Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#368528
avalon schreef: Nou hare barfigheid, dat heb je mooi voor elkaar, (knap gedaan! zou Nienke zeggen, is haar lijfspreuk momenteel ;D) Dus ook namens ons hier Gefelicikwispelstaart!

Enne Dory knap gemakt hoor ;)
Laat ik nou hier in eerste instantie: Harige Barfheid ::) lezen ;D ;D.

Lizzy al die mooie titels zijn je gegund hoor :-*, vind ze ook allemaal erg mooi bedacht, en het diploma van Dory vind ik ook geweldig 8) :D
Door 202spots
#368532
Nitus schreef: Laat ik nou hier in eerste instantie: Harige Barfheid ::) lezen ;D ;D.
Ach er zijn tenslotte meer harige staatsburgers in het Barfdom van de B.Q dan dat er leden zijn, dus ik denk niet dat Hare Hoogelstelseldom daar bewaar tegen kan hebben toch ???

En het is niet mijn diploma hoor...
het is de officiele Bul van the University of BPCN...
heb ik verder niks mee te maken...me think 8)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#368535
202Spots schreef:En het is niet mijn diploma hoor...
het is de officiele Bul van the University of BPCN...
heb ik verder niks mee te maken...me think 8)
Nee, natuurlijk niet, wat dom van mij ::)... ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik het knap van je vind dat je 'm hier geplaats hebt gekregen 8)[size=0] (zo beter Dory? ;))[/size]
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 12 aug 2005, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#368581
Hahaha, stelletje mafkezen! Ik las trouwens ook Harige Barfheid ;D ;D

Maar even wat anders. Want ik wil aandacht voor Dory. Dory heeft mij namelijk jaren geleden zo fantastisch geholpen met het zelf samenstellen! Ik heb wel 1000 vragen op haar afgevuurd! Zij heeft alle onzekerheden voor me weggenomen en me gesteund en geholpen. Zij stond me bij toen ik mijn eerste kippenvleugel ging voeren ;D (ik vond het eng!).

Ik kan geen mooie certificaten maken maar deze is wel voor jou Dory:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#368713
AstridStraver schreef: Tja mevrouw Lizzy, vertel ons eens - uiteraard slechts als uw drukke agenda dat toelaat - hoe bent u ooit gestart met het voeren van vers vlees?
Jeetje....heb je 3 weken ;D
Door Lizzy
#368723
AstridStraver schreef: Tja mevrouw Lizzy, vertel ons eens - uiteraard slechts als uw drukke agenda dat toelaat - hoe bent u ooit gestart met het voeren van vers vlees?
Hahaha, nou aangezien mijn pupsel ligt te slapen heb ik wel even tijd. Toen wij Whoofer kregen voerde ik brokken van een bekent Amerikaans merk (Jeukennumaar). En ik dacht dat dat het beste was wat je voor je hond kon doen.

Toch na een jaartje begon het me niet lekker te zitten. Ik ben zelf nogal een kritische eter en houd van gezond eten. Ben ook vegetarier. Dus, vrij voedings-bewust. Ik staarde regelmatig naar die brokken en dacht iedere keer weer "hoe kan daar nou alles in zitten om de hond gezond te houden?". Ik geloofde er eigenlijk gewoon niet in. Ik surfte wat op het Internet en zo schakelde ik over op een ander brokje (California Natural en Innova). En nog had ik mijn twijfels. Dus, ik surfte op het internet. Naar gezonde voeding. En steeds kwam ik websites tegen waar ik las dat brokken niet gezond waren en dat je je honden vers moest voeren. Dat waren allemaal Amerikaanse sites. Maar rauw vlees en rauwe botten? No way! Dat leek me uiterst gevaarlijk.

Dus, ik kookte vlees en ik kookte groente. En daar maakte ik van alles en nog wat mee. Ze kregen dagelijks gekookte groente en vlees, huttekase met lijnzaadolie, gekookte (verse) zalm, eieren, gekookte/gestoomde makreel, wortel en bietensap, etc. etc. Ik kookte regelmatig uit het boekje van Edalati enzo. En ik voerde brokken...

En nog zat het me niet lekker, die brokken.... Ik had een beetje het gevoel dat je astronautenvoer zat te geven. Al surfend kwam ik ook Paul Barte en Dory en Bertus (van Bibi) en Nannette (van Energique) en Tannetje tegen. Die voerde allemaal rauw vlees en rauwe botten! En ik dacht eerst dat die lui gek geworden waren ;D!

