviatie.

Kijk ik naar Duc, op zijn oude dag krijgt hij kvv. Ook zalm kvv maar dan wel van wilde zalm:

Maak je dat zelf, KVV van wilde zalm?
Per week 250 gram. Laat ik dan van wat minder uitgaan, van 750 IU, dan is dat 1875 IU per week. Eieren krijgt hij niet omdat hij geen kippeneiwit meer verdraagt. Zijn kvv bevat verder minimaal 5% lever. Dat is 110 gram dus dat zou dan minstens 55 IU zijn.

Kom ik op 1985 IU p.w. gedeeld door 7 is 283 IU per dag.
En hij zou minimaal zo’n 180 nodig hebben bij 19 kg als ik goed gezien heb? Dan krijgt hij daarmee toch voldoende binnen.
Die 250 gram vis is trouwens 9% van zijn voer.
Toch is het die wilde zalm die de boel een flinke boost de goede kant op geeft. En ja, je zit daarmee goed. Maar voor de meeste mensen die BARF voeren (of KVV zonder premix of vette vis) best een goed idee om eens na te rekenen, toch?
#3438907
Een hond heeft nodig aan vitamine D :

Minimaal 125 IU vitamine D per 1000 kcal aan voeding en maximaal 750 IU volgens de AAFCO. Omgerekend kom je dan uit op de volgende hoeveelheden vitamine D:

(een rauw/vers etende hond eet ongeveer 40 a 60 kcal per dag per kg lichaamsgewicht).

Een 7,5 kg wegende hond heeft dus nodig per dag: 62,5 IU en 375 IU.
Een 15 kg wegende hond heeft dus nodig per dag: tussen de 125 IU en 750 IU.
Een 30 kg wegende hond heeft dus nodig per dag: tussen de 250 IU en 1500 IU.
Een 45 kg wegende hond heeft dus nodig per dag: 375 IU en 2250 IU.

Overigens is 25 mcg vitamine D hetzelfde als 1000 IU vitamine D.
#3438912
Het advies van Dogsnaturally even vertalen:

De beste manier om ervoor te zorgen dat je hond voldoende vitamine D binnen krijgt is::

* Voer je hond zoveel mogelijk wild. Daar zit meer vitamine D in als in dieren gehouden als landbouwhuisdieren.
* Voer je honden vlees van gras gevoerde dieren. Dat vlees bevat meer vitamine D als dieren die binnen worden gehouden.
* Voer je honden biologisch vlees wanneer je kunt. Daar zit naar alle waarschijnlijkheid minder glyfosaat en andere vitamine stelende stoffen in.
* Voer geen commercieel hondenvoer met synthetische vitamine D toevoegingen. Als er op het etiket staat "vitamine D" dan zit er een toevoeging in en dat is nep, is niet hetzelfde en een teveel kan je hond serieus schaden.
* Geef als extra's wilde zalm of levertraanolie. Noot Lizzy: levertraanolie bevat vaak een toegevoegde vitamine D. Voor mij is dat echt een no-no. Te meer daar ook vitamine A in zit en je hond met lever in het menu echt genoeg vitamine A binnen krijgt.
* Als je bovenstaande niet kunt doen, laat je dierenarts vitamine D bepalen in het bloed (daarvoor zal het bloed doorgestuurd moeten worden naar het lab).
#3438935
Ina schreef: do 27 jan 2022, 21:38 Wel goed inderdaad om eens even bij stil te staan.


Er van uitgaande dat mijn honden (19 en 24 kg) rond de 80 % 'of' wild 'of' biologisch eten aangevuld met 2 eieren en 150 gr. wilde zalm en 1 keer in de week vette vis, denk ik dat ze beide mooi in de middenmoot vallen qua vit D aanvoer.
Jij hoeft je inderdaad geen zorgen te maken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door