Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373496
kakocavi schreef:Eendagskuikens vind ik trouwens ook zeker geen lege snack, maar dat zijn eieren ook niet. Die zitten boordevol prachtige eiwitten en vetzuren, mineralen en vitaminen.

Maar ik heb ooit eens een artikel gelezen (ben hem kwijt helaas), waarin eendagskuikens op nutritionele waarde werden vergeleken met andere prooidieren. En daar kwamen ze best goed vanaf, misschien op enkele mineralen wat minder maar overall zeker niet 'leeg'.

Hier wel een vergelijk tussen een ei en een kuiken: http://www.anapsid.org/foodnutr.html Je ziet onder meer dat het vetgehalte in een kuiken veel lager is, logisch omdat het kuiken dat vet grotendeels verbrandt tijdens het groeien. Een ed-kuiken is laag in vet vergeleken met andere dieren. En te zien is ook dat het calciumgehalte hoger ligt en netjes in verhouding is met fosfor.
OH, das een leuke tabel.
Goed om te weten waar de verschillen dan zitten.
Gevoelsmatig zeg je idd ook dat een ei vetter is dan een kuiken. Maar ik dacht dat er minder verschil op zat. Goed om weten.

In het artikel dat een paar post's geleden gelinkt werd, vertellen ze dat de voedingswaarde van een kuiken wat minder is dan van een muis ed. Daar staat ook een tabelletje in, maar ik vind het weinig overzichtelijk omdat er enkel absolute gewichten in staan terwijl het gewicht van de eendagskuikens en andere prooidieren serieus verschilt.
Ik denk ook dat ze met 'kuikens' daar de 6 weken oude dieren bedoelen die je als 'kip' in de winkel vind.
Gebruikersavatar
Door pike
#3373505
pearlsofpassion schreef:OH, das een leuke tabel.
Goed om te weten waar de verschillen dan zitten.
Gevoelsmatig zeg je idd ook dat een ei vetter is dan een kuiken. Maar ik dacht dat er minder verschil op zat. Goed om weten.

In het artikel dat een paar post's geleden gelinkt werd, vertellen ze dat de voedingswaarde van een kuiken wat minder is dan van een muis ed. Daar staat ook een tabelletje in, maar ik vind het weinig overzichtelijk omdat er enkel absolute gewichten in staan terwijl het gewicht van de eendagskuikens en andere prooidieren serieus verschilt.
Ik denk ook dat ze met 'kuikens' daar de 6 weken oude dieren bedoelen die je als 'kip' in de winkel vind.
Maar er staat toch "day old chick", of bedoel jij een andere tabel?
In de link naar de tabel die "thuismama" hierboven aangeeft staat het eendagskuiken en het kuiken naast elkaar in de tabel
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373506
pike schreef:Maar er staat toch "day old chick", of bedoel jij een andere tabel?
In de link naar de tabel die "thuismama" hierboven aangeeft staat het eendagskuiken en het kuiken naast elkaar in de tabel
Kuiken uit die tabel van Thuismama bedoel ik ja. Ik reageerde op het eerder bericht van Kakocavi. Dat het volgens mij ook gewoon kip is. Aangezien thuismama daarnaar vroeg.
Door Chouka
#3373588
pike schreef:Mentaal? Ik denk dat dat heel hondafhankelijk is. Mijn honden vonden zo’n vogelbaby altijd erg interessant en het was nooit een hapslikweg gebeuren.
Mijn Duitse herder heeft ooit reanimatiepogingen ondernomen toen hij zo een lief klein fel geel kuikentje kreeg. Hij heeft het lief en zacht behandeld en heeft het niet opgegeten.
Die keer heb ik ze in de voedseldroger gestopt. Dan hebben ze ze opgegeten.
Ik ga dat nooit meer kopen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3373674
Er staat her en der dat er avidine in eendagskuikens zit, maar iets echt fatsoenlijks kan ik niet vinden. Ik heb deze post nog gevonden op een kattenforum (www.allemaalkatten.nl)

"Eendagskuikens zijn ook gezond vers voer. Onze Deejay was er gek op, hij at wel 6 kuikens per dag!
Nu lees ik op veel andere websites dat eendagskuikens de stof avidine zouden bevatten wat de opname van biotine verhindert.
Avidine wordt echter geproduceerd in de eileider van vogels en dit wordt afgezet in het eiwit van de eieren.
......
Mijn conclusie is dus dat eendagskuikens geen avidine bevatten want ze bevatten geen rauw eiwit en het zijn bovendien altijd haantjes!"


