Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Robert & Mirjan
#3387312
Duidelijk.
Dank je wel.
Er zit blijkbaar veel meer achter dan je ziet.
Enigste wat ik dan niet snap is die 1%.
Ik snap dat er in bot zoveel procent calcium zit en nog andere stoffen die samen bot maken.
Maar dan is KVV toch bij benadering of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3387314
Robert & Mirjan schreef: di 08 okt 2019, 07:51 Duidelijk.
Dank je wel.
Er zit blijkbaar veel meer achter dan je ziet.
Enigste wat ik dan niet snap is die 1%.
Ik snap dat er in bot zoveel procent calcium zit en nog andere stoffen die samen bot maken.
Maar dan is KVV toch bij benadering of zie ik dat verkeerd?
Bij kvv's doen ze vaak 1 keer een analyse. En dan komen er zulke waardes uit. Vervolgens zal dat niet altijd precies zo zijn, want de ene keer gaat er een batch kippen in de voer A hebben gehad en iets jonger zijn geslacht en de andere keer gaan er kippen in de voer B hebben gehad en een beetje ouder waren. Dus het is nooit allemaal altijd precies hetzelfde. Maar gemiddeld genomen zou het wel moeten kloppen, als de samenstelling van de kvv verder niet veranderd.
Door Lizzy
#3387321
Robert & Mirjan schreef: di 08 okt 2019, 07:51 Duidelijk.
Dank je wel.
Er zit blijkbaar veel meer achter dan je ziet.
Enigste wat ik dan niet snap is die 1%.
Ik snap dat er in bot zoveel procent calcium zit en nog andere stoffen die samen bot maken.
Maar dan is KVV toch bij benadering of zie ik dat verkeerd?
Ik snap niet zo goed wat je niet snapt...?

Bedoel je dat die 1% nooit echt 1% kan zijn? Misschien eerder 9,8% en de keer erop 1,3%? Ja nou, ik denk dat dat wel meevalt. Ze gebruiken altijd het zelfde onderdeel van de kip die ze aangeleverd krijgen van de zelfde leverancier. Dus het zal altijd rond het percentage liggen dat ze op hebben gegeven. Dat mag misschien iets afwijken, dat is altijd. Dat is met blik en met brok.

Of bedoel je dat het raar is dat 20% kaal bot maar 1% calcium bevat? Ik denk dat je het beste naar deze analyse kunt kijken:

https://web.archive.org/web/20111207140 ... lysis.html
Door Robert & Mirjan
#3387370
Kijk dat wordt duidelijk nu.

Maar inderdaad dat was een beetje mijn punt idd.

Ik vind bij KVV die percentage idd wat ruim door de bocht.

Maar ook en nu ga ik iets zeggen wat ik misschien niet mag vergelijken met elkaar, maar toch.

Ik had vroeger bij de pups op brokken altijd problemen met de botten en gewrichten.
Destijds werd mij dus verteld bij het opgroeien van pups die bij volwassen leeftijd boven de 10 of 15 kg (ben ik ff kwijt) dat er dan in de brok minder dan 1% calcium mocht zitten.

Dus zodoende dat ik het vergeleek.
Maar als je barft heb je dus per dier dat je voert andere percentages en eind van de maand zit je goed als je goed afwisselt.

Dan zit ik nog met 1 vraag (voorlopig :D ) die me niet duidelijk is.
Ik las ergens dat kippenmaag als orgaan wel kan maar dat die goed gespoeld moeten worden ivm het voer dan de kippen krijgen.
Klopt dat?
En zoja geld dat voor meer dieren?
Ik gaf eerst gewoon de vuile pens van schaken geiten en koeien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3387372
Sommige honden reageren op graan. Dus dan geef je dat beter niet. Maar de ervaring leert dat je dan ook kippennek beter links kan laten liggen want daar zitten doorgaans ook granen in.
Wat denk ik meer van belang is dat kippen grit en steentjes in hun maag hebben ivm vertering van hun voer. En dat is niet gezellig natuurlijk voor je hond, zand en steentjes in zijn eten. En de wand van de maag is ook taai en rubberig dus die kan beter verwijderd worden.

Bij vuile pens is dat anders.
Zonder de bacteriën (probiotica) en etensresten in de pens is het niet zo nuttig pens te voeren. Het best is dat natuurlijk biologisch en graanvrij...
Door Lizzy
#3387388
Robert & Mirjan schreef: di 08 okt 2019, 14:24 Kijk dat wordt duidelijk nu.

Maar inderdaad dat was een beetje mijn punt idd.

Ik vind bij KVV die percentage idd wat ruim door de bocht.

Maar ook en nu ga ik iets zeggen wat ik misschien niet mag vergelijken met elkaar, maar toch.

Ik had vroeger bij de pups op brokken altijd problemen met de botten en gewrichten.
Destijds werd mij dus verteld bij het opgroeien van pups die bij volwassen leeftijd boven de 10 of 15 kg (ben ik ff kwijt) dat er dan in de brok minder dan 1% calcium mocht zitten.

Dus zodoende dat ik het vergeleek.
Maar als je barft heb je dus per dier dat je voert andere percentages en eind van de maand zit je goed als je goed afwisselt.
Ja, en met echt bot heb je nog een ander nog veel belangrijker voordeel! Ik ga je hiervoor de link geven naar een stuk dat ik vertaald heb van Dr. Ian Billinghurst. Over calcium: viewtopic.php?f=11&t=48632.
Dan zit ik nog met 1 vraag (voorlopig :D ) die me niet duidelijk is.
Ik las ergens dat kippenmaag als orgaan wel kan maar dat die goed gespoeld moeten worden ivm het voer dan de kippen krijgen.
Klopt dat?
Ja en nee. In de regel is de maag van een kip voldoende schoon om zo te geven. Tenzij je een hond hebt met een graan allergie. Dan kan het zinvol zijn om de maag extra uit te spoelen.
En zoja geld dat voor meer dieren?
Ik gaf eerst gewoon de vuile pens van schaken geiten en koeien.
Alle pens. Maar als je een hond hebt die niet allergisch is voor van alles en nog wat: geef je nog steeds gewoon lekker vuile pens, bij voorkeur ongespoeld! Juist vuile pens bevat al die super gezonde bacteriën.
Door Robert & Mirjan
#3387700
Ja, en met echt bot heb je nog een ander nog veel belangrijker voordeel! Ik ga je hiervoor de link geven naar een stuk dat ik vertaald heb van Dr. Ian Billinghurst. Over calcium: viewtopic.php?f=11&t=48632.
Dank je.
Maar kort gezegd, als ik het goed begrijp uit dat artikel neemt je pup maar ook de volwassen hond bij natuurlijk bot (calcium) de benodigde hoeveelheid op en te veel poept hij uit. Dus altijd goed, en kan je dus beter te veel aanbieden dan net genoeg.

Eigenlijk dus dezelfde redenering kan je dus ook op de mens loslaten, kunstmatig vitamines en bewerkte voedingen en supplementen stapelen zich in het lichaam.

Wij eten zelf ook volgens het principe wat je zo kan eten is goed en de rest lekker laten liggen.

Dat is een instelling die dus makkelijk te volgen is voor de hond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door