Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie
#3386935
Dag allemaal,

Toen Charlie tussen de vier en de vijf maanden was viel het ons op dat hij poepte in twee of drie keer, of na het poepen over de grond schuurde. Nagevraagd bij de dierenarts en zijn anaalklieren bleken ontzettend vol te zitten.

Nu zijn we net twee maanden verder en begint het opnieuw. Weer poepen in meerdere keren, schuren over de grond etc.

Zijn poep is verder zeer stevig te noemen. Soms met een wat zachter flubbertje aan het einde. Toen hij vijf maanden was krijg hij voornamelijk KVV, nu barf met een botpercentage van 45%.

Hoe kan ik hem hier nou mee helpen? Iedere twee maanden zijn anaalklieren uit laten knijpen lijkt me voor hem geen pretje. Bovendien zou hij in staat moeten zijn ze zelf te legen.

Wellicht is een oplossing om het botpercentage naar 50% te zetten zodat zijn poep nog net iets harder wordt. Dat vind ik echter wat spannend gezien bijna al zijn broertjes groeipijnen hebben gekregen. Zijn er andere dingen die je kunt doen? Supplementen die helpen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ps. Ik wist niet zeker of het hier of bij medisch moest. Als het verkeerd staat, mijn excuses.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3386937
Je kan ook een keer per week wat meer bot geven zodat hij eens stevig moet duwen. Je kan beginnen met 50%, maar je kan voorzichtig opbouwen om te zien hoe hoog je kan gaan. De rest van de dagen geef je een normaal botpercentage.
Preventief dan he, als ze nu weer verstopt zitten moeten ze toch echt eerst leeg.

En ik geloof dat gemalen pompoenpitten door z'n eten ook helpen. Maar hoe dat precies zit, kan iemand anders je vast uitleggen.
Door Lizzy
#3387008
Charlie schreef: vr 04 okt 2019, 12:24 Dag allemaal,

Toen Charlie tussen de vier en de vijf maanden was viel het ons op dat hij poepte in twee of drie keer, of na het poepen over de grond schuurde. Nagevraagd bij de dierenarts en zijn anaalklieren bleken ontzettend vol te zitten.

Nu zijn we net twee maanden verder en begint het opnieuw. Weer poepen in meerdere keren, schuren over de grond etc.

Zijn poep is verder zeer stevig te noemen. Soms met een wat zachter flubbertje aan het einde. Toen hij vijf maanden was krijg hij voornamelijk KVV, nu barf met een botpercentage van 45%.

Hoe kan ik hem hier nou mee helpen? Iedere twee maanden zijn anaalklieren uit laten knijpen lijkt me voor hem geen pretje. Bovendien zou hij in staat moeten zijn ze zelf te legen.

Wellicht is een oplossing om het botpercentage naar 50% te zetten zodat zijn poep nog net iets harder wordt. Dat vind ik echter wat spannend gezien bijna al zijn broertjes groeipijnen hebben gekregen. Zijn er andere dingen die je kunt doen? Supplementen die helpen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ps. Ik wist niet zeker of het hier of bij medisch moest. Als het verkeerd staat, mijn excuses.
Hoe vaker je de anaalklieren uitknijpt (of uit laat knijpen - ik doe het zelf, als het nodig is) hoe vaker je dit zult moeten doen. Dus ja, verstandig om preventief aan de slag te gaan!

Het zou kunnen zijn dat zijn ontlasting te stevig is. Ik heb 1 hond die altijd vrij harde ontlasting had en juist zij kreeg problemen met het legen van de anaalklieren. Te hard is ook niet goed. Dus ik geloof niet dat je er verstandig aan doet om meer bot te geven.

Misschien moet je het zoeken in vezels. Geef je groentenmix? Dat lijkt me een goed idee om te beginnen, groentenmix geven, zo'n 10% van het totaal. Wat ook heel fijn is voor de ontlasting is chiazaad. Dat levert ook vezels.

En er is een relatief nieuw middel uit de USA, dat heet Glandex. En de hoofdingredienten zijn pompoenzaadpoeder, appelpectine-cellulosepoeder, quercetine-dihydraat, lactobacillus acidophilus, bromelaïne. Nou ben ik zelf te belazerd om zoiets dan ook te bestellen en ik maak dat zelf wel na. Ik heb mijn hond (die dus last had van d'r anaalklieren) een tijd lang gemalen pompoenzaad gegeven (gewoon pompoenzaad gekocht en in een Krups koffiemolen gemalen) met probiotica. Dat hielp voldoende. Maar ook quercetine en bromelaïne zijn gewoon te koop in NL. Mij is niet duidelijk wat voor hond Charlie is, maar Toetie weegt 26 kg en kreeg een dessertlepel gemalen pompoenpit per dag. Ik ben daar weer mee gestopt toen de problemen voorbij waren. Nu krijgt ze regelmatig Chiazaad door haar eten.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3387033
Toen Boomer op kvv stond had ze ook regelmatig last van haar anaalklieren.
Ik heb toen 1 botdag ingevoerd , dan kreeg ze ipv 400 gram kvv 400 gram kippennekken.
Al snel hoefde haar anaalklieren niet meer geleegd te worden door de dierenarts en niet veel later ben ik volledig op barf overgegaan en heeft ze nooit meer last gehad.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door