Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door [Anne]
#3385915
Hoi Allemaal!

Paar maanden terug zijn wij begonnen met rauwe voeding aan onze honden en katten. (vroeger waren onze katten ook op KVV maar ze gingen opeens heel moeilijk eten)
Eigenlijk was mijn idee om te gaan barf'en, ik vind het fijn dat ik zelf weet wat erin gaat en dat ze lekker hun eten kunnen kauwen. Maarja de andere kant, waardoor ik een beetje twijfelachtig werd is, is het menu wel volledig, goede afwisseling van diersoorten, goede percentages etc. kortom krijgen mijn huisdieren alles binnen dat ze nodig hebben? Ik heb hier veel gelezen en zelf een menu samengesteld... Maar toch ben ik langs een dierenwinkel gegaan om nog meer informatie in te winnen. Hier werd geadviseerd voor KVV te gaan, zo weet je zeker dat alles er in zit en zelf samenstellen is heel complex en lastig.. We zijn dus met KVV begonnen, wel afwisselende merken ( Tammega, Kivo, Dogmeat, Kiezebrink soms daileymeat) en natuurlijk diersoorten. Ons werd ook geadviseerd geen groente, hier wel las ik.
Alles wordt hier heel goed gegeten, zelfs door de katten (waar ik wel wat moeilijkheden had verwacht) Elke voeding is een feest.
Maar nu merk ik toch dat de poep soms wittig is en soms zelfs pijn doet, dus dat betekent dat hun voeding te veel bot bevat... Dat is toch een nadeel van KVV..
Nu zijn wij een startende fokker en verwachten wij ons eerste nestje in november/december. (als het goed is wordt ze bijna loops!)
En ben ik dus jullie informatie gaan lezen over barf voeding voor drachtige teven en afspenen van pups, heel duidelijk en informatief. Dat zet me aan het denken... bij KVV is het zoals de fabrikant het maakt en daar zit je aan vast.. je kan natuurlijk zelf dingen toevoegen zodat het voor de teef goed is maar je weet nooit precies wat het percentage is dat het bevat.. en welke merken of in welke diersoorten zit meer bot percentage? of zijn totaal niet geschikt voor een drachtige teef??

Wat adviseren jullie? Toch maar gaan barf'en? Wel op KVV blijven? Wat is het beste?
(als jullie barf adviseren zou ik graag mijn menu willen posten! En later voor mijn drachtige teef, voedende teef en de pups afspenen)

Heel erg bedankt alvast

Groetjes,
Anne
Door Lizzy
#3385935
Hoi Anne,
BARF. Heel simpel. Volmondig. Kijk, en bij die dierenwinkel is het toch "wij van WC eend adviseren WC eend". KVV koop je bij de dierenwinkel. BARF niet. Maar echt, alle honden die ik van KVV over heb zien gaan op zelf samengestelde maaltijden (met groenten) gingen er serieus weer met sprongen op vooruit. Natuurlijk wel op voorwaarde dat je en goede kwaliteit vlees geeft en een goed menu met voldoende afwisseling hebt. En ik wil met alle liefde naar je menu kijken en je adviseren indien nodig!
Groetjes, Lizzy, 200% overtuigt zelf samensteller (en ook wij hebben hier een drachtige teef zelf gevoerd en 9 pups groot gebracht, waarvan er twee bij ons zijn gebleven. Zij zijn 4de generatie BARF).
Door [Anne]
#3386203
Hoi Lizzy,

Dankjewel voor je reactie! Dit geeft mij weer wat zekerheid, dan ga ik toch over op Barf :) .
Toen ik bezig was met het menu samen te stellen heb ik op verschillende verkoopsites gekeken; Dogmeat, Florisvlees en Lupa-diervoeding. Vallen deze onder goede kwaliteit? Zo nee, waar zou ik dan moeten kijken?
Wij hebben 2 honden en 2 katten.

en dus uitgaand voor de honden:
45% Vleesbot
25% Spiervlees
20% Orgaanvlees( 10% pens , 2,5% nier, 2,5% lever & 5% hart)
10% Groentemix

Honden:
Freya: Volwassen 12,5 kg. totaal 300 gr. per dag. -------Elyn: 10 maanden 18kg. totaal per dag.700gr

