Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Balou
#3368972
Hoi, wij zijn helemaal nieuw in het rauw voeren, ik heb veel gelezen en begin het een beetje te begrijpen hoe ik moet voeren..

Hoeveelheid: 2% van 6.2 kilo = 124 gram per dag / 868 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 62gr p/dag
Groentes 15% : 19gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 19gr p/dag
Spiervlees 20% : 25gr p/dag

Nu heb ik per dag zakjes vlees gemaakt met;
62 gr kippennekjes ( met hamer op geslagen)
20 gr lamsniertjes
25 gram rundvlees
En mix van groenten gekookt, gepureerd en ingevroren in dagelijkse portie grote.

Nu at Balou alles met smaak maar die niertjes niet, die heb ik vervangen door 10 gr kippenhartjes en 10 gram pens.(gemalen) Bakje gaat nu op.

Graag advies of dit goed is en hoe moet ik nu verder??
Door Lizzy
#3368973
Balou schreef:Hoi, wij zijn helemaal nieuw in het rauw voeren, ik heb veel gelezen en begin het een beetje te begrijpen hoe ik moet voeren..

Hoeveelheid: 2% van 6.2 kilo = 124 gram per dag / 868 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 62gr p/dag
Groentes 15% : 19gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 19gr p/dag
Spiervlees 20% : 25gr p/dag
Hoi! Leuk dat je rauw bent gaan voeren!

Voor een hond van 6 kg is 2% van het lichaamsgewicht eigenlijk altijd te weinig. Voor kleine hondjes geldt een hoeveelheid voer van rond de 5% en soms zelfs 7% van het lichaamsgewicht. Qua hoeveelheid moet je dus nogal om hoog.
Nu heb ik per dag zakjes vlees gemaakt met;
62 gr kippennekjes ( met hamer op geslagen)
20 gr lamsniertjes
25 gram rundvlees
En mix van groenten gekookt, gepureerd en ingevroren in dagelijkse portie grote.

Nu at Balou alles met smaak maar die niertjes niet, die heb ik vervangen door 10 gr kippenhartjes en 10 gram pens.(gemalen) Bakje gaat nu op.

Graag advies of dit goed is en hoe moet ik nu verder??
Veel honden vinden niertjes niet te eten. Wat soms helpt is het heeeeeeeeeel fijn snijden en dan mengen met pens en groenten en het dan een paar uur door elkaar laten trekken op kamer temperatuur.

Dit was natuurlijk een super menu voor 1 dag maar we kunnen eigenlijk niks beoordelen. Het hangt er vanaf wat je van de rest van de week gaat voeren wil je op de goede weg zijn of niet. Maar, zo te zien heb je wel je huiswerk gedaan. Dus dat is al heel mooi! Als je de rest van de dagen ook nog post, kijken we daar ook nog naar!
Door BiancaSyta
#3370323
Het zal misschien aan mij liggen, maar zijn deze verhoudingen wel goed?
Ik dacht dat de verhouding ongeveer 40% vleesbot, 40% spiervlees, 10% orgaan en 10% groente moest zijn.
Lijkt mij erg veel bot en erg weinig spiervlees wat je zo geeft.
Gebruikersavatar
Door devillovesangel
#3370324
Volgens mij kan het wel zo hoor...en anders had Lizzy er vast wel wat van gezegd ;)
Bijlagen
Screenshot_20190313-220128_Firefox.jpg
Screenshot_20190313-220128_Firefox.jpg (173.6 KiB) 2748 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door devillovesangel
#3370326
en misschien is 50% vleesbot wel teveel voor dit hondje, maar dat merk je als het goed is gauw genoeg(harde/witte keutels) en dan kun je je menu bijstellen. Maar het kunnen ook gewoon prima verhoudingen zijn. Volgens mij is het in het begin altijd een beetje puzzelen dat het beste werkt voor jouw hond :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3370334
BiancaSyta schreef:Het zal misschien aan mij liggen, maar zijn deze verhoudingen wel goed?
Ik dacht dat de verhouding ongeveer 40% vleesbot, 40% spiervlees, 10% orgaan en 10% groente moest zijn.
Lijkt mij erg veel bot en erg weinig spiervlees wat je zo geeft.
Als het vleesbot mooi bevleesd is, kan 50% doorgaans wel. Als het gemiddeld bevleesd is, ben je beter met 45% of nog iets minder. 40% is wat aan de lage kant in een normaal menu of je vleesbot moet erg kaal zijn. Je wil nl tot een 20%-25% puur bot komen.
10% orgaan (hart, lever, nier) is goed, maar daar komt normaal nog 10% pens bij ook. En dan nog 10% groenten. Zo kom je aan 25% spiervlees bij 45% vleesbot of 20% spier als je 50% vleesbot voert.
Dat zijn gangbare percentages.
Pas als je geen groenten of door omstandigheden geen pens voert, en daarbij erg kaal bot (of je hond verdraagt maar weinig bot) , kan je op 40% spier uitkomen, wat erg veel is voor een hond.
Door Lizzy
#3370336
BiancaSyta schreef:Het zal misschien aan mij liggen, maar zijn deze verhoudingen wel goed?
Ik dacht dat de verhouding ongeveer 40% vleesbot, 40% spiervlees, 10% orgaan en 10% groente moest zijn.
Lijkt mij erg veel bot en erg weinig spiervlees wat je zo geeft.
Persoonlijk zou ik deze verhoudingen niet adviseren. Ik vind 10% orgaan fijn maar ik zou ook 10% pens voeren. En vleesbot hangt gewoon erg af van het vleesbot zelf (sec gezien moet een vleesbot voor de helft bestaan uit 50% bot en 50% vlees) en de hond in kwestie. Ergens tussen de 40% en 50% is prima. En van die 50% vleesbot is dan weer 25% spiervlees.
Door BiancaSyta
#3371166
Blijft toch lastig om het hier en daar helemaal goed te doen. Maar helemaal super dan! Fijn om hier steeds bij te blijven leren. Ik ga zo ook maar weer even een menu laten beoordelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door