Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3371375
Hai! Hebben we ergens wat info over het voeren van noten staan? Ben niet zo'n ster in zoeken en kan het zo snel niet vinden.
Door Lizzy
#3371410
Nee, volgens mij hebben we daar geen artikel over. Omdat het zo'n minimaal onderdeel is van het menu (of eigenlijk: kan zijn). Wat zou je graag willen weten?

Noten moeten natuurlijk rauw en ongezouten zijn en behalve macademia kun je eigenlijk alle noten voeren (mits je hond geen noten allergie heeft natuurlijk). Rijk aan bijvoorbeeld vitamine E en selenium en ijzer en magnesium, enzovoorts :)
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3371411
Er is een hele leuke facebook live van Rodney Habib over het voeren van noten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3371414
Lizzy schreef:Nee, volgens mij hebben we daar geen artikel over. Omdat het zo'n minimaal onderdeel is van het menu (of eigenlijk: kan zijn). Wat zou je graag willen weten?

Noten moeten natuurlijk rauw en ongezouten zijn en behalve macademia kun je eigenlijk alle noten voeren (mits je hond geen noten allergie heeft natuurlijk). Rijk aan bijvoorbeeld vitamine E en selenium en ijzer en magnesium, enzovoorts :)
Nou er zijn nogal eens wat lijstjes met wat giftig is voor je hond en daar staan noten vaak op. Dus ik riep gister in een facebook post van een lieve vriendin dat noten niet gifig zijn, behalve de macadamia’s, maar ik kon het niet onderbouwen.
Door Lizzy
#3371420
Kaela schreef:Nou er zijn nogal eens wat lijstjes met wat giftig is voor je hond en daar staan noten vaak op. Dus ik riep gister in een facebook post van een lieve vriendin dat noten niet gifig zijn, behalve de macadamia’s, maar ik kon het niet onderbouwen.
Oh zo! Nou, walnoten staan vaak op dat lijstje. Niet omdat walnoten giftig zijn maar sommige walnoten zijn besmet met een bepaalde schimmel, waardoor de zwart worden (soms deels) en deze schimmel is schadelijk (ik weet niet in welke mate) voor honden. Amandelen, hazelnoten, paranoten, gezonde walnoten: zijn allemaal niet giftig voor honden. En pinda's zijn geen noten :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3371422
Lizzy schreef:Oh zo! Nou, walnoten staan vaak op dat lijstje. Niet omdat walnoten giftig zijn maar sommige walnoten zijn besmet met een bepaalde schimmel, waardoor de zwart worden (soms deels) en deze schimmel is schadelijk (ik weet niet in welke mate) voor honden. Amandelen, hazelnoten, paranoten, gezonde walnoten: zijn allemaal niet giftig voor honden. En pinda's zijn geen noten :biggrin2:
In dit geval ging het om amandelen in het bijzonder en alle noten in het algemeen.

Die schimmel is voor vogels en mensen ook schadelijk. das wel een vervelende bij walnoten ja.
Door Lizzy
#3371425
Kaela schreef:In dit geval ging het om amandelen in het bijzonder en alle noten in het algemeen.

Die schimmel is voor vogels en mensen ook schadelijk. das wel een vervelende bij walnoten ja.
Amandelen zijn niet giftig voor honden. Wat wel een probleem kan zijn: noten zijn vet. En niet alle honden kunnen daar goed tegen en krijgen er de schijterij van. Sommige honden zijn allergisch voor sommige noten (of alle noten). Bij kleine hondjes zou een hele amandel vast kunnen lopen in de darm. En last but not least: je moet noten dus wel ongebrand, ongefrituurd en ongezouten geven (en dat geldt voor alle noten). Maar sec gezien: nee, ze zijn niet giftig.
Gebruikersavatar
Door pike
#3371435
Er bestaat veel misverstand over amandelen, en dat komt omdat er twee soorten zijn: Je hebt Zoete amandelen en Bittere amandelen.

De Bittere amandelen zijn giftig voor de hond. Ze worden ook onder de naam Bittere amandel verkocht (zie bv. Pit&Pit).
Bittere amandelen worden als smaakmaker gebruikt in (bitter)koekjes, marsepein, amandelspijs. Ook worden ze in cosmetica gebruikt. Tegenwoordig worden ze steeds vaker vervangen door abrikozenpitten, die zijn trouwens ook giftig.

