Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3381201
Hoi allemaal,

Bedankt voor het toevoegen. Sinds mei hebben wij een ontzettend leuke en lieve Zwitserse Witte Herder-pup in huis. Charlie is inmiddels alweer 17 weken en groeit ontzettend hard. We zijn ontzettend blij met hem (als we die kapot gebeten schoen en dat boek even vergeten ;) ).

Toen wij wisten dat we een hond zouden krijgen, ben ik mij in gaan lezen in welke brok het beste zou zijn voor een hond. Het duurde niet lang voordat ik erachter kwam dat er ook honden vers eten (KVV), en toen ik daar over begon te lezen stuitte ik ook al snel op informatie over BARF en heb ik hier talloze topics gelezen (helemaal terug tot 2012. Grappig om te zien wat er veranderd is in de afgelopen zeven jaar).

Charlie is door de fokker afgespeend op Energique Puppy en daar hebben we van hen een maandvoorraad van meegekregen. Onze voorkeur gaat echter uit naar wat andere merken. Ook vinden we het BARF-principe erg interessant, alleen al omdat het genieten is om te zien hoe hij bezig is met zijn eten. De eerste week dat hij bij ons was, kreeg hij zijn eerste kwarteltje en dit ging er zo mooi en beheerst in. Het knagen vindt hij echt heerlijk om te doen.

Charlie krijgt daarom op dit moment 5 keer per week KVV en 2 keer per week BARF. Zodra hij naar twee keer per dag eten kan gaan, willen we het aantal keer BARF per week gaan verhogen en bij een keer per dag willen we zo goed als fulltime op BARF overgaan. Ik zal mijn menu dan ook aanpassen en hier posten.

Op dit moment krijgt Charlie de volgende merken en smaken KVV afgewisseld:
- Oervoer (enkelvoudig): Konijn, Kalkoen, Lam
- Alroda (enkelvoudig): Konijn, Kalkoen, Lam, Geit, Kalf
- Darf: Rund / Kip en Pens / Haring / Eend (deze laatste gaat er met lange tanden en alleen vermengd met een eitje in. Deze bestellen we dus niet nog een keer).
- Bandit: Wildmix en Geitmix
- Energique Puppy (wat we nog over hebben van de fokker).

Aan BARF krijgt hij:
- Bevleesd bot: Duifkarkas, Eendenkarkas, Eendennek, Fazant drumsticks, Fazantenbouten, Kipkarkas, Kippennek, Parelhoenkarkas, Kwartellijfjes, Kippenruggen, Konijnenrugkarkas, Konijnenborst
- Spiervlees: Hert, Gans, Fazant, Kalkoen
- Orgaan: runderboekmaag, Lamspens, Geitenpens, Eendenhartjes, Lamsnier
- Vis: Harinkjes en zalmkoppen

Overig per dag:
- Groentemix van iedere maand wisselende groenten uit het seizoen / moestuin
- Bonebroth
- Golden paste
- Kauwsnack (kophuid, pensstaafjes, luchtpijp, oren etc.)

Hij weegt momenteel 18 kilo schoon aan de haak en krijgt 4%/40 gram per kilo. Hij krijgt dus ongeveer de volgende hoeveelheden:
- Barf: 720 gram per dag (70 gram pens, 400 gram vleesbot, 180 gram spiervlees, 70 gram groenten)
- KVV: 720 gram per dag (650 gram KVV, 70 gram groenten)

Van de eendenhart en lamsnier heb ik een mix van +/- 80 gram per zakje gemaakt en deze geven we één keer in de twee weken als extraatje, omdat deze organen niet in iedere KVV-mix zitten (en lever wel. Ik heb in een excel-bestand uitgewerkt wat waarin zit) maar ze volgens een van de artikelen hier niet per se gegeven hoeven te worden bij een of twee keer in de week BARF.

Qua activiteit. Hij krijgt iedere dag zijn portie aan wandelingen (volgens het bewegingsprotocol van onze dierenarts), speelkwartiertje en trainingen. Daarnaast trainen we twee keer in de week met hem op locatie: een keer in de week ‘algemene hondencursus’ en een keer in de week detectie.

Tot zover mijn voorstelbeurt en menu, en dan nu ook daadwerkelijk mijn vragen:
- Ik wil zoveel mogelijk milieubewust en biologisch voeren, maar wel kwalitatief goed vlees (dus geen restjes zonder voedingswaarde of vlees dat van de botten is gespoten). Hiervoor extra betalen vind ik natuurlijk geen probleem. Alle KVV-merken die we nu gebruiken zijn bijvoorbeeld biologisch. Voor de BARF-producten wil ik zoveel mogelijk voeren wat niet meer voor menselijke consumptie gebruikt wordt, zodat er niet speciaal dieren gekweekt en geslacht worden voor Charlie. Zelf eet ik ook vegetarisch en zoveel mogelijk veganistisch vanuit milieuoogpunt. Zijn jullie bekend met leveranciers van barf-producten die dit doen en waarvan jullie de kwaliteit ook goed vinden? En waarbij het vlees niet uit dubieuze landen komt, waarvan je eigenlijk wel weet dat het dier een vreselijk leven heeft gehad? Of stel ik nu te veel eisen?
- Onze dierenarts vindt vers voeren geen probleem, maar waarschuwde mij wel voor het calcium-verhaal vanwege de grootte van onze hond. Hebben jullie hier tips voor? Hoe moet ik dit precies uitrekenen/waar moet ik rekening mee houden? Ik vond het verhaal van de dierenarts nogal vaag. Ik ga hem hierover terug bellen, maar was benieuwd naar jullie visie hierover.
- Daarmee samenhangend (denk ik). Charlie groeit gemiddeld zo’n 1,5 kilo per week. Is dit niet te hard? Iedereen, maar ook echt iedereen (van de dierenarts, tot zijn trainer, tot vreemden in het bos) roept wat voor enorme herder hij wel niet zal worden te zien aan zijn forse poten en groeilijnen. Hij is ook al twee tot vijf kilo zwaarder dan zijn nestbroertjes (die wegen momenteel tussen de 13 en 16 kilo), een van hen is zojuist gediagnosticeerd met groeipijnen en zit nu aan de medicatie. We willen groeipijnen echt zoveel mogelijk voorkomen. Zijn er supplementen die verstandig zijn bij te voeren, bijvoorbeeld om zijn spieropbouw te stimuleren (of zeg ik nu iets doms)?
- Als we straks meer dagen per week BARF gaan voeren, wil ik eigenlijk dagporties gaan maken in diepvriesbakken (nu pak ik gewoon willekeurig wat uit de vriezer en tel ik het op). Welke diepvriesbakken zijn hier groot genoeg voor? Alles wat ik tot nu toe heb aangeschaft is toch weer te klein voor de karkassen bijvoorbeeld en dan past het vlees / orgaan / groenten er niet meer bij. Ik wil liever geen plastic zakjes gebruiken ivm afval. Zakjes afwassen en opnieuw gebruiken heb ik geprobeerd, maar gaat mij te veel tijd inzitten.
- Wat gebruiken jullie als BARF-kleed? Ik heb nu een placemat, maar vaak lopen er toch wat sappen op de vloer. Wij hebben een houten vloer en dat vind ik eigenlijk zonde. En als ik hem buiten neerleg met het eten dan word je helemaal gek van de vliegen die er op af komen. Vorige week had hij voor de eerste keer zalmkop en het zag gewoon groen van de vliegen. En zeker nu er steeds meer wespen zijn, voelt buiten voeren niet heel fijn meer.
- Hebben jullie tips voor teken- en vlooienpreventie? We hebben volgens mij een standaardsetje aan pillen meegekregen om een keer in de zoveel tijd te geven, maar later bedacht ik mij dat dat wellicht niet de beste optie is. Voor de wormenpreventie ben ik van plan om een keer in de zoveel tijd een testsetje te bestellen bij Het Woud. Hebben jullie nog tips voor het aantal keer per jaar dat dit noodzakelijk is bij een puppy?
- Maakt het nog uit in welke maaltijd je het vleesbot, spiervlees en orgaan geeft? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat vleesbot er het langste over doet om te verteren, dus ik geef dit nu als zijn ontbijt en de overige onderdelen verdeel ik over de lunch en het avondeten. Ik kan het alleen niet terugvinden en wil het even checken.

