Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3385219
Dat is inderdaad veel. Maar ik heb wel een voorbeeld uit mijn directe omgeving waarbij hond op Lotgering stond, afviel op BARFmenu en nog verder afviel op zelf samengesteld. Ik denk dat we niet naïef moeten doen door te denken dat er fatsoenlijk mager vlees in de KVV gaat. Alles wat ik er voor mijn honden af snijd: dat mengen de KVV fabrikanten echt wel door de prak. Ik heb 1 keer geitenvlees, lamsvlees en rundvlees gehaald (in grote lappen) bij een adres waar ook een bekend merk KVV z'n vlees afneemt. Ik heb vele kilo's zo in de kliko gedonderd omdat het kwalitatief echt baggerslecht vet goor vlees was. Ben er nooooit meer geweest natuurlijk.
#3385222
Dan nog vind ik het ontzettend veel. Dat is 1 kg blijven hangen van 7kg voer. En dan eet ze nog minder dan normaal...

Ik weet dat er een kwaliteitsverschil opzit. Vandaar ook dat ik bij vragen naar of barf duurder is dan kvv, ik dat appelen met peren (ale appelmoes) vergelijken vind. Letterlijk, maar ook gewoon, je vergelijkt niet dezelfde kwaliteit, dus logisch dat de prijs anders is.

Maar dat het zo erg was...
Het is niet dat Zoë hier Lotgering gekregen heeft. Het zijn niet de allergoedkoopste merken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3385258
Mijn ervaringen zijn toch ook wel een beetje in die richting. Van barf naar kvv resulteerde in dichtslibbende honden bij gelijkblijvende activiteit en er ging steeds wat van de hoeveelheid af en uiteindelijk kregen ze 20% (!) minder eten.. Dat vind ik dus wel heel erg veel. Mijn conclusie: Er wordt heel veel vet doorheen gemalen. Ook al staat er een niet zo'n hoog vetpercentage op de verpakking vermeld. Dat is ooit in den beginne een keer gecontroleerd met een mooie partij denk ik dan. En het is mij ook duidelijk geworden dat de samenstelling van de rollen niet altijd hetzelfde is (maakte bv. twee rollen van dezelfde diersoort van hetzelfde (dure) merk open en ze zagen er totaal verschillend uit). Ik voerde niet enkel duurdere kvv maar heb ook nooit de goedkoopste merken gevoerd. Jakkie eet inmiddels helaas helemaal geen rauw meer, maar Duc wel en die gaat nu langzaam terug naar barf. Langzaam omdat ook de kvv rollen nog opmoeten en hij ook de rollen moet opeten die voor Jakkie besteld waren ::) En op zijn barfdagen krijgt hij weer gewoon zijn oude hoeveelheid eten, 20% meer dus.


