Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#1747
Ik heb zelf absoluut geen ervaring met pups. Balou heb ik volwassen gekregen. Maar ik denk zelf, kijk naar je hond. Wat gebeurt er als je mensenbaby's slecht eten geeft. Je ziet het onmiddelijk. Groei en ontwikkelingsachterstanden, allergieen, eczeem, haaruitval, slechte nagels en tanden etc. Dit zie je ook aan je pup. Ook voordat het zo ver is. Poepen je honden moeilijk, hup dan speel je daar op in. Iedere hond is verschillend. Balou kan naast haar voer een volledige kalfswervel opeten en nog normaal kakken. ( was ongelukje, ze weegt 11kg, dus echt heel veel bot voor haar) Een andere hond is dan wel verstopt. Ok weet je dat je dat niet kan geven. Percentage RMB, ik weet het ook niet. Ik zou beginnen met een gemiddeld percentage en kijken hou mijn honden het erop doen. 60% kunnen ze niet kakken, goed dan 50%. 60% en ze kakken prima, fijn kunnen we daar bij blijven. Hoe kakt de pup, hoe ziet hij eruit, hoe hard groeit hij, heeft hij ergens last van? Mensen hebben ook geen handleiding als ze hun kinderen eten geven. Hooguit de tip eet gevarieerd. Ik denkt zelf dat dit ook de hoofdtip is als je eten voor je pup klaarmaakt. Varieer en speel in op wat je ziet.
Ik krijg direct zere mondhoeken als ik niet genoeg groenten en fruit eet. Iedere dag zorg ik ervoor dat ik genoeg groenten en fruit binnenkrijg. Mijn vriend eet om de dag eens een appel. Die heeft daar minder behoefte aan. Zou mijn hond "zere mondhoeken" krijgen dan let ik daarop in haar voeding. Zo niet, niet. Zo kijk ik er tegen aan.


groetjes Helen
Door Femke
#1748
Ink....

Ik heb een regeltje gekopieerd wat je op de eerste pagina schreef....

>>Ik heb ergens nog iets liggen met zelfmaak-dagmaaltjes geloof ik. Zal ik straks even zoeken. @@ >>

Mocht je ze per ongeluk en puur toevalig tegenkomen, wil je ze dan in een mailtje naar mijn toepassen? Ik vind het leuk om af en toe zelf wat te klunzen met eten voor de honden maar ben zoooo onzeker. Broccoli ;) met sardientjes en fruit weet ik nu.....maar durf gewoon nooit goed iets nieuws te proberen. Als ik ze iedere week op hun variatie-dag hetzelfde geef is de verrassing eraf, en die verrassing vind ik juist zo leuk.

Please?!?!?!?!

Femke
Door oebaya
#1750
Reuzenrassen zijn in de groei heel erg gevoelig voor te veel eiwit. Zij behoren, ook al als pup, een voer te krijgen waar niet extra veel eiwit inzit, zoals vaak in puppyvoer gebeurt en zij behoren zeker niet na de 16e week nog puppyvoer te krijgen. Ook met levertraan waar vitamine D inzit zou ik voorzichtig zijn. Het is nodig voor een goede botontwikkeling (tekort aan vitamine D geeft immers de Engelse ziekte), maar een hond maakt ook vitamine D zelf aan als hij voldoende buitenkomt.
Verder zijn reuzenrassen en zeker Duitse doggen zeer maagtorsie gevoelig en op bepaalde voedingsmiddelen reageren zij met veel gasvorming, hetgeen dan weer het ontstaan van een maagtorsie bevordert.
Als ik jou was, zou ik dan ook eens contact opnemen met de Duitse doggenclub en vragen of daar mensen zijn die hun doggen vers vlees voeren of barfen. Ik denk wel dat de club een website heeft (zal je denken wat klets je dan over Duitse doggen als je niet eens weet of de club een website heeft, maar mijn dochter heeft 2 van die reuzen en er al één door de hiervoor genoemde gasvorming verloren aan een maagtorsie). Anders kan je het adres opvragen bij de Raad van Beheer op Kynologisch gebied.
Door Twanneke
#1751
Is het handig om eerst eens het verschil uit te rekenen tussen 6 dagen brokken en 6 dagen vers (Carnibest of misschien Bibi)? Die ene dag is er altijd tussen te frutten.

Volgens mij zei Bertus ooit dat je tussen de 7e en 13e week het 'binnenwerk' van je hond kan maken en breken. Nu is jouw pup natuurlijk al wat ouder en de 2 andere honden ook, maar ik zou eerder 'werk' gaan maken van een volledige overstap naar vers dan naar een dagje vers tussen de brokken.
Dat dacht ik ook. Beter 7 dagen vers als 1 dag vers,1 dag barf en 5 brok. ;)
Door Twanneke
#1752

Lizzy,

Waarom zou een duitse dog zo verschrikkellijk snel moeten groeien?
Billinghurst. geeft zelf aan dat een hond op natuurlijke wijze gevoerd, trager groeit.