Nou, dat is een heel lang bericht :) . Hopelijk neemt iemand de moeite om het helemaal te lezen en mijn vragen te beantwoorden. Andere tips zijn ook van harte welkom natuurlijk!
#3381204
Charlie schreef:Hoi allemaal,

Bedankt voor het toevoegen. Sinds mei hebben wij een ontzettend leuke en lieve Zwitserse Witte Herder-pup in huis. Charlie is inmiddels alweer 17 weken en groeit ontzettend hard. We zijn ontzettend blij met hem (als we die kapot gebeten schoen en dat boek even vergeten ;) ).

Toen wij wisten dat we een hond zouden krijgen, ben ik mij in gaan lezen in welke brok het beste zou zijn voor een hond. Het duurde niet lang voordat ik erachter kwam dat er ook honden vers eten (KVV), en toen ik daar over begon te lezen stuitte ik ook al snel op informatie over BARF en heb ik hier talloze topics gelezen (helemaal terug tot 2012. Grappig om te zien wat er veranderd is in de afgelopen zeven jaar).

Charlie is door de fokker afgespeend op Energique Puppy en daar hebben we van hen een maandvoorraad van meegekregen. Onze voorkeur gaat echter uit naar wat andere merken. Ook vinden we het BARF-principe erg interessant, alleen al omdat het genieten is om te zien hoe hij bezig is met zijn eten. De eerste week dat hij bij ons was, kreeg hij zijn eerste kwarteltje en dit ging er zo mooi en beheerst in. Het knagen vindt hij echt heerlijk om te doen.

Charlie krijgt daarom op dit moment 5 keer per week KVV en 2 keer per week BARF. Zodra hij naar twee keer per dag eten kan gaan, willen we het aantal keer BARF per week gaan verhogen en bij een keer per dag willen we zo goed als fulltime op BARF overgaan. Ik zal mijn menu dan ook aanpassen en hier posten.

Op dit moment krijgt Charlie de volgende merken en smaken KVV afgewisseld:
- Oervoer (enkelvoudig): Konijn, Kalkoen, Lam
- Alroda (enkelvoudig): Konijn, Kalkoen, Lam, Geit, Kalf
- Darf: Rund / Kip en Pens / Haring / Eend (deze laatste gaat er met lange tanden en alleen vermengd met een eitje in. Deze bestellen we dus niet nog een keer).
- Bandit: Wildmix en Geitmix
- Energique Puppy (wat we nog over hebben van de fokker).

Aan BARF krijgt hij:
- Bevleesd bot: Duifkarkas, Eendenkarkas, Eendennek, Fazant drumsticks, Fazantenbouten, Kipkarkas, Kippennek, Parelhoenkarkas, Kwartellijfjes, Kippenruggen, Konijnenrugkarkas, Konijnenborst
- Spiervlees: Hert, Gans, Fazant, Kalkoen
- Orgaan: runderboekmaag, Lamspens, Geitenpens, Eendenhartjes, Lamsnier
- Vis: Harinkjes en zalmkoppen

Overig per dag:
- Groentemix van iedere maand wisselende groenten uit het seizoen / moestuin
- Bonebroth
- Golden paste
- Kauwsnack (kophuid, pensstaafjes, luchtpijp, oren etc.)

Hij weegt momenteel 18 kilo schoon aan de haak en krijgt 4%/40 gram per kilo. Hij krijgt dus ongeveer de volgende hoeveelheden:
- Barf: 720 gram per dag (70 gram pens, 400 gram vleesbot, 180 gram spiervlees, 70 gram groenten)
- KVV: 720 gram per dag (650 gram KVV, 70 gram groenten)

Van de eendenhart en lamsnier heb ik een mix van +/- 80 gram per zakje gemaakt en deze geven we één keer in de twee weken als extraatje, omdat deze organen niet in iedere KVV-mix zitten (en lever wel. Ik heb in een excel-bestand uitgewerkt wat waarin zit) maar ze volgens een van de artikelen hier niet per se gegeven hoeven te worden bij een of twee keer in de week BARF.

Qua activiteit. Hij krijgt iedere dag zijn portie aan wandelingen (volgens het bewegingsprotocol van onze dierenarts), speelkwartiertje en trainingen. Daarnaast trainen we twee keer in de week met hem op locatie: een keer in de week ‘algemene hondencursus’ en een keer in de week detectie.
Holymoly :o ! Je kunt wel zien dat je je tot in de puntjes heb ingelezen! Wat ontzettend gaaf, complimenten!
Tot zover mijn voorstelbeurt en menu, en dan nu ook daadwerkelijk mijn vragen:
- Ik wil zoveel mogelijk milieubewust en biologisch voeren, maar wel kwalitatief goed vlees (dus geen restjes zonder voedingswaarde of vlees dat van de botten is gespoten). Hiervoor extra betalen vind ik natuurlijk geen probleem. Alle KVV-merken die we nu gebruiken zijn bijvoorbeeld biologisch. Voor de BARF-producten wil ik zoveel mogelijk voeren wat niet meer voor menselijke consumptie gebruikt wordt, zodat er niet speciaal dieren gekweekt en geslacht worden voor Charlie. Zelf eet ik ook vegetarisch en zoveel mogelijk veganistisch vanuit milieuoogpunt. Zijn jullie bekend met leveranciers van barf-producten die dit doen en waarvan jullie de kwaliteit ook goed vinden? En waarbij het vlees niet uit dubieuze landen komt, waarvan je eigenlijk wel weet dat het dier een vreselijk leven heeft gehad? Of stel ik nu te veel eisen?
Nee. Maar het gaat echt niet makkelijk worden. Want de biologische vlees-handel is niet zo groot. En ik heb wel meerdere leveranciertjes maar die leveren alleen aan mij. En ze hebben net genoeg voor mijn honden dus ik ga die adressen ook niet delen :-[ . Je zult dus zelf actief op zoek moeten gaan naar leveranciers. Ik weet niet waar je woont? Misschien dat ik je bijv. wel kan helpen aan biologische kip.

