Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sietie
#3201670
Ik ben met een hondje bezig, die allergisch reageert. ze heeft een bloedtest ondergaan en ze is allergisch voor copramijt farinaemijt en meelmijt deze drie zijn enorm verhoogd de gewone huisstofmijt zit op 168.

Nu proberen ze hondje te helpen natuurlijk met een DA die als "Hobby"heeft dermatologie (geen officiële dermatoloog, maar dit vakgebied heeft haar interesse) Maar nu vraag ik hier toch even hulp van jullie. Hondje heeft bij nat weer meer last, dat kan wel kloppen bepaalde mijten gedijen prima in een vochtige omgeving.
Maar als ze thuiskomt dan worden voetjes gedroogd en wordt er maizena tussen de tenen gestrooid (?) Maizena is van maismeel gemaakt) Nu lijkt mij dat zelf niet zon goede oplossing als je zo allergisch bent voor meelmijt? Ook is volgens deze DA een koolhydraatbron nodig in de vorm van bijvoorbeeld rijst of aardappels om ernstige vermagering en hongergevoel te voorkomen, honden kunnen uitstekend voedingstoffen uit koolhydraat halen in tegen stelling wat soms wordt beweerd op internet. De hond is nml ook bezig met een eliminatiedieet om ook een voedingsallergie uit te sluiten. Nu wil ik niet veel zeggen... Maar ik Barf nu zon 10 jaar, mijn honden (heb er 8) krijgen geen KH maar alleen goed spiervlees diverse soorten groentes vleesbotten en orgaan en nog wat zuivel dingen en soms visolie en kokosolie... Ik kan nu niet echt zeggen dat mijn honden (ernstig) vermagert zijn of een hongergevoel hebben.Ook mijn pups krijgen geen KH en zijn rolmopsen en glimmen je tegemoet... Ben ik nu gek???? De mensen geloven natuurlijk de DA want die heeft er voor geleerd... heeft deze DA gelijk? Doe ik het fout? Of? Ben benieuwd voor jullie reacties, sta voor alles open.
Door Hydra
#3201674
Begrijp ik nu goed dat je da als volgt redeneert: jouw hond heeft een mijtenallergie, dus is de kans op vermagering groot? Door stress van de jeuk kunnen ze misschien wel wat afvallen, maar erg aannemelijk vind ik haar aannames niet. Dus nee, naar mijn idee heeft ze geen extra kh nodig.
Wat zijn verder de symptomen van je hond? En wat voor behandeling geef je haar nu? De waarden van die bloedtest zeggen absoluut niet alles, dus dat is wel goed om in je achterhoofd te houden.
Wat ik zelf doe:
- Een goede visolie geven (doils)
- Zorgen dat zijn plaats mijt-proof is d.w.z. ik gebruik een kussen met een waterafstotende hoes
- Hyposensibiliseren: werkt niet voor alle honden, hier heb ik veel positiefs gezien!
- Hij krijgt nu tijdelijk Puur jeuk (of heet het nou huid?) en ook dat lijkt goed te werken
Als ik jou was, zou ik verder even het topic van Hope over Nelson doorlezen, daar staat veel nuttigs in, ook over elimineren.
Succes!
Door Sietie
#3201677
Het is niet mijn hond, en nee ze is niet mager zit goed aan gewicht. Ik help hun om het uit te zoeken, maar nu moeten ze een KH bron voeren omdat een hond schijnbaar niet alleen op vlees kan leven (vermagering en erge hongergevoel) en dat is dus wat ik mij afvraag omdat hondje voor eerdergenoemde dingen allergisch is. Is dan het gebruik juist van maizena tussen de tenen niet juist verkeerd?

Edit: Je zegt dat ze niet teveel op de uitslagen moet vastpinnen omdat dit ook niet alles zegt? Ze gaan desensibiliseren voor deze mijten. Maar ben benieuwd naar dat KH verhaal, ik snap hier nml niet zoveel van, omdat ik mijn eigen honden ook geen KH voer en er fantastisch uit zien worden door anderen als zeer jeugdig uitziend omschreven terwijl er toch al echt oude honden bij zitten. Ik bedoel ga je dan juist niet die meelmijten tegemoet komen met die maizena en zo tussen de tenen...hond ziet er goed in gewicht uit (krijgt altijd al vlees)
Laatst gewijzigd door Sietie op do 03 mar 2016, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hydra
#3201680
Sietie schreef:Het is niet mijn hond, en nee ze is niet mager zit goed aan gewicht. Ik help hun om het uit te zoeken, maar nu moeten ze een KH bron voeren omdat een hond schijnbaar niet alleen op vlees kan leven (vermagering en erge hongergevoel) en dat is dus wat ik mij afvraag omdat hondje voor eerdergenoemde dingen allergisch is. Is dan het gebruik juist van maizena tussen de tenen niet juist verkeerd?
Ah op die manier! Nou, ik zie daar persoonlijk niet het nut van in. Het is niet alsof de mijten broeien tussen de tenen zodra ze binnen komt. Het is m.i. veel belangrijker om iets aan de leefomgeving van de hond te gaan doen.
Ik zou die mensen als nog het topic over Nelson aanraden. ;)
Door Sietie
#3201683
Hydra schreef:Ah op die manier! Nou, ik zie daar persoonlijk niet het nut van in. Het is niet alsof de mijten broeien tussen de tenen zodra ze binnen komt. Het is m.i. veel belangrijker om iets aan de leefomgeving van de hond te gaan doen.
Ik zou die mensen als nog het topic over Nelson aanraden. ;)
Oke dank je! Zal zelf ook even naar dat topic kijken!
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3201685
Deze dierenarts weet overduidelijk niets over BARF en de compleetheid van zo'n menu. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over je eigen honden.
Ik vind het wel heel makkelijk van die arts om alles van internet meteen af te serveren als onjuist...
Ja, honden kúnnen energie uit koolhydraat halen, maar dat betekent niet dat dat het beste is en dat het de voorkeur heeft. Een hond is geen mens! Mensen kunnen een hongergevoel krijgen zonder KH, maar eiwitten zijn net zo vullend en geven ook een lang verzadigingsgevoel... En de drol van een BARF/KVV gevoerde hond is toch heel anders dan die van een brok/KH gevoerde hond. Die enorme hopen duiden op een onvolledige opname...

