Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ink
#1777
Als het goed gaat gaat het goed. Dat is simpel.
Maar als iemand mij vraagt 'Hoe moet ik beginnen?' zou ik niet zeggen 'Pleur maar in een bak wat toevallig die dag voorbij komt'.
Door Lizzy
#1778
Hoi Gemma, bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Maar, nu heb ik toch nog stiekem een vraagje! Doe jij met pups precies hetzelfde? Je geeft ze gewoon volgens jouw gevoel te eten?

Ik vind het wel cool hoor dat je artikelen blijft plaatsen! Hartstikke goed! Hoe meer mensen bewust worden van hondenvoeding, de beter!

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#1779
wat wij mensen moeten eten is ons allen op school al wel geleerd ,eet uit de schijf van vijf.Hierin zitten wij ook niet uit te rekenen zoveel procent van dit en zoveel procent van dat,waarom niet omdat we dat menu gewoon zijn.Door de komplete maaltijden voor onze huisdieren ,speciaal per soort gefrabiceerd ,hebben we dus het idee gekregen dat onze huisdieren perse die percentages binnen moeten krijgen die op de zak voer vermeld staat,en dat liefst bij iedere maaltijd.
Het is een manier van denken die er door de voederfabrikant voorzichtig is in gebracht en die zich heeft vastgezet in onze hersens,en zich eenmaal vastgezette ideeen laten zich niet gemakkelijk losweken.
Ook al kom je op het idee dat we inderdaad misschien te moeilijk doen,en als we onze huisdieren gewoon dagelijks iets uit de schijf van vijf geven inc.een bot voor de calcium en dan natturlijk meer vlees ,een soort van carnivoren schijf van vijf dus,een manier van eten zoals we zelf doen,gevarieerd vers.
Dan nog rinkelt er dat irritante alarm belletje in ons hoofd ,krijgen ze wel genoeg binnen......hoe weet ik nu dat ze alles voldoende hebben..........als ze onderuit gaan door een tekort is het mijn schuld.......en dan is het ook rijkelijk laat en hebben ze misschien een blijvend iets opgelopen. Vreemd over onszelf en onze kinderen denken we zo niet,misschien als fabrikanten een kompleet menu voor ons verzinnen dat we over 50 jaar ook niet meer op de bonnefooi durven eten ,zoals we nu doen.....tjaa mensen zijn en blijven vreemde wezens....ik ook dus want ik hou me wegens de rinkelende belletjes toch ook nog maar even bij de kompleet versies honden en katten voer.
Door ester
#1780
Kun je goedvertellen, en je hebt helemaal gelijk! 8)
Door Lizzy
#1781
Hoi Sylvia, dat is waar. Hoewel ik zelf al een tijdje niet meer denk in termen van compleet. Ik denk nog steeds wel in termen van procenten (40% RMB's, 10% orgaanvlees, etc.) maar dit krijgen ze niet iedere dag, dus, ze eten niet iedere dag "compleet". Maar als ik naar mezelf kijk.... ik probeer toch echt wel iedere dag mijn twee stukken fruit naar binnen te werken en minimaal 2 (eerder 4) ons groente te eten. Ik denk ook wel aan de vezels en zelf nog wel aan calcium. Ben ik de enige dan?

Maar goed, het kan aan mij liggen, ik vind DHont JUIST zo erg op de voedingsstoffen en procentjes en hoeveelheden! Vooral Calcium, fosfor en eiwitten! Vandaar dat ik het moeilijk te vatten vind dat iemand Ian B. moeilijker vindt dan DHont! Feitelijk vind ik DHont vele malen moeilijk te begrijpen en kan ik weinig met zijn boek (als basis om zelf samen te stellen). Ik vind het dus ontstellend knap dat iemand DHont begrijpt! Leg eens uit beste Gemma en Roger. Please? Ik wil hem ook begrijpen! ;D