Overigens gaat het je naar mijn mening niet met alle diersoorten lukken. Bio eend bijv: is mij niet gelukt. Bio-parelhoen idem. Dus dan kun je twee dingen doen: een Nederlandse leverancier zoeken (voor parelhoen gaat dat ook niet lukken trouwens, dat zit allemaal in Frankrijk) of dit vleessoort niet op je menu zetten. Want ik denk dat je niet verder gaat komen qua diersoorten als kip, rund, lam/geit en dan wild (tenzij je daar bezwaar tegen hebt). De rest is allemaal bio-industrie. Ja, of je kunt voor een vermogen 2 eendennekken kopen bij Bandit. Maar met een witte Herder wordt je echt niet blij van de hoeveelheden/prijzen. Denk ik.
- Onze dierenarts vindt vers voeren geen probleem, maar waarschuwde mij wel voor het calcium-verhaal vanwege de grootte van onze hond. Hebben jullie hier tips voor? Hoe moet ik dit precies uitrekenen/waar moet ik rekening mee houden? Ik vond het verhaal van de dierenarts nogal vaag. Ik ga hem hierover terug bellen, maar was benieuwd naar jullie visie hierover.
Ik heb zelf ook geen kleine honden, allemaal tussen de 25 en 30 kg. En dat al zeg 20 jaar. En met 45% vleesbot zijn ze allemaal gezond qua skelet en scoren ze bijv. mooie A's bij HD onderzoeken. Mijn jongste meisjes zijn 4de generatie BARF gevoerd.
- Daarmee samenhangend (denk ik). Charlie groeit gemiddeld zo’n 1,5 kilo per week. Is dit niet te hard? Iedereen, maar ook echt iedereen (van de dierenarts, tot zijn trainer, tot vreemden in het bos) roept wat voor enorme herder hij wel niet zal worden te zien aan zijn forse poten en groeilijnen. Hij is ook al twee tot vijf kilo zwaarder dan zijn nestbroertjes (die wegen momenteel tussen de 13 en 16 kilo), een van hen is zojuist gediagnosticeerd met groeipijnen en zit nu aan de medicatie. We willen groeipijnen echt zoveel mogelijk voorkomen. Zijn er supplementen die verstandig zijn bij te voeren, bijvoorbeeld om zijn spieropbouw te stimuleren (of zeg ik nu iets doms)?
Groei staat in de genen geschreven. En door maximale voeding te voeren groeit je hond ook maximaal. Nu heb je diverse vormen van maximaal voeren. Maximaal gezond. En maximaal qua kcal. Jij voert maximaal gezond. En dus zal je hond maximaal gezond groeien. Je kunt dat niet stoppen en jouw hond zal op deze voeding de maximale grootte bereiken. Je kunt hem alleen minder hard laten groeien/klein houden door hem ongezond/slecht te voeren. En da's niet wat je moet willen. Je kunt je hond ook maximaal voeren door zoveel mogelijk kcal te voeren en dat is natuurlijk ook niet aan te bevelen. Dus voor deze periode kun je niet meer dan maximaal gezond voeren, 40% a 45% vleesbot (en niet meer), niet teveel vet (en dat is lastig met KVV, want daarvan weet je gewoon niet wat er in de prak zit - hoewel ik van Bandit bijv. wel weet wat zij voor vlees gebruiken en deze KVV beschouw ik echt als de top van de KVV's, maar ook top-duur), weinig/geen koolhydraten, niet teveel voeren en niet te weinig. Qua supplementen zou ik zelf wel kiezen voor een goede visolie. Kwalitatief het beste dat je je kunt veroorloven. Royal Green visolie capsules zijn echt goed. Mjah, niet echt milieu vriendelijk... Je zou ook algenolie kunnen geven, maar daarvan is de dosering altijd lager. Testa verkoopt super goede algen olie. Daar zou je best 1 a 2 capsules per dag van mogen geven. En verder? Verder niks. Gewoon goede percentages voeren (dus ook 10% a 15% pens, 10% a 15% orgaanvlees, goed spiervlees en 10% groenten - daar kun je eventueel wel nog wat mee spelen, dus bijv. 15% groenten gaan voeren en dan bijv. 5% minder vleesbot, dus 40%).
- Als we straks meer dagen per week BARF gaan voeren, wil ik eigenlijk dagporties gaan maken in diepvriesbakken (nu pak ik gewoon willekeurig wat uit de vriezer en tel ik het op). Welke diepvriesbakken zijn hier groot genoeg voor? Alles wat ik tot nu toe heb aangeschaft is toch weer te klein voor de karkassen bijvoorbeeld en dan past het vlees / orgaan / groenten er niet meer bij. Ik wil liever geen plastic zakjes gebruiken ivm afval. Zakjes afwassen en opnieuw gebruiken heb ik geprobeerd, maar gaat mij te veel tijd inzitten.
Kan ik je niet in adviseren want ik heb gekozen voor gemak. Ik heb drie honden, 6 vriezers en ik heb gewoon geen zin om nog meer vriezers aan te moeten schaffen omdat bakjes zo veel meer ruimte innemen. Ik weet aan het eind van de dag ook niet wat beter is voor het milieu, plastic zakjes gebruiken of nog een vriezer erbij zetten. Het enige dat ik hier in de toekomst kan verbeteren is minder honden of kleinere rassen.
- Wat gebruiken jullie als BARF-kleed? Ik heb nu een placemat, maar vaak lopen er toch wat sappen op de vloer. Wij hebben een houten vloer en dat vind ik eigenlijk zonde. En als ik hem buiten neerleg met het eten dan word je helemaal gek van de vliegen die er op af komen. Vorige week had hij voor de eerste keer zalmkop en het zag gewoon groen van de vliegen. En zeker nu er steeds meer wespen zijn, voelt buiten voeren niet heel fijn meer.
Ik heb al sinds jaar en dag ondertafellaken of tafelbeschermer (je ziet beide namen voorbij komen). Ik doe daar echt jaren en jaren mee en stop ze in de wasmachine. Ik kocht dit altijd op de rol bij de VEN/Sligro. Ik stop ze niet na 1 maaltijd in de wasmachine hoor. Maar na een paar maaltijden. OK, na het eten van zalmkop gaan ze wel gelijk in de wasmachine. Overigens is dit spul ook anti slip dus je zalmkop schiet niet door de hele tuin of huis :biggrin2: . Mijn honden eten altijd binnen. Met de deuren dicht. Anders heb ik ook vliegen en daar heb ik geen zin in. Na het eten haal ik er een doekje over heen (multi reinigings doekje met alleen heet water) laat ik het even drogen, rol ik ze op en gebruik ik ze de volgende dag weer.
- Hebben jullie tips voor teken- en vlooienpreventie? We hebben volgens mij een standaardsetje aan pillen meegekregen om een keer in de zoveel tijd te geven, maar later bedacht ik mij dat dat wellicht niet de beste optie is. Voor de wormenpreventie ben ik van plan om een keer in de zoveel tijd een testsetje te bestellen bij Het Woud. Hebben jullie nog tips voor het aantal keer per jaar dat dit noodzakelijk is bij een puppy?
Ik heb geen katten en geen last van vlooien. Teken : daarvoor gebruik ik mijn zelfgemaakte tekenolie. Recept staat wel ergens op Barfplaats. Ik heb het advies van Het Woud gewoon opgevolgd. Die kijkt naar de leeftijd en wanneer ze opnieuw moeten testen en dat zetten ze dan als advies op het rapport dat je terug krijgt.
- Maakt het nog uit in welke maaltijd je het vleesbot, spiervlees en orgaan geeft? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat vleesbot er het langste over doet om te verteren, dus ik geef dit nu als zijn ontbijt en de overige onderdelen verdeel ik over de lunch en het avondeten. Ik kan het alleen niet terugvinden en wil het even checken.
Ik geef altijd alles samen. Dus voor de pups knikkerde ik al het eten voor die dag in 1 grote bak, dat roerde ik goed door elkaar en daar haalde ik 3 keer een portie uit. Ik zie eigenlijk niet waarom je vleesbot als ontbijt zou moeten geven...?

