Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3462569
Jaaa, daar ben ik weer :biggrin2: . Herinneren jullie deze nog?

Heel eerlijk? Ik vind het best verbazingwekkend dat er zo weinig reactie is gekomen op dit topic. Het lijkt wel niet zo te leven....?

Goed. Ik heb daarnet naar een interview zitten luisteren van Dr. Becker/Habib en Randy Ringold over vitamine D in hondenvoeding. En dit ging eigenlijk vooral over rauwe hondenvoeding (omdat dat is wat ze voeren). En in het kort komt het er op neer dat rauwe voeding (ook al zit er orgaanvlees zoals lever in) onvoldoende vitamine D bevat. Het vlees (ook het orgaanvlees) zou wel eens arm aan vitamine D kunnen zijn omdat de dieren die we voeren het zonlicht nooit gezien hebben. Kippen die het daglicht nooit hebben gezien en waarvan ook niet zeker is hoeveel vitamine D zij zelf binnen krijgen via de voeding: deze dieren gaan onze honden onvoldoende vitamine D geven.

Je kunt je hond trouwens eenvoudig laten testen op vitamine D. Gewoon, klein bloedtestje bij je dierenarts.

Vitamine D opname kan ook gestoord zijn bij de hond. Zo zien ze lage vitamine D levels bij de hond (in het bloed) bij honden met atopie, IBS of IBD (darm), etc. Maar ook gecastreerde honden hebben minder vermogen tot opname van vitamine D. En NSAID heeft invloed op vitamine D opname. Leeftijd heeft ook invloed op het vermogen tot opname. Prednison heeft grote invloed op de opname van vitamine D. Honden met PLE (proteïn losing enteropathy) hebben vrijwel altijd een veel te lage vitamine D status.

Sjoerd is trouwens twee keer getest op vitamine D en twee keer te laag. Terwijl ie vitamine D suppletie kreeg. Wij denken dat dit probleem nog steeds in de darmen zit. Komt wel weer goed. Maar dan nog, Sjoerd krijgt dus vitamine D middels wilde zalm, eieren, lever en suppletie en zit nog steeds te laag.

Goed, is Sjoerd misschien een apart geval maar als je KVV zonder premix of BARF geeft, is het goed om na te gaan of jouw hond (of kat) voldoende vitamine D binnen krijgt! Testen is dus zo'n gek idee nog niet, denk ik. Zeker niet in geval je hond gecastreerd is of aan atopie lijdt of aan IBS/IBD.

En zomaar wat vitamine D suppletie in de bak gooien is dus geen goed idee. Want je weet niet hoeveel je moet geven (vitamine D status van je hond is misschien wel prima). Wat je natuurlijk sowieso wel kunt doen is zorgen voor hopelijk voldoende vitamine D door het voeren van wilde zalm en sardientjes.

Nou, dat was het weer voor vandaag!
#3462641
Lizzy schreef:Jaaa, daar ben ik weer :biggrin2: . Herinneren jullie deze nog?

Heel eerlijk? Ik vind het best verbazingwekkend dat er zo weinig reactie is gekomen op dit topic. Het lijkt wel niet zo te leven....?

Goed. Ik heb daarnet naar een interview zitten luisteren van Dr. Becker/Habib en Randy Ringold over vitamine D in hondenvoeding. En dit ging eigenlijk vooral over rauwe hondenvoeding (omdat dat is wat ze voeren). En in het kort komt het er op neer dat rauwe voeding (ook al zit er orgaanvlees zoals lever in) onvoldoende vitamine D bevat. Het vlees (ook het orgaanvlees) zou wel eens arm aan vitamine D kunnen zijn omdat de dieren die we voeren het zonlicht nooit gezien hebben. Kippen die het daglicht nooit hebben gezien en waarvan ook niet zeker is hoeveel vitamine D zij zelf binnen krijgen via de voeding: deze dieren gaan onze honden onvoldoende vitamine D geven.
Maar hoe zit het met de lever van wilde dieren? Zou daar dan niet voldoende inzitten, bv. hert, konik of andere natuurgrazers?
Je kunt je hond trouwens eenvoudig laten testen op vitamine D. Gewoon, klein bloedtestje bij je dierenarts.