(Ik zie dat het een beetje raar staat als ik het post..... De eerste grammen van Freya en de tweede grammen voor Elyn, elyn krijgt net zoals freya alle dagen dezelfde grammen)

Ma.
Vleesbot: Kippenrug 135 gr. 315 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr. 175 gr.
Pens: Geit 30 gr. 70 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr. 70 gr.
Groentemix: .. 30 gr. 70 gr
Eitje

Di.
Vleesbot: Kwartelkarkas 135 gr. ''
Spiervlees: Rundvlees 75 gr.
Pens: schaap 30 gr.
Orgaan: Mix 2 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Vis

Woe.
Vleesbot: Lamskotelet 135 gr. ''
Spiervlees: Hertenvlees 75 gr.
Pens: Geit 30 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Eitje

Do.
Vleesbot: Eendenrug 135 gr. ''
Spiervlees: Kippenafsnijsel 75 gr.
Pens: Schaap 30 gr.
Orgaan: Mix 2 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.

Vr.
Vleesbot: Kippennek 135 gr. ''
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr.
Pens: Geit 30 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Vis

Za.
Vleesbot: Konijnendelen 135 gr. ''
Spiervlees: Lamavlees 75 gr.
Pens: Schaap c 30 gr.
Orgaan: Mix 2 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Eitje

Zo.
Vleesbot: Eendennek 135 gr. ''
Spiervlees: Hertenvlees 75 gr.
Pens: Geit 30 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Vis

*Freya & Elyn zouden elke dag dus dezelfde percentages krijgen.
Mix 1: Runderhart, kippenlever, konijnennier
Mix 2: Eendenhart, Lamslever, Rundernier

---------------------------------------------------------------------------------------

Katten:

45% Vleesbot
40% Spiervlees
15% Orgaan (5%Hart, 5%lever, 3%Nier, 2% maag)

Pip & Luna beide uitgegroeid.
-----------------------Pip 4 kg. totaal per dag 120 gr.---- Luna 5 kg. totaal per dag 150 gr.
(eertse grammen Pip, tweede grammen Luna)

Ma.
Vleesbot: Konijnendelen 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Kippenafsnijsel 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
1 Eendagskuiken.

Di.
Vleesbot: Kwartel karkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 2 18 gr 22 gr

Woe.
Vleesbot: Kippenrug 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Hertenvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
Portie vis

Do.
Vleesbot: Eendenkarkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Lamsvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 2 18 gr 22 gr

Vr.
Vleesbot: Kippennek 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Rundvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
1 Eendagskuiken.

Za.
Vleesbot: Kwartelkarkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Kippenafsnijsel 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 2 18 gr 22 gr

Zo.
Vleesbot: Eendennek 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Hertenvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
Portie vis

Orgaanmix 1: runderhart, kippenlever, konijnennier, kippenmaagjes
Orgaanmix 2: Eendenhartjes, lamslever, rundernier, kippenmaagjes

-Hoeveelheid vis is mij nog niet helemaal duidelijk.

-En kunnen honden i.p.v. een eitje ook een eendagskuiken krijgen?

- Qua groente mix ben ik er nog niet helemaal uit maar dat komt denk ik wel goed!

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en ik ben benieuwd of het zo redelijk oke is!

groetjes Anne
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3386204
Ik heb even naar het katten deel gekeken. Dat ziet er prima uit. Je orgaan is net goed, maar zeker niet minder geven hé.

Je mag tot 10% vis aanhouden.

Als je honden snappen dat kuikens eten zijn, kan je dat prima geven. Maar de meeste honden eten ze dus niet. ;)
Door Lizzy
#3386205
[Anne] schreef: do 19 sep 2019, 16:37 Hoi Lizzy,

Dankjewel voor je reactie! Dit geeft mij weer wat zekerheid, dan ga ik toch over op Barf :) .
Toen ik bezig was met het menu samen te stellen heb ik op verschillende verkoopsites gekeken; Dogmeat, Florisvlees en Lupa-diervoeding. Vallen deze onder goede kwaliteit? Zo nee, waar zou ik dan moeten kijken?
Wij hebben 2 honden en 2 katten.
In de regel verkopen ze allemaal goede kwaliteit maar je moet zelf wel even opletten dat je geen gemalen vlees koopt.
en dus uitgaand voor de honden:
45% Vleesbot
25% Spiervlees
20% Orgaanvlees( 10% pens , 2,5% nier, 2,5% lever & 5% hart)
10% Groentemix