Succes met je pup! Ik vind het (nogmaals) fantastisch om te zien hoe jij je inleest in de materie!!
#3381213
Ik denk dat als je vlees bij barfleveranciers koopt, dat vaak wel 'overschot' is. De prijs is zoveel lager dan ze voor menselijke consumptie kunnen krijgen. Maar goed, dat is nog steeds niet diervriendelijk gehouden, daarvoor moet je idd wel bio of wild gaan.
Wel kan je zeker karkas en orgaan vinden waarvan je weet dat er geen dier extra voor geslacht is.
Ik koop bewust ook geen kippenbouten of konijnenbouten omdat mensen dat massaal eten. Wel karkas, want dat wordt veel minder gebruikt.
Qua spier is het lastiger. Wat daar gewoon overblijft is vaak mindere kwaliteit, en zelfs dat wordt voor mensen in gehakt gedraaid. Dus daar blijft weinig tot niets van over. Dus daar maak ik zoveel mogelijk compromis.
Ik geef er niet te veel geld aan uit (das relatief natuurlijk) en koop diersoorten die minder gegeerd zijn door de mens. Zo eten mensen vb niet graag wilde ganzenfilet of zwanenvlees (schadebestrijding) en dat is nog wild ook , dus als ik daar aan kan komen, sla ik groot in. Ook vacuum verpakte filets die 'over datum zijn' maar wel ingevroren bewaard zijn, koop ik voor de katten. Daar is volgens mij, vacuum verpakt, niets mis mee.
Maar daarmee alleen kom ik er niet, dus daar komt ook wel kalkoendij of hertensnijlingen bij. Maar dus geen kipfilet of lamsbout. Ale, begrijp je?
Ik blijf ook weg van hele prooidieren, op ex-layer kwartels en eendagskuikens na. Die sterven nl toch, of je ze nu opvoert of niet. En vlees weggooien vind ik letterlijk een doodzonde.

M'n vlees verpak ik in herbruikbare zipzakjes, maar de porties gaan er diepgevroren in en weer uit waardoor het zakje zo goed als proper blijft. Maar anders zou ik het ook in bakjes doen. Laat het dan meteen daarin ontdooien en je spaart nog afwas uit.
Had ikea geen glazen diepvriesbakjes die duurzaam zijn?
Vele mensen gebruiken bakjes van de Chinees.

Ivm het calcium verhaal, er staat een uitgebreid topic in de bib, ik denk dat je dat best eens leest, daar staat alles duidelijk in.
Ik zou, als je je zorgen maakt ivm zijn opgroeien, overwegen om meteen geheel over te gaan op Barf. En dan gewoon zos Lizzy zegt de dag portie wat willekeurig over de maaltijden verdelen.

Ik gebruik badhanddoeken als vreetkleedjes. Blijven goed liggen, vlees schuift niet maar blijft ook niet plakken, neemt het vocht goed op en wast prima schoon in de wasmachine. Nadeel, je moet er heel wat hebben om af te wisselen tot de vieze terug gewassen zijn, en je kan ze niet schoonvegen zoals Lizzy met haar kleedjes doet. Hier eten ze er dus ook een aantal keren op tot ze in de was gaan.
#3381243
Ik sluit me bij Lizzy aan, je hebt je top ingelezen zeg!!
Charlie schreef:- Ik wil zoveel mogelijk milieubewust en biologisch voeren, maar wel kwalitatief goed vlees (dus geen restjes zonder voedingswaarde of vlees dat van de botten is gespoten). Hiervoor extra betalen vind ik natuurlijk geen probleem. Alle KVV-merken die we nu gebruiken zijn bijvoorbeeld biologisch. Voor de BARF-producten wil ik zoveel mogelijk voeren wat niet meer voor menselijke consumptie gebruikt wordt, zodat er niet speciaal dieren gekweekt en geslacht worden voor Charlie. Zelf eet ik ook vegetarisch en zoveel mogelijk veganistisch vanuit milieuoogpunt. Zijn jullie bekend met leveranciers van barf-producten die dit doen en waarvan jullie de kwaliteit ook goed vinden? En waarbij het vlees niet uit dubieuze landen komt, waarvan je eigenlijk wel weet dat het dier een vreselijk leven heeft gehad? Of stel ik nu te veel eisen?
Ik haal eens in de zoveel tijd bij Slagerij West. Al jaren vega maar me nooit verdiept in biologisch oid want ben al blij dat ik het eten voor mijn vee (2 katten en hond) kan betalen. ;)
Milieu vind ik ook belangrijk maar ik compenseer door niet te vliegen, ik heb geen kinderen en een auto gebruik ik eens per week omdat de afspraak met het OV niet te doen is. Vlees voor de dieren is dan belastend maar helaas.
Charlie schreef:- Als we straks meer dagen per week BARF gaan voeren, wil ik eigenlijk dagporties gaan maken in diepvriesbakken (nu pak ik gewoon willekeurig wat uit de vriezer en tel ik het op). Welke diepvriesbakken zijn hier groot genoeg voor? Alles wat ik tot nu toe heb aangeschaft is toch weer te klein voor de karkassen bijvoorbeeld en dan past het vlees / orgaan / groenten er niet meer bij. Ik wil liever geen plastic zakjes gebruiken ivm afval. Zakjes afwassen en opnieuw gebruiken heb ik geprobeerd, maar gaat mij te veel tijd inzitten.
Ik heb 2 vriezers voor de katten en de hond. Ik stop in elke lade wat anders. Lade 1 orgaan, lade 2 spier, lade 3 vleesbot, lade 4 pens. Ik portioneer het wel in zakjes. Misschien kan je het er ook gewoon los in doen en het er steeds voor -ik zeg maar wat- 7 dagen uithalen?
Charlie schreef:- Wat gebruiken jullie als BARF-kleed? Ik heb nu een placemat, maar vaak lopen er toch wat sappen op de vloer. Wij hebben een houten vloer en dat vind ik eigenlijk zonde. En als ik hem buiten neerleg met het eten dan word je helemaal gek van de vliegen die er op af komen. Vorige week had hij voor de eerste keer zalmkop en het zag gewoon groen van de vliegen. En zeker nu er steeds meer wespen zijn, voelt buiten voeren niet heel fijn meer.
Bij mij eet Poes Lea in de badkamer en vind het heerlijk om op de badmat te eten. Ik heb een stapeltje en die gaan in de was. Ziva (hond) eet ook in de badkamer en daar gaat een dweil over. Ze eet na Lea dus soms ook op de badmat. Ik weet van de hond van een vriend van me, die eet in de badkamer in de douche en dat sproeit ie na de maaltijd schoon.
Charlie schreef:- Hebben jullie tips voor teken- en vlooienpreventie? We hebben volgens mij een standaardsetje aan pillen meegekregen om een keer in de zoveel tijd te geven, maar later bedacht ik mij dat dat wellicht niet de beste optie is. Voor de wormenpreventie ben ik van plan om een keer in de zoveel tijd een testsetje te bestellen bij Het Woud. Hebben jullie nog tips voor het aantal keer per jaar dat dit noodzakelijk is bij een puppy?
Ik heb vrijwel nooit vlooien dus dat gebruik ik amper. Voor nood ligt het hier in huis, ik heb wel eens een vlooienbaal te logeren. :biggrin2: Ziva heb ik als pup de ontlasting van laten testen. Ik zat in een studie toen die 3jaar geduurd heeft.
Charlie schreef:- Maakt het nog uit in welke maaltijd je het vleesbot, spiervlees en orgaan geeft? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat vleesbot er het langste over doet om te verteren, dus ik geef dit nu als zijn ontbijt en de overige onderdelen verdeel ik over de lunch en het avondeten. Ik kan het alleen niet terugvinden en wil het even checken.
Toen Ziva nog puppy was gooide ik ook alles in een bak en kreeg ze gewoon 2x per dag. Ze krijgt nu eens per dag eten in de avond en dan ook gewoon haar botten.

