Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna
#1837
Nee, even zonder dollen: wij houden jullie natuurlijk op de hoogte van deze discussie op barfworld!
Super!! Bedankt... 8)

Groetjes,

Anna.

PS: Snap nog steeds niet helemaal waarom het eten van botten zou gepromoot worden, maw wat het voordeel daarvan is voor IB. Sorry Roger, je hebt het al eens min of meer uitgelegd. :-[
Door Lizzy
#1838
Op barfworld verder nog geen reactie gehad. Maar, grappig genoeg is de discussie op de rawfeeding lijst begonnen! Iemand heeft daar de vraag gesteld waarom sommige mensen toch blijven denken dat wolvenpups afgescheept worden met de overblijfselen van het prooidier dat de volwassen honden achterlaten. Diverse onderzoeken (o.a. van David Mech) tonen aan dat dit helemaal niet het geval is, het tegendeel is waar. Roger kan daar meer over vertellen.

Ik heb op deze posting ingehaakt door ook hier de vraag te stellen waarom je pups (of volwassen honden) 60% botten (verhouding 50:50) zou geven terwijl de natuurlijke prooi van een wolf voor ongeveer 10% tot 20% uit bot bestaat (dus 20% tot 30% RMB's).

Ik kreeg een buitengewoon interessant schrijven terug van de moderator van de rawfeeding list. Het komt hier op neer (vrije vertaling):

"teveel botten geeft problemen bij jonge honden omdat ze een teveel aan calcium niet kunnen uitscheiden. Volwassen honden kunnen dit wel"

(Note van Lizzy: hier zijn de meningen dus over verdeeld. Sommige beweren dat pups wel een teveel aan calcium kunnen uitscheiden).

Verder:

"Als het mijn pups zouden zijn, dan zou ik ze ongeveer hetzelfde voeren als de volwassen honden. Ongeveer 15% - 20% - 30% botten als gemiddelde is prima maar hoger is niet aan te bevelen, tenzij dat een keertje (op 1 dag) plaats vindt. Het gaat om het grote plaatje en niet het dagelijkse plaatje. Pups van 5-6 weken oud moeten natuurlijk nog bij de moeder drinken. Bij 5-6 weken kan er spiervlees aan het menu van de pups worden toegevoegd. Geen botten. Daarna kunnen RMB's gegeven worden die gemalen of platgeslagen zijn, en ook nog steeds spiervlees. Als de pups zo'n 8-9 weken oud zijn, krijgen ze hele RMB's en een beetje orgaanvlees. Bij 11-12 weken, krijgen ze te eten wat volwassen honden ook eten.

Maar goed, als we dan kijken naar hoeveel RMB's je moet voeren... De ene RMB is de andere niet. Een RMB kan bestaan voornamelijk uit vlees en een RMB kan bestaan uit veel bot. Je kan dus niet zeggen "voer xx procent RMB's want dat hangt af van hoeveel vlees/bot er aan de RMB zit. Kijk je bijv. naar een kippenvleugel, deze zou je kunnen kiezen voor een puppy, dan zit er teveel bot aan een kippenvleugel en zou je spiervlees moeten toevoegen. Als je een bot kiest waar meer vlees dan bot aan zit, dan hoef je weer geen spiervlees toe te voegen.

Dus, ongeveer 20% bot op het totaal is voldoende.

De ratio 60% bot die bestaat uit 50% bot en 50% vlees is ontstaan doordat de hondenvoer industrie een ratio calcium / fosfor gebruiken voor hun brokken. Maar, brokken maken gebruik van een onnatuurlijke calciumbron"

(note van Lizzy: ik heb al een paar keer eerder geroepen, geloof ik, dat dit calcium minder goed opgenomen kan worden).