Of deze redenatie klopt weet ik nog zo net niet. Die haantjes komen toch uit een ei waarvan het eiwit avidine bevat. Maar zou het niet zo zijn dat:
Gezien avidine de biotine aan zich bindt en er meer biotine in het ei zit dan de avidine kan binden, raakt de probleemvormende avidine vanzelf op. Hij wordt niet opnieuw weer aangemaakt.
Ik heb eens gezien dat in een dierentuin jonge lynx kittens werden gevoerd met een emmer boordevol eendagskuikens. Niet dat dat een garantie is ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#3373676
Chouka schreef:Mijn Duitse herder heeft ooit reanimatiepogingen ondernomen toen hij zo een lief klein fel geel kuikentje kreeg. Hij heeft het lief en zacht behandeld en heeft het niet opgegeten.
Die keer heb ik ze in de voedseldroger gestopt. Dan hebben ze ze opgegeten.
Ik ga dat nooit meer kopen.
Wat een lieve ziel :D Daar moet je vast Duitse Herder voor zijn. Mijn Duitse Herder vroeger kwam me halen om me duidelijk te maken dat er een goudvis onder de tafel lag. Hij bewoog niet maar leefde nog wel. En als mijn hamstertje 's avonds over tafel rende zat hij ook op een stoel aan tafel naar dat beestje te kijken. Nou, dat hoef ik met mijn Fauven echt niet te proberen. Die zien daar wel een lekkere barfhap in :-X
Door kakocavi
#3373690
pike schreef:Er staat her en der dat er avidine in eendagskuikens zit, maar iets echt fatsoenlijks kan ik niet vinden. Ik heb deze post nog gevonden op een kattenforum (http://www.allemaalkatten.nl)

"Eendagskuikens zijn ook gezond vers voer. Onze Deejay was er gek op, hij at wel 6 kuikens per dag!
Nu lees ik op veel andere websites dat eendagskuikens de stof avidine zouden bevatten wat de opname van biotine verhindert.
Avidine wordt echter geproduceerd in de eileider van vogels en dit wordt afgezet in het eiwit van de eieren.
......
Mijn conclusie is dus dat eendagskuikens geen avidine bevatten want ze bevatten geen rauw eiwit en het zijn bovendien altijd haantjes!"


Of deze redenatie klopt weet ik nog zo net niet. Die haantjes komen toch uit een ei waarvan het eiwit avidine bevat. Maar zou het niet zo zijn dat:
Gezien avidine de biotine aan zich bindt en er meer biotine in het ei zit dan de avidine kan binden, raakt de probleemvormende avidine vanzelf op. Hij wordt niet opnieuw weer aangemaakt.
Ik heb eens gezien dat in een dierentuin jonge lynx kittens werden gevoerd met een emmer boordevol eendagskuikens. Niet dat dat een garantie is ::)
Dat het haantjes zijn heeft er inderdaad niks mee te maken, ook haantjes komen uit een ei dat door een hen is gelegd. Maar het lijkt mij niet dat avidine van eiwit in een kuiken terechtkomt. Opgenomen eiwitten worden gewoon verteerd en omgezet, en bovendien zou dat kuiken anders ook een biotinetekort krijgen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3373697
kakocavi schreef:Dat het haantjes zijn heeft er inderdaad niks mee te maken, ook haantjes komen uit een ei dat door een hen is gelegd. Maar het lijkt mij niet dat avidine van eiwit in een kuiken terechtkomt. Opgenomen eiwitten worden gewoon verteerd en omgezet, en bovendien zou dat kuiken anders ook een biotinetekort krijgen.
Ja inderdaad, dan zou het kuiken al een tekort krijgen. En los van de haan of de hen, er kan toch gewoon geen biotinetekort komen omdat er veel meer biotine is dan dat die avidine aan zich kan binden. Dus waar gaat het nou eigenlijk om Lizzy?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373720
pike schreef:Ja inderdaad, dan zou het kuiken al een tekort krijgen. En los van de haan of de hen, er kan toch gewoon geen biotinetekort komen omdat er veel meer biotine is dan dat die avidine aan zich kan binden. Dus waar gaat het nou eigenlijk om Lizzy?
Ja, in theorie zou dat wel kunnen als nu de biotine door het kuiken gebruikt/omgezet wordt, en de avidine behouden zou worden ergens in het lichaam.
Maar dat lijkt mij wel ontzettend onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Door pike
#3373793
pearlsofpassion schreef:Ja, in theorie zou dat wel kunnen als nu de biotine door het kuiken gebruikt/omgezet wordt, en de avidine behouden zou worden ergens in het lichaam.
Maar dat lijkt mij wel ontzettend onwaarschijnlijk.
Wat ik begrepen heb is, dat de avidine met de daaraan gebonden biotine wordt uigescheiden (=uitgepoept). En daarmee is de avidine dus weg.
Wat ik mij afvraag is of deze binding al in het ei zelf kan plaatsvinden/plaatsvindt. Dan zou het helemaal niet meer van invloed zijn in het lichaam en is na het eten van een rauw ei alle resterende biotine gewoon beschikbaar. :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373794
Maar heb je dat gelezen over een kuiken dat in een ei groeit?
Of over een dier dat een ei eet?
Want das wel een verschil. Misschien benut het kuiken 1 van beide of beide stofjes tijdens het opgroeien ipv gewoon uitscheiden. Het lijkt mij nogal onlogisch eerlijk gezegd, dat het gewoon uitgescheiden wordt door het groeiend kuikentje.