succes!
#3381607
Bedankt voor alle reacties! Er kwam even een weekje Vierdaagsefeesten tussendoor (ik woon dus in Nijmegen) en ben er die week niet aan toegekomen te reageren.
Ik reageer even op de losse punten. Hopelijk is dat geen bezwaar met het quoten.
Lizzy schreef:Holymoly :o ! Je kunt wel zien dat je je tot in de puntjes heb ingelezen! Wat ontzettend gaaf, complimenten!
Dankjewel. Fijn om te horen dat we op de juiste weg zitten.
Lizzy schreef:Nee. Maar het gaat echt niet makkelijk worden. Want de biologische vlees-handel is niet zo groot. En ik heb wel meerdere leveranciertjes maar die leveren alleen aan mij. En ze hebben net genoeg voor mijn honden dus ik ga die adressen ook niet delen :-[ . Je zult dus zelf actief op zoek moeten gaan naar leveranciers. Ik weet niet waar je woont? Misschien dat ik je bijv. wel kan helpen aan biologische kip.

Overigens gaat het je naar mijn mening niet met alle diersoorten lukken. Bio eend bijv: is mij niet gelukt. Bio-parelhoen idem. Dus dan kun je twee dingen doen: een Nederlandse leverancier zoeken (voor parelhoen gaat dat ook niet lukken trouwens, dat zit allemaal in Frankrijk) of dit vleessoort niet op je menu zetten. Want ik denk dat je niet verder gaat komen qua diersoorten als kip, rund, lam/geit en dan wild (tenzij je daar bezwaar tegen hebt). De rest is allemaal bio-industrie. Ja, of je kunt voor een vermogen 2 eendennekken kopen bij Bandit. Maar met een witte Herder wordt je echt niet blij van de hoeveelheden/prijzen. Denk ik.
pearlsofpassion schreef:Ik denk dat als je vlees bij barfleveranciers koopt, dat vaak wel 'overschot' is. De prijs is zoveel lager dan ze voor menselijke consumptie kunnen krijgen. Maar goed, dat is nog steeds niet diervriendelijk gehouden, daarvoor moet je idd wel bio of wild gaan.
Wel kan je zeker karkas en orgaan vinden waarvan je weet dat er geen dier extra voor geslacht is.
Ik koop bewust ook geen kippenbouten of konijnenbouten omdat mensen dat massaal eten. Wel karkas, want dat wordt veel minder gebruikt.
Qua spier is het lastiger. Wat daar gewoon overblijft is vaak mindere kwaliteit, en zelfs dat wordt voor mensen in gehakt gedraaid. Dus daar blijft weinig tot niets van over. Dus daar maak ik zoveel mogelijk compromis.
Ik geef er niet te veel geld aan uit (das relatief natuurlijk) en koop diersoorten die minder gegeerd zijn door de mens. Zo eten mensen vb niet graag wilde ganzenfilet of zwanenvlees (schadebestrijding) en dat is nog wild ook , dus als ik daar aan kan komen, sla ik groot in. Ook vacuum verpakte filets die 'over datum zijn' maar wel ingevroren bewaard zijn, koop ik voor de katten. Daar is volgens mij, vacuum verpakt, niets mis mee.
Maar daarmee alleen kom ik er niet, dus daar komt ook wel kalkoendij of hertensnijlingen bij. Maar dus geen kipfilet of lamsbout. Ale, begrijp je?
Ik blijf ook weg van hele prooidieren, op ex-layer kwartels en eendagskuikens na. Die sterven nl toch, of je ze nu opvoert of niet. En vlees weggooien vind ik letterlijk een doodzonde.
Bedankt voor de reacties en de uitleg. Biologisch voeren, zonder dat ik daarmee 'menselijke kwaliteit' voer, lijkt me ook bijna niet te doen voor BARF. Met KVV probeer ik het nu wel zo veel mogelijk te doen, maar het is inderdaad idioot duur. Een dagje Bandit (en dat voeren we twee keer per week) komt op 10,- uit. Daarom is mijn tweede optie voor BARF om te zoeken naar leveranciers die 'restvlees' verkopen. Daarmee bedoel ik dus de delen die overblijven nadat het dier geslacht is voor de mens, zoals Pearls of Passion ook zegt, en niet de afgespoten restjes MDM o.i.d.. Met jouw lijstje kan ik al een goede schifting maken. Ik zal bij mijn volgende bestelling ook eens aanschrijven of ze weten waar het vlees dat ik zou willen bestellen vandaan komt. Goed om te weten dat ik beter weg kan blijven van bouten en dat karkas een goede optie is. Over die ex-layer kwartels. Weet je welke leverancier sowieso ex-layer heeft?