Honden:
Freya: Volwassen 12,5 kg. totaal 300 gr. per dag. -------Elyn: 10 maanden 18kg. totaal per dag.700gr

(Ik zie dat het een beetje raar staat als ik het post..... De eerste grammen van Freya en de tweede grammen voor Elyn, elyn krijgt net zoals freya alle dagen dezelfde grammen)

Ma.
Vleesbot: Kippenrug 135 gr. 315 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr. 175 gr.
Pens: Geit 30 gr. 70 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr. 70 gr.
Groentemix: .. 30 gr. 70 gr
Eitje

Di.
Vleesbot: Kwartelkarkas 135 gr. ''
Spiervlees: Rundvlees 75 gr.
Pens: schaap 30 gr.
Orgaan: Mix 2 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Vis

Woe.
Vleesbot: Lamskotelet 135 gr. ''
Spiervlees: Hertenvlees 75 gr.
Pens: Geit 30 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Eitje

Do.
Vleesbot: Eendenrug 135 gr. ''
Spiervlees: Kippenafsnijsel 75 gr.
Pens: Schaap 30 gr.
Orgaan: Mix 2 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.

Vr.
Vleesbot: Kippennek 135 gr. ''
Spiervlees: Paardenvlees 75 gr.
Pens: Geit 30 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Vis

Za.
Vleesbot: Konijnendelen 135 gr. ''
Spiervlees: Lamavlees 75 gr.
Pens: Schaap c 30 gr.
Orgaan: Mix 2 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Eitje

Zo.
Vleesbot: Eendennek 135 gr. ''
Spiervlees: Hertenvlees 75 gr.
Pens: Geit 30 gr.
Orgaan: Mix 1 30 gr.
Groentemix: .. 30 gr.
Vis

*Freya & Elyn zouden elke dag dus dezelfde percentages krijgen.
Mix 1: Runderhart, kippenlever, konijnennier
Mix 2: Eendenhart, Lamslever, Rundernier

---------------------------------------------------------------------------------------

Katten:

45% Vleesbot
40% Spiervlees
15% Orgaan (5%Hart, 5%lever, 3%Nier, 2% maag)

Pip & Luna beide uitgegroeid.
-----------------------Pip 4 kg. totaal per dag 120 gr.---- Luna 5 kg. totaal per dag 150 gr.
(eertse grammen Pip, tweede grammen Luna)

Ma.
Vleesbot: Konijnendelen 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Kippenafsnijsel 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
1 Eendagskuiken.

Di.
Vleesbot: Kwartel karkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Paardenvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 2 18 gr 22 gr

Woe.
Vleesbot: Kippenrug 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Hertenvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
Portie vis

Do.
Vleesbot: Eendenkarkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Lamsvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 2 18 gr 22 gr

Vr.
Vleesbot: Kippennek 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Rundvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
1 Eendagskuiken.

Za.
Vleesbot: Kwartelkarkas 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Kippenafsnijsel 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 2 18 gr 22 gr

Zo.
Vleesbot: Eendennek 54 gr. 67 gr.
Spiervlees: Hertenvlees 48 gr. 60 gr.
Orgaan: mix 1 18 gr 22 gr
Portie vis

Orgaanmix 1: runderhart, kippenlever, konijnennier, kippenmaagjes
Orgaanmix 2: Eendenhartjes, lamslever, rundernier, kippenmaagjes

-Hoeveelheid vis is mij nog niet helemaal duidelijk.

-En kunnen honden i.p.v. een eitje ook een eendagskuiken krijgen?

- Qua groente mix ben ik er nog niet helemaal uit maar dat komt denk ik wel goed!

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en ik ben benieuwd of het zo redelijk oke is!

groetjes Anne
Dat ziet er prima uit! Ik zou alleen zelf geen lamskotelet geven. Ik vind het nogal hard, dat bot. Ook zul je je menu bij een dracht aan moeten passen qua percentages (zie : viewtopic.php?f=33&t=133003).

Qua vis raad ik je aan om niet meer dan 10% van het totaal aan vette vis te voeren.

Mijn honden lusten geen eendagskuikens. Bovendien voer ik liever biologische eieren en heb ik nog nooit ergens bio eendagskuikens gezien...

