Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MillyMol
#3260673
Over 5 weken komt ‘Broer’ bij ons wonen. :D
In tegenstelling tot Tobias, die ik pas met vers ben gaan voeren toen hij al ruim een half jaar oud was denk ik, wordt ‘Broer’ afgespeend op vers. :)
Maar dan: hoe verder? beginnen met KVV? en wanneer dan de BARF-elementen invoeren? Welke zijn de verhoudingen in het voer van een acht weken oude pup ten opzichte van een volwassen hond?
Een beetje hulp zou welkom zijn. :???:
Door Martine-Tom
#3260675
Wat eet hij nu?
Verhoudingen zijn hetzelfde, % is alleen hoger, 4 keer per dag, in totaal ong 8-10% van zijn gewicht. Maar vooral op het oog voeren ;)
Door Mijati
#3260676
Ik ben zelf begonnen met KVV en telkens iets meer BARF gaan geven. In het begin veranderd de hoeveelheid die je geeft snel en daar vond ik kvv handiger bij. Bij de overschakeling naar volledig BARF met een maand of vier, vulde ik eventueel wel aan met kvv als de hoeveelheid veranderde en ik nog een aantal maaltijden geportioneerd in de vriezer had.
Door MillyMol
#3260680
Martine-Tom schreef:Wat eet hij nu?
Verhoudingen zijn hetzelfde, % is alleen hoger, 4 keer per dag, in totaal ong 8-10% van zijn gewicht. Maar vooral op het oog voeren ;)
Nu hangt hij nog aan de tap bij zijn moeder (hij is bijna 3 weken oud, maar ik dacht: een goede voorbereiding is het halve werk :) ).
De fokster zal beginnen met zeer fijn gemalen KVV-pap (aangemaakt met geitenmelk) en dat langzaam uitbreiden.

Zelfde verhoudingen dus, maar hoger percentage van lichaamsgewicht en 4 keer per dag voeren. Dan kan ik dus beginnen met KVV-rollen die ik heb liggen. En dan beginnen met een vermorzelde kippennek of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Door pike
#3260686
Puppy Duc, afgespeend op brok, kwam met 8 weken en is direct op barf gegaan. Met dezelfde verhoudingen als de volwassen honden, en eerst natuurlijk met zachte botjes. Vier maaltijden per dag en hij at veel. Hij heeft een tijdje op 10% gestaan.
Door Martine-Tom
#3260687
MillyMol schreef:Nu hangt hij nog aan de tap bij zijn moeder (hij is bijna 3 weken oud, maar ik dacht: een goede voorbereiding is het halve werk :) ).
De fokster zal beginnen met zeer fijn gemalen KVV-pap (aangemaakt met geitenmelk) en dat langzaam uitbreiden.

Zelfde verhoudingen dus, maar hoger percentage van lichaamsgewicht en 4 keer per dag voeren. Dan kan ik dus beginnen met KVV-rollen die ik heb liggen. En dan beginnen met een vermorzelde kippennek of iets dergelijks?
Klinkt als een goed plan :)
De hoeveelheden wisselen vrij rap bij een pup omdat ze snel groeien, zelf vond ik het makkelijk om barfpakjes van bijv 200 gram te maken voor een week of 2 en de rest met kvv aan te vullen :)
Door Lizzy
#3260706
Ik zou gewoon gelijk op BARF overstappen. De verhoudingen zijn precies hetzelfde voor een pup als voor een volwassen hond. Ongeveer 45% zachte geschikte vleesbotjes, 10% pens, 10% organen als nier, lever en hart, 10% groenten, 25% spiervlees en als extra: twee rauwe eitjes per week en 1 of 2 rauwe vette visjes per week.

En pups eten tussen de 5% en 10% van het huidige gewicht. Voor jouw hond zal dat rond de 7% liggen, vermoed ik. Even kijken naar hem en behalve met het oog voeren gewoon even elke week wegen.

Ik zou wel iets regelmatiger voeren bij een pup dan bij een volwassen hond. Dus niet 1 keer per week orgaanvlees bijvoorbeeld, maar dat verdelen over 3 maaltijden per week. Ik doe het standaard zo:

Ik geef elke dag vleesbot, elke dag groenten en de groenten meng ik vier keer per week met spiervlees en drie keer per week met orgaanvlees (pens en andere organen). Ik maak een dagportie klaar in 1 grote bak, in de ochtend. En daar haal ik gedurende de dag vier keer per dag een portie uit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3260708
Nelson was afgespeend op kvv en ging hier de eerste dag meteen over op barf.
Ik vond dat ideaal, hij was ook lekker voldaan door het werk wat hij ermee had.

Ik gaf gewoon normale verhoudingen, deed de dagmaaltijd in een grote bak en gaf daar 4x per dag op het oog een portie van. Ik wilde de voedingsstoffen erg keurig verdelen en heb tot een half jaar elke dag spiervlees, vleesbot, groenten, nier, lever en hart gegeven. Weet niet of ik dat nu nog zou doen maar ik vond dat destijds wel fijn.
Ontlasting hield ik goed in de gaten en ik ben begonnen met fijn beginnersbot (konijn, parelhoen, kwartel etc). Nooit problemen gehad.

Eitjes (2 per week), visjes (ook twee per week) en een keer een snackje telde ik niet mee maar was extra.