Vitamine D opname kan ook gestoord zijn bij de hond. Zo zien ze lage vitamine D levels bij de hond (in het bloed) bij honden met atopie, IBS of IBD (darm), etc. Maar ook gecastreerde honden hebben minder vermogen tot opname van vitamine D. En NSAID heeft invloed op vitamine D opname. Leeftijd heeft ook invloed op het vermogen tot opname. Prednison heeft grote invloed op de opname van vitamine D. Honden met PLE (proteïn losing enteropathy) hebben vrijwel altijd een veel te lage vitamine D status.

Sjoerd is trouwens twee keer getest op vitamine D en twee keer te laag. Terwijl ie vitamine D suppletie kreeg. Wij denken dat dit probleem nog steeds in de darmen zit. Komt wel weer goed. Maar dan nog, Sjoerd krijgt dus vitamine D middels wilde zalm, eieren, lever en suppletie en zit nog steeds te laag.

Goed, is Sjoerd misschien een apart geval maar als je KVV zonder premix of BARF geeft, is het goed om na te gaan of jouw hond (of kat) voldoende vitamine D binnen krijgt! Testen is dus zo'n gek idee nog niet, denk ik. Zeker niet in geval je hond gecastreerd is of aan atopie lijdt of aan IBS/IBD.

En zomaar wat vitamine D suppletie in de bak gooien is dus geen goed idee. Want je weet niet hoeveel je moet geven (vitamine D status van je hond is misschien wel prima). Wat je natuurlijk sowieso wel kunt doen is zorgen voor hopelijk voldoende vitamine D door het voeren van wilde zalm en sardientjes.
In het openingstopic schrijf je
"Dus een hond van 15 kilo zou tussen de 125 en 750 IU per dag aan vitamine D in zijn dieet nodig hebben.
Zoals je boven kunt zien, een ons wilde zalm om de dag zou voldoende moeten zijn, zelfs als er geen andere voedingsmiddelen met vitamine D in de voeding zit."

Als ik het gemiddelde neem van 125-750 IUdan is dat 438 IU per dag. Per week 3066 iU.

Wilde zalm uit de vriezer van AH bevat per 100 gram 316 IU vit. D
Sardines bevatten 492 iU per 100 gram.
Om aan 3066 iU te komen heb je dus 970 gram wilde zalm nodig per week. Of 625 gram sardientjes. Om aan dat gemiddelde te komen.

Stel die hond van 15 kg eet 3%: 450 gram, per week 3150 gram. We zeggen dat niet meer dan 10% van het menu uit vis mag bestaan, in dit voorbeeld dus 315 gram.
Stel die hond eet maar 2,5% - 375 gram, per week 2625 gram. Dan is 10% vis die hij mag hebben nog maar 260 gram.
Dus het lukt je dan toch nooit om aan die gegeven gemiddelde vit D behoefte te voldoen door het voeren van zalm en/of sardien - als die opgegeven behoefte tenminste klopt.
Ik vraag me af, hoe kom je aan de stelling dat om de andere dag een ons wilde zalm genoeg is? Ik kan dat niet terugvinden. Maak ik soms een rekenfout?
Nou, dat was het weer voor vandaag!
Altijd leuk zo, die rekensommetjesvoor het slapen gaan :biggrin2:
#3462644
Dit statement "Zoals je boven kunt zien, een ons wilde zalm om de dag zou voldoende moeten zijn, zelfs als er geen andere voedingsmiddelen met vitamine D in de voeding zit" is niet gemaakt door mij, dat stond in het artikel. Ik ben later in het topic gaan berekenen wat ik allemaal moest voeren om voldoende vitamine D te voeren. Ik moet even mijn berekening erbij gaan zoeken!