En dan nog een ander voordeel van kvv t.o.v. barf: Het gebit. Mijn honden hebben altijd een mooi gebit gehad op barf. Toen Jakkie en Duc op kvv overgingen kregen ze in korte tijd een smerig gebit vol tandsteen. Nou weet ik dat dit ook een beetje aan de hond ligt (erfelijkheid speelt daarbij blijkbaar ook een rol), maar bij Duc en Jakkie was het overduidelijk voergerelateerd. Pike was ca. 3,5 toen hij van brok naar barf ging. Van een gebit vol tandsteen kreeg hij een bek vol mooie, witte tanden en kiezen. En die heeft hij de rest van zijn leven behouden (hij is bijna 14 geworden). Dank zij barf.
#3385260
Dat gebit zie je snel.
Kleintje ving (en at) toen ze klein was regelmatig muizen en het moment dat ze niet meer buiten mocht, en dus bijgevolg geen muizen ving, had ze binnen het jaar dichtgeslibte tanden. Ze stond toen nog op brok he.
Toen kreeg ik ergens de tip om een paar keer per week een beetje rauw vlees te voeren. Ik gaf dan 3 stukjes kipvlees per week of zo, en zelfs dat hielp al. En zo ben ik met rauw begonnen en via dat op BP terechtgekomen.
Nadat ze op Barf gingen, natuurlijk nooit meer problemen gehad, enkel complimenten. Over gebit, gewicht, bespiering en vooral de vacht ! Iedereen die m'n katten aait hun mond valt open dat ze zo zacht zijn. En zo diep van kleur.
#3385261
ik twijfel.... vind het best eng om bot te voeren, manlief is ook helemaal geen voorstander.
want hoe weet je nou of je hond met barf alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt? en wat als hij zich in een bot verslikt?
#3385273
Hoe weet je dat bij kvv? Of ie alles binnenkrijgt? Of zelfs bij brok?
Bij barf heb je tenminste zelf in de hand wat je voert. Je moet ervaringen en expertise van anderen vertrouwen (of je moet alles zelf eens narekenen, dat kan he) , maar dat moet je bij kvv ook. En vergeet niet dat kvv gebaseerd is op Barf. Waarbij het de vraag is in welke mate de producent zijn huiswerk gemaakt heeft en zich eraan wil houden of probeert te besparen. Iedereen die wil mag kvv produceren, vandaar dat we aanraden af te wisselen en voor merken te kiezen die zich bewezen hebben..
Bij barf doe je het gewoon zelf. En het is geen moeilijke berekening. In het wild eet een hond (wolf) meestal ook geen hele dieren en wordt ook niets afgewogen. Zo nauw komt het niet. Dat doe je trouwens voor jezelf toch ook niet?

Als je botten echt zo eng vind, zelfs de kippenbotjes, dan kan je overwegen enkel gemalen bot te voeren. Dan vervallen een aantal voordelen van Barf tov kvv, maar het is nog steeds een mooie verbetering. Je kan op bepaalde plaatsen gemalen vleesbot kopen, dan is het wel weer de vraag of je weet hoeveel bot tov vlees er precies inzit.. Of je kan zelf malen, dan moet je een molen aanschaffen. En dat is wel jammer van het geld als je later dan toch op hele vleesbotjes overgaat. Maar als je je daar confortabeler bij voelt... Dat is veel waard. Bovendien komt zo'n molen eigenlijk toch wel vaak nog wel eens van pas.

Het is van belang dat je de heimlich methode voor honden kent. Die staat in de bib.
Voor je eigen gemoedsrust, en voor als je hond zich verslikt.
#3385274
pearlsofpassion schreef:Maar op 200gr eten per dag, 5 weken lang, een kg aankomen, gewoon door verschil in voer, dat is wel ontzettend veel. :o
Nou heeft Zoë er ook wel echt aanleg voor en is ze al 10 en dus vrij lui. Ze heeft niet op de weegschaal gestaan. Die kilo is een schatting, maar ik zie dat ze gewoon een stuk dikker is en ik voel het ook aan haar ribben en ruggegraat.
Vandaag krijgt ze weer barf. De poezen blijven nog op kvv.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Lizzy
#3385296
TeuntjeT schreef: di 03 sep 2019, 21:20 ik twijfel.... vind het best eng om bot te voeren, manlief is ook helemaal geen voorstander.
want hoe weet je nou of je hond met barf alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt? en wat als hij zich in een bot verslikt?
We hebben niet voor niets natuurlijk percentages voor de voedselgroepen en daarnaast 25 jaar ervaring (met drachtige teven, afspenen pups, opgroeiende pups, volwassen honden, senior honden). Je kunt niet maar wat in de bak gooien, je zult echt even moeten gaan zitten om een menu te maken. En dan gaat er gewoon niks mis.
#3385305
Zou ik ook kunnen beginnen met barf zonder vleesbot te voeren? Dus met grote stukken spiervlees, organen wat groente en gemalen vleesbot?
Vind de botten echt wel een dingetje nog......