Wat bedoel je met "Qua groente mix ben ik er nog niet helemaal uit maar dat komt denk ik wel goed!"? Kunnen we je ergens mee helpen? Waar ben je nog niet uit?
Door [Anne]
#3388706
Hoi!

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Sorry voor mijn late reactie.. :-[ drukdruk!

Ondertussen is mijn meisje een week geleden gedekt! Hopelijk over een kleine maand kunnen we pups zien op de echo!

En vandaag is de nieuwe vrieskist (eentje van 255 liter) binnen gekomen, dus ik kan gaan beginnen met bestellen! :D iets minder dan de helft aan kilo's kan erin toch?

- de groente mix; daar ga ik gewoon uit de lijst 10 a 15 groentes uitzoeken en mixen!

- Voor de katten, Als het beter is om 20% orgaan ipv 15% te voeren wil ik dat zeker doen!

- lamskoteletten worden vervangen voor patrijskarkas :) We hadden laatst ook kvv van lam en een van onze teven kan er ook niet goed tegen, kokhalzen, overgeven..
Ik heb nu bijna alleen maar vleesbot van gevogelte is dat oke? of zijn er nog vleesbotten van andere diersoorten die niet te hard zijn wat misschien een betere keus is?

- Kan er gewoon overgegaan worden op barf? of moet dit voorzichtig gedaan worden?

Ik hou voor de dracht hetzelfde menu aan alleen dus verschil in percentage en uiteindelijk meer gewicht. Kunnen alle vleesbotten die ik in mijn menu heb voor een drachtig teef de gehele dracht? of aan het einde alleen maar kippennekken?

-in mijn normale menu had ik 2,5% lever gerekend, is het veiliger om naar 2% te gaan in begin van de dracht?

:
week 4-5
330 gr.

Vleesbot 45%
Spiervlees 25%
Orgaanvlees 20%
groente 10%

Week 5-6
365 gr

zelfde percentage als week 4-5

Week 6-7
400 gr.

Vleesbot 30%
Spiervlees 35%
Orgaanvlees 30%
groente 5%

(Wat raden jullie aan voor verdeling van het orgaanvlees? pens, hart, lever, nier) Ook las ik dat hersenen goed zijn maar ik heb die nog nergens te koop gezien, waar halen jullie dat vandaan?

Week 7-8
440 gr.

Vleesbot 30%
Spiervlees 35%
Orgaanvlees 30%
groente 5%

Week 8-9

Vleesbot 25%
Spiervlees 30%
Orgaanvlees 25%
groente 5%
Koolhydraten 15%
Extra 5%
(Ei, zuivel, noten)

-de laatste week (8-9) begrijp ik niet meer zo goed hoeveel gram voeding ze nou mag??

-en de dag van de bevalling, dat is dag 63 neem ik aan. want je weet natuurlijk niet precies wanneer ze de pups zou krijgen. die dag mag ze nog 1/4 van week 8?

- wat kan ik geven als zuivel?

-en alleen bij de laatste week zag ik de extra's staan. maar bij mijn normale menu geef ik ook ei en vis. blijf ik dat geven zoals mijn menu en bij week 8-9 gewoon elke dag wat extra's?

- hoeveel/vaak geef ik vette vis de laatste week(?) van de dracht?

Dan lees ik ergens ook dat tijdens de bevalling het helpt de teef calcium te geven. natuurlijk pas NA dat de eerste pup geboren is. ze hebben het dan over ijs / cottage cheese enz.
wat raden jullie aan om te geven tussendoor en hoeveel?? zoveel ze wil?

Na de bevalling ga ik dus over op:

Vleesbot 55%
groente 10%
orgaanvlees 20%
Spiervlees 15%
+ extra's; eieren, zuivel, gemalen rauwe noten, vette vis.

-Ze mag dan zoveel ze wil, maar om toch ongeveer te weten wat ik dan uit de vriezer moet halen.. hoeveel keer is dat ongeveer van haar normale menu? 2x - 3x - 4x? ligt natuurlijk ook aan het grote van het nest maar om ongeveer een idee te krijgen!

-hoe zit het qua hoeveelheid van de extra's? bijv. elke dag; 1 ei, eetlepel zuivel en rauwe gemalen noten en 1 sardien? of anders?