De maizena lijkt me inderdaad precies verkeerd, maar is wel lekker goedkoop :-X Goed droogmaken kan op zoveel andere manieren, dit lijkt me niet een oplossing en waarschijnlijk draagt het zelfs bij aan de symptomen.

Laat ze anders het verhaal van Nelson lezen (BP is openbaar, dus een linkje sturen is voldoende), Hope is er uiteindelijk ook goed uitgekomen.
Door Sietie
#3201702
Lizetta schreef:Deze dierenarts weet overduidelijk niets over BARF en de compleetheid van zo'n menu. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over je eigen honden.
Ik vind het wel heel makkelijk van die arts om alles van internet meteen af te serveren als onjuist...
Ja, honden kúnnen energie uit koolhydraat halen, maar dat betekent niet dat dat het beste is en dat het de voorkeur heeft. Een hond is geen mens! Mensen kunnen een hongergevoel krijgen zonder KH, maar eiwitten zijn net zo vullend en geven ook een lang verzadigingsgevoel... En de drol van een BARF/KVV gevoerde hond is toch heel anders dan die van een brok/KH gevoerde hond. Die enorme hopen duiden op een onvolledige opname...

De maizena lijkt me inderdaad precies verkeerd, maar is wel lekker goedkoop :-X Goed droogmaken kan op zoveel andere manieren, dit lijkt me niet een oplossing en waarschijnlijk draagt het zelfs bij aan de symptomen.

Laat ze anders het verhaal van Nelson lezen (BP is openbaar, dus een linkje sturen is voldoende), Hope is er uiteindelijk ook goed uitgekomen.
Dank je Lizetta, je verwoordt precies mijn gevoel hoe ik er over denk...Maar ik begon wat aan mezelf te twijfelen.
Door Lizzy
#3201801
Lizetta schreef:Deze dierenarts weet overduidelijk niets over BARF en de compleetheid van zo'n menu. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over je eigen honden.
Ik vind het wel heel makkelijk van die arts om alles van internet meteen af te serveren als onjuist...
Ja, honden kúnnen energie uit koolhydraat halen, maar dat betekent niet dat dat het beste is en dat het de voorkeur heeft. Een hond is geen mens! Mensen kunnen een hongergevoel krijgen zonder KH, maar eiwitten zijn net zo vullend en geven ook een lang verzadigingsgevoel... En de drol van een BARF/KVV gevoerde hond is toch heel anders dan die van een brok/KH gevoerde hond. Die enorme hopen duiden op een onvolledige opname...

De maizena lijkt me inderdaad precies verkeerd, maar is wel lekker goedkoop :-X Goed droogmaken kan op zoveel andere manieren, dit lijkt me niet een oplossing en waarschijnlijk draagt het zelfs bij aan de symptomen.

Laat ze anders het verhaal van Nelson lezen (BP is openbaar, dus een linkje sturen is voldoende), Hope is er uiteindelijk ook goed uitgekomen.
+ 1

Dus twijfel vooral niet aan jezelf!

En laat ze inderdaad stoppen met maizena. Pootjes afspoelen is prima, maar daarna goed droogmaken met een doen en evt droog fohnen is prima.
Door Sietie
#3201952
Lizzy schreef:+ 1

Dus twijfel vooral niet aan jezelf!

En laat ze inderdaad stoppen met maizena. Pootjes afspoelen is prima, maar daarna goed droogmaken met een doen en evt droog fohnen is prima.
Dank je Lizzy, ik had even wat bevestiging nodig, dat ik niet gek ben...mijn honden heb er acht tussen de 6 maand en 11 jaar, zien er uit om door een ringetje te halen en echt niet mager topconditie krijg bijna dagelijks complimenten over hoe ze er uit zien en schatten de honden jaren jonger, ik word er wel gefrustreerd van wat sommige DA's roepen wat kant nog wal raakt.En mensen laten vaak hun oren er naar hangen immers, de DA heeft er voor geleerd (nou niet dus)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door