Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385078
Teun begint het eindelijk goed te doen op diverse kvv merken. Raw4dogs eet hij het best en heeft hij de minste ontlasting op.
Hij is nogal kieskeurig met eten. Ik twijfel over het nut van toegevoegde vitamines in de raw4dogs.
Hij krijgt daarnaast ook kvv waar geen vitamines aan zijn toegevoegd.

Wat is nu het beste? Kvv zit alles in, is gemalen, niet al te veel gedoe en met een kieskeurige hond ook niet zoveel verspilling. Daarbij is hij ook gevoelig op de darmen en hoe gaat hij reageren op maaltijden die niet helemaal uitgebalanceerd zijn? Dus dan weer meer bot, dan weer meer orgaan of spiervlees etc.

Ik overweeg tzt over te stappen naar barf. Dan weet je precies wat je voert. Maar hij is een enorme miep met eten en ik ben bang dat vleesbotten hem teveel moeite gaan zijn. En orgaantjes in de voerbak :-\ vrouwtjegekgeworden??

Ik kan bij prooidier zag ik aardig wat dingen krijgen. Is wel een stukje rijden maar dan kan je in 1x een aardig gevarieerd menu samenstellen en de ingredienten ophalen.

Maar wat is nu het voordeel van barf boven kvv?
En hoe doen jullie dat met een kieskeurige hond?
Door Lizzy
#3385083
TeuntjeT schreef: vr 30 aug 2019, 15:09 Teun begint het eindelijk goed te doen op diverse kvv merken. Raw4dogs eet hij het best en heeft hij de minste ontlasting op.
Hij is nogal kieskeurig met eten. Ik twijfel over het nut van toegevoegde vitamines in de raw4dogs.
Hij krijgt daarnaast ook kvv waar geen vitamines aan zijn toegevoegd.

Wat is nu het beste? Kvv zit alles in, is gemalen, niet al te veel gedoe en met een kieskeurige hond ook niet zoveel verspilling. Daarbij is hij ook gevoelig op de darmen en hoe gaat hij reageren op maaltijden die niet helemaal uitgebalanceerd zijn? Dus dan weer meer bot, dan weer meer orgaan of spiervlees etc.

Ik overweeg tzt over te stappen naar barf. Dan weet je precies wat je voert. Maar hij is een enorme miep met eten en ik ben bang dat vleesbotten hem teveel moeite gaan zijn. En orgaantjes in de voerbak :-\ vrouwtjegekgeworden??

Ik kan bij prooidier zag ik aardig wat dingen krijgen. Is wel een stukje rijden maar dan kan je in 1x een aardig gevarieerd menu samenstellen en de ingredienten ophalen.

Maar wat is nu het voordeel van barf boven kvv?
En hoe doen jullie dat met een kieskeurige hond?
Ik heb geen kieskeurige hond dus daar kan ik je lastig adviseren.

Maar de voordelen van BARF zijn dat het ongemalen is, dus in grotere stukken en dus het maagsap langer de kans krijgt om op het voedsel in te werken. Ik vind dan ook dat een zelf samengestelde maaltijd met vleesbot en grotere stukken vlees beter verteert, langer in de maag blijft en dus ook een langer verzadigt gevoel geeft. De hond heeft natuurlijk ook veel meer plezier met het eten van vleesbotten. Nou ja en verder schrijf je het zelf eigenlijk al. Je weet wat je voert. En nog belangrijker: de kwaliteit van wat je voert.

Toen ik een nestje pups had, heb ik een paar keer KVV gegeven ipv m'n zelf samengestelde BARF maaltijden. Nou, ten eerste vonden ze het niet te vreten en ten tweede was de ontlasting daarna echt beroerd. Maakte niet uit welk merk ik voerde (ik voerde dan het duurdere segment KVV). Dat maakte dat ik toch maar weer liever om half 5 's morgens op stond om vleesbotten te maken (ze kregen sommige ongemalen maar bijv. haas vond ik te hard voor de pups).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3385085
Het enorme voordeel van barf is dat je zelf bepaald en dus ook weet wat je je hond voert. Bij kvv moet je dat maar geloven. De fabrikant kan prachtige biefstukken door zijn kvv draaien, maar ook spiervlees van een kwaliteit die de naam spiervlees niet hebben mag. Dat weet je niet, want eenmaal door de vleesmolen, zie je daar niets meer van.