Ik vind het kvv van Darf er ook beat goed uitzien. Overweeg om dat straks eens te proberen als mn huidige vleesvoorraad op is.
Ik dacht dan aan de smaken eend, kalkoen en zalm. Daarin zit dan ook lam rund en geit dus dan heb je een mooie variatie en biologisch vlees.
Heb ook aan hun brok gedacht, maar liever niet.
Ik overweeg om dan vanuit darf uit te gaan bouwen naar deels barf.
Het is denk ik wel verstandig om ook aan darf groente toe te voegen toch? Dan misschien nog een vleesbot zo nu en dan en wat extra organen? Zou dat een goede start zijn?
#3385306
Ik raad je aan eerst eens goed na te denken wat je nu wil.
Want enerzijds wil je geen botten voeren, maar anderzijds wilde je voorheen al vleesbotten bij een kvv voegen en spreek je nu ook bij deels kvv het eerst over vleesbotten...

Heb je het topic over barf en kvv combineren al gelezen?

En ja, je kan dus gemalen bot voeren, zoals ik voorheen al zei. Das net zo goed barf, enkel niet in 1 stuk. Maar je stelt wel zelf samen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3385321
TeuntjeT schreef: wo 04 sep 2019, 19:56

Dan misschien nog een vleesbot zo nu en dan en wat extra organen? Zou dat een goede start zijn?
Dat lijkt me geen goede start. Dat klinkt een beetje als maar wat aanrommelen. Extra orgaan af en toe is echt niet zinvol. Lees de topics over kvv en barf combineren (nog) eens goed door, daarin wordt het duidelijk uitgelegd.
Door Lizzy
#3385331
TeuntjeT schreef: wo 04 sep 2019, 19:56 Zou ik ook kunnen beginnen met barf zonder vleesbot te voeren? Dus met grote stukken spiervlees, organen wat groente en gemalen vleesbot?
Vind de botten echt wel een dingetje nog......
BARF = Bones and Raw Food. Met de nadruk op bones. Dus nee, BARF zonder bot bestaat niet.
Ik vind het kvv van Darf er ook beat goed uitzien. Overweeg om dat straks eens te proberen als mn huidige vleesvoorraad op is.
Ik dacht dan aan de smaken eend, kalkoen en zalm. Daarin zit dan ook lam rund en geit dus dan heb je een mooie variatie en biologisch vlees.
Heb ook aan hun brok gedacht, maar liever niet.
Ik overweeg om dan vanuit darf uit te gaan bouwen naar deels barf.
Het is denk ik wel verstandig om ook aan darf groente toe te voegen toch? Dan misschien nog een vleesbot zo nu en dan en wat extra organen? Zou dat een goede start zijn?
Je mag aan DARF altijd groentenmix of gekookte groenten toevoegen.

En zo maar wat extra vleesbot of orgaan voeren is geen goed idee. In de regel bestaat KVV uit voldoende (ruim) uit orgaanvlees. Je kunt bijv. best eens een maaltijd KVV vervangen door mooi spiervlees (iets waar KVV niet in uit blinkt) met groenten en vleesbot. Koop bijv. eendenvleugels en sla die lekker met een vleeshamer tot "moes". Dit moet je ook niet te vaak doen natuurlijk, maar dit kun je wel bijv. makkelijk 1 keer per week te doen. Als je DARF zonder vis voert, kun je ook 1 keer per week een kleine zalmkop (of halve) geven. Met bijv. lekker wat pens en groenten. Als je vaker dan twee keer per week een hele dag zelf gaat samenstellen, zou ik toch wat beter kijken met wat je doet, qua de zelfsamengestelde maaltijden.
Door Lizzy
#3385352
pearlsofpassion schreef: do 05 sep 2019, 11:08 Luis krijgt zijn vleesbot ook gemalen, en ik noem dat wel Barf...
Maar dat is een kwestie van terminologie. Je kan dus wel zelf samenstellen met gemalen bot ipv hele vleesbotten.
Ik heb het over zelf samenstellen zonder bot.

Ik las "Zou ik ook kunnen beginnen met barf zonder vleesbot te voeren?".

En dat gaat niet. Maar daarachter staat (en dat had ik niet goed gelezen): "met gemalen bot".

En dat kan wel. Dan vallen er inderdaad voordelen van BARF/zelf samenstellen weg, maar het kan wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door