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#1782
Vandaar dat ik het moeilijk te vatten vind dat iemand Ian B. moeilijker vindt dan DHont! Feitelijk vind ik DHont vele malen moeilijk te begrijpen en kan ik weinig met zijn boek (als basis om zelf samen te stellen). Ik vind het dus ontstellend knap dat iemand DHont begrijpt! Leg eens uit beste Gemma en Roger. Please? Ik wil hem ook begrijpen!
Dit is dus de essentie van wat ik bedoel,dit doet dus niemand met zijn eigen eten,oke dan 98% van de mensen doet dit niet,de mensen die hun hond vroeger voerde voor er brok was deed dit ook niet.Niet nadenken gewoon gevarieerd en vers eten,maar dat doen we voor onszelf wel en voor de hond durven we dat niet aan zonder iemand die voor ons een leidraad uitgooid,of om net als ik een kompleetvoer te geven.
Door Ink
#1783
Telletje. Wij mensen weten wat we (zouden moeten) eten. Je leest eens wat in de krant, je ziet eens wat op het journaal, spreekt eens iemand op een verjaardag, pikt wat mee van bepaalde campagnes van de overheid. Dus zonder het doen van enige studie heeft iedereen een bepaalde basiskennis. Of je die toepast doet er even niet toe.
Bij hondenvoer is dat niet zo. Je pikt het niet op in het dagelijks leven. Ik ben misschien de LAATSTE die vindt dat je een universitaire opleiding gedaan moet hebben om je hond te kunnen voeren, maar tOch ben ik blij dat er mensen zijn die even simpel samengevat hebben hoe het voer van een hond er ongeveer uit moet zien. En of je dat nou zelf bij elkaar raapt of overlaat aan een fabrikant maakt natuurlijk wat dat betreft niet uit.
Wellicht wordt het in de loop van de jaren zO'n automatisme dat je niet meer rekent (net als bij mensenvoer dus). Daarom sprak ik ook over beginners die volgens mij toch echt wel baat hebben bij een paar basisregeltjes.
Door Truitje
#1784
Beginners zoals ondergetekende!
Ik zie het maar zo: als ik iets nieuws in mijn keuken uitprobeer, heb ik ook het recept nodig voor de verhoudingen.
Na een paar keer weet ik het wel uit mijn hoofd, dus er is nog hoop in bange dagen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#1785
Je slaat de spijker op z'n kop Ink.
Het ergste is nog dat mensen in het dagelijkse leven (op tv, in de krant, op een feestje etc.) leren dat het normaal is om ingeblikt, gekookt en gedroogd voer voor honden te kopen.
Door Truitje
#1787
Je slaat de spijker op z'n kop Ink.
Het ergste is nog dat mensen in het dagelijkse leven (op tv, in de krant, op een feestje etc.) leren dat het normaal is om ingeblikt, gekookt en gedroogd voer voor honden te kopen.
Ja we hebben nog een lange weg te gaan. Ik begin ook altijd tegen iedereen over mijn nieuwe manier van voeren. Er zijn mensen die al roepen: je gaat niet weer over versvleesvoeding beginnen hoor!. Maar vanmorgen vroeg iemand die onze hondjes een tijdje niet had gezien, of ze net geborsteld en gekamd waren. Ze zagen er zoooooo prachtig uit! Wat een mooie vachten! Het vervolg van het gesprek laat zich raden.
En nu maar hopen dat er weer iemand bekeerd is.
Gebruikersavatar
Door chooky
#1788
Lizzy, Ink, zouden jullie even willen kijken naar mijn (chooky's) menuutje? Ik wil er eigenlijk vandaag mee beginnen. ben net weer bij Corine geweest in Ermelo en mijn vriezer puilt uit. Poesjes kunnen weer een maand vooruit en heb ook 20 zakjes inhoud van de boekmaag ;D ;D Dus Chooky's week kan ingaan.
Door sylvia
#1789
Telletje. Wij mensen weten wat we (zouden moeten) eten. Je leest eens wat in de krant, je ziet eens wat op het journaal, spreekt eens iemand op een verjaardag, pikt wat mee van bepaalde campagnes van de overheid. Dus zonder het doen van enige studie heeft iedereen een bepaalde basiskennis. Of je die toepast doet er even niet toe.
Bij hondenvoer is dat niet zo. Je pikt het niet op in het dagelijks leven. Ik ben misschien de LAATSTE die vindt dat je een universitaire opleiding gedaan moet hebben om je hond te kunnen voeren, maar tOch ben ik blij dat er mensen zijn die even simpel samengevat hebben hoe het voer van een hond er ongeveer uit moet zien. En of je dat nou zelf bij elkaar raapt of overlaat aan een fabrikant maakt natuurlijk wat dat betreft niet uit.
Wellicht wordt het in de loop van de jaren zO'n automatisme dat je niet meer rekent (net als bij mensenvoer dus). Daarom sprak ik ook over beginners die volgens mij toch echt wel baat hebben bij een paar basisregeltjes.
en vandaar dat ik dus een kompleet voer geef :)
Door Helen
#1790
Het is denk ik ook een bepaalde maatschappelijke tendens. Alles moet zo makkelijk mogelijk en vooral zo snel mogelijk. Doe je een universitaire studie, hup zo kort mogelijk. Werk je, doe zo veel mogelijk in zo min mogelijk tijd. Ik wordt zelf uitgelachen door vrienden om de manier waarop ik Balou voer. "Het is toch compleet, Helen, waarom moet je zo moeilijk doen", "Nee dat meen je niet, ben je voor die hond helemaal naar Tiel gereden", "Ik voer mijn katten toch ook brokken, zien die er niet goed uit of zo","Alle honden die ik ken eten brokken, waarom moet Balou weer wat anders","Ik eet ook groenten uit blik, als ik er gezond op blijf, waarom mijn hond niet". Nou zo kan ik nog even doorgaan. Nee hoor, ik probeer anderen niet eens meer te overtuigen, ik merk het vanzelf wel als ze open staan voor iets anders. Sommige mensen hebben nou eenmaal een hond voor de leuk en de verantwoordelijkheden die erbij horen willen ze vooral zo minimaal mogelijk houden. Ja en dan is er zand genoeg om je kop in te steken.

groetjes Helen
Door ester
#1791
;D wat kun jij dat goed vertellen, zo gaat het hier ook
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door