En met barf kun je ook het menu zo maken dat het voor jou hond het meest optimaal is. Een beetje hoger of lager percentage vleesbot, wat meer of minder groente, dat soort dingen.

Met een kieskeurige eter heb ik geen ervaring. Onze hond at altijd alles, tenzij hij het echt, echt, echt goor vond. Maar dan at ie het nog op, want hij was een vreetzakje. In de regel kun je hier wel weer kwijt wat Teuntje echt niet lust. En hoewel kieskeurig zijn wel de aard van het beestje kan zijn, zijn er ook wel goede tips om daar verbetering in te krijgen.

Voor de gevoeligheid van de darmen zou ik niet zo bang zijn. Je kunt elke dag compleet voeren, maar ik heb niet de indruk dat honden nou zo snel gevoelig zijn op de ene dag wat meer en de andere dag wat minder orgaan/vleesbot/spiervlees. Zolang je aandeel vleesbot maar min of meer hetzelfde is, dat is eigenlijk de belangrijkste voor de ontlasting.
#3385091
Juist met een kieskeurige hond is zelf samenstellen ideaal . Er hoeft bv maar orgaan van fazant in kvv te zitten en de kieskeurige hond eet het niet . Heb je een fazantkarkas met orgaan dan haal je dat er vooraf uit . Je kan bv verschillende soorten Spiervlees mengen. Dik kans dat het dan wel gegeten word . Je kunt de eerste tijd ook werken met bv gemalen pens . De meeste honden vinden pens nu eenmaal lekker . Dan meng je bv de organen met de pens en laat het in een afgesloten doos even een nachtje staan . Je kunt het ook proberen met bv zoete groenten zoals wortel dat vinden ze ook vaak wel lekker . Verder zou ik niet teveel kopen en portioneren . Karkas van kwartel of parelhoen vinden vele honden wel lekker . In kwartel zit soms orgaan wat ze goor vinden . Ik heb diverse lastige eters gehad en ben nu weer in het bezit van een kieskeurige freule . Ik voer wat ze lekker vind . Het is jammer dat ze bv geen ei wil eten maar ik ga er geen probleem van maken. En verder zie ik wat ik voer en dat is een groot voordeel
#3385104
De voordelen vind ik:
- je weet welke kwaliteit en welke verhoudingen je voert
- je kan het aanpassen naargelang de behoeften van je dier (bv meer of minder bot, mager of meer vet)
- meer plezier aan het eten
- langer voldaan
-veel beter voor het gebit (kat met veel aanleg voor tandsteen en op hele stukken schoon gebit, op kvv na enkele weken bruine tanden)
#3385105
Ik heb wél een kieskeurige hond (2 zelfs) en het voordeel is dat ze het wel MOETEN eten...
De oudste eet alles, die moest in het begin gewoon wennen aan alle smaken en wilde dan niet kauwen, dus veel knipwerk gehad maar nu geen probleem (of hij weet dat hij niets anders krijgt).
De jongste weet ook dondersgoed dat als hij zijn konijnenbot niet eet, hij ook geen vlees met orgaan krijgt. Dat gebruik ik juist als beloning, bak-met-juk-leeg = bak-met-jammie erna.