Zalm kun je trouwens ongestraft voeren. Daar zit geen thiaminase in.
#3462645
Dit is het originele statement:

"So a typically active 33 pound dog would need between 125 and 750 IU of vitamin D in his diet daily.

As you can see above, an ounce of wild salmon every day or two would meet this requirement, even if his diet contained no vitamin D".

Volgens ditzelfde artikel bevat zalm 988 IU. Dus ik weet weer niet hoe jij aan dit komt?

"Wilde zalm uit de vriezer van AH bevat per 100 gram 316 IU vit.".
#3462646
Dit was mijn berekening:

Goed. Mijn honden krijgen dan nog 2 rauwe eieren per week en 2 kleine vette visjes per week. Dat levert ons:
Volgens de Food database bevat een ei 2 ug vitamine D. Dus dat moet je weer omrekenen naar IU. De IU converter zegt dan dat het 80 IU vitamine D bevat. Twee keer 80 IU (2 eieren) = 160 IU per week aan vitamine D.

Zoek je hoeveel vitamine D sardines bevatten (op de Food database) krijg je werkelijk de meest idiote getallen, afhankelijk of je naar sardines gekookt of sardines in blik kijkt. Rauwe sardines hebben ze geen data voor. Dus dat is lekker dan. Ik heb dan maar ingeblikte sardines met bone genomen, die bevatten 193 IU per 100 gram. Denk dat een hele sardien iets meer weegt en ik denk ook dat ze iets meer vitamine D bevatten omdat daar ook de organen nog in zitten. Ik ga dus gewoon even uit van 250 IU per sardien. Maal 2 (2 sardines per week) = 500 IU.

Ik moet nu een gooi doen naar de hoeveelheid vitamine D die ze middels vlees binnen krijgen. Laat ik zekerheidshalve eens 3 IU per 100 gram nemen. Reken ik de helft van het vlees om vleesbot ook mee. Laten ze 2500 gram vlees per week binnen krijgen. Dus dat is 3 x 25 = 75 IU per week.

Kom ik op een totaal per week aan vitamine D: 500 + 160 + 83 + 76 + 75 = 894 IU per week aan vitamine D. Dat is 127 IU per dag. De nieuwe aanbevolen hoeveelheid vitamine D per dag voor een hond van mijn honden hun gewicht is: een hond van 25 kilo zou minimaal 187 per dag aan vitamine D in zijn dieet nodig hebben. Daar zit ik dus onder. En waarschijnlijk de meeste van ons.

Volgens mij zit er uitgelekt 190 gram zalm in een klein blikje. Nou, vindt maar eens op de food database hoeveel vitamine D daar in zit ::) . Ik pak even een gemiddelde van 350 IU per 100 gram. Dat is dan 665 IU voor een blikje van 190 gram. Maar, ik verdeel dat over 3 honden. Dus dat is 221 IU per hond per week. Dan kom ik uit op 894 IU per week + met de zalm 221 IU per week = 1115 IU per week. Deel ik door 7 dagen = 159 IU per dag per hond aan vitamine D. Red ik nog steeds niet de 187 IU per dag dat ik minimaal zou moeten voeren. Dus we nemen nog een stukje wilde zalm rauw (tenslotte voer ik niet voor niets rauw en ben ik niet kapot van blikkies - punt is alleen dat ze die rauwe wilde zalm wel goor vinden). 100 gram daarvan bevat 988 IU volgens dit artikel. Zo'n stukje van 100 gram verdeel ik over 3 honden dus dat is 33 gram per hond per week. Dat is 329 IU per hond per week. OK, we hadden 1115 IU per week. Daar komt dan nog 329 IU per week bij = 1444 IU. Gedeeld door 7 dagen = 206 IU per dag per hond. Nou, dan ben ik er. Aan de minimale hoeveelheid vitamine D. Overdrijf ik dus nog nergens.

