Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EsmeeNova
#3369195
Hallo allemaal!

Hoe doen jullie het portioneren? Geven jullie elke dag alles, of geven jullie bijv de ene dag spiervlees en de andere dag orgaan, of iets dergelijks? Ik ben de vorige keer 2 dagen bezig geweest alles te portioneren voor de maand. Heb het graag voor haar over hoor, zo is het zeker niet, maar misschien kan het makkelijker? Voorlopig doe ik het nog even op dezelfde manier, ik heb een hond met een gevoelig spijsverteringsstelsel, maar wellicht kan ik er over een tijdje wat soepeler mee omgaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3369197
Ik heb 1 grote tip voor je. Weeg niet alles te precies af. Het komt niet op 10gram aan. Als het de ene keer wat meer is en de andere keer wat minder, merken jij noch je hond daar iets van. Als je vb 250gr van iets moet hebben en je hebt een kg, doe je dat gewoon op het zicht in 4.

Pas je menu dus ook een klein beetje aan zodat je gemakkelijke gewichten hebt. Reken dan maar eens terug, je zal zien dat de percentages niet erg veel afwijken.

Je kan idd ook spelen met wat je op een dag geeft. Vb elke dag vleesbot en groenten, 4 dagen spier en 3 dagen orgaan. En dan orgaan dan niet elke keer alle organen maar vb steeds pens samen met hart of met lever of met nier.
Vis en ei als extra geef je dan best op een dag met spier.

Maar je kan ook anders indelen. Als je dan vb op gemakkelijker af te wegen gewichten komt.
Spiervlees en vleesbot kan je eventueel ook per 2 dagen invriezen. Dan moet je minder zakjes nemen en dichtmaken. Het vlees snijden is niet anders natuurlijk. Of je moet dan nog de dag dat je het voert zelf in 2 doen.

En verder zal het de eerste keren nog veel versnellen elke keer je het doet. Je wordt er handiger in.
Het is ook aangenamer niet alles in een keer te doen. Beter voor je vriezer ook trouwens en beter omdat het vlees dan sneller invriest. Dat laatste hangt natuurlijk van je vriezer af.
Door Eef+Stippels
#3369203
Ik geef elke dag vleesbot, met daarbij spiervlees of 1 orgaansoort.

Ik portioneer alles zo dat het een dagportie is voor beide honden samen.
En ik bereken de percentages naar wat de producten wegen, wat PoP ook al zegt.

Alleen orgaanvlees op 1 dag zou ik niet doen. Of het moet pens zijn. Zelfde met vleesbot, of het moet heel goed bevleesd zijn.
Door Cindy de Wolf
#3369230
Bij mij krijgen ze 5 ochtenden spiervlees, 1 ochtend orgaan plus vleesbot (orgaan wissel ik voor deze ochtend af tussen tong, maagjes of testikels) en 1 ochtend vleesbot.
2 avonden krijgen ze alleen vleesbot en wie vis lust krijgt dan vleesbot of een zalmkop, 2 avonden krijgen ze vleesbot met pens en de overige 3 avonden krijgen ze vleesbot plus 1 orgaansoort (hart, lever, nier)
Als ze alleen vleesbot krijgen is dat wel goed bevleesd.
Ik portioneer grofweg per 500g-1kg. Er gaat hier een kleine 2kg per dag doorheen.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3369236
Ik heb cijferdyslexie; rekenen is dus al lastig voor me en voor mij om foutloos te zijn is het makkelijkst om cijfers te vergelijken (anders wil ik 76 en 67 bijvoorbeeld nog wel eens verwisselen)
Zelf percentages berekenen vind ik moeilijk, dus ik heb de barfrekenhulp gebruikt en per hond in een schriftje staan wat hun hoeveelheden per dag zijn. Bot, spiervlees en orgaan. Ik geef dus per dag compleet maar heb orgaan wel opgesplitst; pens en orgaanmix. Die wissel ik per dag af.
Met portioneren weeg ik dan af; Harry heeft bijv 580 gr bot en de ene keer is dat iets meer dan 600 gram en de andere keer is dat 550 gram daar let ik dan minder secuur op.

Dit is wel wat meer werk maar anders raak ik zelf de weg kwijt.....
Door Cathelijn
#3369555
Toen ik nog 2 honden had, haalde ik elke dag wat uit de vriezer en verdeelde dat, hield dan weer wat over voor de volgende dag, daar moest dan weer wat bij. En zo was ik elke dag aan het zoeken, ontdooien en snijden. Bij Ilan ben ik in de puppyfase per week gaan werken en dan complete zakjes maken per dag.
Eigenlijk doe ik dat nu nog steeds, maar dan eens in de twee weken. Ik ben een half uurtje bezig, incl opruimen en dan pak ik elke dag een zakje uit de diepvries en daar zit dan alles in. Hoef ik maar 1 keer te wegen, te snijden en na te denken ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door