Ik verslond overigens boeken van mensen als Wendy Volhard, Pitairn, Strombeck. Maar, las ook boeken ala "Canine and Feline Nutrition" van o.a. Hirakawa/Carey. Ik las daar bijv. in dat Etoxyquine en BHA en BHT toch echt niet dodelijk/kankerverwekkend waren. En maagtorsie niet veroorzaakt werd door brokken. Toen ik dat tegen Bertus (van Bibi) zei, zei hij "en die Hirakawa en Carey he, wie zijn dat? Wat zijn dat voor een piepesnijers en waar werken ze?". Eh.... Hirakawa het bleek de Vice President van The Iams Company.... En Carey bleek de Director of The Iams Comany.... Dat was HET moment dat de schellen van mijn ogen vielen.... En ik trok verder op onderzoek uit. Ik snapte nu dat de wereld van de brokken er eentje was die geweldig gemanipuleerd werd. En zo ontstond de term "brokken maffia". Die lui zitten overal!! En ze schrijven de meeste boeken over Dog Nutrition. En ze sponsoren dingen, heb je geen weet van!

Ik ben toen fulltime overgestapt op versvlees. Brokken gingen eigenlijk direct 100% van het menu. Ik vulde het versvlees wel aan met groentemixen (inmiddels rauw/gepureerd) en zuivel, eieren, vis. En toen ben ik recreatiebotten gaan voeren. En daarna ben ik half zelf gaan samenstellen en half versvlees voeren. En ik vond het steeds lastiger worden om goed zelf samen te stellen in combinatie met kvv (waarvan ik niet precies wist/weet wat er in zit). Het werd dus tijd (in overleg met Dory) om totaal over te schakelen naar zelf samengestelde voeding. En tot op de dag van vandaag heb ik daar nooit 1 tel spijt van gehad. Ergo, ik ben dolgelukkig dat ik die overstap heb gemaakt! Mijn honden deden/doen het namelijk op zelf samengestelde voeding nog veel beter als dat ze deden op versvlees! Maar ik zie mijn mailtjes nog zo naar Paul B en Dory gaan "Doe ik het zo wel goed?". Een keer stuurde ik een mailtje naar Paul "Paul, varieer ik wel genoeg? Wissel ik wel genoeg af?" waarop hij terug stuurde "wat had je nog meer willen gaan voeren, gazelle, eland, zebra?" ;D.

Ondertussen verslond en verslind ik nog steeds ieder boek dat over hondenvoeding ging/gaat. Over rauwe voeding in alle soorten en maten en methodes, algemene canine nutrition boeken (vrijwel allemaal Engelstalig - er is bar weinig geschreven in het Nederlands) en oudjes ala Donath/DHont van eigen bodem en JdBL. Ik denk dat ik zelf zo'n 100 a 150 boeken over hondenvoeding in mijn bezit heb en de rest heb geleend. Internet was/is natuurlijk ook een geweldige bron van informatie! Lezen en studeren over hondenvoeding (en hond + gezondheid) is echt een grote passie.

En tja, omdat het op doggy.net echt steeds minder leuk was en we steeds grotere behoefte kregen om eens NIET over brokken te praten (en voor de 2000ste keer uit te leggen waarom die krengen niet gezond zijn), bleef bij mij maar in mijn hoofd spoken om een vers/rauw forum op te zetten. Ik sprak daar ook wel met Paul over en die zei me "meid, je weet nog niet half wat een implicaties dat heeft. Denk er goed over na" (hij bleek helemaal gelijk te hebben!!). Maar het bleef in mijn hoofd spoken. Een forum dat echt helemaal gewijd is aan vers/rauw. Ik dacht er echt wekelijks en later dagelijks over.

Vervolgens leerde ik Monique (van Yalla) kennen en zij woonde samen met Peter. Ook met Peter besprak ik mijn ideeen (Peter is nogal erg goed in het ontwerpen van websites enzo). Ik vertelde hem dat ik eigenlijk Barfplaats op wilde richten. En een aantal weken later was Barfplaats een feit. Peter had de URL direct voor me gereserveerd, heeft het forum erop gezet en zo is het gekomen....! Barfplaats bestaat nu 2,5 jaar.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 12 aug 2005, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#368730
Leuk om te lezen hoe Barfplaats eigenlijk ooit begonnen is, eigenlijk zou je dat verhaal ergens moeten plaatsen op het forum, zoat het nog terug te vinden is. Bij 'over ons forum' bijvoorbeeld.

Nou heb ik geen idee hoe oud Whoofer is (en of Whoofer nog leeft) maar hoe lang voer jij dan al geen brokken meer?

Ik heb geen idee hoeveel leden BP heeft, maar volgens mij heeft het toch veel impact.
Ik heb er al heel wat mensen naar doorverwezen en ik ken steeds meer mensen die niet meer uitsluitend brokken voeren en dat is toch het begin van op een andere manier voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door