Kortom, ik denk dat 99% van ons volgens de nieuwe norm te weinig vitamine D aan de hond geeft.
#3462655
Lizzy schreef: vr 01 sep 2023, 07:46 Dit statement "Zoals je boven kunt zien, een ons wilde zalm om de dag zou voldoende moeten zijn, zelfs als er geen andere voedingsmiddelen met vitamine D in de voeding zit" is niet gemaakt door mij, dat stond in het artikel. Ik ben later in het topic gaan berekenen wat ik allemaal moest voeren om voldoende vitamine D te voeren. Ik moet even mijn berekening erbij gaan zoeken!

Zalm kun je trouwens ongestraft voeren. Daar zit geen thiaminase in.
Oh dat had ik niet begrepen.
Dat is natuurlijk ook waar, zal voeren vormt wat dat betreft geen probleem.
#3462656
Lizzy schreef: vr 01 sep 2023, 07:49 Dit is het originele statement:

"So a typically active 33 pound dog would need between 125 and 750 IU of vitamin D in his diet daily.

As you can see above, an ounce of wild salmon every day or two would meet this requirement, even if his diet contained no vitamin D".

Volgens ditzelfde artikel bevat zalm 988 IU. Dus ik weet weer niet hoe jij aan dit komt?

"Wilde zalm uit de vriezer van AH bevat per 100 gram 316 IU vit.".
Dit is Engels of Amerikaans? Je hebt natuurlijk heel veel soorten zalm. Die zullen niet allemaal evenveel bevatten. En ik weet niet of het klopt natuurlijk maar als ik 100 gram onbereide zalm van AH (Oncorhynchus gorbuscha, 2,5% veet) invoer bij het Voedingscentrum rolt daar 7,9 mcg vit D uit. Dat staat gelijk aan 316 IU (40x7,9).
Ik twijfel er nu wel aan of dat klopt, want dat zelfde getal komt er uit als ik zalm algemeen invoer. Wat ongetwijfeld kweekzalm voorstelt. Dus ik weet het niet. Een beetje googelen levert al snel veel hogere getalletjes op (beginnend bij 800 IU). Dat is inderdaad heel wat anders.
#3462657
Lizzy schreef: vr 01 sep 2023, 08:15 Dit was mijn berekening:

Goed. Mijn honden krijgen dan nog 2 rauwe eieren per week en 2 kleine vette visjes per week. Dat levert ons:
Volgens de Food database bevat een ei 2 ug vitamine D. Dus dat moet je weer omrekenen naar IU. De IU converter zegt dan dat het 80 IU vitamine D bevat. Twee keer 80 IU (2 eieren) = 160 IU per week aan vitamine D.

Zoek je hoeveel vitamine D sardines bevatten (op de Food database) krijg je werkelijk de meest idiote getallen, afhankelijk of je naar sardines gekookt of sardines in blik kijkt. Rauwe sardines hebben ze geen data voor. Dus dat is lekker dan. Ik heb dan maar ingeblikte sardines met bone genomen, die bevatten 193 IU per 100 gram. Denk dat een hele sardien iets meer weegt en ik denk ook dat ze iets meer vitamine D bevatten omdat daar ook de organen nog in zitten. Ik ga dus gewoon even uit van 250 IU per sardien. Maal 2 (2 sardines per week) = 500 IU.

Ik moet nu een gooi doen naar de hoeveelheid vitamine D die ze middels vlees binnen krijgen. Laat ik zekerheidshalve eens 3 IU per 100 gram nemen. Reken ik de helft van het vlees om vleesbot ook mee. Laten ze 2500 gram vlees per week binnen krijgen. Dus dat is 3 x 25 = 75 IU per week.

Kom ik op een totaal per week aan vitamine D: 500 + 160 + 83 + 76 + 75 = 894 IU per week aan vitamine D. Dat is 127 IU per dag. De nieuwe aanbevolen hoeveelheid vitamine D per dag voor een hond van mijn honden hun gewicht is: een hond van 25 kilo zou minimaal 187 per dag aan vitamine D in zijn dieet nodig hebben. Daar zit ik dus onder. En waarschijnlijk de meeste van ons.