Afbeelding
Nou sta je op vakantie natuurlijk wel voor lul en daar werkt het natuurlijk niet ;)

En ik vind Barf echt een stuk goedkoper dan KVV, omdat ik juist de merken uit het wat duurdere segment pak...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

#3385115
Als ze hier ergens geen zin in hadden, kregen ze het de volgende maaltijd terug en niets anders tot het op was. Tenzij het bedierf natuurlijk.
Ik spreek in het verleden, want in de loop der jaren is die kieskeurigheid eruit gegaan.
Ik koop vb wel geen paard en vis eten ze steeds minder goed dus dat wordt gemalen. Maar verder wordt alles nu eigenlijk gewoon gegeten en gaan de bakjes gewoon schoon. Dat was in het begin wel anders... Maar ik gooide zelden tot nooit wat weg. Het schoof gewoon door naar de volgende maaltijd en desnoods haalde ik wat minder uit.

Ik heb nooit kvv gevoerd, maar je hoort toch dat de meeste honden en zeker katten eerder kvv weigeren (of mee miepen) dan Barf.
#3385125
Ik ga me hierin verdiepen. Manlief is geen voorstander van barf. Te veel gedoe en botten zijn gevaarlijk.
Ik begrijp zijn zorgen wel wat, maar wil ook het beste voor de hond.
Op dit moment gaat hij goed op raw4dogs barf5mix en kivo 5 diersoorten. Ook pens en kalkoen van versvoer.nl gaan er goed in. Voorlopig heb ik nog even genoeg kvv in huis. Zou het mogelijk zijn om alleen in het weekend barf te geven? Dan kunnen we rustig starten en kijken hoe het ons en Teun bevalt.
Wat is dan een simpel menu om mee te beginnen?
Konijn lijkt hij overigens niet goed te verdragen. Eergister heeft hij barfmenu konijn gehad: schijterij en kotsen als gevolg.
Of het aan het konijn ligt of aan de kvv van barfmenu weet ik niet. andere soorten/smaken van dit merk heb ik nog niet geprobeerd.
#3385139
TeuntjeT schreef:Zou het voeren van barf kunnen helpen tegen het eten van alkes wat los en vast zit?
Kauwen op stenen, poep en gras eten. Takjes opeten....
Nee.... Saar barft sinds we haar hebben, ruim anderhalf jaar... en ze vreet nog steeds wat (in haar ogen) eetbaar is....
#3385140
Nee hoor vaak blijven ze gewoon vreten .soms gaat het voorbij als ze ouder worden

Ik heb ook geen goede ervaringen met barfmenu konijn . Betreffende hond kon zeer moeilijk poepen .

Je kunt zeker eens proberen om het weekend barf te voeren .En eens kijken hoe dat bevalt . Je zou bv een hele kwartel kunnen voeren . Ik weet niet hoe zwaar je hond is ? Een hele kwartel weegt ongeveer 150 gram . Hier hoef je niets bij te geven je kunt het zien als complete maaltijd . Je kunt bv ook kipnekjes voeren met Spiervlees. En dan een soort die niet in de kvv zit . Percentage Vleesbot kun je dan 40 - 50 % aanhouden en de rest Spiervlees
#3385210
Zoë krijgt sinds een week of 5 kvv ipv barf ivm de katten. Ze is denk ik een kilo of wat aangekomen. Ze kreeg Dinabarf, meat4dogs, kiezebrink, degomeat en floris eigen kvv. Smaken haas, konijn, kip, kalkoen eend, rund en paard. Dat eet ze ook als ze barft. Ik ga dus voor haar heeeeeel vlug weer terug naar barf. Dan moet er in kvv toch een hoop zooi in zitten lijkt me? Ze kreeg qua barf tussen de 200 en 250 gram per dag. Kvv krijgt ze maar 200 gram en dan komt ze dus aan. Bizar. Dus weer een voordeel van barf tov kvv.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

#3385211
Ik denk dat het niet alleen de inhoud van kvv is, maar ook dat hele stukken meer energie vergt om te verteren en ik merk ook dat ze een pak hongeriger zijn op kvv, dus ik kan mij wel voorstellen dat een hond dan ook meer dingen snaait op wandeling bv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door