Moest ik een Duitse dog of Ierse wolfhondpup grootbrengen of gelijk welk ander groot ras, ik zou het op dezelfde manier doen zoals ik het nu gedaan heb.

<< Mijn probleem zit 'm in: "Hoe zal een wolvenpup OOIT aan 60% RMB's komen? Hoe bestaat dat?".<<

60% RMB's , geen enkel probleem ik ga zelfs voor 70 tot 80 % RMB's...... MAAR.........dan is dat niet 50 Bot en 50 vlees..... MAAR....... 15 tot 20 % bot en der rest van die 70 tot 80 is spiervlees,orgaan, vet........ min of meer in de verhouding van een prooidier......en dan de rest om aan te vullen, tja , dat kan gaan van gedeeltelijk vlokken ,tafelresten, gf-ixen,pensinhoud,eieren,yoghurt, trappist................ tja, zelfs zuurkool en kokosnoten

>> Voedingsfouten bij een Duitse Dog zijn (volgens mij) sneller gemaakt dan bij alle andere honden... Of zie ik dat verkeerd?>>

Ik zie niet goed in waarom.

Groetjes
Een dog wordt met bijna hetzelfde geboorte gewicht geboren als een Belgische herder, als je nagaat dat ze rond dezelfde leeftijd op hun volwassen grote zitten, dan is het toch logisch dat een dog veel meer moet groeien om op die hoogte te komen. In de doggenwereld is het zelfs al algemeen bekend dat je ze geen puppybrokken geeft, maar volwassenbrokken omdat ze met puppybrokken helemaal de pan uit groeien. Kan je na gaan hoe snel ze tegenwoordig groeien met volwassen voer.

60% is dan ook veelste veel voor een dog. Ik zou echt niet beginnen aan barf met zo'n groot ras voordat ik het helemaal onder de knie zou hebben bij een volwassen hond. Liever versvlees wat voor volwassen honden goed is, als je bij zo'n groot ras de basis verkeerd legt ben je veel verder van huis als bij een kleiner ras! ;)
Door Twanneke
#1753
Ik verblijf nu trouwens als oppas op de honden van de fokker van Balou en Hannah en kwam tussen hun boeken het volgendeboek tegen:

Onze hond voedingsgids van Dhont.

Er staat op de achterkant:

Boeken over voeding zijn er nauwelijks, maar duidelijk is wel dat het goed voeden van een hond meer is dan het geven van hapklare brokken.
Uit de literatuur blijkt, dat de Duitse Dog de meest problematische hond is, wanneer het gaat over voeding en ir. N. DHont, kenner van dit ras en auteur van het succesvolle boek De Duitse Dog, is daarom bij utistek geschikt om vanuit zijn ruime ervaring een boek te schrijven alleen over voeding.
Uiteraard vinden niet alleen Duitse Doggenliefhebbers de broodnodige inlichtingen, maar alle hondeneigenaren, en in Nederland en Belgie zijn dat er meer dan anderhalf miljoen, zullen in dit boek de informatie vinden over de juiste voeding van hun hond.



Ik zal er eens induiken!
Door roger
#1754
<<[quote]

Een dog wordt met bijna hetzelfde geboorte gewicht geboren als een Belgische herder, als je nagaat dat ze rond dezelfde leeftijd op hun volwassen grote zitten, dan is het toch logisch dat een dog veel meer moet groeien om op die hoogte te komen. <<


Twanneke,

Zal ondertussen 25 jaar geleden zijn , minstens, maar mijn eerste "eigen" Duitse dog , en nadien doggen waren grotendeels vleeseters, pens( heel veel), lever,hart,nieren kopvlees,hoofzakelijk van runderen , en mijn leidraad hierbij was min of meer het boek van Nic Dhont , de duitse dog.
Zij kregen ook wel eens brok (als ik zelf geen tijd had) maar vlees was de hoofdzaak .
Pens , hart en spiervlees, milt , strot.... gaf ik rauw.
Orgaan zoals lever en nier kookte ik lichtjes af en daar ging steevast een pak soepgroenten onder incl. ui en een grabbel rijst onder.

Nooit problemen gehad in gelijk welke fase van de groei.


Gr.
Door roger
#1755
Voor de doggenliefhebbers :
N. Dhont de duitse dog.
isbn 90 6248 040 3
uitgeverij zuidboek den haag

Dat was toen mijn leidraad.
Gr.
Roger.
Door Twanneke
#1756
<<

Twanneke,

Zal ondertussen 25 jaar geleden zijn , minstens, maar mijn eerste "eigen" Duitse dog , en nadien doggen waren grotendeels vleeseters, pens( heel veel), lever,hart,nieren kopvlees,hoofzakelijk van runderen , en mijn leidraad hierbij was min of meer het boek van Nic Dhont , de duitse dog.
Zij kregen ook wel eens brok (als ik zelf geen tijd had) maar vlees was de hoofdzaak .
Pens , hart en spiervlees, milt , strot.... gaf ik rauw.
Orgaan zoals lever en nier kookte ik lichtjes af en daar ging steevast een pak soepgroenten onder incl. ui en een grabbel rijst onder.