"Het is simpel. Het is onmogelijk dat evolutie en de natuur zo in elkaar zit dat een wolf een verkeerde of schadelijke hoeveelheid mineralen binnen zou krijgen door het eten van hun prooi. Aangezien de hond een gedomestiseerde wolf is, is het onmogelijk dat een hond 60% botten nodig zou hebben met een 50:50 ratio (vlees:bot). Een ander punt waar rekening mee gehouden moet worden is de absorptie van calcium en fosfor en dat is heel wat ingewikkelder dan simpelweg de hoeveelheid in het dieet"

Groetjes, Lizzy en als ik wat hoor van Ian B., dan horen jullie het ook!
Door Lizzy
#1839
Nieuwe en interessante reactie op raw feeding. Een vrije vertaling van Lizzy:

"Voor de mensen die geinteresseerd zijn in die calcium berekeningen, het volgende: pups die gevoerd worden met niet meer dan 3% rauwe botten (58% calcium en dit is 0.4% calcium in droge stof) blijken genoeg calcium binnen te hebben gekregen voor een normale groei. Zelfs wanneer dit dieet veel granen bevat. DAT ligt een beetje anders in commerciele dieeten waar het calcium gehalte van 1% droge stof wordt aangeraden en dat is ook nogal een verschil met de 60% RMB's (50:50) die aangeraden worden....

En dan zijn er nog mensen die vinden dat pups gevoerd moeten worden met 70% tot 80% RMB's met dezelfde 50:50 ratio!

Studies hebben aangetoond dat pups die een dieet kregen waar 3.3% calcium in droge stof in zat (http://www.msu.edu/~silvar/hips.htm ) skelet problemen kregen. Nu ben ik geen rekenkundige, maar volgens mij is het voeren van 25% bot is ongeveer gelijk aan 3.3% calcium in droge stof.
Niet iedere pup krijgt natuurlijk problemen wanneer er zoveel bot gevoerd wordt, want er spelen veel meer factoren mee"

Nou, voor de rekenkundige onder ons (Paul, Ink?): hoe zit dat? Kunnen jullie uitrekenen hoeveel droge stof aan calcium 30% bot bevat? Of is dat niet te zeggen? Ik snap het geloof ik niet meer! Hoeveelheid calcium is toch ook afhankelijk van het type bot?

Pffffff

Groetjes, Lizzy
Door roger
#1840
<<[quote]Nieuwe en interessante reactie op raw feeding. Een vrije vertaling van Lizzy:

"Voor de mensen die geinteresseerd zijn in die calcium berekeningen, het volgende: pups die gevoerd worden met niet meer dan 3% rauwe botten (58% calcium en dit is 0.4% calcium in droge stof) blijken genoeg calcium binnen te hebben gekregen voor een normale groei. Zelfs wanneer dit dieet veel granen bevat"




Leuk om weten toch hé Lizzy, we komen steeds dichter bij dr. Vanden Eynde en zitten al pal op JdBL met haar "buikervaring" als je dit leest.

Gr.
Roger.
Door Gaitkeeper
#23890
'T is een oud onderwerp dat ik nu omhoog haal ::) maar ik heb me er net helemaal doorheen geworsteld en ben zo nieuwsgierig of je ooit nog een reactie hebt gehad van I.B.
En wat jullie nu voor verhoudingen zelf aanhouden.

(Misschien is er wel ergens een vervolgdraadje die ik gemist heb hoor. Maar het is inmiddels al zo veel dat ik die niet heb gezien.)
Door roger
#23892
<<'T is een oud onderwerp dat ik nu omhoog haal ::) maar ik heb me er net helemaal doorheen geworsteld en ben zo nieuwsgierig of je ooit nog een reactie hebt gehad van I.B.
En wat jullie nu voor verhoudingen zelf aanhouden.<<


Bij mijn weten nooit en volgens mij zal er ook nooit nog een reaktie komen.

10 tot 15 % bot hou ik aan , dat soort bot dat volledig gegeten word wel te verstaan, en wat mij betreft geld dat ook voor pups.

Is volgens Tom Lonsdale ook een heel correkte verhouding, en Billinghurst heeft zelfs ook al eens iets in die richting laten horen.

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#24055
Nee, nooit meer reactie gekomen. Ik denk dat deze vraag echt te lastig tot de macht 50 was. Als hij dAAr antwoord op had gegeven dan had hij zijn drie boeken kunnen gaan herschrijven. Of, hij had vastgehouden aan zijn theorietje maar had ons nooit uit kunnen leggen hoe hij daar bij kwam. Dat denk ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door