In een intact ei zit de avidine in het eiwit en de biotine in de dooier, dus volgens mij kan dat dan niet.
Maar misschien wel tijdens de ontwikkeling van het kuiken.
Gebruikersavatar
Door pike
#3373817
pearlsofpassion schreef:Maar heb je dat gelezen over een kuiken dat in een ei groeit?
Of over een dier dat een ei eet?
Want das wel een verschil. Misschien benut het kuiken 1 van beide of beide stofjes tijdens het opgroeien ipv gewoon uitscheiden. Het lijkt mij nogal onlogisch eerlijk gezegd, dat het gewoon uitgescheiden wordt door het groeiend kuikentje.

In een intact ei zit de avidine in het eiwit en de biotine in de dooier, dus volgens mij kan dat dan niet.
Maar misschien wel tijdens de ontwikkeling van het kuiken.
Nee, het had betrekking op een dier dat een rauw ei eet. En het was niet wetenschappelijk. Probeer maar eens wat te vinden.
En je hebt ongetwijfeld gelijk dat die avidine er niet voor niets in zit, dus niet is om gewoon maar weer uit te poepen. Het heeft ongetwijfeld ergens zijn nut. Dus ik ben nog even verder gaan zoeken en heb dit nog gevonden op wiki:

" The natural function of avidin in eggs is not known, although it has been postulated to be made in the oviduct as a bacterial growth inhibitor, by binding biotin helpful for bacterial growth. As evidence for this, streptavidin, a loosely related protein with equal biotin affinity and a very similar binding site, is made by certain strains of Streptomyces bacteria, and is thought to serve to inhibit the growth of competing bacteria, in the manner of an antibiotic.[6]"

Oftewel, als ik het goed begrijp en vertaal:
De natuurlijke functie van avidine in eieren is niet bekend, alhoewel gesuggereerd wordt dat het in de eileiders gemaakt wordt om bacteriegroei te remmen doordat het biotine, dat juist groeibevorderend werkt, aan zich bindt.
Als bewijs hiervoor wordt streptavidine genoemd, een enigszins verwant eiwit met dezelfde biotine-affiniteit en een vrij identieke binding, dat gemaakt wordt door bepaalde stammen van Streptomyces bacterieën, waarvan men denkt dat ze de groei van concurrerende bacterieën voorkomen, op de manier van een antibioticum.

En als je me 15 jaar geleden gevraagd had of ik op dit soort vragen een antwoord zou willen weten had ik waarschijnlijk zo gereageerd: :uglystupid2: ;D ;D
Maar laten we gewoon lekker rauwe eitjes en eendagskuikentjes blijven geven, ik kan er niks verkeerd in vinden!
Door Lizzy
#3373839
Mijn vraag was puur nieuwsgierigheid hoor, niks meer of minder. Er wordt natuurlijk vaak geroepen dat je geen rauwe eieren moet voeren omdat je hond dan kans heeft op een biotine-tekort (en ik zie nu dat op Engelstalige websites voornamelijk er een kentering in lijkt te komen - er staat nu "je loopt kans op een biotine tekort als je alleen de eiwitten eet). Ik vroeg me hoe dat zat met eendagskuikens, hoeveel avidine en biotine daar in zit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3373861
uit: Vitamins, door Wilhelm Friedrich, 1988, p. 787:

One day old chick have relatively high plasma biotin levels (about 2990 ng/liter) [Frigg & Brubacher (1976)]

uit:Archives of biochemistry and biophysics, vol. 298 issue 1, 1992, 80-83
White et. al; Availability of avidin-bound biotin to the chicken embryo

Abstract
Avidin, an exceptionally stable protein in egg white, binds the vitamin biotin with very high affinity and can induce biotin deficiency when fed to animals. To determine if biotin bound to avidin is available to the chicken embryo, the fate of [3H]biotin complexed to avidin was monitored during embryonic development. The majority (>85%) of the [3H]biotin was extraembryonic until the day before hatching, when embryos swallow egg white and withdraw the yolk sac into their abdomen. Thus, biotin in the egg white of chicken eggs contributes little to the biotin status of the chick prior to hatching. After hatching, much of the [3H]biotin was assimilated. About 30% of the total was found in the liver and kidneys by 4 days of age. The biotin in liver was associated with large proteins and not with avidin. In a separate experiment, biotin injected into the egg white of biotin-deficient eggs failed to increase embryonic development or hatchability. Both experiments suggest that biotin in egg yolk is the primary and virtually sole source of biotin for the chicken embryo.

Over daadwerkelijke avidine gehaltes kan ik zo snel niets vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door