Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Plutinda
#369895
Ik kom net kijken en heb hier super veel gelezen. Ik ben mogelijk van plan om te gaan barfen. Lijkt me gewoon leuk om te doen en de honden zullen het wel lekker vinden. Ik geef op dit moment AHV versvlees. Nou las ik in een ander topic dat veel van jullie maar 1 keer per dag eten geven en sommige zelfs maar een aantal keer per week. Nou heb ik labradors en dat zijn al van die honger lappen. Ik denk dat als ik ze maar 1 keer per dag eten ga geven ze gaan kotsen van de honger (Op advies van de dierenarts geef ik nu 3 keer per dag) Dus nu vroeg ik me af of ik 's ochtends gewoon kvv kan geven en 's avonds een barf maaltijd?
Door Laura2004
#369898
Ja, dat kan wel. Maar volgens mij moet je bij je barfmaaltijd dan niet te veel orgaanvlees geven, omdat er in kvv al genoeg zit. En dan kunnen de percentages in de war raken.
Door Lizzy
#369906
Ik geef twee keer per dag eten. Al jaren. En dat bevalt mij prima. Het is maar net wat je zelf prettig vindt en wat de hond goed bekomt. Ik ken nu al diverse honden die het helemaal niet goed doen op 1 maaltijd per dag. Het is ook hoogst onverstandig om van de een op de andere dag van 3 keer naar 1 keer per dag (of zelfs om de dag) voeren te gaan! Dat moet langzaam opgebouwd worden. Mogens Eliasen heeft daar een aardig stuk over geschreven in zijn boek. Dit is een e-book en ook in het Nederlands vertaald.

Wat overigens wel zeer aan te bevelen is is om niet meer op vaste tijden te voeren. Want wanneer je een hond op vaste tijden voert, dan begint de hond al minuten vOOr dat hij eten krijgt maagzuur te produceren en daar word hij misselijk van! Dus, voer niet meer op vaste tijden. Om te voorkomen (tijdens het wennen) dat je alsmaar met een zieke hond zit moet je eerst vroeger gaan voeren. Dus ipv om 18:00 uur voeren, geef je een keer om 16:00 uur eten. En een keer om 17:00 uur. En dan weer eens om 18:00 uur. En als het niet meer voorspelbaar is wanneer de hond eten krijgt, dan kun je ook beginnen met hem later eten te geven. Meestal verdwijnt gal spugen/misselijkheid/overgeven als sneeuw voor de zon! Mogens Eliasen heeft ook hierover meer geschreven, alleen gaat hij inderdaad uit van minder maaltijden per dag/week (maar je hoeft niet alles op te volgen wat er geschreven wordt!).

's morgens KVV en 's avonds zelf samengestelde maaltijden gaat prima! Om nog meer afwisseling te geven kun je juist die dingen voeren dat niet in AHV zit. Dus net wat Laura schrijft; niet teveel orgaanvlees. Wel spiervlees, groentemixen, vleesbotjes (langzaam beginnen!), karkassen, vette vis, eieren, etc.
Door Plutinda
#369930
Goh, hardstikke bedankt voor de tips. Ga morgen gelijk kijken waar ik het beste inkopen kan doen (had al een adresje gezien op de adressenlijst in de bibliotheek)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door