Ik had wel wat kvv liggen om de hoeveelheid aan te kunnen passen zonder alles opnieuw te portioneren. Ik begon met 8%, dat was te weinig, en daarom gaf ik een week of twee kvv bij tot ik op de juiste hoeveelheid zat. Na twee weken was ik door mijn geportioneerde voorraad heen en ging ik portioneren met de nieuwe hoeveelheden. En kvv drogen vond ik ook handig voor op cursus etc.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3260710
Je kan gewoon met Tobias mee barfen (die kan best ook een tijdje alleen op beginnersbot) en om de snelle groei op te vangen aanvullen met kvv als dat nodig is.
Of wat je zelf voorstelt: eerst op de kvv en dan langzaam barf introduceren.

Linksom of rechtsom, het maakt niet zo veel uit.
Doe waar jij je het prettigst bij voelt, Broer wordt vanzelf groot :)
#3260728
Ik zou meteen op barf gaan. Ik zou de kans om met een pup te barfen niet voorbij laten gaan. Het is volgens mij van het mooiste dat er is. Ik zou er de eerste weken telkens op blijven kijken, gewoon om te genieten. :)
Hoe vaak krijg je die kans?

Voor pupmans is het ook zeker het beste.
Lekker kluiven en bezig zijn, voldaan gevoel na het eten en rust in het hoofd.
Bovendien weet je dan zeker dat je de beste kwaliteit voert.
Ik zou ook wel de porties aanvullen met wat kvv en extratjes wanneer zijn porties groter moeten dan wat je geportioneerd hebt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3260750
pearlsofpassion schreef:Ik zou meteen op barf gaan. Ik zou de kans om met een pup te barfen niet voorbij laten gaan. Het is volgens mij van het mooiste dat er is. Ik zou er de eerste weken telkens op blijven kijken, gewoon om te genieten. :)
Hoe vaak krijg je die kans?
Helemaal mee eens, het is zó leuk om te doen! Hoe ze zo op die puppybillen zitten te bedenken hoe ze dat vlees toch naar binnen krijgen... :smitten:


Afbeelding
Gebruikersavatar
Door TamaraDBZ
#3260764
Hier precies hetzelfde ! Puppekind komt over 4 weken. Heb afgelopen weekend aan de hand van 8 kilo en 7% voor 4 weken al klaar in de vriezer liggen. Omdat we nog best wat KVV rollen hebben liggen wat de katten voorheen aten, gebruik ik die om eventueel aan te vullen.
Ben heel erg benieuwd !
Door MillyMol
#3260770
Lizzy schreef:Ik zou gewoon gelijk op BARF overstappen. De verhoudingen zijn precies hetzelfde voor een pup als voor een volwassen hond. Ongeveer 45% zachte geschikte vleesbotjes, 10% pens, 10% organen als nier, lever en hart, 10% groenten, 25% spiervlees en als extra: twee rauwe eitjes per week en 1 of 2 rauwe vette visjes per week.

En pups eten tussen de 5% en 10% van het huidige gewicht. Voor jouw hond zal dat rond de 7% liggen, vermoed ik. Even kijken naar hem en behalve met het oog voeren gewoon even elke week wegen.

Ik zou wel iets regelmatiger voeren bij een pup dan bij een volwassen hond. Dus niet 1 keer per week orgaanvlees bijvoorbeeld, maar dat verdelen over 3 maaltijden per week. Ik doe het standaard zo:

Ik geef elke dag vleesbot, elke dag groenten en de groenten meng ik vier keer per week met spiervlees en drie keer per week met orgaanvlees (pens en andere organen). Ik maak een dagportie klaar in 1 grote bak, in de ochtend. En daar haal ik gedurende de dag vier keer per dag een portie uit.
Dank je Lizzy voor de tips. Ik voer nu elke dag i.p. alle onderdelen: vleesbot, spiervlees, orgaanmix en groentemix in de juiste verhoudingen (hier op BP uitgerekend met de tool)en 1x per week vette vis. Daarbij krijgt Tobias nu 1 a 2 keer per week een rauw ei en dagelijks kokosolie. Ik heb ook alles geportioneerd en haal elke dag zijn dagportie uit de vriezer en dat verdeel ik over 2 maaltijden (ik weet het, het kan ook naar 1x/dag, maar ik vind dit eigenlijk ook geen probleem). Ik zal dat ook zo gaan doen met de kleine man, wiens volwassen gewicht zal uitkomen zo rond de 13-15 kg. Allen krijgt hij in het begin 4 porties/dag. Wekelijks wegen was ik inderdaad van plan. Doen we bij de DA: kan hij daar ook meteen aan wennen.

Zit alleen nog even met het vleesbot: wat is geschikt: kippennekken (geplet natuurlijk), kippenvleugels (idem) zachte ree ribben en…?
Door MillyMol
#3260771
Iedereen bedankt voor de goede tips: ik kan er weer verder mee!
En een goed idee om 7% van zijn gewicht alvast te portioneren en dan aanvullen met KVV! Ga ik een week van tevoren doen.
Het nestje dat 17 dagen ouder is heeft deze week voor het eerst de tandjes mogen zetten in een eendennek, gewoon om te wennen. Er werd heel wat aan getrokken en gelikt. Zo leuk om te zien! Daarna weer weggenomen en aangepast vers vlees gekregen.

Ik ben 8 weken vrij wanneer ‘Broer’ komt dus qua genieten gaat het helemaal goed komen! :D
Door Too
#3260798
Een barbie natuurlijk... :lol:
geen barfpup zonder kwartel
Wellicht zijn poten van konijn eend en parelhoen nog wat pittig ,die zijn dan voor Tobias maar ribbetjes en schouder zal al snel goed gaan

Leuk hoor puppenvoorpret
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door