Volgens mij zit er uitgelekt 190 gram zalm in een klein blikje. Nou, vindt maar eens op de food database hoeveel vitamine D daar in zit ::) . Ik pak even een gemiddelde van 350 IU per 100 gram. Dat is dan 665 IU voor een blikje van 190 gram. Maar, ik verdeel dat over 3 honden. Dus dat is 221 IU per hond per week. Dan kom ik uit op 894 IU per week + met de zalm 221 IU per week = 1115 IU per week. Deel ik door 7 dagen = 159 IU per dag per hond aan vitamine D. Red ik nog steeds niet de 187 IU per dag dat ik minimaal zou moeten voeren. Dus we nemen nog een stukje wilde zalm rauw (tenslotte voer ik niet voor niets rauw en ben ik niet kapot van blikkies - punt is alleen dat ze die rauwe wilde zalm wel goor vinden). 100 gram daarvan bevat 988 IU volgens dit artikel. Zo'n stukje van 100 gram verdeel ik over 3 honden dus dat is 33 gram per hond per week. Dat is 329 IU per hond per week. OK, we hadden 1115 IU per week. Daar komt dan nog 329 IU per week bij = 1444 IU. Gedeeld door 7 dagen = 206 IU per dag per hond. Nou, dan ben ik er. Aan de minimale hoeveelheid vitamine D. Overdrijf ik dus nog nergens.

Kortom, ik denk dat 99% van ons volgens de nieuwe norm te weinig vitamine D aan de hond geeft.
Dit ga ik straks bestuderen. Moet nu aan de slag met andere dingen.
#3462666
pike schreef: vr 01 sep 2023, 10:41 Dit is Engels of Amerikaans? Je hebt natuurlijk heel veel soorten zalm. Die zullen niet allemaal evenveel bevatten. En ik weet niet of het klopt natuurlijk maar als ik 100 gram onbereide zalm van AH (Oncorhynchus gorbuscha, 2,5% veet) invoer bij het Voedingscentrum rolt daar 7,9 mcg vit D uit. Dat staat gelijk aan 316 IU (40x7,9).
Ik twijfel er nu wel aan of dat klopt, want dat zelfde getal komt er uit als ik zalm algemeen invoer. Wat ongetwijfeld kweekzalm voorstelt. Dus ik weet het niet. Een beetje googelen levert al snel veel hogere getalletjes op (beginnend bij 800 IU). Dat is inderdaad heel wat anders.
Amerikaans. Maar voor zover ik weet is dit percentage vitamine D dat jij aan haalt van gekweekte zalm. En dat ligt inderdaad veel lager dan wilde zalm. Is er wel weer (schijnt) discussie over wat echt wilde zalm is...? Weet jij daar meer van?
#3462700
Lizzy schreef: vr 01 sep 2023, 12:15 Amerikaans. Maar voor zover ik weet is dit percentage vitamine D dat jij aan haalt van gekweekte zalm. En dat ligt inderdaad veel lager dan wilde zalm. Is er wel weer (schijnt) discussie over wat echt wilde zalm is...? Weet jij daar meer van?
Nee dat zegt me niks. Lijkt me dat daar geen discussie over mogelijk is. :-\
#3462701
Lizzy schreef: vr 01 sep 2023, 08:15 Dit was mijn berekening:

Goed. Mijn honden krijgen dan nog 2 rauwe eieren per week en 2 kleine vette visjes per week. Dat levert ons:
Volgens de Food database bevat een ei 2 ug vitamine D. Dus dat moet je weer omrekenen naar IU. De IU converter zegt dan dat het 80 IU vitamine D bevat. Twee keer 80 IU (2 eieren) = 160 IU per week aan vitamine D.

Zoek je hoeveel vitamine D sardines bevatten (op de Food database) krijg je werkelijk de meest idiote getallen, afhankelijk of je naar sardines gekookt of sardines in blik kijkt. Rauwe sardines hebben ze geen data voor. Dus dat is lekker dan. Ik heb dan maar ingeblikte sardines met bone genomen, die bevatten 193 IU per 100 gram. Denk dat een hele sardien iets meer weegt en ik denk ook dat ze iets meer vitamine D bevatten omdat daar ook de organen nog in zitten. Ik ga dus gewoon even uit van 250 IU per sardien. Maal 2 (2 sardines per week) = 500 IU.