- Het mengsel van geitenmelk met rauwe honing wil ik ook gaan geven. geef je dit ook de gehele zoogperiode? en hoeveel ongeveer? zet ik gewoon elke dag een kommetje neer of moet ik mij aan bepaalde hoeveelheden houden?

- Wat hebben jullie achter de hand als je zelf moet helpen de pups te voeden? Farmfood melkpoeder of gewoon geitenmelk?(moet dit vers zijn??)


Ik ben bezig met een informatie map te maken voor de pup kopers, natuurlijk hoop ik dat ze allemaal op versvlees gaan maar kan ze natuurlijk niet dwingen. wat ik wel kan doen is ze heel veel info geven en ze enthousiast maken over hoe geweldig dit is! En dat het allemaal wel te doen is!
(vooral dankzij dit geweldige forum!!!)
Is het goed dat ik de informatie hier op de site in de mappen stop? natuurlijk zet ik de linkjes van de pagina's erbij!

weer zoveel vragen.. sorry!

Anne
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3388713
Ik ga op een paar van je vragen antwoorden, van drachtige honden weet ik niets af. ;)

In een vrieskist van 255L zou ik rekenen op maximaal 100kg barf, dat wordt zelfs al lastig. Eerder 90kg.
In een vrieskast nog minder.

Naast gevogelte is ook konijn karkas beginnersbot. De koppen en bouten zijn net als bij de vogels iets harder. En lamsribben kunnen als de zachte botten goed verteren ook, beetje afhankelijk van hoe hard ze zijn want daar zit nogal verschil op. Hardere delen zijn gevorderd bot. Dat is dan voor de hond, voor katten blijf je beperkt tot de beginnersbotten voor honden en begin je met kwartel, kip en konijn. De rest (parelhoen, eend en later ook vb fazant) kan je toevoegen als die zachte botjes goed gaan.
Maar het merendeel van het bot is wel gevogelte, dat is normaal.
Door Lizzy
#3388736
[Anne] schreef: di 29 okt 2019, 17:02 Hoi!

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Sorry voor mijn late reactie.. :-[ drukdruk!

Ondertussen is mijn meisje een week geleden gedekt! Hopelijk over een kleine maand kunnen we pups zien op de echo!
Leuk! We gaan duimen dat het gelukt is!
En vandaag is de nieuwe vrieskist (eentje van 255 liter) binnen gekomen, dus ik kan gaan beginnen met bestellen! :D iets minder dan de helft aan kilo's kan erin toch?
Zie reactie Pearls. Ik weet hier het antwoord ook niet op hoor, wij hebben gewoon veel vriezers :biggrin2:
- de groente mix; daar ga ik gewoon uit de lijst 10 a 15 groentes uitzoeken en mixen!

- Voor de katten, Als het beter is om 20% orgaan ipv 15% te voeren wil ik dat zeker doen!
- lamskoteletten worden vervangen voor patrijskarkas :) We hadden laatst ook kvv van lam en een van onze teven kan er ook niet goed tegen, kokhalzen, overgeven..
Ik heb nu bijna alleen maar vleesbot van gevogelte is dat oke? of zijn er nog vleesbotten van andere diersoorten die niet te hard zijn wat misschien een betere keus is?
Je kunt konijnkarkas geven. Het mooist geef je wild konijn. Dat kweek konijn is allemaal ook niet erg konijn-vriendelijk :-X . Haaskarkas kan ook, maar daar zou ik nog even mee wachten want dat is wel harder. Zorg dat je haaskarkas krijgt uit Europa, niet uit Argentinië. Als je wat langer vleesbotten geeft zou je ook eens hele zachte lams of geiten of hertenribben kunnen geven. Floris24 zet het erbij, of ze zacht zijn. En als hij schrijft dat ze zacht zijn: zijn ze ook zacht.
- Kan er gewoon overgegaan worden op barf? of moet dit voorzichtig gedaan worden?
Qua vleesbot moet je even voorzichtig zijn. En qua combinaties ook even rustig aan doen. Op de dag dat je orgaanvlees geeft kun je bijv. beter even geen rauw ei erbij geven. Beide laxeert. Ja, mijn honden malen daar niet om maar in het begin kan dat wat dunne ontlasting geven.
Ik hou voor de dracht hetzelfde menu aan alleen dus verschil in percentage en uiteindelijk meer gewicht. Kunnen alle vleesbotten die ik in mijn menu heb voor een drachtig teef de gehele dracht? of aan het einde alleen maar kippennekken?
Alle vleesbotten! En nee, niet alleen kippennekken geven hoor!! Dat is te eenzijdig.
-in mijn normale menu had ik 2,5% lever gerekend, is het veiliger om naar 2% te gaan in begin van de dracht?
Dat verschil is zo minimaal, daar hoef je je niet druk om maken.
week 4-5
330 gr.