Wild heb ik zelf mijn twijfels over, of het wel echt wild is. Ik heb het idee dat tegenwoordig veel van het 'wild' gewoon gekweekt / gefokt wordt.
sam28 schreef:Ik sluit me bij Lizzy aan, je hebt je top ingelezen zeg!!

Ik haal eens in de zoveel tijd bij Slagerij West. Al jaren vega maar me nooit verdiept in biologisch oid want ben al blij dat ik het eten voor mijn vee (2 katten en hond) kan betalen. ;)
Milieu vind ik ook belangrijk maar ik compenseer door niet te vliegen, ik heb geen kinderen en een auto gebruik ik eens per week omdat de afspraak met het OV niet te doen is. Vlees voor de dieren is dan belastend maar helaas.
Ook jij bedankt Sam! Het is inderdaad prijzig. Geen kinderen, niet vliegen en geen auto is inderdaad ook een goede manier om te 'besparen' op het milieu. Wij vliegen wel een of twee keer per jaar, maar zijn dat van plan om een stuk minder te gaan doen inderdaad. Onze auto is elektrisch en wordt opgeladen door de zonnepanelen op het dak en we hebben geen kinderen, hoewel die wellicht nog wel komen in de toekomst.

Slagerij West heb ik al meerdere keren voorbij zien komen. Zij zitten in Rotterdam toch? Ben je tevreden over de kwaliteit van wat zij leveren? Dat is ook wat zij niet aan 'mensen' verkopen?
Lizzy schreef:Ik heb zelf ook geen kleine honden, allemaal tussen de 25 en 30 kg. En dat al zeg 20 jaar. En met 45% vleesbot zijn ze allemaal gezond qua skelet en scoren ze bijv. mooie A's bij HD onderzoeken. Mijn jongste meisjes zijn 4de generatie BARF gevoerd.

Groei staat in de genen geschreven. En door maximale voeding te voeren groeit je hond ook maximaal. Nu heb je diverse vormen van maximaal voeren. Maximaal gezond. En maximaal qua kcal. Jij voert maximaal gezond. En dus zal je hond maximaal gezond groeien. Je kunt dat niet stoppen en jouw hond zal op deze voeding de maximale grootte bereiken. Je kunt hem alleen minder hard laten groeien/klein houden door hem ongezond/slecht te voeren. En da's niet wat je moet willen. Je kunt je hond ook maximaal voeren door zoveel mogelijk kcal te voeren en dat is natuurlijk ook niet aan te bevelen. Dus voor deze periode kun je niet meer dan maximaal gezond voeren, 40% a 45% vleesbot (en niet meer), niet teveel vet (en dat is lastig met KVV, want daarvan weet je gewoon niet wat er in de prak zit - hoewel ik van Bandit bijv. wel weet wat zij voor vlees gebruiken en deze KVV beschouw ik echt als de top van de KVV's, maar ook top-duur), weinig/geen koolhydraten, niet teveel voeren en niet te weinig. Qua supplementen zou ik zelf wel kiezen voor een goede visolie. Kwalitatief het beste dat je je kunt veroorloven. Royal Green visolie capsules zijn echt goed. Mjah, niet echt milieu vriendelijk... Je zou ook algenolie kunnen geven, maar daarvan is de dosering altijd lager. Testa verkoopt super goede algen olie. Daar zou je best 1 a 2 capsules per dag van mogen geven. En verder? Verder niks. Gewoon goede percentages voeren (dus ook 10% a 15% pens, 10% a 15% orgaanvlees, goed spiervlees en 10% groenten - daar kun je eventueel wel nog wat mee spelen, dus bijv. 15% groenten gaan voeren en dan bijv. 5% minder vleesbot, dus 40%).
Goed om te weten. Volgens mijn dierenarts zag hij bij honden die op vers zaten vaker groeipijnen voorkomen, maar misschien voert een groter deel van zijn klantenbestand wel vers. Ik ben in ieder geval al super blij dat Hills niet gepromoot wordt door hem (de dierenarts waar we daarvoor waren deed dat wel :'().
Je zegt wel: niet te veel vet. Kan ik dan beter stoppen met Lam en Geit voeren?

De Testa capsules heb ik meteen besteld en ga ik vanaf morgen toevoegen. Zijn voor mezelf ook interessant. De percentages neem ik nog een keer onder de loep.
pearlsofpassion schreef:Ivm het calcium verhaal, er staat een uitgebreid topic in de bib, ik denk dat je dat best eens leest, daar staat alles duidelijk in.
Ik zou, als je je zorgen maakt ivm zijn opgroeien, overwegen om meteen geheel over te gaan op Barf. En dan gewoon zos Lizzy zegt de dag portie wat willekeurig over de maaltijden verdelen.
Bedoel je dit artikel Pearls of Passion?: viewtopic.php?f=11&t=48632&p=1068941&hi ... m#p1068941
Ga ik eens doorlezen dan.