De Zoete amandelen kunnen probleemloos rauw gegeten worden.

Pinda's zijn peulvruchten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3371496
Lizzy schreef:Amandelen zijn niet giftig voor honden. Wat wel een probleem kan zijn: noten zijn vet. En niet alle honden kunnen daar goed tegen en krijgen er de schijterij van. Sommige honden zijn allergisch voor sommige noten (of alle noten). Bij kleine hondjes zou een hele amandel vast kunnen lopen in de darm. En last but not least: je moet noten dus wel ongebrand, ongefrituurd en ongezouten geven (en dat geldt voor alle noten). Maar sec gezien: nee, ze zijn niet giftig.
Maar ze staan dus wel op diverse lijstjes die klakkeloos aangenomen worden. Hebben we nergens een leuke bron (spikkelneus, ik vind je filmpje top, dank je, maar ik zoek liever iets van tekst)?
pike schreef:Er bestaat veel misverstand over amandelen, en dat komt omdat er twee soorten zijn: Je hebt Zoete amandelen en Bittere amandelen.

De Bittere amandelen zijn giftig voor de hond. Ze worden ook onder de naam Bittere amandel verkocht (zie bv. Pit&Pit).
Bittere amandelen worden als smaakmaker gebruikt in (bitter)koekjes, marsepein, amandelspijs. Ook worden ze in cosmetica gebruikt. Tegenwoordig worden ze steeds vaker vervangen door abrikozenpitten, die zijn trouwens ook giftig.

De Zoete amandelen kunnen probleemloos rauw gegeten worden.

Pinda's zijn peulvruchten.
Het ging om een gewone amandel uit een zakje of bakje om zo op te eten. Nooit geweten dat er verschillende waren, maar ik neem aan dat de amandelen die je in de winkel koopt om zo te eten dan de zoete zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#3371500
Kaela schreef:Maar ze staan dus wel op diverse lijstjes die klakkeloos aangenomen worden. Hebben we nergens een leuke bron (spikkelneus, ik vind je filmpje top, dank je, maar ik zoek liever iets van tekst)?



Het ging om een gewone amandel uit een zakje of bakje om zo op te eten. Nooit geweten dat er verschillende waren, maar ik neem aan dat de amandelen die je in de winkel koopt om zo te eten dan de zoete zijn.


Dat is helemaal correct! Nogmaals, de giftige worden duidelijk verkocht als “bittere amandelen”. Alle andere kan je gewoon eten. ;)
Door Lizzy
#3371910
Kaela schreef:Maar ze staan dus wel op diverse lijstjes die klakkeloos aangenomen worden. Hebben we nergens een leuke bron (spikkelneus, ik vind je filmpje top, dank je, maar ik zoek liever iets van tekst)?



Het ging om een gewone amandel uit een zakje of bakje om zo op te eten. Nooit geweten dat er verschillende waren, maar ik neem aan dat de amandelen die je in de winkel koopt om zo te eten dan de zoete zijn.
Ja... Avocado staat er ook nog steeds op terwijl de vrucht zelf echt echt echt niet giftig is.

Neem nou deze link: https://www.petmd.com/dogs/can-dogs-eat-almonds

En dan quote ik: "While almonds aren’t toxic to dogs, says Goldstein, they can pose potential health problems for dogs and should be avoided".

En dan deze: https://www.dogster.com/dog-health-care ... s-eat-nuts

"Can dogs eat almonds?
Can dogs eat almonds and if so, are almonds good for dogs? As with most of the nuts we’re looking at here, almonds are not … technically toxic for dogs. However, as with most of these nuts, almonds are high in fat, making them difficult for dogs to digest in large quantities. Fatty foods can be dangerous for dogs because they exceed the capability of their pancreas to break them down and process them. Too much fat in a dog’s diet can lead to pancreatitis".

En last but not least Dr. Karen Becker: https://healthypets.mercola.com/sites/h ... -pets.aspx

"Raw almonds, cashews, and Brazil nuts. These nuts, served in moderation and very small portions, are safe for dogs. Many nuts are not – especially tree nuts – so stick with these three to be on the safe side".
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3371974
Super, dank je wel Lizzy! Ik ben zo slecht in zoeken, zo is het een hoop info bij elkaar!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door