Vleesbot 45%
Spiervlees 25%
Orgaanvlees 20%
groente 10%

Week 5-6
365 gr

zelfde percentage als week 4-5

Week 6-7
400 gr.

Vleesbot 30%
Spiervlees 35%
Orgaanvlees 30%
groente 5%

(Wat raden jullie aan voor verdeling van het orgaanvlees? pens, hart, lever, nier) Ook las ik dat hersenen goed zijn maar ik heb die nog nergens te koop gezien, waar halen jullie dat vandaan?
Hersenen zijn zeker goed. Ik koop af en toe lams en geitenhoofdjes. Daar zitten ze in. Op dit moment zijn er geen hoofdjes van jonge dieren te krijgen, dat is pas in het voorjaar weer. Maar soms hebben ze bij Islamitische slagers ook wel de hersenen los. Zalmkop (niet te vaak voeren want het is kweek vis - niet vaker dan eens per twee weken) bevat ook hersenen. En ogen! Die zijn ook heel gezond. Long bevat op zich niet zoveel voedingsstoffen maar wel iets van vitamine C dus ik voer dat tegenwoordig ook wel aan mijn honden (ze vinden het niet echt lekker - gedroogd wel, dan vinden ze het heerlijk).
Week 7-8
440 gr.

Vleesbot 30%
Spiervlees 35%
Orgaanvlees 30%
groente 5%

Week 8-9

Vleesbot 25%
Spiervlees 30%
Orgaanvlees 25%
groente 5%
Koolhydraten 15%
Extra 5%
(Ei, zuivel, noten)

-de laatste week (8-9) begrijp ik niet meer zo goed hoeveel gram voeding ze nou mag??
Als je teef een week of 8 drachtig is, heb je de hoeveelheid voer inmiddels zo ver opgehoogd dat ze een kwart tot de helft meer eet dan aan het begin van de dracht. Dus zeg dat ze aan het begin van de dracht (nu) 500 gram at - dit zijn maar fictieve voorbeelden he!! : voer je tegen die tijd 625 a 750 gram per dag. Zorg dat ze niet mager is maar ook niet vet. Dikke teven (die dus te vet zijn) bevallen moeilijker. Aan het eind van week 8 ga je weer geleidelijk minder voeren. Tegen het eind van de bevalling voer je de helft minder van wat je meer bent gaan voeren. Dus ben je 125 gram meer gaan voeren (625 gram), ga je nu weer 60 gram minder voeren. Voer je 750 gram per dag, ga je 125 gram minder voeren, dus 625 gram. De dag van de bevalling (63 dagen na ovulatie, altijd): geef je echt nog maar een klein beetje eten.
-en de dag van de bevalling, dat is dag 63 neem ik aan. want je weet natuurlijk niet precies wanneer ze de pups zou krijgen. die dag mag ze nog 1/4 van week 8?
Dat hangt er vanaf. Als je progesteron hebt laten prikken dan weet je (als het goed is) wanneer de ovulatie heeft plaats gevonden. Nu 63 dagen daarna bevalt ze van haar pups. Ik weet niet of je haar temperatuur gaat meten maar zodra die omlaag gaat weet je dat de pups eraan komen en geef je haar nog maar een klein beetje eten.
- wat kan ik geven als zuivel?
Naar mijn mening geef je het beste rauwe geitenmelk. Of bonebroth, dat kan ook (dus geen zuivel - sec gezien is er geen enkele noodzaak om je teef zuivel te geven!).
-en alleen bij de laatste week zag ik de extra's staan. maar bij mijn normale menu geef ik ook ei en vis. blijf ik dat geven zoals mijn menu en bij week 8-9 gewoon elke dag wat extra's?
Ja hoor, dat is prima.
- hoeveel/vaak geef ik vette vis de laatste week(?) van de dracht?
Nooit meer dan 10% van het totaal aan voer. Dus als je 700 gram voer geeft, mag je niet meer dan 70 gram vette rauwe vis geven.
Dan lees ik ergens ook dat tijdens de bevalling het helpt de teef calcium te geven. natuurlijk pas NA dat de eerste pup geboren is. ze hebben het dan over ijs / cottage cheese enz.
wat raden jullie aan om te geven tussendoor en hoeveel?? zoveel ze wil?
Ja, ik weet het. En ik geloof daar helemaal geen r**t van, excuseer mijn Frans. Zowel cottage cheese als ijs bevatten helemaal niet veel calcium en wat er aan calcium in zit: is slecht opneembaar. In ijs zit veel suiker. En dat kunnen ze nog wel eens goed gebruiken, snelle koolhydraten. Ik heb het niet gedaan. Ik heb wel rauwe geitenmelk met rauwe honing gegeven. Voor het vocht en de suiker. Ik had wel Calsorb in huis (en niet gebruikt).
Na de bevalling ga ik dus over op:

Vleesbot 55%
groente 10%
orgaanvlees 20%
Spiervlees 15%
+ extra's; eieren, zuivel, gemalen rauwe noten, vette vis.

-Ze mag dan zoveel ze wil, maar om toch ongeveer te weten wat ik dan uit de vriezer moet halen.. hoeveel keer is dat ongeveer van haar normale menu? 2x - 3x - 4x? ligt natuurlijk ook aan het grote van het nest maar om ongeveer een idee te krijgen!
Dit is echt niet te voorspellen hoor. Je moet in deze periode echt een beetje aan kunst en vliegwerk doen. Zo had ik bijv. echt een zak kipkarkassen klaar liggen die los van elkaar waren in gevroren zodat ik daar zo wat van uit de vriezer kon trekken, snel kon ontdooien en om te geven. Biscuit at na de bevalling (de eerste twee weken) echt wel rond de anderhalf a twee kilo per dag. Zij weegt zelf 25 kg en had 9 pups gekregen. Ze at voor de geboorte volgens mij iets van 800 a 900 gram. Je moet dit echt naar behoefte en op het oog doen. Ik voerde Biscuit wel 4 a 5 maaltijden op een dag.
-hoe zit het qua hoeveelheid van de extra's? bijv. elke dag; 1 ei, eetlepel zuivel en rauwe gemalen noten en 1 sardien? of anders?
Dat mag je blijven geven.
- Het mengsel van geitenmelk met rauwe honing wil ik ook gaan geven. geef je dit ook de gehele zoogperiode? en hoeveel ongeveer? zet ik gewoon elke dag een kommetje neer of moet ik mij aan bepaalde hoeveelheden houden?
Ik heb dat wel gedaan. Het aanmaken van melk kost veel vocht. Bone broth mag dus ook. Ik gaf volgens mij een kwart litertje melk. En liefst geef je dus rauwe geitenmelk. Of rauwe melk kefir, vinden ze ook lekker.
Wat hebben jullie achter de hand als je zelf moet helpen de pups te voeden? Farmfood melkpoeder of gewoon geitenmelk?(moet dit vers zijn??)
Geitenmelk bevat niet alles wat een pup nodig heeft. Ik had Farmfood (en ook nodig, mijn teef kreeg mastitis). Kapot was ik er niet van hoor. Ik vond de ontlasting niet echt geweldig. Dus als het niet nodig is: niet geven!
Ik ben bezig met een informatie map te maken voor de pup kopers, natuurlijk hoop ik dat ze allemaal op versvlees gaan maar kan ze natuurlijk niet dwingen. wat ik wel kan doen is ze heel veel info geven en ze enthousiast maken over hoe geweldig dit is! En dat het allemaal wel te doen is!
(vooral dankzij dit geweldige forum!!!)
Is het goed dat ik de informatie hier op de site in de mappen stop? natuurlijk zet ik de linkjes van de pagina's erbij!

weer zoveel vragen.. sorry!

Anne
Tuurlijk mag dat Anne! Altijd goed! Misschien is het niet verkeerd om de pupkopers ook wat verse/rauwe voeding mee te geven voor de eerste dagen. Mochten ze dan na een paar dagen brokkenmeuk gaan geven: zien ze van zelf dat ze daar 10 keer meer poep van hebben. Ik hoop dat het je lukt om ze allemaal op vers te krijgen.