Voor ons is drie keer per dag BARF voeren op dit moment echt niet handig, en ik voel mezelf er ook nog wat onzeker bij, en dit is waarbij ik mezelf wat gemak gun. Zodra hij nog meer twee keer per dag hoeft te eten, wordt het een stuk makkelijker om het in ons leven kan inpassen dus dan gaan we het zeker opvoeren. Dan heb ik het ook al een wat langere tijd gedaan, dus dan komt het hopelijk helemaal goed.
Lizzy schreef:Kan ik je niet in adviseren want ik heb gekozen voor gemak. Ik heb drie honden, 6 vriezers en ik heb gewoon geen zin om nog meer vriezers aan te moeten schaffen omdat bakjes zo veel meer ruimte innemen. Ik weet aan het eind van de dag ook niet wat beter is voor het milieu, plastic zakjes gebruiken of nog een vriezer erbij zetten. Het enige dat ik hier in de toekomst kan verbeteren is minder honden of kleinere rassen.
Ik geef altijd alles samen. Dus voor de pups knikkerde ik al het eten voor die dag in 1 grote bak, dat roerde ik goed door elkaar en daar haalde ik 3 keer een portie uit. Ik zie eigenlijk niet waarom je vleesbot als ontbijt zou moeten geven...?
pearlsofpassion schreef:M'n vlees verpak ik in herbruikbare zipzakjes, maar de porties gaan er diepgevroren in en weer uit waardoor het zakje zo goed als proper blijft. Maar anders zou ik het ook in bakjes doen. Laat het dan meteen daarin ontdooien en je spaart nog afwas uit.
Had ikea geen glazen diepvriesbakjes die duurzaam zijn?
Vele mensen gebruiken bakjes van de Chinees.
sam28 schreef:Ik heb 2 vriezers voor de katten en de hond. Ik stop in elke lade wat anders. Lade 1 orgaan, lade 2 spier, lade 3 vleesbot, lade 4 pens. Ik portioneer het wel in zakjes. Misschien kan je het er ook gewoon los in doen en het er steeds voor -ik zeg maar wat- 7 dagen uithalen?
Bedankt voor jullie toelichting op jullie manier. Dat bakjes meer ruimte innemen, daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Dat is wel zonde natuurlijk. De Ikea glazen bakken had ik geprobeerd, maar helaas passen de porties er gewoon niet heel lekker in. Wellicht is het een idee om de volgende keer de temperatuur van de diepvries kouder te zetten inderdaad. Ik had nu ook bedacht om de gebruikte ziplock-zakjes in de vriezer te bewaren totdat ik ze opnieuw nodig had.
Lizzy schreef:Ik heb al sinds jaar en dag ondertafellaken of tafelbeschermer (je ziet beide namen voorbij komen). Ik doe daar echt jaren en jaren mee en stop ze in de wasmachine. Ik kocht dit altijd op de rol bij de VEN/Sligro. Ik stop ze niet na 1 maaltijd in de wasmachine hoor. Maar na een paar maaltijden. OK, na het eten van zalmkop gaan ze wel gelijk in de wasmachine. Overigens is dit spul ook anti slip dus je zalmkop schiet niet door de hele tuin of huis :biggrin2: . Mijn honden eten altijd binnen. Met de deuren dicht. Anders heb ik ook vliegen en daar heb ik geen zin in. Na het eten haal ik er een doekje over heen (multi reinigings doekje met alleen heet water) laat ik het even drogen, rol ik ze op en gebruik ik ze de volgende dag weer.
pearlsofpassion schreef:Ik gebruik badhanddoeken als vreetkleedjes. Blijven goed liggen, vlees schuift niet maar blijft ook niet plakken, neemt het vocht goed op en wast prima schoon in de wasmachine. Nadeel, je moet er heel wat hebben om af te wisselen tot de vieze terug gewassen zijn, en je kan ze niet schoonvegen zoals Lizzy met haar kleedjes doet. Hier eten ze er dus ook een aantal keren op tot ze in de was gaan.
sam28 schreef: Bij mij eet Poes Lea in de badkamer en vind het heerlijk om op de badmat te eten. Ik heb een stapeltje en die gaan in de was. Ziva (hond) eet ook in de badkamer en daar gaat een dweil over. Ze eet na Lea dus soms ook op de badmat. Ik weet van de hond van een vriend van me, die eet in de badkamer in de douche en dat sproeit ie na de maaltijd schoon.
Ook hier bedankt voor de toelichting op jullie manier. De hond komt bij ons niet boven, dus de badkamer is geen optie. Van de week alvast de handdoek uitgeprobeerd, en dat ging al een stok schoner inderdaad. Ik ga ook eens na het ondertafellaken kijken, want het afnemen en wegbergen spreekt me wel aan!

Lizzy schreef:Ik heb geen katten en geen last van vlooien. Teken : daarvoor gebruik ik mijn zelfgemaakte tekenolie. Recept staat wel ergens op Barfplaats. Ik heb het advies van Het Woud gewoon opgevolgd. Die kijkt naar de leeftijd en wanneer ze opnieuw moeten testen en dat zetten ze dan als advies op het rapport dat je terug krijgt.
sam28 schreef:Ik heb vrijwel nooit vlooien dus dat gebruik ik amper. Voor nood ligt het hier in huis, ik heb wel eens een vlooienbaal te logeren. :biggrin2: Ziva heb ik als pup de ontlasting van laten testen. Ik zat in een studie toen die 3jaar geduurd heeft
.

Oké, dus het vlooienmiddel wat we hebben gekregen hoeven we helemaal niet te geven? Dat is goed om te weten. Ik ben zo bezig geweest met de voeding, dat ik mij in dit gedeelte iets minder goed heb ingelezen. De Tekenolie ga ik ook naar kijken, is dat nog altijd dit recept Lizzy? viewtopic.php?f=10&t=136457&hilit=teken+olie
Ik heb al veel etherische oliën in huis. Privé gebruik ik het ook veel. Heb je toevallig nog meer toepassingen voor honden?

En dan voor wie het leuk vindt, een foto van onze ijsbeer :biggrin2:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Charlie op di 23 jul 2019, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#3381641
Wat een mooie hond! En zo keurig staan kijken met die spitse oren :D

Bij mij eten ze op het gras. In begin at de ene binnen en andere buiten maar die binnen begon dan zalmkarkassen rond te schudden op de muur ... :-X
Elk langs een kant van de tuin nu. En erna even sproeien met tuinslang of emmertje water erover tenzij het regent. Heb ik minder werk :cool:

Die dozen deed ik ook in begin. Maar nam teveel plaats in beslag. En bepaalde herbruikbare plastiekdozen kunnen nogal rap breken als je ze eerst invriest en dan perongeluk ::) stoot ergens tegen. Zakken vind ik toch echt het handigste. Wel zipzakjes en die hergebruik ik dan. Bv de zakjes van de weekmenus blijven, eenmaal geleegd in ontdooibak, in vriezer. En in die zakjes vries ik dan bv de groentenmixen of orgaanmixen in.
#3381643
SW is zeker geen goede kwaliteit standaard. Je moet goed opletten (en misschien hier eerst navragen) wat je bestelt.

Ex-layer's dat zeggen ze erbij. Je moet dan specifiek die kopen, diezelfde leveranciers verkopen normaal ook gewone.

Herkomst van vlees kan je navragen en als je het niet vertrouwt, niet kopen.
Fazant wordt meestal gekweekt en is dus idd niet echt wild. Maar vb wilde gans is toch echt wild. Wordt geschoten ter schadebestrijding. Het verschil met tamme gans, dat zie je aan het vlees (kleur). Bij eend hetzelfde. Zwaan is niet echt wild, maar ook niet gekweekt. Dat zijn de dieren in de steden die onder controle gehouden moeten worden en daarvoor een deel afgeschoten. Er zijn natuurlijk geen vijanden die ze vangen...
#3381884
Bedankt voor jullie reacties weer.

Goed om te weten dat SW dus geen aanrader is.
Wat vinden jullie van Floris Vlees, Animal Food Express. Dogmeat en Kiezebrink? Voor zover gaat mijn voorkeur naar Floris Vlees (misschien omdat ik deze site via het forum heb leren kennen) en hij goed reageert op e-mails.

Daarnaast heb ik een jagersvereniging hier in de buurt gevonden. Ik heb hen een mailtje gestuurd met de vraag of het eventueel mogelijk is karkassen e.d. te kopen van hun jagers, maar daar heb ik nog geen reactie op.
Zalmkoppen + karkas kan ik via de visboer krijgen :). Hij vraagt €1,- per kop. Volgens mij is dat een redelijk bedrag toch? Alleen panharingen kende hij niet. Hij had alleen de 'normale', maar die zijn gezouten volgens mij dus die durfde ik niet te kopen.

Een jager die ik via via ken, weigert mee te werken want hij vindt het gevaarlijk wat wij doen helaas. Anders was dat wel een hele fijne optie geweest.
#3381899
Charlie schreef:Bedankt voor jullie reacties weer.