Nooit problemen gehad in gelijk welke fase van de groei.


Gr.
Ik geloof je meteen! ;D

Alleen met een jonge hond van zo'n ras zou ik nooit beginnen met Barf, niet dat ik nooit zou gaan Barfen met hem, maar niet als eerste hond met een pup....kan je het volgen?

Dan zou ik liever mijn geld uitgeven aan vers tot de hond een goede basis heeft en dan pas beginnen met barf....

P.S je weet dus welk boek ik bedoel LOL
Door Lizzy
#1757
Hoi Twanneke, ik ga helemaal met jou mee! Ik heb dezelfde bezwaren bij een Duitse Dog als jij... Zo'n hond moet niet snel groeien, hij groeit snel! Hij groeit sneller dan welke andere hond dan ook. Anders had hij deze grote nooit bereikt! En dus: zolang ik er niet uit ben of je 60% of 20% rauwe vleesbotten moet voeren, zou ik bang zijn om te barfen met een Duitse Dog... Stom misschien, maar zo is het wel... Ik wil me namelijk vast kunnen houden aan "zeer precieze regeltjes" zodat ik geen fouten kan maken.....

Als ik dus niet weet hoeveel bot ik precies moet geven en hoeveel vitamine D ik precies moet geven, dan zou ik angstig zijn om het zelf te doen....

Begrijp me goed, ik zou ook gaan barfen met mijn Dalmaatjes pups en zou op 40% RMB's gaan zitten.

Maar een Duitse Dog.... Misschien ben ik wel gewoon een angst haas! Ik heb namelijk het boek hier voor me liggen "De Duitse Dog" van (twee keer raaien):

Ir. N. Dhont!! JAWEL!

Driekwart(!!!) van dit boek gaat over over uitsluitend de voeding voor de Duitse Dog! Ik citeer even van bladzijde 1 over voeding:

"Het is de samensteller van het boek bekend, dat hij zich met het schrijven van een hoofdstuk over voeding van de Dog op zeer glad ijs begeeft. Het aantal meningen over de te voeden grondstoffen verschilt eveneens als er mensen in Nederland wonen. Ondanks dat het 1 van de meest besproken onderwerpen is, is het te proberen".

Nou, wat er daarna allemaal komt wil ik jullie besparen, maar 1 ding werd mij erg duidelijk: het voeren van een Duitse Dog komt ERG krap! HEEL ERG KRAP! Ik zou zelfs van versvleesvoer fabrikanten gaarne willen horen hoeveel Duitse Dog pups op zijn voeding zijn groot gebracht....!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#1758
Hoi Roger, Twanneke, ik heb het boek ook, maar dan een nieuwere uitgave (kan niet anders). Want, op bladzijde 88 staat:

WAAROM ALS BASISVOER DROOGVOER!
Door roger
#1759
<<[quote]

Ik geloof je meteen!  ;D

Alleen met een jonge hond van zo'n ras zou ik nooit beginnen met Barf, niet dat ik nooit zou gaan Barfen met hem, maar niet als eerste hond met een pup....kan je het volgen? <<


Ja , het is gelukkig niet meer zo warm vandaag, en dat scheeld een stuk in het denkwerk !!! ;D ;D

<<P.S je weet dus welk boek ik bedoel LOL<<


Ongeveer wel , datgene wat ik heb is speciefiek naar de Duitse dog toe geschreven, en diegene die jij daar hebt zal over de voeding in het algemeen gaan.

Neem er wel de tijd voor , is niet altijd even "simpel" ;D ;D


Gr;
Roger.
Door Twanneke
#1760
Hoi Roger, Twanneke, ik heb het boek ook, maar dan een nieuwere uitgave (kan niet anders). Want, op bladzijde 88 staat:

WAAROM ALS BASISVOER DROOGVOER!
Wat appart! In dit boek gaat het nog hoofdzakelijk over vlees..... :-/
Door roger
#1761
<<niet anders). Want, op bladzijde 88 staat:

WAAROM ALS BASISVOER DROOGVOER!<<

Neen lizzy, dat klopt, maar dat is in het toaal maar een bladzijde.
Dan gaat hij verder met het totale spijsverteringstelsel te beschrijven samen met een hele trits aan adviezen.

Mijn vermoeden is altijd geweest dat die pagina 99 erin gebracht is onder "druk", juist omdat het maar één pagina is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door