Ik moet nu een gooi doen naar de hoeveelheid vitamine D die ze middels vlees binnen krijgen. Laat ik zekerheidshalve eens 3 IU per 100 gram nemen. Reken ik de helft van het vlees om vleesbot ook mee. Laten ze 2500 gram vlees per week binnen krijgen. Dus dat is 3 x 25 = 75 IU per week.

Kom ik op een totaal per week aan vitamine D: 500 + 160 + 83 + 76 + 75 = 894 IU per week aan vitamine D. Dat is 127 IU per dag. De nieuwe aanbevolen hoeveelheid vitamine D per dag voor een hond van mijn honden hun gewicht is: een hond van 25 kilo zou minimaal 187 per dag aan vitamine D in zijn dieet nodig hebben. Daar zit ik dus onder. En waarschijnlijk de meeste van ons.

Volgens mij zit er uitgelekt 190 gram zalm in een klein blikje. Nou, vindt maar eens op de food database hoeveel vitamine D daar in zit ::) . Ik pak even een gemiddelde van 350 IU per 100 gram. Dat is dan 665 IU voor een blikje van 190 gram. Maar, ik verdeel dat over 3 honden. Dus dat is 221 IU per hond per week. Dan kom ik uit op 894 IU per week + met de zalm 221 IU per week = 1115 IU per week. Deel ik door 7 dagen = 159 IU per dag per hond aan vitamine D. Red ik nog steeds niet de 187 IU per dag dat ik minimaal zou moeten voeren. Dus we nemen nog een stukje wilde zalm rauw (tenslotte voer ik niet voor niets rauw en ben ik niet kapot van blikkies - punt is alleen dat ze die rauwe wilde zalm wel goor vinden). 100 gram daarvan bevat 988 IU volgens dit artikel. Zo'n stukje van 100 gram verdeel ik over 3 honden dus dat is 33 gram per hond per week. Dat is 329 IU per hond per week. OK, we hadden 1115 IU per week. Daar komt dan nog 329 IU per week bij = 1444 IU. Gedeeld door 7 dagen = 206 IU per dag per hond. Nou, dan ben ik er. Aan de minimale hoeveelheid vitamine D. Overdrijf ik dus nog nergens.

Kortom, ik denk dat 99% van ons volgens de nieuwe norm te weinig vitamine D aan de hond geeft.
Dat lijkt er dan wel op ja. Als je zoveel vis bij elkaar moet harken om aan de behoefte te komen.

Nou heb ik met behulp van al jouw getallen eens gekeken wat ik mijn nieuwe Fauve straks zou moeten geven om aan die behoefte te komen. Uitgaande van 15 kg volwassen gewicht en een behoefte van 750 iU per dag.
Ik zou dan bv. 2 eitjes, 2 verse sardientjes en 450 gram wilde zalm moeten voeren (2x40 + 2x250 + 4,5x988 = 5270 /7 =752 iU. Uit het voer zou zo'n 9 iU per dag komen, zit ik op 761.
Dan heb ik het dus wel te pakken, maar ik vind het wel veel vis voeren om eerlijk te zijn. De sardien gaat als heel prooidier in de bak, de wilde zalm als spiervlees. 3% van 15 kg is 450x7=3150 gram in de week. Sardien eraf (hele prooi) zeg 200 gram samen rest 2950 gram. 25% daarvan is spiervlees - 735 gram. 450 gram gaat op aan zalm, blijft er nog maar 285 gram over voor wat ander spiervlees van zoogdieren en vogels. En dat vind ik dan wel erg weinig moet ik zeggen, want daar moet de hond toch ook voedingsstoffen uit halen. Gemiddeld per dag nog maar 40 gram :-\ :( Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door