Goed om te weten dat SW dus geen aanrader is.
Wat vinden jullie van Floris Vlees, Animal Food Express. Dogmeat en Kiezebrink? Voor zover gaat mijn voorkeur naar Floris Vlees (misschien omdat ik deze site via het forum heb leren kennen) en hij goed reageert op e-mails.

Daarnaast heb ik een jagersvereniging hier in de buurt gevonden. Ik heb hen een mailtje gestuurd met de vraag of het eventueel mogelijk is karkassen e.d. te kopen van hun jagers, maar daar heb ik nog geen reactie op.
Zalmkoppen + karkas kan ik via de visboer krijgen :). Hij vraagt €1,- per kop. Volgens mij is dat een redelijk bedrag toch? Alleen panharingen kende hij niet. Hij had alleen de 'normale', maar die zijn gezouten volgens mij dus die durfde ik niet te kopen.

Een jager die ik via via ken, weigert mee te werken want hij vindt het gevaarlijk wat wij doen helaas. Anders was dat wel een hele fijne optie geweest.
Floris is prima. Dogmeat is ook prima. De rest ken ik persoonlijk niet (wat dus niets zegt over de kwaliteit, het is er alleen nooit van gekomen om via hen te bestellen). Prooidier is prima.

En €1 voor een zalmkop is prima. Er zijn er die ze gratis weggeven. Dus verder vragen kan nooit kwaad.

Een panharing is gewoon een haring die niet gekaakt en gepekeld is. Dus als ie die niet kent...... Is dat gek, als visboer zijnde. De meeste visboeren hebben ze echter niet liggen en zul je ze moeten bestellen. Je kunt ze ook lekker bestellen via een hondenwebshop: https://www.prooidier.nl/producten/barf ... cm-1000-gr

Hoezo gevaarlijk?
De Tekenolie ga ik ook naar kijken, is dat nog altijd dit recept Lizzy? viewtopic.php?f=10&t=136457&hilit=teken+olie
Ik heb al veel etherische oliën in huis. Privé gebruik ik het ook veel. Heb je toevallig nog meer toepassingen voor honden?
Ja, dit is het recept. Ik heb helaas geen andere toepassingen, ik houd me eigenlijk zelden bezig met etherische olie.
#3381907
Als je toepassingen voor essentiele olien zoekt, kan je het best een boek van Caroline Ingraham aanschaffen. Zij is echt wel de goeroe op dit gebied. Ik gebruik haar boek regelmatig. En ik heb een hele fijne olie-app op mijn telefoon die ik voor mezelf en de honden gebruik. Belangrijkste met olie bij je hond is, zelf laten kiezen. Ik maak meestal een voorselectie van een stuk of 4 olien die het beste bij het probleem passen (en die ik in de kast heb staan) en dan mag de hond zelf kiezen. Gewoon dopje eraf, op ongeveer een meter afstand van de neus houden en je merkt vanzelf of ze het willen. Alleen ruiken is meestal genoeg, soms willen ze het opgesmeerd, maar dat wijzen ze dan wel aan. Als je je hond een beetje kan lezen, moet dat geen probleem zijn.
#3381910
Lizzy schreef:Floris is prima. Dogmeat is ook prima. De rest ken ik persoonlijk niet (wat dus niets zegt over de kwaliteit, het is er alleen nooit van gekomen om via hen te bestellen). Prooidier is prima.

En €1 voor een zalmkop is prima. Er zijn er die ze gratis weggeven. Dus verder vragen kan nooit kwaad.

Een panharing is gewoon een haring die niet gekaakt en gepekeld is. Dus als ie die niet kent...... Is dat gek, als visboer zijnde. De meeste visboeren hebben ze echter niet liggen en zul je ze moeten bestellen. Je kunt ze ook lekker bestellen via een hondenwebshop: https://www.prooidier.nl/producten/barf ... cm-1000-gr

Hoezo gevaarlijk?



Ja, dit is het recept. Ik heb helaas geen andere toepassingen, ik houd me eigenlijk zelden bezig met etherische olie.
Bedankt voor je reactie. Dan ga ik kijken wat ik daar wil bestellen en ze mailen over de herkomst van die specifieke stukken vlees :)
Ik vond het ook gek dat hij ze niet kende, omdat ik er hier over had gelezen. Zal ook nog eens navragen bij de visboer op de markt als ik daar weer ben.

En de jager vond dat honden geen rauwe botten hoorde te eten. Dat was gevaarlijk, kon splinteren etc. Mijn uitleg was niet afdoende helaas, en ik had geen zin om hierover te discussiëren dus heb het laten gaan.
#3381911
Spikkelneus schreef:Als je toepassingen voor essentiele olien zoekt, kan je het best een boek van Caroline Ingraham aanschaffen. Zij is echt wel de goeroe op dit gebied. Ik gebruik haar boek regelmatig. En ik heb een hele fijne olie-app op mijn telefoon die ik voor mezelf en de honden gebruik. Belangrijkste met olie bij je hond is, zelf laten kiezen. Ik maak meestal een voorselectie van een stuk of 4 olien die het beste bij het probleem passen (en die ik in de kast heb staan) en dan mag de hond zelf kiezen. Gewoon dopje eraf, op ongeveer een meter afstand van de neus houden en je merkt vanzelf of ze het willen. Alleen ruiken is meestal genoeg, soms willen ze het opgesmeerd, maar dat wijzen ze dan wel aan. Als je je hond een beetje kan lezen, moet dat geen probleem zijn.
Bedankt voor je tip en de uitleg. Ik ga eens kijken wat ze allemaal geschreven heeft.
#3381913
Nijmegen toch?
Visboer 's zaterdags op het Kelfkensbos op heeft heel veel ook pan/bakharing, sardines, zalmgraat+kop.. als je verse vis of kleine hoeveelheden wilt (anders kan je ook prima bij de webshops terecht)
Ook als je zelf vis eet... keus te over.

Qua wild moet je ook even kijken wat je hond 'lust' veel honden vinden duif niet te knagen.. da's voor katten.
Maar dat is een kwestie van proberen.
#3382368
Too schreef:Nijmegen toch?
Visboer 's zaterdags op het Kelfkensbos op heeft heel veel ook pan/bakharing, sardines, zalmgraat+kop.. als je verse vis of kleine hoeveelheden wilt (anders kan je ook prima bij de webshops terecht)
Ook als je zelf vis eet... keus te over.

Qua wild moet je ook even kijken wat je hond 'lust' veel honden vinden duif niet te knagen.. da's voor katten.
Maar dat is een kwestie van proberen.
Bedankt voor de tip. Ik wilde inderdaad even langs de visboeren op de markt een rondje maken binnenkort.

Qua wild, alles wat ik in mijn openingspost heb geschreven, heeft hij al gegeten. De duif is er zonder problemen ingegaan :biggrin2: Het enige wat hij tot nu toe echt weigert te eten is de DARF Pens / Haring / Eend combinatie. Daar kan ik wel mee leven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door