Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door dien
#3384776
Hallo ik heb een vraag, mijn vriezer is kapot gegaan en nu was in de ochtend al het vlees en karkas ontdooit.
Gelukkig kon ik het bij vrienden in de vriezer kunnen doen.
Maar ik vraag mij af is dat nog wel veilig voor mijn hond.
Dineke
Door Lizzy
#3384804
dien schreef: ma 26 aug 2019, 12:51 Hallo ik heb een vraag, mijn vriezer is kapot gegaan en nu was in de ochtend al het vlees en karkas ontdooit.
Gelukkig kon ik het bij vrienden in de vriezer kunnen doen.
Maar ik vraag mij af is dat nog wel veilig voor mijn hond.
Dineke
Oh jeetje Dineke, wat een pech :-X

Was het echt helemaal ontdooit? Als in "bijna warm"? (met dit weer).
Gebruikersavatar
Door dien
#3384806
Ja echt pech, nou sommige stukken waren nog een beetje bevroren ,maar er was ook veel wat helemaal ontdooit was en een beetje lauw aanvoelde niet warm.
Weet niet zo goed wat te doen, alles is direct weer ingevroren.
Door Lizzy
#3384807
dien schreef: ma 26 aug 2019, 17:49 Ja echt pech, nou sommige stukken waren nog een beetje bevroren ,maar er was ook veel wat helemaal ontdooit was en een beetje lauw aanvoelde niet warm.
Weet niet zo goed wat te doen, alles is direct weer ingevroren.
Ik ben met de honden niet zo heel moeilijk maar dingen die echt mega ontdooit zijn geweest vries ik niet zo heel gauw weer in. Aan de andere kant......... Mijn honden eten af en toe dingen in het bos (lees: lijkjes) die 10000 keer rotter zijn dan ontdooit vlees. En ik denk dat de meeste mensen het hier gerust nog durven voeren. Wat lauw was kieperde ik zelf weg. Wat echt koud/beetje bevroren was: dat vroor ik opnieuw in.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3384814
Ik zou m'n neus gebruiken voor ik het voerde. Dus ontdooien en dan kijken en ruiken. Als je wat ervaren bent, weet je wel of het nog vers of bedorven ruikt.
Orgaan deed ik zowiezo weg, vis ook.

En zo kort mogelijk bewaren nadat het ontdooit is, zeker niet buiten de koelkast nog eens een paar uur op kamertemp laten komen. Koud eten gaat ook.

Maar ik denk dat het wel zal meevallen. Ik moet soms, noodgedwongen ook dingen volledig laten ontdooien voor het portioneren of malen. En dat gaat nog wel goed achteraf. Niet ideaal, maar ook niet bedorven.
Door Anne in Zweden
#3384868
Ik doe ook de neustest. Wij zijn ooit op vakantie vertrokken voor drie weken, en kort voor vertrek had ik per ongeluk een stekker uit een stopcontact van een vriezer geduwd (zat er wat wankel in). Drie weken later kwamen we terug, en hoewel het meeste vlees wel ontdooid was, stonk het niet. De vriezer stond ook in een kelder, waar het relatief koel was (hoewel het buiten flink warm was). Ik heb de vriezer schoongemaakt en alles er weer ingestopt en dat gewoon gevoerd aan de honden. Ze zijn er nooit ziek van geworden. Je moet natuurlijk niet jarenlang zo voeren, maar als het een keertje gebeurt, is dat geen ramp.
Gebruikersavatar
Door pike
#3385034
Ik ben ook ooit wezen kamperen en had barf mee voor de eerste week. In die tijd had ik nog geen electrische koelbox, ik kon er alleen maar elementen bijleggen. En het weer werd behoorlijk beter (lees warmer) dan verwacht. Ik had tot slot nog eendennekken in de koelbox. En die stonken. Behoorlijk. Ze stonken dermate dat de vliegen aan de buitenkant van de koelbox feest vierden en hun eitjes massaal afzetten langs de rand van de deksel. En manlief zei: Ik zou ze gewoon geven. Uhh??? Ja hoor gewoon geven. Het zijn toch honden die kunnen dat wel hebben. Nou ja zeg. Maar ik heb ze gevoerd, aan drie honden. En er is met de honden niets gebeurd. Ze poepten als altijd keurige barfkeuteltjes.
Nou waren mijn honden toen jong en gezond. Bij oudjes of met honden die niet zo gezond zijn zou ik dat liever niet voeren.
Door Paulus5
#3385194
Ik zou persoonlijk opletten met orgaanvlees dat warm heeft. De rest kan je in mijn ogen wel voeren. Vooral het een hele vriezer was. En die vriezer stond nu ook wel niet in de zon.
Heb ook hetzelfde voorgehad, alleen was het nog niet warm. Het was een klein restje vlak voor een nieuwe levering, gelukkig. Ik dacht toen: toch proberen en als ze ziek zijn, nog weggooien de rest. Heb toen alles gewoon ingevroren en ze zijn niet ziek geworden.

Dus ik zou gewoon voorzichtig zijn en in mijn gedachten houden dat dit gebeurd is voor moesten ze ziek worden
Maar zowieso ook ruiken inderdaad telkens
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door