Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#362764
Borke is een Friese Stabij van 18 maanden jong en eet vanaf 7 maanden botten en vanaf 12 maanden uitsluitend BIBI en 2-3 dagen per week zelf samengesteld voer, hij weegt 22 kg.

Vandaag heeft hij voor het eerst lamshart gegeten.
Vanochtend had ik het kleingesneden, vanavond had ik het hart aan een stuk gegeven.
ik zat klaar om de tijd op te nemen, hoe lang duurt het voordat hij dat op heeft?
Nou eh.... minder dan een minuut, paar keer goed kauwen en het was weg.
Daarna ging hij enthousiast met zijn botten verder, dus het lijkt er niet dat hij er last van heeft?
Maar eh... kan dit kwaad?
Hij had een uurtje ervoor een Kong helemaal volgestopt met Fytomix genuttigd en zijn ontbijt was ongeveer 9 uur daarvoor.

Voortaan toch maar lamshart snijden?
Hoe doen jullie honden dat met lamshart aan een stuk?
Door 202spots
#362769
Ik snijd het meestal in stukken omdat ik bang ben dat er niet eens opgekauwd zal worden wanneer ik ze heel geef....dan zuigen ze 't hele ding gewoon naar binnen denk ik.
Maar ik zou zeggen....Borke heeft er in ieder geval 'n paar knauwen in gegeven, en het is door de keel gegaan zonder dat 't er weer uit is gekomen,dus dan zit het meestal wel goed. ;)
#362772
geer schreef: Nee hoor, kan geen kwaad... Je wil niet zien hoe Ted een penslap opeet, da's een kwestie van opvouwen en doorslikken ;D
Dat is bij Zingaro ook zo. Het eerste stuk, daar kauwt hij op, maar het laatste stukje gaat als een sliert spagetti naar binnen.
#362780
Elvira schreef: Dat is bij Zingaro ook zo. Het eerste stuk, daar kauwt hij op, maar het laatste stukje gaat als een sliert spagetti naar binnen.
Ik ken dat ... pond pens aan een stuk naar binnen, alleen voor de vorm hier en daar een knaag ... en Kátur is maar een ukkie, 15 kilo IJsco ;D
Nog nooit porblemen mee gehad, alleen dat 'ie het dan weer uitkotst om het even later weer op te eten :P
#362794
Lizzy schreef: Hier past een heel lamshart ook in de holle kies dus dat is 1 keer de kaken erop en dan 'slik'! Kan geen kwaad. De slokdarm van de hond is erg flexibel!
Ik maakte me niet zozeer zorgen over die slokdarm, maar meer over hoe zoiets verteert?

Onze kat at vroeger hart in een stuk op, slikte het door, kotste het uit, kauwde iets, inslikken, uitkotsen enz....

Nou dan ga ik het maar niet voor Borke snijden, want hij vond het wel opwindend allemaal en ik hou hem toch altijd rustig na het eten.
Toen zijn we het daarna maar gaan snijden...
#362804
AstridStraver schreef: Ik maakte me niet zozeer zorgen over die slokdarm, maar meer over hoe zoiets verteert?

Onze kat at vroeger hart in een stuk op, slikte het door, kotste het uit, kauwde iets, inslikken, uitkotsen enz....

Nou dan ga ik het maar niet voor Borke snijden, want hij vond het wel opwindend allemaal en ik hou hem toch altijd rustig na het eten.
Toen zijn we het daarna maar gaan snijden...
Oh, in maagzuur met een pH waarde van 1 smelt het als het ware! Zie je niks meer van terug. En als hij het niet goed verteerd, dan kotst hij het inderdaad waarschijnlijk uit, waarna hij het weer opeet.
#363070
Het in 1 keer inslikken van zoiets zachts als lamshart is echt geen probleem hoor. Sommige honden krijgen overigens eerder de neiging er nog eens de kaken op op en neer te laten gaan als je het in de lengte in 2 stukken snijdt.
#363091
Borke heeft verder nergens last van gehad, dus ik denk dat ik het aan een stuk blijf geven, zolang hij (net als gisteren) er wel een paar keer flink op kauwt en het niet uitkotst.

Een van mijn redenen om een paar dagen per week zelf samen te stellen, is omdat het zo opwindend is voor Borke. Eten is veel spannender dan wanneer hij kvv krijgt. Daar hij reuze opgewonden was van deze spannende maaltijd, wil ik hem (en mijzelf) die pret niet onthouden :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door