Heel veel plezier en succes en als je vragen hebt: stel ze gerust! Als bovenstaande niet duidelijk is: laat het me weten!
Door [Anne]
#3391180
hoihoi!

Ben ik weer..
Wij zijn nu een maand aan het barfen volgens mij, en het gaat goed!
Wij hebben op de echo zeker 4 pups gezien :biggrin2: Freya vind alles heel erg lekker en heeft al een mooi buikje.
Elyn eet wat moeilijker.. ze eet echt kieskeurig uit haar voerbak, haar eten een beetje likken en voorzichtige hapjes maar niet echt aanvallen.. Waar ze in het begin de groente heel erg lekker vond eet ze die nu ook moeilijk op.
karkassen vind ze moeilijk denk ik? waardoor ze het opeens zat is en laat staan. De ene keer eet ze de kwartel op.. andere keer moeilijk en moeten we erbij zitten en het vasthouden voor haar en laat ze evengoed nog een groot deel staan (de karkassen worden nu ook al in stukken gezaagd..). Dat gaat zo bij; wilde eend, kwartel, patrijs en konijnenkop maar niet bij de kippennek of eendennek.

Nu had ik nog een paar vraagjes voor Freya haar menu.
Freya krijgt nu de percentage (morgen is ze 7 weken drachtig);

vleesbot: 25%
Spiervlees: 30%
Orgaanvlees: 25% (10% pens)
Groente: 5%
Koolhydraten: 15%
extra: 5%

Voor Koolhydraten heb ik een mengsel van; pompoen met geweekte havermoutvlokken.

En de extra is dan 23 gram. maar wegen jullie dat af? of is dat gewoon elke dag 1 ei, eetlepel zuivel, eetlepel rauwe gemalen noten en een halve sardien ofzo?

ik heb ook lijnzaadolie gekocht, hoeveel mag ze daar elke dag van?

heel erg bedankt weer! :)
Door Lizzy
#3391195
[Anne] schreef: ma 09 dec 2019, 09:15 hoihoi!

Ben ik weer..
Wij zijn nu een maand aan het barfen volgens mij, en het gaat goed!
Wij hebben op de echo zeker 4 pups gezien :biggrin2: Freya vind alles heel erg lekker en heeft al een mooi buikje.
Elyn eet wat moeilijker.. ze eet echt kieskeurig uit haar voerbak, haar eten een beetje likken en voorzichtige hapjes maar niet echt aanvallen.. Waar ze in het begin de groente heel erg lekker vond eet ze die nu ook moeilijk op.
karkassen vind ze moeilijk denk ik? waardoor ze het opeens zat is en laat staan. De ene keer eet ze de kwartel op.. andere keer moeilijk en moeten we erbij zitten en het vasthouden voor haar en laat ze evengoed nog een groot deel staan (de karkassen worden nu ook al in stukken gezaagd..). Dat gaat zo bij; wilde eend, kwartel, patrijs en konijnenkop maar niet bij de kippennek of eendennek.

Nu had ik nog een paar vraagjes voor Freya haar menu.
Freya krijgt nu de percentage (morgen is ze 7 weken drachtig);

vleesbot: 25%
Spiervlees: 30%
Orgaanvlees: 25% (10% pens)
Groente: 5%
Koolhydraten: 15%
extra: 5%

Voor Koolhydraten heb ik een mengsel van; pompoen met geweekte havermoutvlokken.

En de extra is dan 23 gram. maar wegen jullie dat af? of is dat gewoon elke dag 1 ei, eetlepel zuivel, eetlepel rauwe gemalen noten en een halve sardien ofzo?

ik heb ook lijnzaadolie gekocht, hoeveel mag ze daar elke dag van?

heel erg bedankt weer! :)
Fijn dat het zo goed gaat!

Ik weet dat niet af. Ik geef gewoon bijna iedere dag een extra. Zo krap komt dat ook niet. Ik bereken de extra's dus ook niet met 5%.

Lijnzaadolie... Waarom wilde je dat geven? Ik vind het niks, eerlijk gezegd. Ik heb het ooit ook wel gegeven hoor, maar het is een plantaardige olie met omega 3 vetzuren die voor de hond nauwelijks opneembaar zijn. Ik zou dat lekker skippen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door